زخم‌های بدن در شب زودتر خوب می‌شوند یا در روز؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
زخم‌های بدن در شب زودتر خوب می‌شوند یا در روز؟

زخم‌های بدن چگونه بهبود می‌یابد؟

اخبار پزشکی و سلامت دکتر سوشا : نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی منتشر شده است، نشان داد که سلول‌های بدن ما پیچیده‌تر از آنی هستند که قبلاً تصور می‌شد. فیبروبلاستها ، سلول‌هایی از بدنتان هستند که برای بهبود زخم‌های بدن حیاتی هستند. این سلول‌ها کمی شبیه شما هستند! چراکه در بخش‌هایی از روز فعالیتشان کم و زیاد می‌شود.

فیبروبلاستها بخشی از پاسخ‌های اضطراری بدنتان هستند. وقتی زخم‌های بدن ایجاد می‌گردند، این سلول‌ها به محل جراحت مهاجرت می‌کنند و با تولید کلاژن باعث بسته شدن زخم می‌شوند. ولی آن‌ها همیشه سرعت کافی برای انجام این کار را ندارند. در طول شب بیرون کشیدن آن‌ها از رختخواب در حالی که پیژامه به تن دارند کار ساده‌ای نخواهد بود!

روش‌های متنوعی برای افزایش سرعت بهبود زخم‌های بدن وجود دارد. مثلاً با اختراع باند الکترونیکی برای درمان زخم‌های مزمن سرعت بهبود زخم‌ها افزایش می‌یابد. اما محققان راز جدیدی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد چه زمانی زخم‌های بدن سریعتر بهبود می‌یابند. پس با ادامه این خبر همراه ما باشید.

چرا زخم‌های بدن در شب دیرتر خوب می‌شوند؟

یک مطالعه توسط تیم MRC دانشگاه کمبریج روی زخم‌های بدن دو گروه از نمونه‌ها انجام شد: یک گروه موش و یک گروه انسان.

• محققان گروه اول یعنی گروه موش‌ها، دریافتند که زخم‌های بدن موش‌ها در زمان استراحت با سرعت کمتری نسبت به دوره فعالیت بهبود می‌یابند. محققان دریافتند که پروتئین‌هایی که باعث مهاجرت فیبروبلاستها به محل زخم می‌شوند، شیفتی کار می‌کنند! به این معنا که فیبروبلاستها در طول روز با تعداد بیشتر و با سرعت بالاتر به محل زخم مهاجرت می‌کنند. پس در مورد موشها زخم بدن در روز سریعتر بهبود می یافت.

• محققان در گروه دوم روی زخم‌های سوختگی 118 بیمار در مرکز سوختگی NHS کار کردند. آن‌ها مشاهده کردند که زخم‌های بدن افرادی که در روز دچار سوختگی می‌شوند تا 60% سریع‌تر بهبود می‌یابند. حتی زمان بهبودی زخم بدن در روز نسبت به زمان بهبودی زخم‌ بدن در شب 11 روز کمتر بود.

کی زخمی شویم تا زخم‌های بدن زودتر خوب شوند؟!

نتایج این مطالعه این ایده را به شما می‌دهد که بهتر است کارهای خطرناک را در طول روز انجام دهید و شب‌ها از انجام آن‌ها اجتناب کنید.

در نهایت نتایج این پژوهش به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید زمان بهبودی زخم‌های بدن را پیش‌بینی کنید. شاید روزی برسد که پزشکتان به طور دقیق زمان بهبود شما از جراحت خاصی را به شما بگوید.

همچنین ممکن است بر اساس این یافته‌ها زمان انجام جراحی‌ها و سایر روش‌های پزشکی تغییر کند. بعلاوه این دانش می‌تواند بر زمان انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های شدید که فرد را در معرض آسیب قرار می‌دهند نیز تأثیر بگذارد. مطالعات بیشتری قبل از رسیدن به نتایج دقیق نیاز است.

در کل می‌توان به این نتیجه رسید که بدن شما طوری برنامه ریزی شده است که برخی از کارها را در زمان فعالیت شما به شکل مؤثرتر انجام دهد. طول شب و زمان استراحت را نیز برای ریکاوری و بازسازی خود استفاده کند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر