مصرف نوشابه ، کبد کودکان را به خطر می‌اندازد

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مصرف نوشابه ، کبد کودکان را به خطر می‌اندازد

مصرف نوشابه و افزایش خطر چربی کبد کودکان

اخبار سلامت : تحقیقات اخیر ، مستندات بیش‌تری در رابطه با مضرات مصرف نوشابه و مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین و گازداری جمع کردند. این تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف نوشابه می‌تواند خطر کبد چرب کودکان را افزایش دهد. محققان دریافتند که احتمال ابتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)، شکلی از بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) ، در کودکان و نوجوانانی که مقادیر بالایی از فروکتوز مصرف می‌کنند ( مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین و گازدار) ، بالاتر است.محقق ارشد این مطالعه ، دکتر والریو نوبیلی ، از بیمارستانی در ایتالیا و همکارانش به تازگی یافته‌های خود راجع به ارتباط مصرف نوشابه با آسیب به کبد کودکان را در مجله هماتولوژی گزارش داده‌اند.

خطر آسیب به کبد کودکان چاق

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) ، بیماری است که با تجمع چربی در کبد به وجود می‌آید و این تجمع چربی در کبد ، در اثر مصرف الکل اتفاق نمی‌افتد. استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) نیز تجمع چربی در کبد است که با التهاب و آسیب به سلول‌های کبدی ، زخم و یا فیبروز همراه است. استئاتوهپاتیت غیر الکلی می‌تواند به عوارض شدیدی، از جمله سیروز و سرطان کبد منجر شود.
اضافه وزن یک عامل خطر عمده برای NAFLD و NASH است. برآوردهای دکتر نوبیلی و همکارانش، نشان می‌دهد که 9.6% از تمام کودکان و 38% از کودکان چاق در کشورهای غربی به نوعی از بیماری‌های کبدی، از جمله NASH رنج می‌برند. مصرف نوشابه نه تنها با افزایش فروکتوز همراه است بلکه موجب چاقی کودکان نیز می‌شود که آن نیز عامل خطری برای آسیب به کبد کودکان می‌باشد.

علت ارتباط مصرف نوشابه با آسیب به کبد کودکان چیست؟

به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مصرف فروکتوز منجر به افزایش سطح اسید اوریک خون می‌شود و سطح بالایی از فروکتوز و اسید اوریک در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی شناخته شده است. محققان در این مطالعه جدید این فرضیه را مورد بررسی قرار دادند که آیا فروکتوز و اسید اوریک ممکن است به طور مستقل با آسیب به کبد کودکان و افزایش چربی کبد کودکان همراه باشد؟
مطالعات متعدد نشان دادند که سطح اسید اوریک بالا با سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه است، اما این مطالعه مستندات قوی در ارتباط با رابطه بین افزایش غلظت اسید اوریک و مصرف فروکتوز پیدا کرده‌اند. از آنجایی که نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین دیگر حاوی مقدار زیادی فروکتوز هستند ، می‌توانند موجب افزایش غلظت اسید اوریک شود و در نتیجه آسیب به کبد کودکان و افزایش چربی کبد کودکان را به همراه داشته باشد. برای حفظ سلامت و جلوگیری از خطر افزایش چربی کبد کودکان ، آن‌ها را از مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین منع کنید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر