حقایقی در مورد اثرات تاتو بر سلامت

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
حقایقی در مورد اثرات تاتو بر سلامت

اثرات تاتو چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : اگر چه امروزه تاتو بسیار پر طرفدار است، اما بهتر است اثرات تاتو را بر سلامت خود بشناسید تا با آگاهی بیش‌تری این کار را انجام دهید. تاتو، هنر نقاشی کردن تصاویر زیبا بر روی بدن است که قدمتی بیش از 5000 سال دارد. برخی از مورخان عنوان نمودند که این هنر مربوط به چین می‌باشد. البته برخی دیگر اعتقاد دارند که تاتو در مصر باستان رایج بوده. استفاده از تاتو در کشورهای اروپایی در قرن هیجدهم رایج شد و در نیمه دوم قرن نوزدهم، استفاده از دستگاه‌های خاص برای تاتو کردن بر روی پوست رواج بسیاری گرفت. امروزه از تاتو به عنوان یک روش هنری که می‌توان توسط آن تصاویر زیبا با رنگ‌های جذاب بر روی پوست ایجاد نمود، نام می‌برند و بسیاری از نوجوانان و جوانان رغبت زیادی به استفاده از تاتو بر روی بدن خود دارند.

البته از دیدگاه سازمان غذا و دارو آمریکا، اثرات تاتو بر سلامت می‌تواند ناگوار باشد. دانستن اثرات تاتو بر سلامت قبل از اقدام به انجام آن برای هر فردی لازم می‌باشد.

اثرات تاتو بر سلامت

از جمله اثرات تاتو بر سلامت بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عفونت‌های حاد و مزمن مانند هپاتیت و ایدز که می‌توانند ناشی از آلودگی سوزن‌های مورد استفاده در هنگام استفاده از تاتو باشند.
2. واکنش‌های آلرژیک و حساسیت زا در بدن برخی از افراد که می‌توانند ناشی از جوهر مورد استفاده در تاتو باشند.
3. باقی ماندن جای زخم که ناشی از جای تاتو بر روی پوست بدن می‌باشد.
4. مشکل سوختگی بر روی پوست در موضع تاتو، بخصوص در مواردی که از دستگاه MRI استفاده می‌شود.

اثرات تاتو بر سلامت

علل اصلی اثرات تاتو بر سلامت

سازمان غذا و دارو آمریکا اعتقاد دارد که استفاده از فلزات سنگین در جوهر تاتو علت اصلی بروز مشکلات سلامتی ناشی از استفاده از تاتو بر بدن برخی از افراد می‌باشد. در واقع حضور غیر استاندارد فلزات سنگینی مانند کادمیوم، کروم، کبالت، مس، جیوه، نیکل، تیتانیوم و… در جوهر تاتو علت اصلی بروز مشکلات سلامتی بر بدن می‌باشند.

تحقیقات انجام گرفته در مورد رنگ‌های مورد استفاده در تاتو نشان داده که برای مثال کبالت موجود در رنگ آبی مورد استفاده در جوهر تاتو می‌تواند ریسک بروز واکنش‌های آلرژیک را در بدن افزایش دهد و موجب اثرات تاتو بر سلامت می‌شوند.

البته برخی از محققان علوم سلامت معتقدند که الکل موجود در پیگمان‌های مورد استفاده در رنگ‌های تاتو می‌توانند از پوست وارد جریان خون شوند و به نقاط مختلفی از بدن انتقال یابند. از آنجایی که الکل موجود در این رنگ‌ها می‌توانند همراه خود فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی موجود در رنگ تاتو را نیز به نقاط مختلفی از بدن انتقال دهند، بنابراین استفاده از پیگمان‌های رنگی غیر استاندارد می‌توانند برای سلامتی مشکل ساز باشند.

بررسی‌ها نشان دادند که فلزات سنگین موجود در رنگ‌های تاتو بعد از انجام تاتو، بیشتر در غدد لنفاوی تجمع می‌یابند و می‌توانند در طولانی مدت باعث بروز انواع سرطان‌های غدد لنفاوی شوند. بنابراین برخی از پزشکان بر این باورند که بروز انواع سرطان‌ها بخصوص سرطان‌های غدد لنفاوی می‌توانند از اثرات تاتو باشند.

توصیه‌های پزشکان در مورد انجام تاتو

پزشکان به خاطر اثرات تاتو بر سلامت ، توصیه می‌کنند که قبل از انجام تاتو به چند نکته زیر توجه نمایند:

1. تاتو در محل‌های معتبر که دارای مجوزهای لازم برای فعالیت هستند، انجام پذیرند. به عبارت ساده‌تر اثرات تاتو کردن زیر نظر پزشکان متخصص کم‌تر از انجام آن در آرایشگاه‌ها و مناطق غیر بهداشتی می‌باشد.
2. استفاده از وسایل استریلیزه و بهداشتی برای انجام تاتو بسیار مهم می‌باشد. این کار اثرات تاتو را کم‌تر می‌کند.
3. دقت لازم برای استفاده از رنگ‌های استاندارد برای کاهش اثرات تاتو. به همین منظور ضروری است که قبل از انجام تاتو از مسئول انجام تاتو درخواست شود که حتماً از رنگ‌های استاندارد تاتو که مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) است، استفاده نماید.
4. قبل از انجام تاتو حتماً با یک پزشک در مورد نکات سلامتی و اثرات تاتو مشاوره گردد.
5. از انجام تاتوهای ارزان قیمت با رنگ‌ها و جوهرهای نامرغوب که باعث افزایش اثرات تاتو بر سلامت می‌شوند، پرهیز گردد.
6. به افرادی که حساسیت پوستی دارند و یا این که مستعد ابتلا به آلرژی هستند و یا این که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود که قبل از انجام تاتو حتماً با یک پزشک در مورد انجام یا عدم انجام تاتو مشورت گردد.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر