علت عمده مرگ و میر زودرس در ایرانی ها

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت عمده مرگ و میر زودرس در ایرانی ها

ایرانی‌ها به چه دلایلی از دنیا می‌روند؟!

دکتر رضا ملک زاده نتایج تحقیقی را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که درباره وضعیت مرگ و میر مردم ایران تا سال 1395 بود. براساس نتایج این مطالعه تا سال 95 حدود 360 هزار مرگ و میر در ایران اتفاق افتاده است.

این آمار نسبت به سال‌های قبل، سیری نزولی داشته و حدود 27% کاهش یافته است. با این وجود حدود 55% از ایرانی‌ها در سنین قبل از 70 سالگی می‌میرند و بیش از 35% از سکته‌های قلبی قبل از 55 سالگی اتفاق می‌افتد که اصلاً اتفاق خوبی نیست.

در سال 1369 علت 50 درصد از مرگ و میرها در ایران، بیماری‌های غیر واگیر بود. در حالی که تصادفات حدود 30 درصد و بیماری‌های واگیر نیز حدود 20 درصد از مرگ و میرها را در پی داشتند. این آمار در سال 1395 تغییر کرده بود؛ به طوری که علت بیش از 80 درصد از مرگ و میرها، بیماری‌های غیر واگیر بود. بیماری‌های واگیر و تصادفات جاده‌ای نیز، هر کدام علت حدود 10 درصد از مرگ و میرها بودند.

پیشنهاد می‌کنیم خبر ” بی خوابی باعث مرگ می‌شود ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین به تلگرام دکتر سوشا مراجعه کنید.

مهم‌ترین علل مرگ و میر در ایران چیست؟

براساس اظهارات دکتر رضا ملک زاده، 10 علت عمده مرگ و میر در ایران به ترتیب زیر می‌باشد:

  • بیماری‌های ایسکمیک قلبی ( که عامل بیش از 25% از  مرگ و میرها می‌باشد)
  • سکته مغزی
  • تصادفات جاده‌ای
  • افزایش فشار خون
  • آلزایمر
  • دیابت ( بیشترین رشد در آمار مرگ و میر در مورد بیماری دیابت دیده می‌شود که حدود 31% افزایش داشته است)
  • بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی
  • بیماری‌های مزمن کلیوی
  • دیگر بیماری‌های قلبی- عروقی
  • سرطان معده

همه این عوامل  دست به دست هم داده و باعث شده است که نیمی از ایرانیان قبل از 70 سالگی از دنیا بروند. مرگ زودرس قبل از 70 سالگی در مردان حدود 57% و در زنان حدود 49% می‌باشد. با این وجود، سن امید به زندگی افزایش یافته است و در زنان به 73.8 و در مردان به 78.4 سال رسیده است.

پیشنهاد می‌کنیم خبر ” آنفولانزا می‌تواند منجر به مرگ کودکان شود ” را نیز در وب سایت پزشکی  دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی تلگرام به بخش مشاوره پزشکی تلگرام دکتر سوشا مراجعه کنید.

چگونه از مرگ زودرس جلوگیری کنیم؟

امروز سبک زندگی اکثر مردم ایران تغییر کرده است؛ زندگی پرمشغله و پر استرس امروزی خانواده‌ها را به سمت غذاهای فوری و ناسالم و عدم تحرک پیش برده است. این عوامل باعث می‌شوند که بیشتر شاهد افزایش فشار، چربی و قند خون باشیم. همچنین چاقی و افزایش وزن در ایران بسیار شیوع پیدا کرده است؛ به طوری که بیش از 55 درصد از ایرانی‌ها از اضافه وزن رنج می‌برند. مصرف نمک ایرانیان نیز بیش از دو برابر میانگین مصرف آن در جهان است. همه این عوامل دست به دست هم داده و علت عمده مرگ زودرس ایرانیان محسوب می شوند.

یک علت عمده مرگ زودرس در ایرانیان، سکته‌ قلبی و بیماری‌های ایسکمیک قلب می‌باشد. اگر بتوانیم با پیروی از یک سبک زندگی سالم این بیماری‌های را تحت کنترل درآوریم، شاهد کاهش حدود 50 درصدی مرگ‌ زودرس در ایرانیان خواهیم بود. به طور کلی این مسئله نیازمند توجه و مدیریتی ویژه از سوی مسئولین می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم خبر ” سستی و طولانی نشستن یک ترکیب مرگبار ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره رایگان پزشکی به تلگرام دکتر سوشا مراجعه کنید.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

  • ایرنا

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر