دستگاه جدید اندازه گیری دقیق فشار خون

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
دستگاه جدید اندازه گیری دقیق فشار خون

فشار خون بالا و اندازه گیری فشار خون

اخبار سلامت : فشار خون سیستولیک 140 میلی متر جیوه (mmHg) و یا بالاتر و فشار خون دیاستولیک 90 یا بالاتر یعنی فشار خون 90/140 میلی متر جیوه، فشار خون بالا محسوب می‌شود. فشار خون معمولاً با استفاده از دستگاه‌های اندازه گیری دستی و یا اتوماتیک در مطب دکتر یا بیمارستان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این اندازه گیری‌ها می‌تواند تحت تأثیر سندرم روپوش سفید (ترس یا اضطراب بیمار در مطب پزشک که منجر به افزایش فشار خون او می‌شود) قرار بگیرد. برای جلوگیری از اثر سندرم روپوش سفید، بیماران می‌توانند از دستگاه‌های اتوماتیک برای اندازه گیری فشار خون استفاده کنند اما مشکل اینجاست که دستگاه‌های اتوماتیک قابلیت اندازه گیری دقیق فشار خون را نداشته و سطح دقت پایین‌تری نسبت به دستگاه فشار خون دستی دارند.

بر اساس برآوردهای انجام شده ازهر سه نفر فرد بالغ، یک نفرشان به فشار خون بالا مبتلا است. میزان فشار خون اغلب با استفاده از دستگاه‌های فشار خون اتوماتیک ارزیابی می‌شود اما این دستگاه‌های اتوماتیک در اندازه گیری فشار خون خطاهای قابل توجهی دارند. گاهی اوقات این خطاها، منجر به تجویز داروهای کاهش فشار خون به بیمارانی می‌شود که واقعاً به آن‌ها نیاز ندارند؛ تجویز داروی کاهش فشار خون اشتباه، باعث افت فشار خون و عوارضی مانند سرگیجه، بیهوشی، خستگی، نرسیدن خون کافی به اندام‌های حیاتی و آسیب حاد کلیوی و اختلالات شناختی (به خصوص در سالمندان) شود.

روش جدید اندازه گیری دقیق فشار خون

محققان دستگاه جدیدی برای اندازه گیری دقیق فشار خون طراحی کرده‌اند که مشکل خطای دستگاه‌های دیجیتال اندازه گیری فشار خون را برطرف می‌کند.

در حال حاضر محققان دانشگاه فن آوری اورشلیم (Jerusalem) و مرکز پزشکی شاراضدک (Shaare Zedek) در اسرائیل روشی برای اندازه گیری دقیق فشار خون سیستولیک را در اختیار دارند. آن‌ها یافته‌های تحقیقاتی خود را در کنفرانس بیماری‌های قلبی عروقی ارائه دادند.

دستگاه جدید اندازه گیری دقیق فشار خون چگونه عمل می‌کند؟

در دستگاه جدیدی که توسط این تیم تحقیقاتی طراحی شده است، از روشی موسوم به فوتوپلتیسموگرافی (photoplethysmography) برای اندازه گیری دقیق فشار خون سیستولیک استفاده شده است. این دستگاه از فشار بازوبند یا کاف دور بازو و یک پروب الکترو اپتیک بر روی انگشت برای اندازه گیری دقیق فشار خون استفاده می‌کند.

این پروب انگشت مشابه پالس اکسیمتر است؛ دستگاه الکترو اپتیک شامل یک منبع ساطع کننده نور و یک آشکارساز است که نور انتقال داده شده از طریق انگشت را اندازه گیری می‌کند. نور انتقال داده شده، پالس‌های ضربان قلب را نشان می‌دهد. به دلیل تغییر حجم خون در بافت انگشت، زمانی که فشار کاف به بالای فشار خون سیستولیک افزایش پیدا می‌کند، این پالس‌ها ناپدید می‌شوند و زمانی که فشار کاف به کمتر از فشار خون سیستولیک کاهش پیدا می‌کند، پالس‌ها دوباره ظاهر می‌شوند. به این ترتیب است که این دستگاه جدید قادر به اندازه گیری دقیق فشار خون می‌باشد.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر