بی خوابی باعث مرگ می‌شود

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بی خوابی باعث مرگ می‌شود

مرگ در کمین افراد بی خواب !

براساس مطالعه‌ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، بی خوابی خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. این افراد همچنین با احتمال بیشتری به بیماری‌هایی نظیر دیابت ، اختلالات روانشناختی و عصبی دچار می‌شوند.

در این مطالعه 433.268 فرد 73-38 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. افراد شرکت‌کننده بر حسب عادات خواب خود به 4 گروه طبقه‌بندی شدند:

  • سحرخیز مطلق
  • سحرخیز نسبی
  • شب بیدار نسبی
  • شب بیدار مطلق

میزان مرگ و میر این افراد در مدت زمان 6 سال و نیم مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق مشخص شد که افراد شب زنده دار 10% بیش از افرادی که سحرخیز هستند در معرض خطر مرگ قرار دارند. بی خوابی مضر مطلق نیست؛ در واقع زمانی که افراد با وجود بی خوابی سعی می‌کنند زندگی روزانه را دنبال کنند آسیب‌های متعددی بر سلامتشان وارد می‌گردد.

اما چرا بی خوابی باعث مرگ زودرس می‌شود؟ در ادامه به این سؤال پاسخ داده‌ایم.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” بی خوابی هم دلیل ژنتیکی دارد! ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان پزشکی به کانال دکتر سوشا مراجعه کنید.

چرا بی خوابی باعث مرگ زودرس می‌شود؟

افرادی که شب‌ها دیر می‌خوابند ساعت بیولوژیک بدن خود را مختل می‌کنند. این اتفاق تأثیرات مخرب فراوانی بر سلامت جسمی و روانی افراد دارد. در مطالعات قبلی نیز مشخص شده بود که بی خوابی باعث افزایش اختلالات متابولیکی و بیماری های قلبی-عروقی می‌شود. در این مطالعه مشخص شد که بی خوابی علاوه بر این عوارض، می‌تواند باعث مرگ زودرس نیز بشود.

علت بی خوابی ممکن است فشارهای روانی، غذا خوردن در ساعت نامناسب و یا نداشتن تحرک و فعالیت کافی باشد. استفاده از داروهای خاص و یا الکل نیز باعث بی خوابی می‌شود. گاهی نیز افراد به اراده خود شب‌ها بیدار می‌مانند.

دکتر مالکوم فون شانتز، استاد زیست شناسی و محقق این مطالعه اشاره می‌کند که این مسئله اهمیت بسیاری دارد و نباید نادیده گرفته شود. ما باید تا جایی که می‌توانیم با افزایش آگاهی و بهبود شرایط، مانع از بی خوابی افراد شویم.

برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی | مشاوره پزشکی تلگرام به کانال دکتر سوشا مراجعه کنید.

چرا بی خوابی باعث مرگ زودرس می‌شود؟

چگونه بی خوابی را ترک کنیم؟!

ژنتیک و عوامل محیطی تأثیر زیادی در بی خوابی و یا سحرخیز بودن افراد دارد. پیروی از نکات زیر به شما کمک می‌کند تا چرخه خواب خود را تا حد زیادی کنترل کنید:

  • فضای محل خواب خود را طوری تنظیم کنید که صبح زود در معرض نور قرار بگیرید نه در شب؛
  • سعی کنید یک ساعت خواب منظم و ثابت برای خود ایجاد کنید و دیر به رختخواب نروید.
  • از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید و نکات مربوط به رژیم غذایی و فعالیت بدنی را رعایت کنید.
  • ساعت خواب بدن هر فرد تا حدودی با دیگری تفاوت دارد؛ سعی کنید ساعت خواب بدن خود را تشخیص دهید و نسبت به آن متعهد باشید.
  • سعی کنید کارهای خود را زودتر به اتمام برسانید و هیچ‌گاه کارهای واجب را برای آخر شب نگذارید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم ویدئو ” چگونه خوابی بهتر داشته باشیم ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا تماشا کنید.

غلط نامه سلامت : برای اینکه خوابتان بگیرد در رختخوابتان دراز بکشید!

غلط نامه سلامت قصد دارد این اشتباه را در ذهن شما حل کند که دراز کشیدن در رختخواب در حالی که خوابتان نمی آید، باعث بهبود روند بی خوابی شما نمی‌شود. بر عکس باید بدانید که نباید قبل از اینکه خوابتان بیاید به رختخواب بروید. شما باید مغزتان را شرطی کنید که هرگاه به رختخواب می‌روید به سرعت به خواب خواهید رفت. اگر بدون اینکه خوابتان بیاید ساعت‌ها در رختخواب‌تان بمانید و تفکرات مختلفی را از ذهن بگذرانید، مغزتان می‌آموزد که رختخواب علاوه بر خوابیدن، مکانی برای مرور اتفاقات روزمره، بازی با گوشی موبایل، غلط زدن و غیره است!!

برای مطالعه سایر مقالات غلط نامه سلامت  نیز به بخش مربوطه در وب سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کنید.

 


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر