احساس تشنگی زیاد دارید؟ این احساس نشانه بیماری است

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
احساس تشنگی زیاد دارید؟ این احساس نشانه بیماری است

نشانه بیماری در احساس تشنگی زیاد

مجله پزشکی و سلامتهر شرایطی که تعادل آب و نمک را در بدن تغییر دهد،باعث احساس تشنگی زیاد می‌شود.چه زمانی احساس تشنگی زیاد می‌کنید؟پاسخ کاملاً واضح است،زمانی که غذاهای شور می‌خورید و یا اینکه به شدت کار می‌کنید،احساس تشنگی زیاد دارید.اما اگر شما به طور دائمی احساس تشنگی زیاد دارید،این نشانه‌ بیماری است. اگر به میزان کافی مایعات می‌نوشید و با این حال، هنوز هم احساس تشنگی زیاد می‌کنید،ممکن است نشانه بیماری خاصی باشد.

احساس تشنگی زیاد نشانه کدام بیماری است؟

احساس تشنگی زیاد ، نشانه بیماری دیابت

بیماری دیابت می‌تواند خطر ابتلا به کم آبی را افزایش دهد به خصوص اگر فرد مبتلا به دیابت از بیماری خود آگاه نباشد. Heather Rosen مدیر مراقبت‌های پزشکی در شمال هانتینگتون در پنسیلوانیا می‌گوید: هنگامی که سطح قند خون بیش از حد بالا باشد، بدن شما فشار زیادی به کلیه‌هایتان، در تولید ادرار بیشتر برای خلاص شدن از شر گلوکوز اضافی وارد می‌کند. او اضافه می‌کند که تکرر ادرار علامت شایع و نشانه بیماری دیابت است که موجب احساس تشنگی زیاد می‌‌شود و این امر نیز منجر به نوشیدن بیشتر مایعات می‌گردد. اگر شما تجربه‌ی احساس تشنگی زیاد و تکرر ادرار را دارید و همچنین سایر نشانه‌ها از قبیل از دست دادن وزن با علت ناشناخته و یا تحریک پذیری را در خود مشاهده می‌کنید، پزشک شما باید یک آزمایش قند خون برای تشخیص ابتلای شما به دیابت درخواست کند.

دیابت بی‌مزه و احساس تشنگی زیاد

اگرچه دیابت بی‌مزه با آن دیابتی که ما می‌شناسیم و از آن نفرت داریم مرتبط نیست، اما دیابت بی‌مزه نیز برخی از نشانه‌های مشابه با نشانه بیماری دیابت از قبیل از دست دادن آب و مشغولیت مثانه را دارد. دیابت بی‌مزه یک عدم تعادل هورمونی در بدن است که جذب آب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. Prudence Hall بنیان‌گذار و مدیر مرکز پزشکی هال در سانتامونیکا می‌گوید: از آنجا که شما مقدار زیادی آب از طریق ادرار از دست می‌دهید، در حملات تشنگی، بدن شما تلاش می‌کند که مایعات از دست داده را جبران کند. از آنجا که انواع مختلفی دیابت بی‌مزه وجود دارد و دیابت بی‌مزه می‌تواند با شرایط دیگری نیز ایجاد شود، پزشک شما انواع آزمون‌ها را برای تعیین این‌که کدام گزینه درمانی برای شما بهتر است درخواست می‌کند.

عادت ماهانه عامل احساس تشنگی زیاد

استروژن و پروژسترون می‌تواند حجم مایع بدن را تحت تأثیر قرار دهد، بعلاوه از دست دادن خون در طول عادت ماهانه (به خصوص اگر عادت ماهانه شما عوارض سنگینی داشته باشد) موجب احساس تشنگی زیاد می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که شما در مرحله قبل از قاعدگی (PMS) هستید به همراه داشتن یک بطری آب مفید است.

عادت ماهانه عامل احساس تشنگی زیاد - دکتر سوشا

احساس تشنگی زیاد نشانه بیماری خشکی دهان

خشکی دهان یک عامل خشکی شناخته شده است که اغلب با احساس تشنگی زیاد اشتباه گرفته می‌شود. این یک احساس خشکی غیرطبیعی در غشاهای مخاطی دهان است که به علت کاهش جریان بزاق و یا تغییر در ترکیب آن رخ می‌دهد. اگر غدد شما به میزان کافی بزاق تولید نکند منجر به سایر علائم مزاحم مانند بوی بد دهان و مشکل جویدن می‌شود. خشکی دهان می‌تواند عارضه جانبی داروهای تجویز شده برای شما و یا داروهای بیماری آلرژی (Benadryl یا Claritin) و داروهای بیماری سرگیجه (Antivert یا Dramamine) باشد. همچنین چندین بیماری وجود دارد که می‌تواند علت خشکی دهان باشد بنابراین این مشکل ارزش مشورت با پزشک را دارد.

فشارخون پایین و احساس تشنگی زیاد

استرس مزمن، غدد آدرنالین ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد در نتیجه منجر به کاهش فشارخون می‌شود. این مسئله می‌تواند علت سرگیجه، افسردگی، اضطراب و هم‌چنین احساس تشنگی زیاد باشد. تشنگی یک راه حل برای بدن است که با اضافه کردن آب بیشتر به خون شما در تلاش برای افزایش فشارخون شما است. در واقع تنها راه حل بلند مدت برای از بین بردن نشانه بیماری فشار خون ، کاهش استرس و بهبود مدیریت استرس در شماست.

فشارخون پایین و احساس تشنگی زیاد - دکتر سوشا

رژیم غذایی عامل احساس تشنگی زیاد

جسیکا کوردینگ (Jessica Cording) متخصص تغذیه در بیمارستان جراحی در نیویورک می‌گوید: مواد غذایی که ادرار آور است (کرفس، مارچوبه، چغندر، لیمو، هندوانه، خربزه، زنجبیل و جعفری) می‌تواند موجب احساس تشنگی زیاد شود زیرا باعث افزایش ادرار شما خواهند شد. اگرچه این غذاها فواید زیادی دارند اما باید سایر تأثیرات آن‌ها را نیز در نظر گرفت،شما می‌توانید رژیم غذایی‌تان را با غذاهای غنی از مایع شبیه بلغور، جو دو سر و برنج قهوه‌ای که در طول فرآیند پخت و پز آب آ‌ن‌ها جذب می‌شود متعادل کنید.

احساس تشنگی زیاد نشانه بیماری کم خونی

از دست دادن ناگهانی خون به دلیل مسائلی مانند دوره‌های قاعدگی سنگین و طولانی مدت یا خونریزی زخم ، شایع‌ترین علت بیماری کم خونی است. در این شرایط، بدن شما سریع‌تر از اینکه بتواند سلول‌های قرمز خونش را جایگزین کند،آن‌ها را از دست می‌دهد و این از دست دادن مایع (خون) ، تشنگی را تحریک می‌کند.یک علت ناشناخته بسیار معمول دوره‌های قاعدگی سنگین، نقص کارکرد غده تیروئید است و 70٪ از مردم نقص غده تیروئید دارند ، که به همین دلیل تعداد زیادی از زنان احساس تشنگی زیاد را تجربه می‌کنند. درمان کم‌خونی به تشخیص آن وابسته است ، معاینه فیزیکی و آزمایش خون می‌تواند کم‌خونی را تشخیص دهد. بعد از درمان کم خونی، احساس تشنگی زیاد شما رفع خواهد شد.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر