چه مواد غذایی برای غده تیروئید مضر و مفید هستند

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چه مواد غذایی برای غده تیروئید مضر و مفید هستند

سلامت غده تیروئید

مجله پزشکی و سلامتغده تیروئید در ناحیه جلوی گردن واقع شده و مسئول تنظیم سوخت و ساز در بدن است. حفظ سلامت غده تیروئید برای حفظ سلامت عمومی بدن ضروری است زیرا هورمون‌های غده تیروئید بسیاری از فرآیندهای شیمیایی بخش‌های مختلف بدن را کنترل می‌کنند. برخی از مواد غذایی برای سلامت غده تیروئید، مضر و برخی مفید هستند. در این مطلب، این مواد غذایی را برایتان نام می‌بریم.

سلامت غده تیروئید

1- نمک و سلامت غده تیروئید

تیروئید برای عملکرد مناسب نیاز به ید دارد. اکثر مردم در ایالات متحده به راحتی مقدار کافی ید، از طریق رژیم غذایی و مصرف ماهی و لبنیات دریافت می‌کنند. برای حفظ سلامت غده تیروئید بهتر است نمک‌های دریایی حاوی ید را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید و فراورده‌های غذایی آماده مصرف نکنید زیرا اغلب این فراورده‌ها با نمک‌های بدونید تهیه می‌شوند.

2- سبزیجات برگ‌دار

اسفناج، کاهو و دیگر سبزیجات برگ‌دار منابع مهم منیزیم هستند. منیزیم ماده معدنی است که نقش مهمی در فرآیندهای بدن بازی می‌کند. خستگی، گرفتگی عضلانی و تغییر در ضربان قلب می‌تواند نشانه‌های کمبود پتاسیم باشد. قابل ذکر است که مصرف سبزیجات برگ‌دار برای حفظ سلامت تیروئید لازم است.

3- آجیل

بادام زمینی، بادام و دانه کدو تنبل منابع بسیار خوبی از آهن هستند. آجیل به دو روش به سلامت غده تیروئید کمک می‌کند. آن‌ها نه تنها منبع خوبی از آهن هستند، بلکه غنی از سلنیوم می‌باشند (ماده معدنی دیگری که به حفظ سلامت تیروئید کمک می‌کند) و از همین طریق به عملکرد مناسب تیروئید کمک می‌کنند.

آجیل

4- غذاهای دریایی و سلامت غده تیروئید

ماهی، میگو و جلبک دریایی منابع غنی از ید هستند و شما برای حفظ سلامت تیروئید نیاز به ید دارید، به همین دلیل است که مصرف مواد غذایی دریایی به حفظ عملکرد مناسب تیروئید کمک می‌کنند. اگر مشکل تیروئید دارید، از مصرف مقادیر زیادی کلپ (گیاهی دریایی که سرشار از ید است) اجتناب نمایید، زیرا بیماری شما را بدتر می‌کند.

5- کلم

در برخی از موارد، مصرف کلم (گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی و انواع دیگر کلم) مانع از جذب مقدار کافی ید و در نتیجه مشکل غده تیروئید می‌شود. البته این مشکل در صورتی ایجاد می‌شود که شما مقدار کمی ید از رژیم غذایی خود دریافت کنید و مقدار زیادی کلم بخورید. در این صورت مصرف کلم به سلامت غده تیروئید، ضرر می‌رساند.

6- سویا

در موارد نادر، برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات سویا مانند شیر سویا می‌تواند به توانایی غده تیروئید برای ترشح هورمون صدمه بزند. مصرف سویا نیز مانند کلم، در صورتی ایجاد مشکل می‌کند که میزانید در بدن شما پایین باشد. اگر سطحید در بدنتان مناسب باشد، مصرف سویا،سلامت غده تیروئید را به خطر نمی‌اندازد.

7- گوشت اعضا و اندام

گوشت‌هایی مانند جگر، قلوه و قلب، سرشار از اسید چربی به نام لیپوئیک اسید هستند. اگر به خوردن گوشت‌هایی مانند کلیه (قلوه) و قلب یا جگر عادت دارید، مقدار زیادی از این اسید چرب دریافت می‌کنید. لیپوئیک اسید می‌تواند برای سلامت غده تیروئید مضر یا مفید باشد این بدان معنی است که مصرف بیش از حد این اسید چرب سلامت غده تیروئید را به خطر می‌اندازد، اما مقدار کافی آن برای غده تیروئید مفید است و مانند دارویی عمل می‌کند.

گوشت اعضا و اندام

8- گلوتن و غده تیروئید شما

گلوتن پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو است. اگر مبتلا به بیماری سلیاک هستید، گلوتن برای سلامت غده تیروئید مفید نمی‌باشد. گلوتن می‌تواند به روده کوچک افراد مبتلا به بیماری سلیاک آسیب برساند و این آسیب می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند و با افزایش خطر ابتلا به بیماری هاشیموتو (منجر به کم کاری تیروئید می‌شود) و بیماری گریوز (منجر به پر کاری تیروئید می‌شود) مرتبط است. در نتیجه برای جلوگیری از بروز بیماری‌های تیروئیدی در افراد مبتلا به بیماری سلیاک، بهتر است این افراد به رژیم غذایی فاقد گلوتن روی بیاورند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام . خانمی هستم36ساله.مدت یکماه قبل دچار گلو درد شدید شدم که لوزه هایم ورم کرده و عفونت کرده بود.پزشک برایم پنی سیلین یک و دویست نوشت زدم و کپسول ازیترو مایسین داد که خوردم.بعد که گلویم خوب شد.احساس کردم پایین گردن سمت راست که لوب راست تیرویید می شود وقتی دست می زنم درد می گیرد.مراجعه مجدد به دکتر دیگر داشتم که ایشان برایم کپسول سفالکسین نوشتن که خوردم اما مجدد دیدم تغییری حاصل نشده است. مجدد دکتر دیگر با تخصص داخلی رفتم که ایشان گفتند از تیرویید است. سونو تیرویید و آزمایش تیرویید نوشتن که انجام دادم.که نتایج آن به شرح زیر بود:
t3 =154, t4=11.4 ,t3up=1.13, tsh=0.01
crp=positive24 , ESR=68
then write thyroid sono.
sono report =there is evidence of large 53.25 mm solid mass lesion with cystic change in RT.thyroid lobe associated with multiple round shape suspicious lymphnodes up tp 7.4mm in inferior part of midline of nech and suprasternal notch so correlation with biopsy is highly.no abnormal calcification is present.sign of also multiple varying size lymphnodes up to 12.6mm in RT.side of neck withouth central hilum that needs close fu.
سپس به دکتر غدد مراجعه نمودم که اسکن تیرویید درخواست دادن با آزمایش مجدد تیرئیید که جواب اسکن تیرویید به شرح زیر است اما هنوز آزمایش تیرویید را تکرار نکرده ام:
interpretation:the scan pattern is consistent with subacute thyroiditis.
Notes:according to the palpation of a large nodule of the right lobe,further evaluation after remission of the thyroiditis is advised.
description:the scan revealed high background activity with poor delineation of the thyroid gland.
میخواهم بدانم آیا FNa درخواست داده میشه؟ و نحوه درمانم به چه شکله؟ و علت ایجاد این مشکل دقیقا چیه؟
ممنون از راهنماییتون .خیلی نگرانم که آیا خوب میشم؟سپاسگزار از پاسگویی شما

مشاهده کامل

با سلام علائم و نتایج سونوگرافی و اسکن شما نشون میده که به تیروئیدیت تحت حاد دچار هستید. بنابراین در صورتی که شرح حال بالینی شما هم این تشخیص رو برای دکتر قطعی کنه دیگر نیازه به آسپیراسیون نیست. نوع درمان شما بستگی به شدت و میزان پیشرفت بیماری داره روشهای درمان در مقاله زیر به طور کامل ذکر شده: تیروئیدیت تحت حاد (Subacute thyroiditis)
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر