چگونه روزه بگیرید که سالم بمانید؟ | روزه گرفتن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه روزه بگیرید که سالم بمانید؟ | روزه گرفتن

روزه گرفتن خوبه یا بد؟

مجله پزشکی و سلامتمحدود کردن مصرف مواد غذایی در همه ادیان با نام روزه گرفتن آمده و یک تمرین معنوی برای هر فردی است. نیویورک تایمز نتیجه بحث و گفتگوی تعداد زیادی از پزشکان سرشناس را این‌گونه گزارش می‌دهد: روزه گرفتن نه تنها برای کاهش وزن مفید است، بلکه خواص درمانی بسیار زیادی دارد.
تعدادی از افراد برای روزه گرفتن خود ، دلایل غیر مذهبی مانند از دست دادن وزن، آماده شدن برای آزمایش‌های پزشکی، تلاش برای جلوگیری از پیری، سم زدایی، افزایش ایمنی و غلبه بر اعتیاد دارند.
در ادامه نکاتی را به شما متذکر خواهیم شد که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت روزه بگیرید و در عین حال از مزایای سلامتی روزه گرفتن نیز بهره ببرید.

قبل از روزه گرفتن با پزشک مشورت کنید

اگر بیمار و یا باردار هستید و از داروی خاصی استفاده می‌کنید ، شما باید راجع به روزه گرفتن با پزشک خود مشورت نمایید تا روزه گرفتن موجب آسیب به سلامتی شما نشود. این امر به ویژه برای بیماران مبتلابه دیابت نوع 2 اهمیت زیادی دارد ، زیرا که این افراد در هنگام روزه گرفتن ، در معرض خطر کاهش یا افزایش قند خون، کتواسیدوز دیابتی و کم شدن آب بدن می‌باشند.
قبل از روزه گرفتن ، وقت ملاقاتی از پزشک بگیرید و راجع به برنامه روزه گرفتن خود با پزشک مشورت نمایید ، زیرا احتمال دارد پزشک داروی شما را تغییر دهد و یا اجازه روزه گرفتن به شما ندهد.

تأمین آب بدن

ما برای زنده ماندن نیاز به آب داریم ، در نتیجه سعی کنید در حد فاصل بین افطار تا سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا آب بدن شما تأمین شود. مقدار آب مورد نیاز شما در هنگام روزه گرفتن ، بستگی به وزن ، میزان فعالیت و محیط زندگی ( محیطی با آب و هوای سرد یا گرم) شما دارد.
ممکن است در روزهایی که روزه هستید، نسبت به روزهای دیگر ، احساس نیاز کمتری به آب داشته باشید ، این اتفاق به خاطر کاهش مصرف مواد غذایی و کاهش فعالیت است. اما خوب است بدانید ، حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید ، آب بنوشید ، زیرا بدن شما به آب نیاز دارد و نباید رنگ ادرارتان در دوران روزه گرفتن ، تیره و نارنجی شود ، زیرا این نشانه کمبود آب در بدن است.

تأمین آب بدن

برنامه ریزی غذایی مناسب برای روزه گرفتن

در ماه رمضان ، روزه گرفتن باعث می‌شود که مقدار مواد غذایی مصرفی شما کاهش یابد و مواد مغذی کافی به بدن شما نرسد و ممکن است دچار کمبود ویتامین و مواد مغذی شوید. باید برنامه ریزی غذایی شما در ماه رمضان طوری باشد که در افطار و سحر ، انواع مواد غذایی مورد نیاز بدنتان را بخورید تا دچار کمبود مواد مغذی نشوید. رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان بیشترین اهمیت را برای سلامتی بدن شما دارد. با یک برنامه ریزی غذایی صحیح ، می‌توانید سلامتی بدن خود را حفظ کنید.
باید وعده‌های غذایی شما در هنگام روزه گرفتن ، حاوی غلات سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی و مقدار زیادی از میوه و سبزیجات باشد. همچنین مصرف مایعات در ماه رمضان برای سلامتی بدن شما ، اهمیت زیادی دارد.

وعده‌های غذایی کوچک و متعدد

از آنجایی که در ماه رمضان ، بیشتر طول روز را بدون غذا و آب هستید ، نباید یک دفعه در هنگام افطار یا سحر ، حجم زیادی از مواد غذایی را بخورید. برای سالم ماندن ، باید سعی کنید در فاصله بین افطار و سحر ، وعده‌های غذایی کوچک اما متعدد بخورید تا به معده‌تان فشار نیاید و در عین حال انواع مواد غذایی مورد نیاز بدنتان تأمین شود. خوردن میوه و سبزیجات را فراموش نکنید.

انتخاب مواد غذایی مناسب

سعی کنید در دوران روزه گرفتن ، از خوردن مواد غذایی خیلی سرخ شده و یا شیرین اجتناب کنید ، زیرا این مواد غذایی ، قند شما را به سرعت بالا می‌برند ، اما به سرعت نیز قند شما افت می‌کند. در ماه رمضان باید مواد غذایی بخورید که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده ، پروتئین و چربی‌های سالم باشند ، تا مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه دارند و دچار افت قند خون نشوید.

انتخاب مواد غذایی مناسب

تطبیق فعالیت ورزشی

در دورانی که روزه هستید ، میزان مواد غذایی دریافتی شما تغییر می‌کند ، در نتیجه فعالیت شما نیز باید تغییر کند. اگر قبل از ماه رمضان ، فعالیت‌های ورزشی سنگین انجام می‌دادید ، در هنگام روزه گرفتن نمی‌توانید به این فعالیت‌های سنگین ادامه دهید ، زیرا بدن شما برای انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین به آب و انرژی بیش‌تری نیاز دارد و اگر این مقدار انرژی و آب کم را نیز صرف انجام ورزش‌های سنگین کنید ، بدنتان دچار بی آبی و کمبود مواد غذایی می‌شود و سلامت شما به خطر می‌افتد. در نتیجه در ماه رمضان فعالیت‌های ورزشی سبک مانند پیاده روی را پیش بگیرید و از ورزش‌های سنگین دوری کنید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر