پنج فاکتور رژیمی در کاهش سرطان معده

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پنج فاکتور رژیمی در کاهش سرطان معده

سرطان معده

مجله سلامتسرطان معده، چهارمین سرطان رایج در جهان است . اگر چه این سرطان می‌تواند در هر گروه سنی رخ دهد اما زنان و مردان بالاتر از 55 سال خطر بیشتری در ابتلا به آن دارند . فاکتورهای دیگر مانند نژاد ، سن ، جنس نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد . یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب افزایش خطر سرطان معده می‌شود،الگوی غذایی فرد است.که رعایت این نکات می‌تواند نقش کلیدی در کاهش سرطان معده ایفا کند .

1) اجتناب از مصرف مقادیر بالای پروتئین برای کاهش سرطان معده

مطالعات نشان داده‌اند یکی از سلاح‌های بدن ما در برابر سرطان ،آنزیم گوارشی به نام پانکراتین است که نقش عمده آن هضم و جذب پروتئین می‌باشد . زمانی که فرد رژیم غذایی سرشار از پروتئین مصرف می‌کند این آنزیم درگیر هضم پروتئین شده و دیگر نمی‌تواند نقش ضد سرطانی خود را ، خصوصاً در سرطان معده ایفا کند .

2) کاهش سرطان معده با اجتناب از مصرف فراورده‌های گوشتی با نیترات

نیترات ماده‌ای است که به شکل طبیعی در محیط اطراف ما ، خاک ، آب ، هوا و سبزیجات وجود دارد . نیترات در مقادیر بسیار زیاد برای ایجاد رنگ قرمز در محصولات گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس استفاده می‌شود . زمانی که شما غذاهای حاوی مقادیر بالای نیترات استفاده می‌کنید در بدن شما نیترات به نیتریت و درنهایت به نیتروز آمین تبدیل می‌شود .نیتروز آمین‌ها سبب ایجاد سرطان به خصوص سرطان معده می‌شود .

3) شاخص گلایسمی غذا

شاخص گلایسمی مقیاسی برای مشخص کردن اثر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بر قند خون است. غذاهایی که شاخص گلایسمی پایین دارند به طور آهسته هضم شده و اثر محافظتی بر قند خون دارند اما در مقابل غذاهایی که شاخص گلایسمی بالا دارند به سرعت قند خون را بالا می‌برند .این غذاها می‌توانند سبب افزایش خطر سرطان معده شوند زیرا افزایش ناگهانی قند خون سبب تحریک ترشح انسولین و فاکتور رشد شبه انسولینی (IGF-1) می‌شود . فاکتور رشد شبه انسولینی رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را تحریک می‌کند .سبزیجات غیر نشاسته‌ای ،حبوبات و انواع خاصی از میوه‌جات مانند سیب و توت فرنگی دارای شاخص گلایسمی پایین می‌باشند.

شاخص گلایسمی غذا

4) اجتناب از مصرف شور و ترشیجات برای کاهش سرطان معده

مصرف شوری و ترشی به علت دارا بودن مقادیر بالای نمک و سرکه می‌تواند سبب افزایش خطر این سرطان شود.

5) غذاهای آلوده به آفلا توکسین عامل سرطان معده

ترکیبات سرطان زا می‌توانند در غذاهایی ایجاد شوند که در هنگام ذخیره سازی و انتقال ، انواع خاصی از قارچ بر روی آن‌ها رشد می‌کند . بعضی از این قارچ‌ها تولید ترکیبات سمی می‌کنند که به آن آفلا توکسین می‌گویند . یکی از موارد شایع آن وجود کپک بر روی رب گوجه فرنگی می‌باشد . این سم می‌تواند سبب آسیب به DNA و جهش در آن شود که به عنوان یکی از علل سرطان مطرح است.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام وخسته نباشید پدرم چند سالیست که دچار سرطان معده است و بعد از جراحی و شیمی درمانی متاستاز به کبد و ریه و بعد از شیمی درمانی مدتیست ضعف بدنی شدید و ورم دست شده است. علت چیست ؟ با تشکر

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما متاسفانه علت مشکل پدر شما هم متاستاز سرطان به اندام های حیاتی هست و هم عوارض بعد از شیمی درمانی. مقالات زیر رو مطالعه کنید: مراقبتهای بعد از شیمی درمانی تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من بابام سرطان معده داره ناراحتی قلب هم داره ۲ مرحله هم شیمی درمانی شده ولی خوب نشده. از نظر شما چیکاری انجام بدیم ؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما برای پاسخ گرفتن از شیمی درمانی می بایست تعداد جلسات بیشتری آن را انجام بدید و 2 جلسه اصلا کافی نیست. شیمی درمانی معمولا ناراحتی قلبی پدرتون را تشدید نخواهد کرد خصوصا اگر پدرتون در زمان مناسب داروهای مربوط به مشکل قلبی خودشون رو استفاده کرده باشن. از نکات مقالات بالا هم می تونید استفاده کنید؛ بعلاوه خواندن مقالات زیر رو هم به شما توصیه میکنم: مهمترین گیاهان دارویی ضد سرطان معده پنج فاکتور رژیمی در کاهش سرطان معده
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر