شناخت غذاهای سرطان زا و ضد سرطان و پیشگیری از سرطان معده

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
شناخت غذاهای سرطان زا و ضد سرطان و پیشگیری از سرطان معده

تشخیص سرطان معده

مجله پزشکی و سلامتهرساله حدود یک میلیون نفر در سراسر جهان به سرطان معده ، مبتلا می‌شوند. اخیراً ابتلا به سرطان معده در میان جوانان ایالات متحده آمریکا، افزایش بی‌سابقه داشته است ولی برخلاف تصورات ما، آمار مبتلایان به این سرطان، در آسیا بیشتر است.
تشخیص سرطان معده ، بسیار مشکل است و اغلب، تشخیص داده نمی‌شود. چراکه هیچ توده‌ای، لمس نمی‌شود و و توسط اشعه X نیز نشان داده نمی‌شود و اغلب، زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد به آندوسکوپی مراجعه کرده باشد و معمولاً توسط آندوسکوپی، با یک نگاه، تشخیص داده می‌شود ولی متأسفانه درمان آن، بسیار سخت است و این خبر بدی است. ولی خبر خوب اینکه شما با رژیم غذایی، می‌توانید از ابتلا به سرطان معده پیشگیری کنید. برخی مواد غذایی، خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهند و برخی مواد غذایی هم مضر هستند که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

غذاهای ضد سرطان معده

۱- مرکبات ، ضد سرطان معده

همه می‌دانند که ما ویتامین C موردنیاز خود را اغلب از میوه‌های خانواده مرکبات، یعنی نارنگی، پرتقال و نارنگی یافا تأمین می‌کنیم. این میوه‌ها، غنی‌ترین منابع این ویتامین حیاتی هستند. ویتامین C که به مبارزه با سرماخوردگی کمک می‌کند، یک ضد سرطان معده نیز می‌باشد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد. رادیکال‌های آزاد از ترکیبات خطرناک ایجادکننده سرطان هستند که از طریق سوخت‌وساز بدن به وجود می‌آیند. همان‌طور که اتومبیل از طریق اگزوز، دود خارج می‌کند بدن ما نیز از طریق واکنش‌های شیمیایی، رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند که می‌توانند به DNA آسیب بزنند. آسیب DNA، اولین گام در روند سرطان است. ویتامین C به‌عنوان سپر شما، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. البته تصور نکنید که برای پیشگیری از سرطان معده ، شما مجبور هستید روزانه یک جعبه پرتقال بخورید و برای پیشگیری، فقط کافی است روزانه 1 عدد پرتقال میل کنید.
مرکبات همچنین حاوی مواد مغذی به نام فلاونوئیدها هستند که کمتر شناخته شده‌اند. فلاونوئیدها، سلول‌های سرطانی را از حمله به بافت‌های سالم بدن شما باز می‌دارند. فلاونوئیدها، بیشتر در پوست مرکبات یافت می‌شوند بنابراین سعی کنید کمی از پوست پرتقال را به غذا و یا سالاد خود بیفزایید. بنابراین مرکبات، به دو طریق به پیشگیری از سرطان معده کمک می‌کند؛ هم از طریق ویتامین C که در وهله اول از شروع سرطان معده ، جلوگیری می‌کند و هم از طریق فلاونوئید ها که سلول‌های سرطانی را مهار می‌کنند.

مرکبات ، ضد سرطان معده

2- هویج ضد سرطان معده

رنگ نارنجی روشن هویج به علت وجود بتاکاروتن است که یک آنتی کسیدان قوی است که همراه با ویتامین C رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. در واقع به عنوان یک تیم، دو کار انجام می‌دهند؛ ویتامین C از طریق جریان خون، رادیکال‌های آزاد را پیداکرده و آن‌ها را خنثی می‌کند، درحالی‌که بتا کاروتن نگهبان سطح هر سلول است.

۳- سیب‌زمینی شیرین ضد سرطان معده

سیب زمینی‌های شیرین نیز از رنگ نارنجی‌شان پیدا است که غنی از بتا کاروتن هستند. اما آنها مواد دیگری به نام اسید کافئیک دارند که با کافئین موجود در قهوه فرق دارد. اسید کافئیک، جریان خون تومور در حال رشد را قطع می‌کند.

۴- سبزیجات آلیوم (سیر، موسیر، پیاز، پیازچه، تره‌فرنگی)

گروه آلیوم یکی از گروه‌های سبزیجات است که به‌طور گسترده‌ای در دنیا کشت می‌شود و دارای کاربردهای پزشکی فراوانی است. سیر نیز از خانواده آلیوم ها است که تا زمانی که شما آن را برش نزده‌اید بوی کمی دارد اما به‌محض آنکه سیر را خرد و یا له می‌کنید عطر شدید آن در فضا منتشر می‌شود. این عطر و بو به علت وجود ماده‌ای به نام آلیسین در سیر است که از ترکیبات ضد سرطان است. برای بهره مندی از خواص این ماده غذایی شگفت‌انگیز، روزانه ۱ تا ۲ حبه سیر خردشده میل کنید. به خاطر داشته باشید که برای مصرف سیر، ابتدا آن را خرد کنید، سپس 10 دقیقه صبر کنید تا آلیسین آن آزاد شود و بعد سیر را بپزید.

سبزیجات آلیوم (سیر، موسیر، پیاز، پیازچه، تره‌فرنگی)

غذاهای عامل سرطان معده

1- فراورده‌های گوشتی (سوسیس، ژامبون و …)

گوشت‌های فرآوری شده و یا گوشت‌های دودی، حاوی موادی به نام نیتریت هستند که به شدت سرطان زا هستند و در ارتباط با سرطان‌های دستگاه گوارش ، خصوصاً سرطان معده هستند. درحالی‌که بسیاری از پزشکان می‌گویند از گوشت‌های فرآوری شده در حد اعتدال استفاده کنید، باید بگویم که شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد باید از مصرف آن‌ها به‌ویژه توسط کودکان، به‌طور کامل اجتناب کرد.

۲- نمک و غذاهای شور

بدن ما، تنها به مقدار کمی نمک نیاز دارد اما بسیاری از ما به‌مراتب، بیشتر از نیازمان، نمک مصرف می‌کنیم. ظاهراً مصرف نمک زیاد با سرطان معده ارتباط دارد بنابراین از مصرف چیپس سیب‌زمینی، پنیر، محصولات کنسرو شده شور و نمک پرهیز کنید.

3- هلیکوباکترپیلوری و سرطان معده

آخرین چیزی که با سرطان معده ارتباط دارد، غذا نیست و در واقع یک باکتری است. هلیکوباکتر پیلوری (H پیلوری) یک باکتری شایع است که می‌تواند به گاستریت و زخم معده منجر شود. بسیاری از مردم در سراسر جهان، به‌خصوص شمال آمریکا به آن دچار هستند و اگر می‌خواهید بدانید که شما هم هلیکوباکتر دارید یا خیر، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با انجام یک آزمایش، بیماری‌تان مشخص شود و در صورت ابتلا، نیاز به یک دوره کوتاه‌مدت به مصرف آنتی‌بیوتیک دارید.‌

هلیکوباکترپیلوری و سرطان معده

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر