چگونه کراتینین خون را پایین بیاوریم (معرفی 7 روش اصلی)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه کراتینین خون را پایین بیاوریم (معرفی 7 روش اصلی)

چکیده مطلب 

کراتینین یک ماده شیمیایی زائد خون است که هنگام استفاده از ماهیچه‌هایتان تولید می‌شود. خوردن مقدار زیادی پروتئین نیز ممکن است موجب افزایش تولید کراتینین خون شود و در نهایت موجب بروز بیماری مثل نقرس شود. در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم به صورت خانگی چگونه کراتین خون را کاهش دهیم .

کراتینین خون چیست؟

جریان خون شما کراتینین را به کلیه‌هایتان منتقل می‌کند، جایی که بدن شما از طریق ادرار آن را فیلتر کند؛ اما اگر کلیه‌های شما درست کار نکنند، سطح کراتینین خون افزایش می‌یابد و این می‌تواند منجر به اورمی (اختلال تهدید کننده زندگی) شود.

بدن شما برای کار کردن بهینه نیاز به خون تمیز دارد. بهترین راه برای کاهش سطح کراتینین خون، این است که علت اصلی افزایش کراتینین خون را درمان کنید. دیالیز یک درمان معمول برای مشکلات کلیوی است. این یک روش پزشکی مهم است که زمانی که کلیه‌ها قادر به حذف مواد زائد از بدن نیستند، استفاده می‌شود. شما می‌توانید این درمان برای کاهش کراتینین خون را با داروهای مختلف و تغییر شیوه زندگی تکمیل کنید.

روش‌های طبیعی برای کاهش میزان کراتینین خون وجود دارند که در ادامه به این روش‌های طبیعی اشاره می‌کنیم. قبل از استفاده از این روش‌های طبیعی برای کاهش کراتینین خون با پزشک خود مشورت کنید.

کراتینین خون : پایین آوردن کراتین کلیه

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

تفاوت کراتین و کراتینین خون چیست ؟

کراتینین در خون یا همان creatinine خون حاصل شکسته شدن کراتین فسفات است. یعنی به عبارت دیگر کراتین ماده اولیه است که در ماهیچه‌ها شکسته می‌شود و به کراتینین تجزیه می‌شود. در کشور ما به دلیل راحت‌تر بودن بیان لغت کراتین ، همواره افراد می‌گویند کراتین خون بالا است، درصورتی‌که در واقع کراتینین خون بالا است.

کراتینین خون : درمان فوری کراتین بالا

کراتینین خون باید چند باشد

کراتینین عادی خون برای آقایان حدوداً بین 0.6 الی 1.2 میلی‌گرم در دسی لیتر (mg/dL) و برای خانم‌ها حدود 0.5 الی 1.1 میلی‌گرم در دسی لیتر (mg/dL) است. برای مثال کراتینین خون 1.4 هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها خارج از محدوده حساب می‌شود و باید برای کاهش آن اقدام شود.

کراتینین خون : پایین آورنده کراتین خون

کراتین خون را چگونه پایین بیاوریم

روش‌های زیر را برای تنظیم کراتین خون امتحان کنید:

ورزش شدید را ترک کنید

معمولاً ورزش یک کار خوب برای حفظ سلامت بدن است، اما انجام اضافه این کار می‌تواند موجب افزایش کراتینین خون شود و در واقع یکی از اصلی‌ترین علل افزایش کراتینین خون است. از آنجایی که متابولیسم عضلانی موجب تولید کراتینین می‌شود، فعالیت‌های شدید عضلانی می‌تواند موجب تولید بیش از حد کراتینین شود.

در مورد اینکه چقدر و چه نوع ورزشی را می‌توانید انجام دهید، باید با پزشک خود مشورت نمایید. برای کاهش کراتینین خون می‌توانید پیاده روی یا ورزش یوگا را جایگزین تمرینات ورزشی سنگین مانند وزنه برداری کنید.

کراتینین خون : چگونه کراتینین را پایین بیاوریم

عدم مصرف مکمل‌های حاوی کراتین

کراتین یک ترکیب طبیعی ساخته شده در کبد شما است. این ترکیب به عضلات شما منتقل می‌شود تا در آنجا به عنوان انرژی استفاده شود. کراتینی که به عنوان انرژی استفاده نشود، به یک ماده زائد به نام کراتینین تبدیل می‌شود. اگر شما کراتین را به عنوان یک مکمل استفاده کنید، درست مانند کراتین طبیعی، اضافه آن به کراتینین تبدیل شده و موجب افزایش میزان کراتینین خون می‌شود. به همین دلیل است که برای کاهش میزان کراتینین خون بهتر است از مصرف مکمل‌های حاوی کراتین اجتناب نمایید.

کراتینین خون : چگونه کراتینین را کاهش دهیم

کاهش مصرف پروتئین راهی برای کاهش کراتینین خون

تحقیقات نشان می‌دهد خوردن مقدار زیادی پروتئین می‌تواند موجب افزایش سطح کراتینین خون (حداقل به طور موقت) شود. مصرف گوشت قرمز پخته می‌تواند به طور خاص میزان کراتینین را تحت تأثیر قرار دهد. گرمای پخت و پز باعث ایجاد کراتین در گوشت و در نتیجه تولید کراتینین می‌شود.

افرادی که رژیم‌های غذایی غنی از گوشت قرمز یا سایر منابع پروتئینی مانند محصولات لبنی هستند، سطح کراتینین خون آن‌ها بالاتر از افرادی است که این غذاها را کمتر می‌خورند. برای کاهش کراتینین خون به جای گوشت قرمز از سبزی‌ها استفاده کنید.

کراتینین خون : چگونه کراتین کلیه را پایین بیاوریم

مصرف فیبر بیشتر باعث کاهش کراتینین خون می‌شود

یکی از غذاهای مفید برای کاهش کراتین بالا فیبر است. برای به دست آوردن اطلاعات دقیق راجع به تأثیر رژیم غذایی غنی از فیبر بر روی کاهش کراتینین خون به مطالعات بیشتری نیاز داریم؛ اما یک مطالعه نشان داد که میزان کراتینین در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که میزان مصرف فیبر را افزایش می‌دهند، کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
فیبر را می‌توان در بسیاری از غذاها یافت، از جمله:

• میوه‌ها
• سبزیجات
• غلات کامل
• حبوبات

کراتینین خون : چگونه کراتین خون پایین بیاوریم

با پزشک خود در مورد مصرف مایعات صحبت کنید

از دست دادن آب بدن می‌تواند سطح کراتینین خون را افزایش دهد. مصرف مایعات نیز ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به بیماری کلیوی مشکلاتی را ایجاد کند. در مورد میزان آب و مایعات دیگری که باید روزانه بخورید و بهترین زمان برای نوشیدن آن‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

کراتینین خون : چگونه اوره و کراتین را پایین بیاوریم

مکمل‌های کیتوزان (کیتوسان) را امتحان کنید

کیتوزان یک قرص برای کاهش کراتین است. کیتوزان یک مکمل غذایی است که عمدتاً توسط برخی از افراد برای از دست دادن وزن یا کاهش کلسترول استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کیتوزان ممکن است در کاهش میزان کراتینین در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی مؤثر باشد.

قبل از شروع مصرف کیتوزان یا مکمل‌های غذایی دیگر، با پزشک خود مشورت کنید. شما باید بدانید که برای کاهش کراتینین خون چطور باید آن را مصرف کنید و دوز مناسب مصرف چقدر است.

کراتینین خون : چگونه کراتین خون را کنترل کنیم

گیاه مریم گلی (Salvia) برای کاهش کراتینین خون

در چین مردم برای درمان نارسایی کلیوی از گیاه مریم گلی استفاده می‌کنند. بررسی چندین مطالعه نشان داد که مریم گلی ممکن است اثر مثبتی در بهبود سلامت کلیه‌ها یو کاهش کراتینین داشته باشد؛ اما مریم گلی یک هالوژن است و بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد.

برخی گیاهان دیگر نیز ممکن است برای کاهش کراتینین مؤثر باشند؛ برای استفاده از این گیاهان بهتر است با پزشک مشورت کنید:

  • برگ گزنه
  • بابونه
  • دارچین
  • جینسینگ
  • ریشه قاصدک

کراتینین خون : چه چیزهایی کراتین خون را پایین می اورد

سخنان دکتر ضیائی متخصص طب سنتی در رابطه با پایین آوردن کراتینین خون



نتیجه گیری:

کراتینین بالای خون می‌تواند صدمات بسیار زیادی به کلیه‌ها برساند یا موجب بیماری مانند نقرس شود. بسیار مهم است که افرادی که ورزش‌های شدید انجام می‌دهند و مکمل‌های پروتئینی مصرف می‌کنند، دائماً کراتینین خون را تحت نظر داشته باشند تا سلامت آن‌ها حفظ شود.


غلط نامه سلامت : کراتین همان کراتینین است!

این تصور که کراتین و کراتینین یکی هستند اشتباه است. کراتینین در خون یا همان creatinine خون حاصل شکسته شدن کراتین فسفات است. یعنی به عبارت دیگر کراتین ماده اولیه است که در ماهیچه‌ها شکسته می‌شود و به کراتینین تجزیه می‌شود. در کشور ما به دلیل راحت‌تر بودن بیان لغت کراتین ،همواره افراد میگویند کراتین خون بالا است، درصورتی‌که در واقع کراتینین خون بالا است.

سایر مقالات غلط نامه سلامت را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در سایت ثبت کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

خسته نباشین
یه سوال داشتم راجب اینک چند وقت پیش پدرم درد پهلو گرفت رفتیم دکتر گفتن سنگ کلیه هستش و باید مسکن بخوره.
بعد الان توی این چند روز همش درد پهلو داره امروزم رفت دکتر.دکتر گفته کراتین کلیه زیاده. بعد داروی ازیترومایسین براش تجویز کرده. نظر شما چیه؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام ما یک وب سایت پزشکی و سلامت هستیم و سوال شما را کارشناس وب سایت پاسخ میدهد در مورد مشکل پدر شما، مصرف مسکن برای درمان سنگ کلیه نیست و فقط درد آن را به صورت موقتی تسکین میدهد. از طرفی دیگر، آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک است و در درمان عفونت استفاده میشود و برای پایین آوردن کراتین خون کاربردی ندارد. ما نمیدانیم بر چه اساسی پزشک این دارو را برای پدر شما تجویز کرده است (شاید عفونت ادراری مشاهده شده یا موارد دیگر)، اما این دارو برای درمان سنگ کلیه یا پایین آوردن کراتین خون کاربردی ندارند. در درجه اول توصیه میشود به یک متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه کنید و با انجام سونوگرافی ببینید که آیا نیازی به برداشتن سنگ کلیه هست یا اینکه میتوان با روش های خانگی آن را دفع کرد کراتین بالای خون مشکل قابل درمانی نیست. با اقدامات پزشکی لازم میتوانید این بیماری را درمان کنید. بهترین کار این است که مصرف گوشت قرمز و پروتئین هایی مثل حبوبات را تا حد زیادی کاهش دهید. اگر ایشان اضافه وزن دارند نیز بهتر است برای کاهش وزن خود تلاش کنند. اما اکیدا توصیه میشود که برای درمان قطعی پدر شما تحت نظر پزشک باشند تا با مصرف دارو نیز کراتین خون را پایین بیاورند
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

بنده ورزش بدنسازی کار میکنم و روزی چهار عدد تخم مرغ مصرف میکنم. در جواب ازمایش کراتین خونم رو ۱/۵ نشون داده. میخواستم بدونم واسه ورزشکارا طبیعه یا نه ؟ ممنون

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام رنج نرمال کراتینین خون بین 0.6 تا 1.2 است وبرای افراد ورزشکار و غیر ورزشکار نیز تفاوتی ندارد، اضافه شدن به این میزان غیر طبیعی است و در صورتی که در طولاتی مدت این مسئله ادامه داشته باشد، باعث بروز اسیب میشود و بهتر است برای رفع آن اقدام نمایید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من کراتینم ۹.۵ و یکدفعه ای متوجه شدم. دکترم گفته که باید دیالیز شم و کلیه هام کوچیک شده. ایا با دیالیز کراتینم پایین میاد یا باید پیوند انجام بدم؟ ممنونم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام کاربر گرامی، دیالیز کردن میتواند کراتینین خون را پایین بیاورد، اما قطعا این تنها دلیلی نبوده که پزشک شما دیالیز را تجویز کرده اند. کوچک شدن کلیه ها و موارد دیگر نیز تداخل داشته اند و این تشخیص بر پایه همه این موارد بوده است. انشاالله با انجام دیالیز مشکل شما رفع میشود. اگر دیالیز برای شما نتیجه بخش نبود، آن موقع پزشک شما با سنجیدن موارد دیگر میتواند روش های درمان دیگری پیش بگیرد
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. من45ساله هستم چندوقتی است کراتین خونم بالاست.
آخرین آزمایشم4.1 بوده. پزشکم توصیه به دیالیز کرده . می خواستم نظرحضرتعالی را بدانم. باتشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام دفع بیش از حد کراتین گاهی نشون دهنده نارسایی کلیه است که پزشک درخواست دیالیز میده اما معمولا دیالیز آخرین مرحله درمانی محسوب میشه و در صورتی که سایر روشهای درمانی پاسخ نداده باشن برای فرد انجام میشه در صورتی که پزشک شما درمانهای دیگه رو برای شما شروع نکردن میتونید پزشکتون رو عوض کنید و روشهای دیگه رو قبل از انجام دیالیز امتحان کنید اما در صورتی که پزشکتون مدتی هست که از روشهای درمانی دیگه در شما نتیجه نگرفتن احتمال زیاد به این نتیجه رسیدن که باید روش درمانی دیالیز رو شروع کنن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام..خسته نباشید
بنده حدود سه سال هست که بدنسازی کار میکنم و از مکمل های هم استفاده کردم و تا هفته قبل از پروتتین وی استفاده کردم ..در چکاپ آزمایشی که دارم کراتینین کلیه ام 1.46 بود.
الان سوالی که دارم اینکه با وجود این تصمیم گرفتم مصرف کلی پروثتتین قطع کردم ..الان میتونم دوباره شروع به ورزش کنم یا نه ؟
چون یه جایی خونده بودم که تا زمانی که کراتینین کلیه نرمال نشود نباید ورزش سنگین انجام داد..

سوال دوم ..
سونوگرافی کلیه انجام دادم
گفت که پروستات بزرگ شده
ولی عملکرد کلیه ها نرمال بود.
دو طرف سمینال وزیکول متورم شده
حجم پروستات 31 سی سی

ممنون اگه راهنمایی کنید پیش چندین دکتر رفتم هر کدوم یه چیزی گفتن

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام بله بهتر است تا زمانی که مشکل بالا بودن کراتینین کاملا برطرف نشده است، از انجام ورزش های شدید خودداری کرده و همچنین مصرف حبوبات و گوشت قرمز را نیز کاهش دهید. انجام ورزش های شدید حتی اگر با مصرف پروتئین همراه نباشد میتواند موجب بالا رفتن کراتینین خون شود. بزرگ شدن پروستات دلایل خیلی زیادی دارد، و ما نمیتوانیم به طور قطعی بگوییم علت آن و روش درمان آن چیست. گاهی دیده شده است که افزایش میزان ترشح هورمون تستسترون میتواند منجر به بزرگ شدن پروستات شود. انجام ورزش های شدید مربوط به قسمت پا باعث افزایش ترشح هورمون تستسترون میشود و شاید بهتر باشد برای مدتی این تمرینات را نیز انجام ندهید. مطالعه مقاله بالا نیز توصیه میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام درمان كراتين ٢/٣٨ براي بيمار ي كه شيمي درماني ميكنه ، سرطان كبد و معده داره. ممنونم جواب بدهيد

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام این مقدار به خاطر عوارض داروها هستش ، نمک و پروتئین رو خیلی محدود کنین و مایعات زیاد مصرف کنین . بعد از اتمام شیمی درمانی ، مقدار کراتینین و سایر موارد به حالت نرمال برمیگردن.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام
همسرم 36سال سن داره قبل زایمان کراتینش روی1/5بود بعد زایمان3/5شد تحت نظر پزشک قرار گرفت همچنین چند روزی بیمارستان بستری جهت ازمایش و سونو گرافی قرار گرفت بعد از مرخص شدن زیر نظر پزشک با دارو کراتین به 2/5رسید و همینطور متغییر بود تا یه مدتی هست کراتین و اوره بالا رفته تا الان کراتین3/5و اوره80میباشد و به پزشک مراجعه کردیم دارو عوض کرده و گفته یک ماه دیگه نتیجه ازمایش بیارید لطفا راهنمایی کنید چه راههایی برای پایین اومدن کراتین خوبه ؟ ممنونم

مشاهده کامل

سلام با رعایت مواردی مثل ترک ورزش های شدید، کاهش مصرف پروتئین، عدم مصرف مکمل های حاوی کراتین و مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا میشه به کاهش میزان کراتینین خون کمک کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بالا را مطالعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من 58ساله هستم کراتین خونم دوماه پیش 1.63بود با مراجعه به پزشک ومصرف دارو آزمایش دادم الان شده1.96سرم خونم هم 63بوده الان شده66بهم بگید چطور پایین بیارم کراتین و، آیا کلیه ام از کار افتاده

مشاهده کامل

با سلام بالا رفتن کراتینین خون شما الزاما به معنای از کار افتادن کلیه ها نیست اما میتونه نشان دهنده وقوع نارسایی کلیه باشه خصوصا که با مصرف دارو هم تحت کنترل در نیومده مقاله زیر رو مطالعه کنید: كراتينين كليه چيست؟ تحت نظر پزشک سونوگرافی و دیگر بررسی های لازم رو انجام بدید تا بتونید با آغاز درمان مناسب، سلامت کلیه هاتون رو حفظ کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من67سال سن دارم. و در سال 84 عمل قلب باز انجام داده ام و در سال1395 عمل نفرکتومی انجام دادم. حالا دکتر قلبم میخواهد سیتی انزیو انجام دهد. مسئولین میگویند میزان کراتین باید1.3باشد اما من کراتینم1.5 . ایا انجام سیتی انزیو خطر ندارد؟ راهکار چیست؟ مسئولین انجام نیمدهند

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی توصیه می کنم از توصیه های مقاله بالا استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کراتینم۳,۵۴هستش.ینی دیالیز میشوم یا امیدی هست.لطفا یه دکتر خوب معرفی کنید
۲۲سالمه.۶ماه میشه که فهمیدم بیماری کلیه دارم.نارسایی کلیه دارم.کلیه هام تنبله.لوپوست کلیه دارم

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی سطح کراتین خون شما بالاتر از حد نرماله ولی خوشبختانه هنوز به مرحله خطر نرسیده شما می بایست سطح کراتین خونتون رو پایین بیارید. پیشنهاد می کنم از توصیه های مقاله بالا استفاده کنید. از طرفی می بایست تحت نظر پزشک از داروهای مناسب استفاده کنید. مقاله زیر هم میتونه به شما کمک کنه: كراتينين كليه چيست؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

خانمی ۳۶ ساله هستم. از ده سالگی فهمیدم فشارخون بالا دارم و در۱۴ سالگی به تشخیص پزشک کلیه چپم برداشته شد. الان حدودا۲۲ساله که با یک کلیه زندگی میکنم. فشارمم کنترله. اما بعد زایمانم کراتین خونم به ۲.۲رسیده. چیکار کنم که کراتین خونم پایین بیاد و به کلیه ام اسیبی نرسه؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام شرایط شما بسیار شرایط حساسی است. توصیه میکنیم تحت نظر مستقیم پزشک باشید و میزان کراتین خون خود را از طریق آزمایش تحت کنترل داشته باشید. مطالعه مقاله بالا میتواند به شما کمک کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

به علت داشتن كراتيين بالا2mgميباشد.طريق پايين اوردسزيع ان؟
مرد 66 ساله.مرد
داشتن قند خون 101
در سال 88 عمل قلب باز

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی شرایط شما شرایط حساسی است و حتما باید تحت نظر پزشک و مداوای مستقیم باشید. توصیه ما به شما رجوع کردن به پزشک معالج است. علاوه بر آن مطلعه مقاله بالا هم میتواند به شما کمک کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید،کراتینم دو ساله که ۲هس دکتر می رم دارو بهم میده بازم از دو پایین نمیاد چکار باید بکنم؟

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر