تغذیه و بیماری دیابت

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه و  بیماری دیابت

الگوی غذایی سالم، اولین قدم برای کنترل بیماری دیابت

مجله پزشکی و سلامت : افراد مبتلا به بیماری دیابت هم مانند سایر افراد نیاز دارند که از یک زندگی خوب لذت ببرند. در این راستا آنان باید به یکسری نکات بیش از دیگران توجه نمایند که در این زمینه آنچه باید بیش از همه در سلامتی افراد دیابتی مورد توجه قرار گیرد، توجه داشتن به سالم غذا خوردن است. در حقیقت منظم و سر وقت غذا خوردن در کنترل بیماری این افراد بسیار مؤثر است که در این راستا توجه به سه رکن اصلی تنوع در رژیم غذایی روزانه، مصرف غذاهای پر فیبر مانند انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و حبوبات در وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی و مصرف کم چربی، شکر و نمک حائز اهمیت است. ورزش و کاهش وزن نیز دو رکن مهم دیگر برای کنترل سطوح قند خون در افراد دیابتی است که باید مورد توجه واقع شوند.

افراد دیابتی باید مواظب دریافت کربوهیدرات باشند

در مجموع، کنترل دریافت مقدار کربوهیدرات‌ها برای افراد دیابتی بسیار مهم است. چون که با کنترل دریافت کربوهیدرات‌ها از راه رژیم غذایی می‌توان به راحتی سطوح گلوکز خون را کنترل کرد. بر مبنای یک قانون کلی، باید دریافت کربوهیدرات در هر وعده غذایی به گونه‌ای باشد که مانع بر هم خوردن تعادل قند خون نشود. در این راستا انتخاب غذاهای با فیبر بالا مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها، نان، حبوبات، بیسکویت‌های کراکر، برنج، سیب زمینی به همراه لبنیات کم چرب توصیه می‌شود.

نکته مهمی که افراد دیابتی باید به آن توجه کنند، آن است که قند و شکر، عسل، شكلات، شیرینی جات منابع غنی انرژی و محرک ترشح هورمون انسولین هستند که بهتر است این افراد از این ترکیبات استفاده نکنند و به جای آن از نوشیدنی‌های بدون قند یا از جانشین‌های قند در حد تعادل استفاده نمایند.

افراد دیابتی باید مواظب دریافت کربوهیدرات باشند

کنترل دریافت چربی برای افراد دیابتی ضروری است

نکته دیگری که افراد دیابتی باید به آن توجه نمایند، مصرف کم چربی و غذاهای چرب و سرخ کرده می‌باشد. در واقع افراد دیابتی بهتر است که مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها،لبنیات کم چرب را جایگزین انواع غذاهای چرب و سرخ شده نمایند. پس در مجموع، افراد دیابتی با دقت در داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع و توجه به دریافت مناسب منابع کربوهیدرات و کم چرب می‌توانند از پیشرفت بیماری خود تا حدود زیادی پیشگیری کنند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر