چگونه به بیماری های کلیوی مبتلا نشویم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه به بیماری های کلیوی مبتلا نشویم

پروتئینوری اولین نشانه بیماری های کلیوی

مجله سلامتیک مطالعه جدید وجود بیش از حد پروتئین در ادرار را، از نشانه‌های اولیه بیماری های کلیوی و یک عامل خطر برای بیماری های قلبی می‌داند که اغلب تشخیص داده نشده و درمان نشده رها می‌شود. پژوهشگران همچنین دریافتند که بسیاری از مردم با مشکل پروتئینوری (وجود بیش از حد پروتئین در ادرار)،به طور مشترک از داروهای ضد درد،به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)،بیش از حد استفاده کردند؛که این داروها،به عملکرد کلیه آسیب می‌رساند و موجب بروز بیماری های کلیوی می‌شود.

روند مطالعه انجام شده در بنیاد کلیه آلبانی و یافته‌های مهم آن

محققان با بررسی نزدیک به 300 بیمار،که در بیمارستان آلبانی،نیویورک بستری شده بودند،دریافتند،چهل درصد این بیماران، به پروتئینوری مبتلا هستند، اما فقط 37 درصد از آن‌ها،با این بیماری،تحت درمان بودند. با توجه به مطالعه در نشست بنیاد ملی کلیه و بیماری های کلیوی ، یک سوم از بیماران با پروتئینوری،فشار خون بالا داشتند، اما تنها 43 درصد از آن‌ها تحت درمان با داروی ضد فشار خون بالا پروتئینوری (داروهایی که برای درمان پروتئینوری هستند و در عین حال ضد فشار خون بالا می‌باشند)، بودند. یافته‌های مهم دیگر این بود که 41 درصد از بیماران با پروتئینوری، داروهای NSAIDs (ضد التهابی غیر استروئیدی)،مصرف می‌کردند.

روند مطالعه انجام شده در بنیاد کلیه آلبانی و یافته‌های مهم آن

داروهای اصلی برای درمان پروتئینوری و پیشگیری از بیماری های کلیوی

محققان اشاره کردند:داروهای مختلفی را می‌توان برای درمان پروتئینوری و جلوگیری از بروز بیماری های کلیوی ،تجویز کرد،از جمله: مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) (به گروهی از داروها گفته می‌شود که با مهار تولید یا عملکرد آنژیوتانسین دو، در درمان زیادی فشاری خون (هایپرتانسیون) کاربرد دارد.) و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) (این دارو با شل کردن رگ‌های خونی به کاهش فشار خون در افراد کمک می‌کند.).این داروها،پروتئینوری را درمان می‌کنند، فشار خون بالا را نیز کنترل می‌کنند و سرعت پیشرفت بیماری های کلیوی را کاهش می‌دهند.

نظرات صاحب نظران حوضه بیماری های کلیوی

یافته‌های به دست آمده از این مطالعه در نشست سالانه بنیاد ملی کلیه و بیماری های کلیوی در لاس وگاس،ارائه شد. دکتر ویشش کومار(Vishesh Kumar)،مسئول اصلی این مطالعه،در نشریه خبری بنیاد کلیه،می‌گوید: “ما از یافته‌های به دست آمده از این مطالعه،بسیار شگفت زده شدیم، پروتئینوری بسیار معمول است و به ‌آسانی درمان می‌شود اما این مشکل نادیده گرفته شده است. ما سال‌هاست که می‌دانیم مهارکننده‌های ACE و ARBs سرعت پیشرفت بیماری های کلیوی را کاهش می‌دهند، اما در این مطالعه،یافتیم که:بیش از 60 درصد از بیماران با مشکل پروتئینوری،این داروها را مصرف نمی‌کنند.ما می‌توانیم با تجویز این داروها،تأثیر عمده‌ای بر کاهش پروتئینوری در این بیماران،داشته باشیم و در نتیجه روند آسیب به کلیه و بیماری کلیوی را کاهش دهیم و از نتیجه آن شگفت‌زده شویم.”
با توجه به یافته‌های بنیاد ملی کلیه راجع به بیماری های کلیوی ، آزمایش سنجش پروتئین‌های ادرار ساده است و باید در افراد در معرض خطر بیشتر، انجام شود،از جمله :افراد مسن (بالای 60 سال) ،افراد دیابتی،افراد با فشار خون بالا و افرادی که در خانواده خود،سابقه نارسایی یا بیماری های کلیوی دارند.زیرا این آزمایش بسیار ساده بوده و اولین نشانه بیماری های کلیوی است،که می‌شود با یک آزمایش ساده از آن مطلع شد و درمان و پیشگیری را شروع کرد.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر