درمان بیماری هموفیلی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان بیماری هموفیلی

درمان بیماری هموفیلی از چه راه‌هایی امکان پذیر است؟

مجله سلامت : درمان بیماری هموفیلی به معنی درمان کامل بیماری هموفیلی نیست، بلکه درمان‌هایی که امروزه در دسترس هستند، به بهبود علائم بیماری هموفیلی کمک می‌کنند و به بیمار اجازه می‌دهد تا حد امکان زندگی عادی داشته باشند. روش‌های مختلفی مانند تغذیه برای درمان بیماری هموفیلی وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین روش‌ها اشاره می‌کنیم.

روش‌های مختلف درمان بیماری هموفیلی

درمان بیماری هموفیلی با روش جایگزینی: جایگزین کردن فاکتورهای خونی

اصلی‌ترین درمان بیماری هموفیلی درمان جایگزینی است. کنستانتره فاکتور لخته 8 (برای هموفیلی A) و یا فاکتور 9 (برای هموفیلی B) به آرامی در ورید تزریق می‌شود. این تزریق، سبب تأمین شدن فاکتورهای لخته کننده در خون می‌شود. کنستانتره یا از خون انسان به دست می‌آید و یا به صورت صنعتی سنتز می‌شوند. البته قبل از تزریق، خون از لحاظ وجود عوامل عفونی چک می‌شود تا از سرایت بیماری‌هایی نظیر هپاتیت خودداری شود. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری، می‌توان از فاکتورهای لخته صناعی و نوترکیب ژنتیکی استفاده کرد که از خون انسان به دست نمی‌آیند.

عوارض درمان جایگزینی

• ایجاد آنتی بادی‌هایی در خون که به فاکتورهای تزریق شده حمله می‌کنند.
• ایجاد عفونت‌های ویروسی به دلیل آلوده بودن خون
• صدمه به مفاصل، عضلات و یا دیگر بخش‌های بدن به دلیل تأخیر در درمان

درمان بیماری هموفیلی با روش پروفیلاکسی (پیشگیرانه)

می‌توان درمان جایگزینی را به تناوب و در فواصل زمانی معین برای پیشگیری از خونریزی انجام داد. به این روش، درمان پروفیلاکسی گفته می‌شود.

درمان بیماری هموفیلی با تزریق دسموپرسین

دسموپرسین یک هورمون صناعی است که برای درمان بیماری هموفیلی خفیف به کار می‌رود. این ترکیب برای درمان هموفیلی B یا هموفیلی A شدید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. دسموپرسین برای آزاد شدن فاکتور 8 و فاکتور فون ویلبراند اهمیت دارد و باعث ماندگاری بیشتر آن‌ها در خون می‌شود. این دارو معمولاً به صورت تزریقی و یا به صورت اسپری بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دسموپرسین در موارد خاصی برای مثال قبل از ترمیم‌های دندانی و یا قبل از انجام یک مسابقه ورزشی تزریق می‌شود.

درمان بیماری هموفیلی با داروهای ضد فیبرولیز

داروهای ضد فیبرولیز (شامل اسید آمینو کاپرویک و ترانکسامیک اسید) ممکن است همراه درمان جایگزینی برای درمان بیماری هموفیلی به کار روند. این داروها به شکل قرص داده می‌شود و از شکستن لخته‌های تشکیل شده ممانعت می‌کنند. داروهای ضد فیبرولیز قبل از عمل‌های ترمیمی دندانی و یا درمان خونریزی دهنده بینی و یا خونریزی‌های خفیف روده‌ای به کار می‌رود.

درمان بیماری هموفیلی با داروهای ضد فیبرولیز

درمان هموفیلی با ژن درمانی (درمان‌های نسل آینده)

محققان در تلاشند تا بتوانند ژن آسیب دیده عامل بیماری هموفیلی را در بدن جایگزین کنند. این روش درمان بیماری هموفیلی هنوز به جایگاهی نرسیده است که بتوان از آن برای درمان بیماری هموفیلی استفاده کرد اما محققان در تلاش برای کاربردی کردن این روش هستند. این تحقیقات در کار آزمایی‌های بالینی هستند.

درمان موضعی

از داروهای مسکن و ضد درد، استروئیدها و کاردرمانی، می‌توان برای کاهش درد و التهاب نواحی آسیب دیده استفاده کرد. در خصوص استفاده از این روش‌ها برای درمان بیماری هموفیلی با پزشک خود مشورت نمایید.

کدام درمان بهتر است؟

درمانی که برای بیماری هموفیلی مد نظر قرار می‌گیرد به چند عامل بستگی دارد:

• شدت بیماری هموفیلی
• میزان و نوع فعالیت‌های جسمانی
• مراقبت‌های دندانی (جراحی دندان) و یا عمل‌های پزشکی

بهترین روش درمان بیماری هموفیلی خفیف

برای درمان هموفیلی خفیف درمان جایگزینی به کار نمی‌رود. معمولاً در این موارد برای افزایش سطح فاکتور 8، دسموپرسین تجویز می‌شود.

بهترین روش درمان هموفیلی متوسط

برای درمان بیماری هموفیلی متوسط درمان جایگزینی تنها در مواردی که خونریزی رخ داده است و یا برای پیشگیری از خونریزی قبل از فعالیت‌های پر خطر استفاده می‌شود. پزشک همچنین ممکن است دسموپرسین را قبل از انجام یک عمل جراحی و یا فعالیت‌های پر خطر تجویز نماید.

بهترین روش درمان بیماری هموفیلی شدید

معمولاً در این موارد درمان جایگزینی به طور منظم در فواصل زمانی مشخص برای پیشگیری از خونریزی و ممانعت از آسیب به مفاصل، عضلات و یا سایر بخش‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً این نوع درمان در خانه با تزریق هفته‌ای سه بار فاکتورهای خونی انجام می‌گیرد. این نوع درمان‌های پیشگیرانه معمولاً تا سن بلوغ انجام می‌شود و در بزرگ‌سالی نیازی به انجام درمان پیشگیرانه نیست.

بهترین روش درمان بیماری هموفیلی شدید

بیشتر بخوانید: هموفیلی (hemophilia)

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر