درمان عصب سیاتیک به همراه عکس

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان عصب سیاتیک به همراه عکس

درد سیاتیک پا چگونه ایجاد می‌شود؟

درمان عصب سیاتیک پا نیازمند شناخت صحیح این عارضه و برخورد صحیح با آن می‌باشد. درد سیاتیک دردی است در بخش پایین کمر، باسن و پا و در اثر وارد شدن فشار بر عصب سیاتیک ایجاد می‌گردد. شاخه‌های عصب سیاتیک (sciatic nerve) از بخش پایینی کمر منشأ می‌گیرند و به هم می‌پیوندند و یک شاخه عصبی بزرگ ایجاد می‌کنند که از باسن تا پایین هر پا ادامه می‌یابد. درد سیاتیک می‌تواند در هر قسمتی از این عصب بلند ایجاد گردد. شدت این درد نیز بسته به فشار وارده بر عصب می‌توانید شدید یا خفیف باشد.

علت درد سیاتیک بستگی به عاملی دارد که عصب سیاتیک را تحت فشار قرار داده است. ممکن است علت آن اسپاسم (گرفتگی) ماهیچه‌ها، دیسک غیرطبیعی یا بارداری باشد. معمولاً درد سیاتیک در یک طرف بدن ایجاد می‌گردد و هنگامی‌که در یک موقعیت خاص قرار گیرید (مثلاً بنشینید) تشدید می‌شود.

برای درمان دردهای سیاتیکی و کاهش التهاب آن راه‌کارهای متفاوتی وجود دارد. نوع درمان بستگی به مزمن یا حاد بودن بیماری و عامل مسبب این بیماری دارد. در صورتی که این مقاله را به‌دقت مطالعه کنید می‌توانید بر این عارضه غلبه کنید.

آیا شما هم مشکل “ عصب سیاتیک پا ” را دارید و به دنبال “ درمان عصب سیاتیک  هستید؟
شما می توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

نام دیگر عصب سیاتیک پا

در ابتدا لازم است یک مفهومی را در مورد نام دیگر عصب سیاتیک پا برایتان شرح دهیم تا در صورت مواجهه با آن دچار سردرگمی نشوید.

در بخش پایین ران و بالای زانو، عصب سیاتیک منشعب می‌شود و دو شاخه عصبی از آن خارج می‌شوند. یکی در جلوی پا و دیگری در پشت قرار می‌گیرد. گاهی افراد فکر می‌کنند که این‌ها نام دیگر عصب سیاتیک هستند؛ در صورتی که این‌ها انشعابات عصب سیاتیک هستند.

  • اعصاب پرونئال (peroneal division) در قسمت جلوی زانو به سمت پایین پاها حرکت می‌کند.
  • اعصاب تیبال (tibial division) از بخش پشت زانو به سمت پایین پاها و پاشنه پا حرکت می‌کند.

به علت مسیرهای عصبی مختلفی که انشعابات عصب سیاتیک دارد، علائم مختلفی در بخش‌های مختلف پا ایجاد می‌گردد.

گاهی بعضی از پزشکان بر اساس محل درد و یا علائم شما نام عصب‌های پرونئال یا تیبیال را در کنار بیماری سیاتیک ذکر می‌کنند. در این صورت بیماران تصور می‌کنند که این‌ها نام دیگر عصب سیاتیک هستند. در صورتی که این اختلالات نام دیگر عصب سیاتیک نیستند بلکه توسط بخش‌هایی از عصب سیاتیک ایجاد شده‌اند که تحت عنوان پرونئال یا تیبیال خوانده می‌شوند.

عکس عصب سیاتیک پا

عکس عصب سیاتیک پا

عکس عصب سیاتیک پا 2

درمان عصب سیاتیک پا در خانه

استراحت کنید.

استراحت مهم‌ترین گام در درمان هر گونه بیماری یا آسیب‌دیدگی است؛ بنابراین مطمئن شوید به اندازه کافی استراحت می‌کنید. در صورت لزوم، زمان را از مدرسه یا محل کارتان مرخصی بگیرید تا بیشتر استراحت کنید.

در محل درد عصب سیاتیک پا از یخ استفاده کنید.

استفاده از یخ برای درمان عصب سیاتیک پا موجب کاهش تورم در محل مربوطه می‌شود. بعلاوه تا حدودی درد ناشی از سیاتیک را نیز کاهش می‌دهد. برای گرفتن بهترین نتیجه به مدت 20-10 دقیقه یخ را در محل نگه دارید. این کار را برای سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.

بعد از استفاده از کمپرس یخ، می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. این کار عروق خونی کاهش و درد تسکین می‌یابد.

مقاله روش درمان درد سیاتیک با طب سنتی و روش‌های طبیعی نیز می‌تواند برایتان مفید باشد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را مطالعه کنید.

درمان عصب سیاتیک پا با دارو

داروها شاید نتوانند التهاب ناشی از این بیماری را کاهش دهند اما در تسکین درد ناشی از بیماری سیاتیک مؤثر هستند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در تسکین دردهای ناشی از سیاتیک خفیف مؤثر هستند. برای درمان عصب سیاتیک مزمن ، پزشکتان داروهای استروئیدی قوی تجویز خواهد کرد. شل کننده‌های عضلات هم می‌توانند در کاهش اسپاسم (گرفتگی) عضلات و درد مؤثر باشند.

درمان عصب سیاتیک پا با دارو

درمان عصب سیاتیک پا با ورزش

تمرینات ورزشی متوسط و کشش عضلات بدن می‌تواند به افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها کمک کند. یکی از ورزش‌های پیشنهادی ایروبیک در آب می‌باشد. ورزش کردن در آب علاوه بر منافع ذکرشده، باعث کاهش فشار وارد بر مفاصل می‌شود.

برای درمان عصب سیاتیک، عضلات پیریفورمیس خود را بکشید. این عضله در باسن و در بالای مفصل ران قرار دارد. عصب سیاتیک از زیر این عضله عبور می‌کند؛ بنابراین افزایش انعطاف‌پذیری و کشسانی این عضله فشار وارد بر عصب سیاتیک را کاهش خواهد داد.

با تقویت عضلات پشت و شکم ، حمایت بیشتری از عصب سیاتیک صورت می‌گیرد؛ بنابراین به درمان عصب سیاتیک کمک می‌کند. ورزش‌های پایین شکم مانند کرانچ، یک راه فوق‌العاده برای تقویت میانه تنه است و به کاهش ناراحتی‌های عصبی کمک می‌کند.

از نشستن یا ایستادن طولانی خودداری کنید. این وضعیت‌ها می‌توانند فشار وارد بر عصب سیاتیک را افزایش دهند و شدت درد را بالا ببرند. به جای آن سعی کنید راه بروید و یا دراز بکشید.

یکی از دیگر از روش‌ها، درمان دردهای سیاتیکی با راه رفتن به دو شیوه متفاوت می‌باشد که می‌توانید با مراجعه به مقاله مربوطه با این روش مؤثر آشنا شوید.

درمان عصب سیاتیک پا با کمربند طبی

با پوشیدن کمربندهای طبی حمایت بیشتری از کمر خود داشته باشید. با این کار فشار وارد بر عصب سیاتیک کاهش می‌یابد. در صورت نیاز می‌توانید هنگام راه رفتن از عصا استفاده کنید. این کار هم به درمان عصب سیاتیک کمک می‌کند.

درمان پزشکی عصب سیاتیک

در صورت عدم درمان عصب سیاتیک پا با روش‌های ذکرشده، لازم است به پزشک مراجعه کنید. پزشکتان ابتدا شما را به فیزیوتراپ ارجاع خواهد داد. فیزیوتراپ می‌تواند با انجام ماساژها و تمرینات ویژه‌ای تا میزان قابل توجهی فشارهای وارد بر عصب سیاتیک را کاهش دهد. روش اولتراسوند تراپی یا درمان با فراصوت نیز از امواج صوتی برای کاهش درد و تنش عضلانی استفاده می‌کند. گاهی هم پزشکتان یک داروی استروئیدی به نزدیکی ستون فقرات تزریق می‌کند. این کار به کاهش درد و تورم ناشی از بیماری سیاتیک کمک می‌کند.

گاهی برای درمان عصب سیاتیک پا، داروی کمونوکلئولیزیس (chemonucleolysis) در نزدیکی مهره‌ها تزریق می‌شود. این نوع تزریق که در برخی مراکز تخصصی انجام می‌شود، به کاهش آسیب‌دیدگی دیسک کمک خواهد کرد.

گاهی برای درمان عصب سیاتیک پا نیاز است که جراحی انجام شود. گزینه جراحی اغلب آخرین گزینه درمانی خواهد بود و معمولاً زمانی انجام می‌شود که سایر روش‌ها پاسخ خوبی نداده باشند. در روش جراحی درمان سیاتیک پا، جراح عاملی که باعث ایجاد فشار روی عصب سیاتیک شده است، برطرف می‌کند و یا دیسک آسیب‌دیده را اصلاح می‌کند.

درمان پزشکی عصب سیاتیک

پیشگیری از درد عصب سیاتیک پا

در صورتی که دچار درد عصب سیاتیک هستید می‌توانید از روش‌های زیر برای پیشگیری از درد عصب سیاتیک پا استفاده کنید:

از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند به اعصاب نخاعی شما فشار وارد کند و به ماهیچه حمایتی اطراف آن آسیب برساند.

تناسب اندام خود را حفظ کنید.

افزایش وزن و چاقی می‌تواند باعث افزایش فشار وارده بر عصب سیاتیک شود. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم هر دو می‌توانند به کاهش درد ناشی از سیاتیک کمک کنند.

از وارد کردن فشار بر روی کمر و پاها خودداری کنید.

نشستن برای مدت زمان طولانی می‌تواند فشار وارد بر کمر را افزایش دهد. شما می‌توانید برای پیشگیری از کمردرد و دیگر عوارض ناشی از نشستن طولانی‌مدت از بالشتک بادی استفاده کنید. همچنین لازم است از بلند کردن اشیاء سنگین اجتناب کنید.

از وارد کردن فشار بر روی کمر و پاها خودداری کنید.

به طور منظم ورزش کنید و آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید.

با انجام ورزش‌هایی مثل کشش پاها و یا کرانچ شکمی می‌توانید به تقویت و افزایش انعطاف‌پذیری عضلات مرتبط با عصب سیاتیک کمک کنید. بدین ترتیب از بروز درد عصب سیاتیک جلوگیری می‌شود.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر