بیماری هپاتیت | خطرات هپاتیت A |”راه های انتقال بیماری هپاتیت B ، A و C “

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بیماری هپاتیت | خطرات هپاتیت A |"راه های انتقال بیماری هپاتیت B ، A و C "

انواع بیماری هپاتیت

مجله پزشکی و سلامتهپاتیت به معنای التهاب کبد می‌باشد. این بیماری توسط چندین ویروس ایجاد می‌شود. انواع اصلی آن A، B و C هستند. نشانه بیماری هپاتیت A شبیه به ویروس معده است. اما در اغلب موارد در طول یک ماه حل و فصل می‌شود. هپاتیت B و C می‌تواند بیماری ناگهانی ایجاد کند. آن‌ها می‌توانند به سرطان کبد، عفونت مزمن و آسیب‌های جدی کبدی به نام سیروز (cirrhosis) منجر شوند.

چه عواملی شما را به خطر بیماری هپاتیت می‌اندازند؟

بیماری هپاتیت A از طریق خوردن غذا یا نوشیدن نوشیدنی‌هایی که با مدفوع فرد آلوده، آلوده شده‌اند گسترش می‌یابد. شما همچنین ممکن است از طریق تماس نزدیک (برای مثال از طریق تماس جنسی) با فرد آلوده ، مبتلابه هپاتیت شوید. بهداشت فردی ضعیف خطر ابتلا به بیماری هپاتیت A را افزایش می‌دهد. همچنین هپاتیت B و C به طور عمده از طریق خون، منی یا سایر مایعات بدن منتقل می‌شوند.

عوامل خطر ساز هپاتیت A

بیماری هپاتیت A با خوردن میوه، سبزیجات و سالاد آلوده گسترش می‌یابد، قبل از خوردن این محصولات، آن‌ها را بشویید، حتی اگر می‌خواهید پوست میوه یا سبزیجات را بکنید. بیماری هپاتیت A با نوشیدن آب آلوده (رودخانه گرم و یا آب دریاچه) نیز منتقل می‌شود. آیا می‌خواهید به بازدید کشور دیگری بروید؟؟ حواستان باشد که در کشورهای دیگر فقط آب‌معدنی بخورید و از خوردن یخ‌های دست‌ساز دوری کنید، مگر اینکه یخ را خودتان از آب‌معدنی درست کرده باشید. بیماری هپاتیت A و B واکسن دارند اما واکسن هپاتیت C هنوز ساخته نشده است.

صدف خام از راه های انتقال هپاتیت A

ازآنجاکه گاهی اوقات سخت‌پوستان در آب‌های آلوده زندگی می‌کنند، صدف خام می‌تواند از راه های انتقال هپاتیت A شود. خوردن صدف پخته‌شده، مطمئن‌تر است.

صدف خام از راه های انتقال هپاتیت A - دکتر سوشا

دست آلوده یکی از راه های انتقال بیماری هپاتیت A

بیماری هپاتیت A می‌تواند در خارج از بدن برای ماه‌ها زنده بماند. بهداشت خوب (ازجمله شستن همیشگی دست‌ها، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست، تعویض لباس، شستشو دست‌ها قبل از دست زدن به غذا و یا غذا خوردن) به جلوگیری از انتقال بیماری هپاتیت A کمک می‌کند.
آیا از سرویس بهداشتی عمومی استفاده می‌کنید؟ در این مواقع از یک حوله کاغذی برای باز و بسته کردن شیر آب و باز کردن درب استفاده کنید و دستان خود را به خوبی بشویید.

خون آلوده از راه های انتقال بیماری هپاتیت

خون و مایعات بدن آلوده، از راه های انتقال بیماری هپاتیت B و C هستند. عفونت می‌تواند در هنگام تولد از مادر به فرزند، بین شرکای جنسی و یا از طریق تماس با زخم باز منتقل شود. همچنین می‌تواند توسط ابزار دندانپزشکی آلوده، منتقل شود، اگرچه با استریلیزاسیون ابزار دندانپزشکی، این خطر برطرف می‌شود. در مراکز انتقال خون، خون اهداشده، غربال و ازلحاظ ویروس و باکتری‌های مختلف، بررسی می‌شود، بنابراین خطر ابتلا به هپاتیت از طریق انتقال خون بسیار کم است.

تاتو و خالکوبی ، راه های انتقال بیماری هپاتیت

آیا تا به حال تاتو یا خال‌کوبی کرده‌اید؟ این کارها را در مراکزی انجام دهید که ازنظر کنترل عفونت، به آن مطمئن باشید و کارکنان آن آموزش‌دیده باشند. با این کار خطر مبتلا شدن به هپاتیت B و C را کاهش می‌دهید. این مراکز باید تمام ابزار خود را استریل کنند. کارکنان این مراکز باید قبل از دست زدن به شما و شروع به کار، دستشان را بشویند و حتماً از دستکش استفاده نمایند. بیماری هپاتیت B و C می‌تواند از طریق استریل نامناسب و استفاده مجدد از تجهیزاتی مانند سوزن منتقل شود.

پدی کور، مانیکور دست و کوتاه کردن مو

رفتن به آرایشگاه و استفاده از تجهیزات آرایشگاه شمارا درخطر ابتلا به هپاتیت قرار می‌دهد، زیرا در آرایشگاه احتمال تماس با خون زیاد است و اگر ابزار آرایشگاه آلوده باشد و یا به‌درستی استریل نشده باشد، احتمال خطر انتقال هپاتیت به شما زیاد می‌شود. تا جایی که می‌توانید برای کارهایی که با ابزاری مثل ناخن‌گیر، سوزن، قیچی و … در تماس است، به آرایشگاه نروید و کارهایتان را در منزل خودتان انجام دهید.

پدی کور، مانیکور دست و کوتاه کردن مو

تماس جنسی از مهم‌ترین راه های انتقال هپاتیت

رابطه جنسی با فرد آلوده به بیماری هپاتیت B ، یکی از عمده‌ترین راه های انتقال بیماری هپاتیت و عفونت است. ویروس هپاتیت B در خون فرد آلوده، مایع واژن یا منی وجود دارد. کم کردن روابط جنسی و واکسیناسیون مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن شما توسط شریک زندگی‌تان است. کاندوم لاتکس و سدهای دندانی ممکن است به کاهش خطر ابتلا کمک کند.

به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی از راه های انتقال بیماری هپاتیت

بیماری هپاتیت B و C می‌تواند با به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی متعلق به شخص دیگری منتقل شود. مسواک، ریش‌تراش، ناخن‌گیر، کیسه حمام، سوزن و یا هر چیز دیگری که اثری از خون آلوده داشته باشد، ممکن است موجب انتقال عفونت بیماری هپاتیت شود. وسایل شخصی‌تان را فقط خودتان استفاده کنید.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر