دیفن هیدرامین (Diphenhydramine)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: دیفن هیدرامین
نام عمومی انگلیسی: Diphenhydramine
نام تجاری: Allermax , Aler –Tab , Allergy , Altaryl , Children's Allergy , Benadryl Cough , Benadrylhist , Dytuss , Q-Dryl , Siladryl , Silphen Cough , Simply Sleep , Sleep-ettes , Sominex Maximum , Strength Caplet , Theraflu Thin Strips Multi Symptom , Triaminic Thin Strips , Cough & Runny Nose , Unisom Sleepgels Maximum Strength , Valu-Dryl Benadryl ,
کاربرد: تسکین سرفه ، عطسه ، آبریزش بینی و حساسیت

اشکال دارویی  دیفن هیدرامین

  • شربت ، قرص جویدنی

 اطلاعات دارویی دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین علائم مربوط به تب یونجه، انواع آلرژی‌های دستگاه تنفسی فوقانی و علائم رایج سرماخوردگی نظیر گرفتگی بینی، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، خارش گلو و بینی، آبریزش و خارش چشم را بهبود می‌بخشد. همچنین می‌تواند خارش‌های پوستی ناشی از حساسیت پوستی را کاهش دهد.

داروی دیفن هیدرامین ترکیبی از آنتی هیستامین (ضد حساسیت) و آنتی کولینرژیک است که اثر آنتی‌هیستامینی آن موجب متوقف کردن عملکرد ماده هیستامین در بدن می‌شود که نتیجه آن کاهش علائمی چون اشک ریزش چشم و عطسه و غیره می‌باشد. اثر آنتی کولینرژیک آن نیز با مهار استیل کولین در مغز انجام می‌گیرد که باعث تسکین درد می‌شود.

مقدار و روش مصرف داروی دیفن هیدرامین

  • قبل از شروع درمان با داروی دیفن هیدرامین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار داروی دیفن هیدرامین ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. 
  • شربت و قرص‌های جویدنی دیفن هیدرامین ممکن است حاوی قند و یا آسپارتام باشد. اگر دچار دیابت، بیماری کبد، فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگر که نیاز به رعایت یک رژیم غذایی خاص دارد، هستید، باید در مورد استفاده از این دارو با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید.

موارد منع مصرف داروی دیفن هیدرامین

  • به تاریخ انقضای داروی دیفن هیدرامین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی دیفن هیدرامین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی دیفن هیدرامین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.
  • اگر به هریک از اجزاء موجود در دیفن هیدرامین یا داروهای مشابه حساسیت دارید.
  • اگر در طول 14 روز گذشته از داروی دروکسی دوپا یا سدیم اکسیبات استفاده کرده‌اید.
  • اگر در دوران شیردهی هستید.

مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند. دیفن هیدرامین در صورت نیاز جدی و با تجویز پزشک برای زنان بارداری قابل استفاده است.

تاثیر دیفن هیدرامین بر رانندگی و کار با ماشین آلات

دیفن هیدرامین موجب تاری دید، سرگیجه و خواب آلودگی می‌شود، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

 تداخلات دارویی دیفن هیدرامین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی دیفن هیدرامین تداخل کنند عبارت‌اند از: آنتی‌ هیستامین‌ های پوست (مانند کرم، پماد، اسپری دیفن هیدرامین).

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی دیفن هیدرامین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آسمتاسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت تصمیم به بچه دار شدن، در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورت داشتن آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)، برونشیت مزمن، آمفیزم، مشکلات ریوی، نفس نفس زدن، وقفه تنفسی در خواب (آپنه).
  • در صورت داشتن انسداد معده، روده، مجاری ادرار، مشکل دفع ادرار، دیابت، زخم معده، بزرگی پروستات، گلوکوم یا ازدیاد فشار در چشم، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، پورفیری و بیماری‌های تیروئید.
  • گر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر تا به حال به داروی خاصی از جمله هر نوع مسکن NSAID (مانند آسپیرین، ناپروکسن و دیکلوفناک) حساسیت داشته‌اید.

عوارض جانبی داروی دیفن هیدرامین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان و بینی و گلو، تحریک پذیری، زیاد شدن ترشحات چسبنده بینی و گلو

نکته مهم: در صورت بروز نوع شدید هریک از عوارض جانبی و یا استمرار آن، حتماً با پزشک مربوطه مشورت نمایید خصوصاً در موارد زیر:

  • واکنش‌های آلرژیک شدید (سرخی پوست و دانه‌های پوستی، کهیر، تنفس سخت، احساس تنگی نفس و سنگینی در قفسه سینه، متورم شدن دهان، صورت، لب‌ها و یا زبان)، تشنج، زنش سریع قلب یا حس کردن کوبش در قفسه سینه، کاهش هشیاری، کاهش هشیاری، هذیان گویی، رعشه، خس خس یا خر خر

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی دیفن هیدرامین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد داروی دیفن هیدرامین (مسمومیت دارویی)

  • دیفن هیدرامین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند خواب آلودگی شدید، تشنج، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند بی قراری، حساسیت بالا ، توهم)، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی دیفن هیدرامین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دیفن هیدرامین می‌بایست در دمای اتاق (حدود 25-15 در جه سانتی‌گراد) و دور از گرما، رطوبت و نور نگه داری می‌شود. نباید در حمام قرار داده نشود.

دوست دارید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:


منبع مقاله :
تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا
بازگشت به صفحه اطلاعات دارویی

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر