فشار خون کودک و مادر تحت تأثیر شیردهی!

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
فشار خون کودک و مادر تحت تأثیر شیردهی!

تأثیر شیردهی بر فشار خون کودک

فشار خون کودک می‌تواند تحت تأثیر شیردهی مادر قرار بگیرد. تغذیه با شیر مادر تأثیرات بسیاری بر سلامت مادر و کودک دارد؛ اما ممکن است گاهی اثرات طولانی‌مدت هم داشته باشد. به عنوان مثال می‌تواند از مادر و کودک در برابر مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی و عروقی محافظت کند.

اخیراً محققان در مطالعه‌ای که در نشریه انگلیسی Circulation به چاپ رسید، به این نتیجه رسیدند که فشار خون کودک در آینده تحت تاثیر تغذیه با شیر مادر قرار می‌گیرد و با کاهش مواجه می‌شود. در این مطالعه بر روی 7276 کودک که در سال‌های 1991 تا 1992 متولد شده بودند، بررسی‌هایی صورت گرفت.

نتایج مطالعه نشان داد که فشار خون کودک تغذیه شده با شیر مادر به طور متوسط ​​1.2 میلی‌متر جیوه کمتر از نوزادانی بود که هرگز با شیر مادر تغذیه نکرده بودند. با بررسی‌های دقیق‌تر محققان دریافتند که هر 3 ماه شیردهی مادران ، باعث کاهش 0.2 میلی‌متری فشار خون کودک شده بود.

حتی این کاهش اندک در فشار خون کودک می‌تواند پیامدهای مهمی برای سلامت فرد داشته باشد؛ زیرا بیشتر مرگ و میرهای ناشی از فشار خون زمانی اتفاق می‌افتند که فشار خون ، تنها اندکی از منطقه بحرانی بالاتر رفته باشد.

کاهش 1 درصدی در فشار خون کودک ، باعث کاهش 1.5 درصدی همه موارد مرگ و میر از جمله مرگ و میرهای زودهنگام شد. سالانه در حدود 8000 کودک در ایالات‌متحده و بریتانیا به خاطر فشار خون بالا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

تأثیر شیردهی بر فشار خون مادر

متخصصان معتقدند تغذیه با شیر مادر باعث محافظت از نوزادان در برابر بیماری های شایع مانند اسهال و عفونت گوش می‌شود؛ اما همچنین اثبات شده است که تغذیه با شیر مادر نه تنها فواید بی‌شماری برای کودک دارد، می‌تواند اثرات خوبی بر سلامتی مادر نیز داشته باشد. از جمله آنکه از افزایش فشار خون مادر جلوگیری می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که زنان شیرده با خطر کمتری برای ابتلا به دیابت ، بیماری های قلبی و افزایش کلسترول خون مواجه‌اند.

در مطالعه‌ای که در ژورنال آمریکایی به چاپ رسید، بیش از 50000 زن مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه نشان داده شد که مادرانی که حداقل شش ماه به اولین کودک خود شیر می‌دهند، فشار خون پایین‌تری خواهند داشت. افزایش فشار خون مادر در مادرانی که تا به حال شیردهی نداشته‌اند، می‌تواند تا 25% افزایش پیدا کند.

فشار خون بالا مسئله‌ای جدی برای سلامتی افراد تلقی می‌شود. البته می‌توان از روش‌های درمان غیر دارویی فشار خون استفاده کرد؛ اما شاید بهترین راه، استفاده از نعمت خدادادی شیردهی باشد که مزایای بسیاری برای سلامت مادر و کودک دارد و می‌تواند از افزایش فشار خون مادر و کودک در آینده پیشگیری کند.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع خبر : news-medical

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر