تاثیر موزیک بر مغز و ایجاد بیماری های ذهنی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تاثیر موزیک بر مغز و ایجاد بیماری های ذهنی

موزیک می‌تواند پردازش احساسات را تغییر دهد 

مجله پزشکی و سلامت : در تحقیقی جدید، با استفاده از تصاویر به‌دست آمده از اسکن MRI، چگونگی تاثیر موزیک بر بخش‌های مختلف مغز و تنظیم و تغییر احساسات آشکار شده است. نحوه پردازش احساسات یکی از فاکتورهای کلیدی در ارزیابی سلامت ذهن است. پردازش نامطلوب و ضعیف احساسات، از نشانه‌های اختلالات روحی و روانی نظیر افسردگی است. در موزیک درمانی بالینی، تاثیر قدرتمند موسیقی بر تغییر عواطف کاملاً آشکار است تا حدی که برخی متخصصان این حوزه قادرند با استفاده از موزیک، اختلاط مختلف ذهنی از جمله افسردگی را کاملاً بهبود دهند. در تحقیقات جدیدی که در دانشگاه آلتو در کشور فنلاند انجام گرفته است ارتباط بین سلامت ذهن و موسیقی مورد علاقه، و نیز پاسخ سیستم عصبی به آن‌ها را بررسی شده است. نتایج حاصل از این پژوهش در ژورنال نوروساینس انسانی در سال 2015 به چاپ رسیده است.

 از جمله اختلالات پردازشی که می‌توان به آن اشاره نمود، برگشتن به گذشته و فکر کردن به اتفاقات ناگوار و ناخوشایند است. محققان در پی این موضوع هستند که آیا موزیک می‌تواند باعث ایجاد چنین روند پردازشی در مغز شود و همچنین آیا موزیک‌هایی هستند که عادت‌های بد ذهنی را کاهش دهند؟

تأثیر بلند مدت موزیک بر مغز و پردازش احساسات

داوطلبان در این تحقیق از نظر چندین خصوصیت ذهنی از جمله افسردگی، اضطراب و روان رنجوری و علاوه بر این نوع موزیک مورد علاقه تحت بررسی قرار گرفتند. ارزیابی نشان داد که اضطراب و خود رنجوری در افرادی که تمایل به گوش دادن به موزیک‌های غمگین و یا خشن دارند بیشتر بوده و این حالت در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود. این نوع موسیقی‌ها نیاز کاذب به تخلیه احساسات منفی را در افراد توسعه می‌دهد و همین حالت باعث ایجاد خلق و خوی منفی در افراد می‌شود.

در این تحقیق بخشی از مغز که مرتبط با ناهشیاری بوده و اطلاعات این قسمت را پردازش می‌کند در هنگام گوش دادن به موسیقی شاد، غمگین، خشن با استفاده از MRI تصویر برداری شد. نتایج نشان داد مردانی که تمایل به گوش دادن به موزیک‌های غمگین و یا خشن دارند فعالیت کمتری در قشر پیشین مغز دارند. این ناحیه از مغز مسئول پردازش اطلاعات ذهن ناهشیار است و پردازش ضعیف و نامطلوب احساسات در این ناحیه از مغز نشان دهنده بروز نامناسب و نامطلوب احساسات می‌باشد. این تحقیقات نشان می‌دهد که موزیک می‌تواند تأثیرات بلند مدتی در پردازش احساسات داشته باشد و این مطلب را خاطر نشان می‌کند که افراد باید با آگاهی بیشتری موزیک خود را انتخاب نمایند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر