تغذیه ماه نهم بارداری برای رشد جنین

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه ماه نهم بارداری برای رشد جنین

خوردنی های مجاز و خوردنی های غیر مجاز در ماه نهم بارداری

مجله پزشکی و سلامتمادر باردار با رسیدن به‌روزهای پایان بارداری خود، نگرانی‌ها و هیجانات روحی از تولد قریب‌الوقوع نوزاد خود را تجربه می‌کند. به همین دلیل ممکن است برخی از مادران باردار در ماه نهم بارداری عنوان می‌کنند که احساس خوبی ندارند. اما در واقع اگر مادری در طول دوران بارداری از تغذیه و آرامش روحی خوبی سود برده باشد، نباید نگرانی در مورد مشکلات سلامتی نوزاد خود داشته باشد.
تقریباً در ماه نهم بارداری ، رشد جنین به‌طور کامل انجام شده و مغز و شش‌های او در حال تکامل نهایی می‌باشند. از دیدگاه متخصصان تغذیه در ماه نهم بارداری ، مادران باردار باید روزانه از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که حاوی ۶ تا ۱۱ سهم نان و غلات کامل ، ۲ تا ۴ سهم میوه ، بیش از ۴ سهم سبزیجات ، ۴ سهم شیر و لبنیات ، ۳ سهم غذاهای پروتئینی باشد، بهره‌مند شوند. در ضمن در ماه نهم بارداری ، حداقل باید روزانه ۲ لیتر آب مصرف گردد. همچنین در این ماه از بارداری ، همچون ماه‌های قبل نیاز است که مادر باردار از خوردنی های مجاز و خوردنی های غیر مجاز اطلاع داشته باشد.

خوردنی های مجاز و مفید برای ماه نهم بارداری

نظر متخصصان تغذیه آن است که با مصرف یک رژیم غذایی متعادل و مغذی در ماه نهم بارداری می‌توان مانع شیوع برخی مشکلات مانند یبوست و سوزش سر دل شد. به‌علاوه این که مصرف خوردنی های مجاز همچون موارد زیر در ماه نهم بارداری می‌تواند به رشد و تکامل مطلوب جنین کمک شایانی نماید.

مواد غذایی غنی از فیبر از خوردنی های مجاز

سبزی‌های مختلف، میوه‌ها، نان گندم کامل و غلات از خوردنی های مجاز ماه نهم بارداری هستند.

غذاهای غنی از آهن از خوردنی های مجاز ماه نهم بارداری

مانند ماهی‌ها (به‌غیراز ماهی‌های دریاهای آزاد)، مرغ و ماکیان، زرده تخم‌مرغ، کلم بروکلی، باقلاها، انواع نخودها، اسفناج، انواع توت‌ها، دانه سویا و میوه‌های خشکی مانند آلو خشک و کشمش (که در رفع یبوست هم بسیار مؤثر هستند). توصیه متخصصان تغذیه آن است که در ماه نهم بارداری حداقل سه بار در روز از منابع غنی از آهن استفاده شود.

مواد غذایی غنی از کلسیم برای ماه نهم بارداری

برای حفظ کلسیم بدن در ماه نهم بارداری ، ضروری است که مادر باردار از منابع غنی از کلسیم مانند لبنیات پاستوریزه، جوی دوسر، انواع بادام‌ها و تخم کنجد به مقادیر متنوعی استفاده نماید.

مواد غذایی غنی از ویتامین

در ماه نهم بارداری ، خوردن منابع غنی از ویتامین C مانند انواع مرکبات، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، کلم بروکلی و گل کلم از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند علاوه بر کمک به جذب بهتر آهن، در کاهش عوارض مرتبط با زایمان و کاهش بروز مشکلات حین زایمان مؤثر باشد.

مواد غذایی غنی از اسیدفولیک

برای پیشگیری از عوارض کمبود اسیدفولیک بر تکامل سیستم عصبی جنین، ضروری است که تا ماه نهم بارداری به دریافت کافی منابع اسیدفولیک در رژیم غذایی توجه شود. به این منظور سبزیجات با برگ سبز به همراه حبوباتی همچون لوبیا ، نخود و لوبیای چشم بلبلی باید جزئی از رژیم غذایی روزانه خانم باردار باشد.

مواد غذایی غنی از ویتامین A

اسفناج، هویج، سیب‌زمینی شیرین، طالبی از منابع غنی ویتامین A و خوردنی های مجاز برای مادر باردار هستند که باید در هر مرحله از بارداری و بخصوص در ماه نهم بارداری ، جزئی از رژیم غذایی باشند.

مواد غذایی غنی از ویتامین A

خوردنی های غیر مجاز در ماه نهم بارداری

کلیه خوردنی های غیر مجاز در طول ماه‌های مختلف بارداری ، در ماه نهم بارداری نیز همچنان مصرفشان غیر مجاز می‌باشد. به‌علاوه این‌که در این ماه برخی از مواد غذایی به شرح موارد زیر نیز باید با دقت مصرف گردند.

محدود کردن مصرف کافئین در ماه نهم بارداری

مصرف این ماده برای مادران باردار توصیه نمی‌شود و نظر متخصصان هم محدود کردن مصرف کافئین و مواد غذایی حاوی کافئین مانند انواع قهوه و شکلات می‌باشد. در مجموع توصیه می‌شود که مصرف کافئین در ماه آخر بارداری نباید بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز باشد که این به معنی محدود کردن مصرف انواع شکلات‌ها می‌باشد.

الکل و نوشیدنی‌های حاوی الکل از خوردنی های غیر مجاز

همان‌طور که در طول ماه‌های مختلف بارداری مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل ممنوع است. در ماه نهم بارداری نیز مصرف این نوشیدنی‌ها کلاً محدود می‌باشد. چون‌که حتی مصرف مقادیر کم این نوشیدنی‌ها با زایمان زودرس و اختلالات در تولد نوزاد نارس در ارتباط می‌باشند.

قند مصنوعی ساخارین

هر نوع قند مصنوعی از خوردنی های غیر مجاز برای دوران بارداری هستند. به‌خصوص این مسئله در ماه نهم بارداری از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. چون قندهای مصنوعی می‌توانند عوارض ناخوشایندی بر تکامل جنین در ماه نهم بارداری داشته باشند. به همین دلیل و از آنجایی که بیشتر آب نبات‌ها حاوی قندهای مصنوعی مانند ساخارین می‌باشند، بنابراین توصیه می‌شود در ماه نهم بارداری از مصرف آب‌نبات های مختلف به شدت پرهیز گردد.

انواع پنیرهای نرم از خوردنی های غیر مجاز

پنیرهای نرم از آنجایی که اغلب غیرپاستوریزه می‌باشند و پتانسیل بالایی برای ایجاد عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی دارند، مصرفشان در کلیه ماه‌های بارداری ممنوع است و به مادر باردار توصیه می‌شود که همیشه از پنیرهای پاستوریزه استفاده نماید.

غذاهای دریایی خام

مصرف هر نوع محصول دریایی به‌صورت خام (مانند غذای سوشی یا صدف‌های دریایی) در ماه نهم بارداری به دلیل پتانسیل بالا در ایجاد مسمومیت غذایی ممنوع می‌باشد و از خوردنی های غیر مجاز در ماه نهم بارداری به حساب می‌آیند.

تنباکو و مواد دخانی

استعمال و یا جویدن هر نوع ماده دخانی و تنباکو در کلیه دوران بارداری ممنوع می‌باشد؛ چون‌که می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت جنین در رحم مادر داشته باشد و باعث عقب‌افتادگی یا مشکلات خاص تکاملی در نوزاد پس از تولد شود.

مکمل های غذایی که می‌توان در طی دوران بارداری مصرف کرد

درحالی‌که دریافت کافی مواد مغذی از راه رژیم غذایی در هر مرحله‌ای از بارداری ، نیاز مادر باردار را از مصرف مکمل های غذایی مرتفع می‌نماید؛ اما در مورد مادران بارداری که رژیم‌های غذایی مطلوبی ندارند، با تجویز پزشک معالج خود می‌توانند از مکمل های غذایی مانند مکمل‌های کلسیم و ویتامین D، مکمل های مولتی‌ویتامینی ، مکمل اسیدفولیک و مکمل آهن در طول دوران بارداری و بخصوص در ماه‌های آخر بارداری استفاده نمایند.

مکمل های غذایی که می‌توان در طی دوران بارداری مصرف کرد

جمع بندی پایانی راجع به خوردنی های مجاز و غیر مجاز ماه نهم بارداری

بر اساس نظر متخصصان تغذیه برای این‌که مادر باردار بتواند زایمان راحت و کم دردی داشته باشد، باید به رژیم غذایی خود در سه ماهه سوم بارداری و بخصوص ماه نهم بارداری توجه بیشتری نماید و سعی نماید با مصرف صحیح مواد غذایی سالم و طبیعی، روزهای پایانی بارداری خود را با یک زایمان خوب و تولد نوزادی قوی همراه سازد.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر