آب گازدار خوب است یا بد؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آب گازدار خوب است یا بد؟

آیا آب گازدار (سودا) مضر است؟

مجله پزشکی و سلامتاکثر ما علاقه شدیدی به نوشیدن آب گازدار و نوشیدنی‌های گازدار دیگر داریم و حتماً باید همراه با فست فود و ساندویچ‌های خوشمزه ، آب گازدار (سودا) بنوشیم. وقتی چشممان به آب گازدار (سودا) میفتد ، کنترل خودمان را از دست می‌دهیم و شروع به نوشیدن این نوشیدنی گازدار خوشمزه می‌کنیم. اما تمام ما مضرات زیادی راجع به آب گازدار شنیده‌ایم و همیشه نگران مضرات آن هستیم. همه ما شنیده‌ایم که آب گازدار (سودا) احتمال پوکی استخوان و پوسیدگی دندان را بالا می‌برند ، اما آیا این ادعاها درست است؟

خیر ،آب گازدار باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود

آب گاز دار دندان‌ها را نمی‌پوساند. درست است که کربن دی اکسیدی که هنگام باز کردن درب آب گازدار با صدای فش فش از آ‌ن خارج می‌شود ، کمی اسیدی است ، اما اگر در نوشیدن آب گازدار افراط نکنید و به مقدار متعادلی از این نوشیدنی‌ها بنوشید ، دندان‌های شما پوسیده نمی‌شوند. حتی اگر نگران پوسیدگی دندان‌هایتان هستید ، می‌توانید دندان‌هایتان را با خمیر دندان و فلوراید بشویید تا اثری از آب گاز دار در دهان شما باقی نماند و دندان‌های شما دچار پوسیدگی نشوند.

خیر ، گاز آب گازدار در بدن شما جمع نمی‌شود

اگر تصور می‌کنید که گاز آب گاز دار و نوشیدنی‌های گازدار دیگر در بدن شما جمع می‌شوند ، در اشتباه هستید. زیرا این گازها در معده شما جمع نمی‌شوند ، بلکه راهی به سمت خارج پیدا می‌کنند.

خیر ، گاز آب گازدار در بدن شما جمع نمی‌شود

آب‌های گازدار موجب سایر مشکلات مربوط به معده نمی‌شوند

درست است که افرادی با ناراحتی معده ، زخم معده و معده درد ، نباید از نوشیدنی‌های گازدار استفاده کنند ، زیرا نوشابه و آب گازدار ، ناراحتی معده آن‌ها را بدتر می‌کند. اما آیا آب گاز دار در افراد سالم نیز مشکلات و ناراحتی‌های معده مانند یبوست را به وجود می‌آورد؟ خیر ، آب گاز دار ناراحتی‌های معده دیگر ، مانند یبوست و سندرم روده تحریک پذیر را به وجود نمی‌آورند. زیرا آب گازدار نیز همان آب است و موجب می‌شوند که مواد غذایی در لوله گوارش حرکت کند ، درنتیجه با مصرف آن دچار یبوست نخواهید شد.

روی استخوان‌های شما تأثیر نمی‌گذارد

برخلاف آنچه که شنیده‌اید، فرایند کربناسیون ، کلسیم را از داخل استخوان‌ها خارج نمی‌کند. این تفکرات اشتباه از برخی از مطالعاتی منشأ می‌گیرد که بین مصرف نوشابه و پوکی استخوان ارتباط برقرار کرده‌اند. اولاً آن مطالعات ارتباطی بین نوشابه و پوکی استخوان پیدا کردن، نه آب گاز دار. دوما در بیشتر این مطالعات، شرکت کنندگان مقدار کلسیم کمی مصرف کرده بودند و در نتیجه دچار پوکی استخوان شدند.

آب گازدار ، بدنتان را آب رسانی می‌کند

هر چند آب گاز دار، جایگزین اصلی برای آب نیست و نمی‌تواند جای آب را بگیرد، اما جایگزین عالی برای سایر نوشیدنی‌های قند دار و گازدار مانند نوشابه و دلستر است. نوعی از آب گاز دار را انتخاب کنید که گاز کمتری داشته باشد و سعی کنید آن را در لیوان ریخته و بعد بنوشید تا گازش کمتر شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر