درمان اختلالات هورمونی و حفظ تعادل هورمونی بدون خوردن دارو

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان اختلالات هورمونی و حفظ تعادل هورمونی بدون خوردن دارو

اختلالات هورمونی و اهمیت تعادل هورمونی

مجله پزشکی و سلامتهورمون‌ها، از جمله استروژن و انسولین، پیام رسان‌های شیمیایی هستند.هورمون‌ها توسط جریان خون در سراسر بدن سفر می‌کنند و بر سلامت شما تاثیر می‌گذارند. اختلالات هورمونی مسئله مهمی است که سلامت بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عوارض اختلالات هورمونی

اندام‌ها و غددی مانند تیروئید، آدرنال، هیپوفیز، تخمدان، بیضه‌ها و پانکراس تولید بسیاری از هورمون‌ها را تنظیم می‌‌کنند و اختلالات هورمونی می‌تواند موجب مشکلات سلامتی جدی شود. برخی از رایج‌ترین عوارض اختلالات هورمونی عبارت‌اند از:

• ناباروری
• افزایش وزن
• افسردگی
• خستگی
• بی‌خوابی
• میل جنسی کم
• ریزش مو

علل اختلالات هورمونی چیست؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلامت روده نقش مهمی در تعادل هورمونی بازی می‌کند به طوری که اگر شما سندرم روده سوراخ‌دار و یا کمبود غذاهای پروبیوتیک در دیواره روده دارید، این بیماری‌ها می‌تواند موجب اختلالات هورمونی شود.

درمان اختلالات هورمونی

خبر خوبی که برای شما داریم، این است که درمان اختلالات هورمونی با راه‌های طبیعی امکان پذیر است. اما اکثریت مردم ، تمایل به درمان اختلالات هورمونی با روش‌های مصنوعی مانند درمان جایگزینی هورمون دارند، که می‌تواند سه پیامد داشته باشد:

• درمان اختلالات هورمونی به روش‌های مصنوعی باعث می‌شود که مردم به داروهای تجویزی وابسته شوند.
• این داروها به راحتی علائم اختلالات هورمونی را می‌پوشانند اما در نواحی دیگری از بدن ، بیماری ایجاد می‌کنند.
• علاوه بر اینکه خطر سکته مغزی، پوکی استخوان و سرطان را افزایش می‌دهند، عوارض جانبی جدی نیز ایجاد می‌کنند.

اگر شما این اثرات جانبی منفی درمان اختلالات هورمونی به روش مصنوعی را نمی‌خواهید ، می‌توانید درمان اختلالات هورمونی را به طور طبیعی انجام دهید، در اینجا به شما، 10 روش برای درمان اختلالات هورمونی را پیشنهاد می‌کنیم:

1- روغن نارگیل و آووکادو برای درمان اختلالات هورمونی

برای درمان اختلالات هورمونی و حفظ تعادل هورمونی ، غذاهایی بخورید که اسیدهای چرب کوتاه و بلند داشته باشند. این چربی‌های ضروری ، نه تنها اساس تولید هورمون هستند، بلکه آن‌ها سوخت و ساز بدن و کاهش وزن را افزایش می‌دهند. چهار غذای سرشار از چربی‌های سالم عبارت‌اند از: روغن نارگیل، آووکادو، کره گیاهی و ماهی قزل آلا . روغن نارگیل فواید فراوانی دارد و آووکادو نیز موجب تعادل هورمونی می‌شود.

روغن نارگیل و آووکادو برای درمان اختلالات هورمونی

2- درمان اختلالات هورمونی با مکمل‌های غذایی همراه با انرژی‌زاهای گیاهی

گیاهان انرژی‌زا یک گروه منحصر به فرد از گیاهان دارویی هستند که تعادل هورمونی را حفظ کرده و بدن را در برابر طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها محافظت می‌کند. گیاهان خاصی مانند آشواگاندها(ashwagandha) علاوه بر افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن و مبارزه با استرس ،تعادل هورمونی را از راه‌های زیر ایجاد می‌کند:

• بهبود عملکرد تیروئید
• کاهش کلسترول (به طور طبیعی)
• کاهش اضطراب و افسردگی
• کاهش انحطاط سلول‌های مغزی
• ثبات قند خون
• حمایت از غدد آدرنال

3- حفظ تعادل نسبت امگا3/6

عدم تعادل نسبت امگا3 و امگا6 در رژیم غذایی موجب گسترش بیماری‌های مزمن و التهابی می‌شود.
مواد غذایی حاوی امگا3: ماهی ، بذر کتان، دانه چیا ، گردو و محصولات حیوانات علفخوار
مواد غذایی حاوی امگا6: آفتابگردان، ذرت، پنبه، کانولا، سویا و بادام زمینی
قابل ذکر است که یک نوع چربی امگا6 به نام GLA (اسید گاما لینولئیک) وجود دارد که بهتر است برای درمان اختلالات هورمونی ، در رژیم غذایی خود بگنجانید. این چربی را می‌توانید با خوردن روغن گل پامچال ، تخم شاه دانه و یا روغن گل گاوزبان دریافت کنید. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل GLA می‌تواند میزان پروژسترون را تنظیم کند.

4- درمان سندرم روده سوراخ‌دار و درمان اختلالات هورمونی

سندرم روده سوراخ‌دار بیماری است که نه تنها دستگاه گوارش شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه مشکلات هورمونی خاصی را نیز به وجود می‌آورد . این بیماری بر عملکرد غده تیروئید ، تأثیر می‌گذارد. هنگامی که ذرات هضم نشده مواد غذایی مانند گلوتن از طریق روده به جریان خون نشت کنند، در سراسر بدن به خصوص در تیروئید بیماری‌های التهاب‌ زا ایجاد می‌شود. همچنین، بسیاری از افراد با سندرم روده سوراخ‌دار ،دچار کمبود پروبیوتیک‌ها در دیواره روده هستند. در واقع پروبیوتیک‌ها به بدن شما برای تولید برخی ویتامین‌ها که بر سطح هورمونی مانند انسولین ، تأثیرگذار هستند، کمک می‌کنند. غذاها و مکمل‌هایی برای کمک به درمان سندرم روده سوراخ‌دار ، عبارت‌اند از: آبگوشت استخوان، کفیر، غذاهایی با فیبر بالا مانند سبزیجات و دانه‌ها.علاوه بر این، مکمل‌هایی مانند آنزیم‌های گوارشی و پروبیوتیک‌ها می‌توانند در تعمیر دیواره روده مؤثر باشند و به تعادل هورمونی کمک کند. برخی از عواملی که سلامت دستگاه گوارش را به خطر می‌اندازند، عبارت‌اند از: مواد غذایی فراوری شده ، گلوتن، روغن‌های هیدروژنه و استرس عاطفی.

5- دوری از محصولات مراقبت از بدن سمی برای درمان اختلالات هورمونی

برای از بین بردن سموم در بدن باید از محصولات مراقبت از بدن معمولی که میزان زیادی DEA، پارابن، پروپیلن گلیکول و سدیم لوریل سولفات دارند، استفاده نکنید. همچنین، به جای بطری‌های پلاستیکی باید از بطری‌های شیشه‌ای و یا استیل استفاده کنید، زیرا بطری‌های پلاستیکی اثرات سمی BPA دارند. علاوه بر این، به جای تابه تفلون باید از تابه سرامیکی، چدن یا استیل استفاده کنید تا دچار اختلالات هورمونی نشوید.

6- درمان اختلالات هورمونی با ورزش منظم

ورزش موجب می‌شود که شیر آب هورمون باز شود و مقدار مناسبی هورمون در بدن آزاد شود و به این ترتیب درمان اختلالات هورمونی با ورزش منظم امکان پذیر است. اندورفین، تستوسترون، هورمون رشد یا انسولین و ورزش منظم به کاهش استرس، افزایش سیستم ایمنی بدن ، تنظیم عملکرد سوخت و ساز بدن و حفظ وزن بدن کمک می‌کنند. برای حفظ تعادل و درمان اختلالات هورمونی ، بیش از حد ورزش نکنید، سه بار در هفته ورزش، به مدت 20 دقیقه کافی است.

درمان اختلالات هورمونی با ورزش منظم

7- خواب کافی و درمان اختلالات هورمونی

8-7 ساعت خواب در شب ، لازمه سلامت بدن است. کمبود خواب و خوابیدن در زمان نامناسب، بدترین عادتی است که موجب اختلالات هورمونی می‌شود. چرا؟ زیرا که هورمون‌ها با برنامه کار می‌کنند؛ کورتیزول، هورمون استرس است و در نیمه شب تنظیم می‌شود. بنابراین، افرادی که خیلی دیر به رختخواب می‌روند، هورمون پاسخ به استرس آن‌ها به درستی کار نمی‌کند و همین منجر به اختلالات هورمونی مرتبط با استرس گسترده در کشور ما شده است.
متخصصان غدد معتقدند که برای به حداکثر رساندن عملکرد هورمون‌ها، ساعت 10 شب بخوابید. همچنین این متخصصان ادعا دارند که، یک ساعت خواب بین ساعت 10 شب تا 2 بامداد برابر با دو ساعت خواب قبل یا بعد از این بازه زمانی است.

8- درمان اختلالات هورمونی با کاهش مصرف کافئین

نوشیدن بیش از حد کافئین تقریبا به بدی خواب ناکافی است. این موجب افزایش سطح کورتیزول و کاهش سطح هورمون تیروئید می‌شود و اساسا سرتاسر بدنتان را ویران می‌کند.

9- مکمل ویتامین D3

با توجه به مقاله‌ای از مجله آمریکایی تغذیه بالینی، نقش ویتامین D3 در بهبود زندگی انسان نقش زیادی دارد. اثرات مفید این ویتامین عبارت‌اند از: بهبود عملکرد سیستم ایمنی اکتسابی و ذاتی، ترشح انسولین توسط سلول‌های β پانکراس ، عملکرد مناسب قلب و تنظیم فشار خون و مغز و رشد جنین.
به همین خاطر است که افرادی که در مناطق تاریک زندگی می‌کنند از افسردگی و بیماری‌های قابل ملاحظه‌ای رنج می‌برند. افرادی که در نور خورشید نیستند، باید روزانه 5000-2000 واحد ویتامین D3، بخورند.

10- ترک مصرف قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری که سطح استروژن را بالا می‌برند، خطرات جدی دارند از جمله:

• افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان
• افزایش خطر ابتلا به لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته
• میگرن
• بیماری‌های کیسه صفرا
• افزایش فشار خون
• افزایش وزن
• تغییرات خلق و خوی
• تهوع، خونریزی نامنظم یا لکه بینی
• تومورهای کبدی خوش‌خیم
• حساسیت به لمس پستان

راه‌های پیشگیری از بارداری مختلفی وجود دارد،بهتر است برای درمان اختلالات هورمونی ، استفاده از قرص های ضد بارداری را ترک کنید.

ترک مصرف قرص های ضد بارداری

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر