روش های درمان درد پاشنه پا | پودیاتری | پودیاتریست

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
روش های درمان درد پاشنه پا | پودیاتری | پودیاتریست

درد پاشنه پا در صبح

مجله پزشکی و سلامتاگر با پیاده‌روی در شروع صبح، دچار درد پاشنه پا می‌شوید و قسمتی در زیر و یا پشت پاشنه پا، درد ضربان دار دارد، مطلب زیر را بخوانید.بر اساس یک نظرسنجی از انجمن پزشکی پودیاتری آمریکا (American Podiatric Medical Association) هرساله حدود ۴۰% از آمریکایی‌ها از این موضوع شکایت می‌کنند. به گفته Christina Long، پودیاتریست مرکز پزشکی باپتیست (Wake Forest Baptist Medical Center in Winston-Salem) پوشیدن کفش نامناسب، فشار مداوم بر روی پاشنه پا و افزایش سن به سمت پیری همگی می‌توانند از دلایل درد پاشنه پا باشند. (پودیاتریست کسی است که کلیه بیماری‌ها و عواملی که سلامت کف پا، مچ پا و اندام تحتانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به او مربوط می‌شود.)

برای تسکین درد پاشنه پا چه می‌توان کرد؟

در وهله اول، شما باید علت درد پاشنه درد خود را پیدا کنید. سپس به دنبال راه‌حل مناسب درمانی باشید. در اینجا ما به شما ۹ راه‌حل برای تسکین درد پاشنه پا ارائه می‌کنیم.

1- التهاب غلاف کف پا یا فاسئیت پلانتار (Plantar Fasciitis)

التهاب غلاف کف پا شایع‌ترین علت ایجاد درد پاشنه پا است. این مسئله هرساله به 2 میلیون نفر آسیب می‌رساند. فاسیای کف پا ، یک نوع رباط در قوس کف پا و محل اتصال انگشتان پا با پاشنه است و کار آن گرفتن شوک پا است ولی فشارهای مکرر هنگام راه رفتن یا دویدن، سبب آن می‌شود. درد پاشنه پا ، اولین و بدترین چیزی است که بعد از نشستن یا ایستادن طولانی ایجاد می‌شود.

التهاب غلاف کف پا یا فاسئیت پلانتار (Plantar Fasciitis) - دکتر سوشا

دلایل التهاب غلاف کف پا

یک دلیل برای توجیه درد پاشنه پا در صبح وجود دارد و آن این که هنگام خواب، قوس پای شما و فاسیای کف پا به حالت طبیعی خود بر می‌گردد اما وقتی شما یک قدم بر می‌دارید، فاسیای کف پا مجدداً به بیرون کشیده می‌شود و سبب ایجاد درد زیادی می‌شود. ازجمله عواملی که سبب التهاب فاسیای کف پا می‌شوند، گرفتگی عضله ساق پا یا تاندون آشیل، پوشیدن کفش نامناسبی که در آن قوس کف پا رعایت نشده است، داشتن کف پای صاف و فعالیت بدنی بیش‌ازحد است.

راه درمان
برای کاهش درد پاشنه پا می‌توانید از داروهای ضدالتهاب مانند ایبوبروفن استفاده کنید و یا یک تکه یخ بر روی ناحیه درد پاشنه پا قرار دهید. همچنین بیشتر استراحت کنید و کفش طبی بپوشید. اگر به‌طور منظم پیاده‌روی می‌کنید، هر ۴ تا ۶ ماه یک‌بار کفش خود را تعویض نمایید. کشش فاسیای کف پا نیز در تسکین درد پاشنه پا مؤثر است. بدین ترتیب که در حالت نشسته پای مبتلا را روی زانوی سالم قرار می‌دهیم و پنجه پا را با دست گرفته و به‌طرف خود می‌کشیم تا فاشیای کف پا در حالت کشش قرار گیرد. به مدت ۱۰ ثانیه این کشش را ادامه داده و سپس به حالت اول باز می‌گردیم. ۲۰ مرتبه نرمش را انجام می‌دهیم.

۲- از بین رفتن چربی کف پا برای تسکین درد پاشنه پا

همه ما در طول زندگی حدود ۱۰۰۰۰۰ مایل راه می‌رویم. (۱۶۰۰۰۰ کیلومتر) بنابراین جای تعجب نیست که چربی کف پا تحلیل برود.

از بین رفتن چربی کف پا برای تسکین درد پاشنه پا - دکتر سوشا

راه درمان
استراحت، کمپرس یخ و استفاده از داروهای ضدالتهاب می‌توانند به‌طور موقت، سبب تسکین درد پاشنه پا شوند. با پوشیدن کفش طبی، پاشنه پا را در سطحی بالاتر نگه‌دارید تا کل وزن بدن بر روی پاشنه پا نباشد. هنگام پیاده‌روی سعی کنید بر روی سطوح نرم مانند چمن راه بروید و از فعالیت‌هایی مانند پریدن، اجتناب کنید.

3- التهاب تاندون آشیل مسبب درد پاشنه پا

تاندون آشیل بزرگ‌ترین تاندون بدن که به پاشنه پا متصل است که فعالیت‌هایی مانند راه رفتن بیش‌ازحد و یا دویدن می‌تواند سبب فرسایش یا پارگی آن شود. گرفتگی ماهیچه ساق پا نیز می‌تواند به تاندون آشیل، فشار وارد کند. بسیار مراقب باشید چرا که آن بسیار سخت است.

التهاب تاندون آشیل مسبب درد پاشنه پا - دکتر سوشا

راه درمان
ورزش، می‌تواند سبب کاهش فشار و کاهش تخریب الیاف تاندون آشیل شود. پس با ورزش‌های کششی، تاندون پای خود را تقویت کنید. گذاشتن یک کفی در پاشنه کفش، سبب کاهش التهاب فاسیای کف پا می‌شود. اگر درد پاشنه پا تسکین نیافت و بیش از چند هفته ادامه داشت، حتماً به پزشک مراجعه کنید. همچنین پزشک ممکن است شمارا به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد.

4- درد پاشنه پا به دلیل شکستگی استرس (شکستگی میکروسکوپی یا کوچک)

شکستگی استرس زمانی ایجاد می‌شود که ضربات کوچک یا متوسط و مکرر به استخوان‌ها وارد گردد. شدت هر یک از این ضربات در حدی نیست که به‌تنهایی منجر به شکستگی در یک استخوان سالم شود ولی تکرار چنین ضرباتی می‌تواند به ساختمان استخوان، آسیب وارد کند و سبب ایجاد کبودی شدید یا یک شکاف کوچک در استخوان شود. کف پا، بیشتر، مستعد شکستگی استرس است.

درد پاشنه پا به دلیل شکستگی استرس (شکستگی میکروسکوپی یا کوچک) - دکتر سوشا

راه درمان
پزشک با مشاهده التهاب و تورم ، برای شما درخواست عکس‌برداری می‌دهد. بهترین نسخه برای درمان شکستگی استرس، استراحت و TLC است و حتی ممکن است مدتی از عصا استفاده کنید.

5- آرتریت عامل درد پاشنه پا

آرتریت یا التهاب مفاصل ممکن است پا را نیز درگیر کند و اگر کف پای شما صاف باشد، بیشتر در معرض خطر هستید. اگر پا به‌صورت مداوم درحرکت باشد به علت برخورد مفاصل ممکن است حتی منجر به التهاب مزمن شود. اگرچه آرتریت، بیشتر، استخوان میانی پا را درگیر می‌کند ولی می‌تواند استخوان پاشنه را نیز تحت تأثیر قرار دهد. علت دیگر آرتریت، تروما (Trauma) یا ضربه و آسیب است. مثلاً زمانی که مچ پا آسیب ببیند ممکن است التهاب نیز به وجود بیاید. و اگر غضروف پاشنه پا آسیب ببیند، این التهاب در طول زمان منجر به ورم مفاصل می‌شود.

راه درمان
استفاده از داروهای ضدالتهاب ، تقویت عضلات پا ، پوشیدن کفش مناسب و ورزش کششی که در مورد التهاب تاندون آشیل گفته شد همگی از راه‌های تسکین درد آرتریت هستند.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

گیجی و استرس کم است ولی ناراحت کننده. درد پاشنه پا هنگام بلند شدن و وقتی راه میرم خوب میشه

مشاهده کامل

با سلام توضیحات شما اصلا کافی نیست. شما هیچ توضیحی درباره وضعیت سلامتی، سابقه بیماری ها، سن و غیره ارائه نکردید. گیجی و استرس میتونن با شرایط مختلفی در ارتباط باشن که بر مبنای توضیحات شما نمیشه صحبتی در این باره کرد. در مورد درد پاشنه پا هم توضیحی ندادید که چه زمانی آغاز شده و علت اون چی هست و یا حدس میزنید چی باشه؛ میتونید از توصیه های مقاله بالا برای کاهش درد پاشنه پای خود استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من خانمی ۴۵ساله هستم. مدتی است کف هر دوپام دردمی کند .سرپاهم باشم درد می گیرد.خواستم بپرسم باید چکار کرد.از مشاوره شما هم ممنونم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام درد کف پاشنه میتواند علت های بسیار داشته باشد. آرتروز پاشنه، وجود شکستگی در استخوان های ریز کف پاشنه و التهاب تاندون میتواند باعث ایجاد درد شود. لطفا عکسبرداری از کف پای خود انجام دهید تا علت درد مشخص شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر