کاهش درد پریود؛ کاهش سریع درد پریود با 15 راهکار

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کاهش درد پریود؛ کاهش سریع درد پریود با 15 راهکار

کاهش درد پریودی در دوران قاعدگی

مجله پزشکی و سلامتزمانی در ماه است که شما دچار درد و گرفتگی عضلات، نفخ و به‌طورکلی التهاب در ناحیه زیر شکم می‌شوید و باید به دنبال راهکارهایی برای گاهش درد پریودی باشید. اگر این علائم در دوران قاعدگی در شما شدید است، سعی کنید این راهنمایی‌های مفید برای کاهش درد پریودی را بخوانید. قاعدگی یا عادت ماهانه یا پریود به ریزش پوشش داخلی رحم گفته می‌شود، که به‌طور منظم در جنس ماده از اوایل سنین جوانی، در دوران بلوغ تا دوران یائسگی رخ می‌دهد.
مدت خونریزی قاعدگی، معمولاً ۳-۵ روز طول می‌کشد، اما بین ۲-۸ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است.هر سیکل قاعدگی به‌طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است.

راهنمایی‌های طلایی برای کاهش درد پریودی

کاهش درد پریودی با مصرف مایعات فراوان (هیدراته)

در گذشته تصور می‌کردند که مصرف آب در دوران پریود ، نفخ ایجاد می‌کند ، اما هیدراته ماندن در این دوران به از بین بردن نفخ کمک می‌کند.مصرف آب کافی در این دوران(حداقل دو لیتر در روز) به افزایش سرعت هضم و جلوگیری از احتباس آب(زندانی شدن آب) ناشی از تغییرات هورمونی ماهانه کمک می‌کند.

کاهش مصرف نمک و کافئین

از مصرف غذاهای فراوری‌شده و فست‌فود‌هایی (fast food) با میزان بالای نمک اجتناب کنید ، این کار به حفظ میزان آب بدن و به حداقل رساندن نفخ کمک می‌کند. کافئین (این ماده در قهوه، چای و یا نوشابه یافت می‌شود.) می‌تواند با افزایش اسیدیته معده و روده ، باعث درد معده می‌شود و با افزایش گرفتگی عضلات معده ، ناراحتی معده را تحریک می‌کند. لازم نیست برای کاهش درد پریودی ، میزان قهوه یا چای مصرفی صبحگاهی خود را حذف کنید اما تعداد فنجان قهوه‌ای که روزانه می‌خورید را محدود کنید.

کاهش مصرف نمک و کافئین

دریافت کلسیم کافی برای کاهش درد پریودی

غذاهای غنی از کلسیم مانند کلم بروکلی، ماست، کلم و شیر ، به‌طور طبیعی با اسپاسم‌های عضلانی مبارزه و به کاهش درد پریودی کمک می‌کند. زنان روزانه حداقل 1200 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند و استفاده از سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ و اسفناج نه تنها میزان زیادی کلسیم را برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه مزایای دیگری نیز برای بدن دارد.

راهکار کوتاه برای کاهش درد پریودی

کاهش درد پریودی و گرفتگی دوران قاعدگی با داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپیرین یا ناپروکسن امکان پذیر است. اگر دوره قاعدگی شما منظم است ، می‌توانید یک روز قبل از شروع دوره قاعدگی ، یکی از این قرص‌ها را برای کاهش درد پریودی مصرف کنید و از ناراحتی و دردهای شدید دوران قاعدگی خلاص شوید.

کاهش درد پریودی با تمرین‌های ورزشی ملایم

عضلات شکمی‌تان را با تمرین یوگا ملایم بکشید. در حالی که شما ممکن است به اندازه کافی برای حفظ تناسب اندام طبیعی، پر انرژی نباشید ، اما افزایش جریان خون به منطقه لگن می‌تواند به سرعت گرفتگی عضلات را تسکین دهد. راه رفتن، دویدن، شنا کردن و یا کشش می‌تواند برای کاهش درد پریودی و بسیاری از ناراحتی‌های ناشی از دوره قاعدگی‌ مؤثر باشد. ورزش همچنین باعث آزاد شدن اندورفین(endorphin) می‌شود ، درنتیجه شما احساس آرامش بیشتری کرده و از سفت شدن و گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

کاهش درد پریودی با تمرین‌های ورزشی ملایم

برای کاهش درد پریودی شکلات بخورید

مصرف روزانه شکلات برای کاهش درد پریودی ، توسط متخصصان توصیه می‌شود.یک تکه شکلات تلخ ، باعث تحریک ترشحات سروتونین می‌شود ، که به شما احساس خوب می‌دهد. سوزش، اضطراب و نوسانات خلقی شما در دوران قاعدگی، با مصرف شکلات، بهبود می‌یابد. سطح بالای کاکائو در شکلات تلخ برای تسکین روح بسیار مفید است.

کاهش درد پریودی با اجتناب از مصرف چربی‌های اشباع

اگرچه استیک قرمز خوب به نظر می‌آید، اما گوشت قرمز حاوی سطح بالایی از چربی‌های اشباع شده است که باعث افزایش سطح استروژن شده و علائم دوران قاعدگی را تشدید می‌کند. بنابراین، در طی هفته قاعدگی، در مصرف گوشت قرمز و چربی‌های اشباع شده افراط نکنید.

گرم کردن نواحی درد برای کاهش درد پریودی

انتقال حرارت به عضلات ، گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد ، در حالی که عضلات شما را آرام می‌کند، باعث می‌شود اضطراب و احساس تلاطم شما کاهش یابد.

گرم کردن نواحی درد برای کاهش درد پریودی

در ادامه مطلب چندین راه اثبات شده برای پیشگیری و کاهش درد پریود را برایتان بیان خواهیم کرد.

1- حفظ تناسب اندام و کاهش درد پریود

رژیم غذایی مناسب به همراه ورزش روزانه نه تنها به حفظ تناسب اندام کمک می‌کنند، بلکه به کاهش گرفتگی و درد دوران قاعدگی نیز کمک می‌کنند. انجام ورزش‌های هوازی منظم و تمرین‌های قدرتی، برای کاهش درد پریود و گرفتگی دوران قاعدگی مناسب است.

2- دریافت کلسیم کافی برای کاهش درد پریود

همان‌طور که می‌دانید کلسیم برای تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است. مطالعات جدید نشان می‌دهند که کلسیم ، دردهای پیش از دوران قاعدگی و گرفتگی و درد پریود را نیز تسکین می‌دهد. دریافت 1000 میلی گرم کلسیم از رژیم غذایی و 1200 میلی گرم مکمل کلسیم برای حفظ سلامت زنان و مردان . کاهش درد پریود بسیار مفید است.

3- کاهش درد پریود با استفاده از داروهای مسکن و بدون نسخه

مسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن از ساخت پروستاگلاندین‌ها -مواد شیمیایی که باعث گرفتگی دوران قاعدگی می‌شوند- جلوگیری می‌کنند، در نتیجه بهتر است قبل از اینکه درد دوران قاعدگی شما را کلافه کند، از این مسکن‌های برای کاهش درد پریود و گرفتگی دوران قاعدگی استفاده نمایید.

4- استفاده از گرما برای کاهش درد پریود

استفاده از گرما و حرارت، گرفتگی عضلات را کاهش داده و عضلات را آرام می‌کند. در نتیجه درد دوران قاعدگی کاهش می‌یابد.

5- طب سوزنی و گیاهی برای کاهش درد پریود

سال‌ها است که زنان برای تسکین درد از طب سوزانی استفاده می‌کنند و در حال حاضر موسسه ملی بهداشت، طب سوزنی را برای تسکین گرفتگی عضلات و درد دوران قاعدگی تأیید کرده است. بسیاری از زنان از طب سوزنی به همراه مکمل‌های گیاهی مانند بلادونا برای کاهش درد دوران قاعدگی استفاده می‌کنند.

6- ماساژ آروماتراپی

زیر شکم و ناحیه درد را با یک روغن آرام بخش مانند اسطوخودوس، گل رز و مریم گلی ماساژ دهید تا گرفتگی و درد دوران قاعدگی شما تسکین یابد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خواهش میکنم زود جواب بدید ممنون میشم،الان لکه بینی دارم میخوام برم کربلا چ کنم قطع بشه چند ماهه بعد از یک هفته از پاک شدن از پریود لکه بینی دارم تا پریود بعدی ک اونم جلو میندازم اگه میشه بگید آمپولی یا قرصی ک اینو قطع کنه و فعلا پریود عقب بیفته بهم معرفی کنید البته چند ماه پیش متوجه شدم فیبروم دارم حدود 1 سانت

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام برای عقب انداختن زمان پریود از قرص ال دی استفاده میشود. مصرف این قرص روزانه یک عدد است و تا زمانی که نمیخواهید پریود شوید باید این قرص را مصرف کنید. اما با توجه به شرایط خاص شما در لکه بینی بعد از پریود و داشتن فیبروم یک سانتی، حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید که باعث ایجاد مشکلات دیگر نشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام وقت بخیر . من دختر خانمی 19 ساله و مجرد هستم ک مدتیه ک دردوران قاعدگی حالت تهوع شدید دارم و چندین بار استفراغ میکنم. دل درد و کمردرد شدید هم دارم دچار تب هم میشوم..خون قاعدگی هم از همان روز اول خیلی غلیظ و تیره میباشد و اکثرا حالت لخته هایی ب اندازه بیشتر از یک بند انگشت دارد.
قبل از شروع قاعدگی سردرد شدیدی دارم ک معمولا تا چندروز بعد از اتمام قاعدگی ادامه دارد و خیلی هم بی اشتها میشوم..بنظر شما مشکل خاصیه و باید به پزشک مراجعه کنم؟ پیشاپیش از جواب گوییتون سپاسگزارم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام وقتتون بخیر اگر سر درد به همراه حالت تهوع و استفراغ باشد ، احتمال وجود میگرن هست که باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین ، برای خون ریزی و لکه های خونی‌تون ممکن هست که کیست تخمدان یا فیبروم رحم باشه که نیاز به پیگیری توسط متخصص زنان داره و به خاطر خون ریزی زیاد نیاز به مصرف مکمل آهن هم دارین .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام ۲۰ سالمه و چند وقته وقتی پریود میشم دل درد شدیدی میگیرم و نفخ میکنم دکتر هم رفتم سونوگرافی هم کردم گفته مشکلی ندارم چیکار کنم که واقعا از شر این درد خلاص بشم حتی نمیتونم کارا روزمرمو انجام بدم خیلی ممنون

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز نفخ در دوران پریود اتفاقی شایع هست و به دلیل تعاملات بین تخمدان و جداره روده می باشد. اقداماتی که می توانید انجام دهید مشابه دیگر اقداماتی است که برای کاهش نفخ شکم انجام میشه. میتونید از توصیه های مقاله زیر استفاده کنید: چگونه از شر نفخ دوران قاعدگی خلاص شویم؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام.وقت بخیر.ببخشید من وقتی پروید میشم سرم گیج میره تا زمانی که خوب بشم خونریزیه منم بیشتر به صورت لخته پر رنگه علت از چیه؟

مشاهده کامل

با سلام در صورتی که دچار سرگیجه میشید احتمال قریب به یقین علت اون ضعف بدنی خود شماست نه پریود. شما بهتره بیشتر خودتون رو تقویت کنید و در دوران قاعدگی خود از قرص مولتی ویتامین بعلاوه مینرال استفاده کنید. بهتره در این دوران یک فعالیت بدنی سبک مثل پیاده روی داشته باشید و روزانه حداقل دو لیوان نکتارهای طبیعی و شیرین استفاده کنید تا ضعف و سرگیجه و همچنین دردهای قاعدگیتون تسکین پیدا کنه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر