سرطان مولتیپل میلوما ( multiple myeloma cancer)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
سرطان مولتیپل میلوما ( multiple myeloma cancer)

درباره بیماری سرطان مولتیپل میلوما

اطلاعات بیماریها : مولتیپل میلوما سرطان مربوط به‌ نوعی از سلول‌های خونی می‌باشد که به آن‌ها پلاسما سل می‌گویند. پلاسماسل نوعی گلبول سفید خون است که تولید آنتی‌بادی می‌کند. انواع مختلف پلاسماسل، تولید آنتی‌بادی‌های مختلفی نیز می‌کند.

میلوما نوعی سرطان است که مربوط به زمانی است که پلاسماسل‌ها به‌ صورت غیر طبیعی شروع به رشد و تقسیم می‌کنند. در این حالت تعداد زیادی سلول غیر طبیعی پلاسماسل در مغز استخوان جمع می‌شوند که به‌ مرور زمان جایگزین سلول‌های طبیعی موجود در مغز استخوان می‌شوند.

مولتیپل میلوما شایع‌ترین تومور پلاسماسل‎ها می‌باشد. البته مولتیپل میلوما سرطان استخوان نیست چرا که از استخوان‌ها منشأ نمی‌گیرد. بلکه از نوعی از سلول‌های موجود در مغز استخوان ایجاد می‌گردد.

علائم و نشانه‌های بیماری مولتیپل میلوما

کلیک کنید

از علائم و نشانه‌هایی که در مولتیپل میلوما دیده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد استخوان، به ‌ویژه در ستون فقرات یا قفسه سینه
• حالت تهوع
• یبوست
• از دست دادن اشتها
• منگی یا گیجی
• خستگی
• عفونت‌های مکرر
• کاهش وزن
• ضعف یا بی‌حسی در پاها
• تشنگی بیش ‌از حد

علل بیماری مولتیپل میلوما

کلیک کنید

علت اصلی بیماری مولتیپل میلوما مشخص نیست. چیزی که مشخص است این است که در این سرطان، سلول از حالت طبیعی خارج می‌گردند. سلول نرمال از حد معینی بیشتر تقسیم نمی‌شوند و از طرفی وقتی پیر و فرسوده شدند می‌میرند در حالی‌ که سلول‌های سرطانی رشد و تقسیم بیش‌ از حد دارند و در زمان پیری نمی‌میرند. پلاسماسل‌های سرطانی نیز مانند انواع نرمال آنتی‌بادی تولید می‌کنند منتها نوع آنتی‌بادی تولیدی توسط آن‌ها غیر طبیعی می‌باشد به‌ طوری‌ که بدن نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند. این آنتی‌بادی‌های غیر نرمال می‌تواند خساراتی به بدن من‌ جمله کلیه‌ها وارد سازد.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری مولتیپل میلوما

کلیک کنید

با اینکه عوامل خطر بیماری مولتیپل میلوما به‌ درستی شناخته ‌نشده است، برخی از عواملی که ممکن است در وقوع این عارضه نقش داشته باشند عبارت‌اند از:

افزایش سن : خطر ابتلا به مولتیپل میلوما با افزایش سن، افزایش می‌یابد. بیشتر موارد سرطان، از اواسط ۶۰ سالگی آغاز می‌گردد.
جنسیت : مردان به نسبت زنان بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند.
نژاد سیاه : سیاه‌ پوستان حدود دو برابر سفید پوستان احتمال ابتلا دارند.
سابقه گاماپاتی مونوکلونال با اهمیت نامشخص (MGUS) : هرسال ۱ درصد از افراد مبتلا به MGUS در ایالات‌ متحده، دچار مولتیپل میلوما می‌شوند.

عوارض بیماری مولتیپل میلوما

کلیک کنید

عفونت‌های مکرر : سلول میلوم توانایی بدن شما را برای مبارزه با عفونت مهار می‌کند.

مشکلات استخوانی : میلوم متعدد همچنین می‌تواند استخوان‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به درد استخوان، نازک شدن استخوان و شکستگی استخوان می‌گردد.

کاهش عملکرد کلیه : مولتیپل میلوما ممکن است با مشکلات عملکرد کلیه، از جمله نارسایی کلیه همراه باشد. آزاد شدن سطوح بالایی از کلسیم در خون به علت فرسایش استخوان‌ها می‌تواند توانایی کلیه‌ها را برای فیلتر کردن مواد زائد با مشکل مواجه کند. پروتئین تولید شده توسط سلول‌های میلوم نیز می‌تواند مشکلات مشابهی ایجاد کند..

تعداد کم گلبول‌های قرمز خون (کم‌خونی) : مولتیپل میلوما با توجه به اینکه جایگزین انواعی از سلول‌های موجود در مغز استخوان من‌ جمله گلبول‌های قرمز و سفید می‌شود، می باعث کم‌خونی و سایر مشکلات خونی شود.

تشخیص بیماری مولتیپل میلوما

کلیک کنید

سرطان مغز استخوان در اغلب موارد به دنبال مراجعه برای بیماری دیگری تشخیص داده می‌شود. پزشک برای مطمئن شدن معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و درباره سوابق پزشکی و خانوادگی بیمار سؤال خواهد کرد. سپس ممکن است برخی از آزمایشات زیر را درخواست کند:

آزمایش خون : برای اندازه‌گیری سطح سلول‌ها خونی من‌جمله پلاسماسل‌ها و همچنین ارزیابی فاکتورهای خونی من‌ جمله کلسیم، یکسری پروتئین‌های خاص (مانند پروتئین M و بتا ۲ میکروگلوبین) و سایر موارد درخواست می‌گردد.
آزمایش ادراری : در آزمایش ادرار، پروتئینی به نام بنس جونز که شکلی دیگر از پروتئین M در ادرار می‌باشد، اندازه‌گیری می‌شود. اگر میزان آن بالا باشد، پزشک در مرحله بعد کلیه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد چرا که این پروتئین می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.
عکس‌برداری به‌وسیله اشعه ایکس : با عکس‌برداری، استخوان‌ها از نظر شکنندگی و هرگونه آسیبی، کنترل می‌شود.
بیوپسی : در بیوپسی، نمونه کوچکی از مغز استخوان از استخوان‌های مربوط به سر ران و دیگر استخوان‌های بزرگ توسط سوزن‌های مخصوصی برداشت می‌گردد. این روش مطمئن‌ترین روش تشخیص این نوع سرطان است.

درمان بیماری مولتیپل میلوما

کلیک کنید

درمان دارویی ضد سرطان

استفاده از داروهای ضد سرطان خاص برای درمان مولتیپل میلوما می‌تواند کمک‌ کننده باشد.برخی از انواع داروهای عبارت‌اند از:

• داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون که با سرکوب سیستم ایمنی، باعث کاهش التهاب می‌شوند.
• داروهای هدفمند که ویژگی‌های خاصی در سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند مانند داروهای بورتزومیب (Bortezomib) و کارفيلزوماب (carfilzomib) که توانایی سلول‌های میلومایی در شکستن پروتئین‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
• در درمان بیولوژیک، با استفاده از داروهایی مانند thalidomide سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا بهتر با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند.
• شیمی درمانی که در آن با استفاده از داروهای خاصی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. یک شیمی درمانی با دوز بالا قبل از انجام پیوند مغز استخوان انجام می‌پذیرد.

پیوند مغز استخوان

در پیوند مغز استخوان، به فرد مبتلابه سرطان مولتیپل میلوما، سلول خونی طبیعی تزریق می‌گردد. پیش از انجام این تزریق، به‌ وسیله رادیوتراپی و شیمی‌ درمانی، سلول سرطانی موجود در مغز استخوان به‌ طور کامل از بین می‌رود. سپس از طریق رگ بزرگی در گردن یا ناحیه سینه، سلول خونی طبیعی وارد بدن میزبان می‌گردد. این پیوند گاهی می‌بایست دوپار یا بیشتر انجام پذیرد.

رادیوتراپی

در این روش با استفاده از پرتوهای نوری با انرژی زیاد، سلول سرطانی را نابود می‌کنند؛ این امر می‌تواند در کنترل درد ناشی از بیماری نیز مؤثر باشد. رادیوتراپی به دو روش موضعی و سیستمیک انجام می‌گیرد که چنانچه از نام آن برمی‌آید در روش موضعی، ناحیه که تجمع سلول‌های سرطانی وجود دارد، هدف قرار می‌گیرد ولی در روش سیستمیک که مربوط به افرادی است که قرار است پیوند مغز استخوان دریافت کنند، کل بدن طی ۲ الی ۳ روز هدف اشعه درمانی قرار می‌گیرد.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر