عفونت‌های قارچی (Fungal infections)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
عفونت‌های قارچی  (Fungal infections)

انواع بیماری

اطلاعات بیماریها :

1- درماتوفیتوز
2- كاندیدیازیس ( مونیلیازیس )

1- درماتوفیوز

کلیک کنید

درماتوفیتوز ،عفونت قارچی پوست و سرو ناخن است. عوامل ایجاد کننده آن تنها بر روی كراتین مرده یا لایه شاخی پوست زندگی می‌کنند و قادر نیستند روی سطوح مخاطی زندگی كنند. قدرت آلوده‌کنندگی درماتوفتی‌ها پایین است. گونه زئوفیلیك ( حیوانی ) آن التهاب شدید ایجاد می‌کند.

علائم و نشانه‌های بیماری درماتوفیوز

برحسب موقعیت و محل عفونت و گونه قارچ متفاوت است و شامل :

كچلی پا (Tinea pedis)

ترک‌خوردگی لای انگشتان ، كنده شدن پوست كف پا و وزیکول‌های اطراف و لای انگشتان و كف پا

كچلی دست (Tinea manus)

كمتر شایع است ولی به آلودگی پاها شباهت دارد.بیشتر اوقات با اگزمای دست اشتباه می‌شود. اغلب با عفونت ناخن همراه است .

كچلی سر (Tinea capitis)

بیشتر در كودكان تا پیش از بلوغ ، در مناطق فقیر و پرجمعیت شیوع دارد . با پیدایش آلوپسی و پوسته پوسته شدن همراه است .شایع‌تر از سایر انواع دیگر است.

كچلی پوست بدن (Tinea corporis)

در هر سنی و در آب و هوای گرم شایع است . به صورت زخم‌های محدود با ظاهر بسیار متفاوت با پوسته ، وزیكول یا پوسچول ظاهر می‌شود .

كچلی ریش (Tinea Barbae)

در نواحی ریش‌دار به‌صورت فولیكولیت پوسچولر نمایان شده و موهای آلوده به راحتی كنده می‌شوند .

كچلی ناخن ( Tinea unguium) یا اونیكومایكوزیس

در بچه‌ها نادر و در بالغین شایع است . نسج زیر ناخن ضخیم ،تیغه ناخن تغییر رنگ یافته و كلفت و دفورمه می‌شود .

كچلی كشاله ران ( Tinea cruris )

به خارش سربازان مشهور است . محیط گرم و مرطوب مستعد كننده است . نواحی چین‌دار لیچ افتاده و با خارش تشدید می‌شود.

درمان بیماری درماتوفیوز

درمان‌های موضعی با كرم میكونارول ، كلوتریمازول ، تولنفتات
درمان‌های خوراكی با گریزئوفولوین ،تربینافین، كتوكو نازول ، فلوكونازول و ایتراكونازول و در صورت عفونت ثانویه باكتریایی، آنتی بیوتیك مناسب استفاده می‌شود.

مراقبت‌های بیمار

كوتاه كردن موی آلوده ، کوتاه کردن ناخن‌ها ، رعایت بهداشت پوست (خشک نگه داشتن مناطق مرطوب پوست به ویژه چین‌ها و کف پا) ، پوشیدن جوراب‌های نخی، كنترل تمام افراد خانواده كودك مبتلا كچلی و درمان هم‌زمان اعضای خانواده . عدم استفاده از شانه و برس مشترک،پوشیدن كفش سبك و مناسب با قابلیت گردش هوا به طوری که پا عرق نکند.

2- کاندیدیازیس

کلیک کنید

كاندیدیازیس، عفونت حاد یا مزمن پوست است. غشاهای مخاطی و گاه ارگان‌های داخلی را مبتلا می‌کند. شایع‌ترین علت آن كاندیدا آلبیكانس است.

انواع بیماری کاندیدیازیس

انواع كاندیدیازیس برحسب محل ضایعات:

ولو واژنیت كاندیدایی

در مهبل خارش و‌ ترشحات سفید رنگ ایجاد كرده و غشاهای مخاطی و ژنیتال خارجی قرمز ،متورم و گاه زخمی و دردناك می‌شود و تا روی ران‌ها و مقعد گسترش می‌یابد.

كاندیدیازیس دهانی

ضایعه آماسی(متورم) دردناك روی زبان،مخاط و كام و دهان و لثه است . به‌صورت لکه‌های سفید مایل به خاكستری یا پنیری شكل كه به آسانی برداشته شده و زیر آن مخاط خونریزی می‌دهند ،مشخص می‌شود.در نوزادان شایع است .در بزرگ‌سالان با عوامل مستعد كننده همراه است.

بالانیت كاندیدایی

مردان معمولاً به طور اكتسابی از همسران خود آلوده می‌شوند . زمینه دیابت مؤثر است. پاپول‌ها و پوسچول‌های قرمز رنگ نقطه‌های حساس روی گلنس و شفت پنیس ایجاد شده، با خارش سوزش دردناك و گاهی اگزودای سفید همراه است.

كاندیدیازیس چین‌های پوستی بزرگ

در زیر پستان‌ها،مابین چین‌های شكمی ،كشاله ران و ناحیه آنال و زیر بغل شایع است. با خارش زیاد همراه است. اولین علامت وزیكول و پوستول بوده كه به آسانی پاره شده و سبب لیچ افتادگی و شکاف می‌شود.

كاندید یازیس چین‌های پوستی كوچك

در كاركنان رستوران‌ها، آشپزها ،ظرف‌شوی‌ها و کسانی که با شستشو و آب فراوان سروکار دارند، شایع است. ضایعه به‌ صورت یك صفحه بیضی شكل با حدود مشخص قرمز رنگ لیچ افتاده و شقاق دار با حاشیه و زیكولوپوستولر در بین انگشتان ، خارش و مختصر درد در ناحیه ضایعه می‌باشد.

كاندیدیازیس گوشه‌های دهان ( پرلش )

التهاب و آماس در گوشه‌های دهان در هر سنی رخ می‌دهد، لیسیدن لب، گاز گرفتن گوشه‌های دهان، مكیدن انگشت شست باعث بروز پرلش می‌شود و در افراد مسن به علت چروكیدگی گوشه دهان شایع است .

كاندیدیازیس ناحیه قنداق یا ( دایپر )

در چین‌های پوستی کودک زیر پوشك خیس ایجاد می‌شود. در ناحیه مبتلا زمینه قرمزی با پوستول‌های اقماری‌ وجود دارد.

كاندیدای ناخن و نسج اطراف ناخن ( كاندید ا اونیشیا و پارونیشیا )

بیشتر در آشپزها ، رخت‌شوها ، ظرفشوی‌ها، در خانم‌ها به علت مانیكور كردن مكرر و بیماران دیابتی دیده می‌شود . به‌ صورت تورم قرمز رنگ شفاف مانند بالشتك اطراف ماهك ناخن كه گاه خود به خود چركی می‌شود. معمولاً دردناک نیست. صفحه ناخن به طور ثانویه خراب می‌شود.

كاندیدیازیس پوستی ـ مخاطی مزمن

عفونت كاندیدایی پیش‌رونده در بیماری‌های غدد داخلی و نقص ایمنی شدید است. ضایعات به ‌صورت پوستول‌های اریتماتو شروع، سپس یك دلمه ضخیم و به ‌تدریج یك ضایعه گرانولوماتو دلمه دار با سطح زگیلی و برآمدگی شاخی شكل ایجاد می‌شود. دیستروفی ناخن ، كاهش موها و اسكار از عواقب بعدی بیماری است. به درمان مقاوم است.

كاندیدیازیس سیستمیك

ریه‌ها، برانشیال، پرده‌های مغز، كلیه، مثانه و مفاصل و بدرجات كمتر كبد، میوكارد، آندوكارد و چشم‌ها را مبتلا می‌کند. فاكتورهائی مانند اعتیاد ، ثابت ماندن كاتترهای وریدی و ضربه‌های مستقیم طی عمل جراحی قلب مستعد كننده هستند.

با علائمی مثل تب‌های متوسط و مقاوم به درمان و وجود ضایعات كاندیدایی غیر معمول مانند ضایعات پوسچولر کاندیدیائی بیشتر در سطح پوست و سلولیت در محل كاتتر وریدی باید به فكر كاندیدیازیس سیستمیك بود . ابتلا به كوریو رتینیت كاندیدایی نشانه قطعی آن است.

گاهی تمامی تست‌های تشخیصی و کشت‌ها منفی بوده و فقط در اتوپسی قابل تشخیص است.

درمان انواع كاندیدیازیس

بنا به محل ضایعات و وسعت آن‌ها از درمان‌های ضد قارچی موضعی مثل كلوتریمازول، میكونازول، نیستاتین، ویوله دوژانسین و اسید بوریك و داروهای ضد قارچی خوراكی كتوكونازول، فلوكونازول و ایتراكونازول، فلوسیتوزین استفاده می‌شود.
داروهای ضد قارچی تزریقی : آمفوتریسین B و میكونازول وریدی

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر