آکنه | جوش (Acne)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
آکنه | جوش  (Acne)

درباره بیماری آکنه یا جوش

اطلاعات بیماریها : آکنه یک بیماری پوستی است که هنگامی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو به‌ وسیله سلول‌های چربی و سلول‌های مرده پوست ،مسدود شوند. آکنه معمولاً روی صورت، گردن و قفسه سینه، پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شود. درمان‌های مؤثری در دسترس هستند، اما اکنه می‌تواند دائمی باشد. جوش یا آکنه به‌ آرامی بهبود می‌یابد و زمانی که یکی در حال از بین رفتن باشد به نظر می‌رسد که تعدادی دیگر در حال رشد باشند.

این بیماری در نوجوانان شایع‌تر است، با یک شیوع گزارش‌ شده از ۷۰ تا ۸۷ درصد. به‌ طور فزاینده‌ای، کودکان کم سن و سال‌تر در حال ابتلا به اکنه هستند. بسته به شدت آن، آکنه می‌تواند موجب پریشانی روحی و کاهش اعتماد به‌ نفس و به‌جا ماندن جای جوش روی پوست شود. هر چه زودتر شما درمان را شروع کنید، خطر ابتلا به آسیب جسمی و روحی پایین‌تر خواهد بود.

علائم و نشانه‌های بیماری آکنه

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های آکنه بسته به شدت وضعیت شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• جوش‌های سرسفید (منافذ بسته)
• دانه‌های سرسیاه (در اثر قهوه‌ای شدن دانه‌های چربی در معرض هوا)
• جوش‌های کوچک و قرمز (پاپول)
• جوش‌ها و کورک‌هایی که پاپول‌هایی هستند که دارای چرک در نوک خود می‌باشند.
• توده دردناک، بزرگ و سفت در زیر سطح پوست (ندول)
• توده‌های دردناک و پر از چرک در زیر سطح پوست (ضایعات کیستیک)

علل بیماری آکنه

کلیک کنید

چهار عامل اصلی باعث ایجاد آکنه می‌شود:

• تولید چربی
• سلول‌های مرده پوست
• منافذ مسدود شده
• باکتری‌ها

آکنه معمولاً روی صورت، گردن، قفسه سینه، پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شود،. این نواحی از پوست بیشترین میزان غدد چربی ساز (سباسه) را دارد. آکنه زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو به‌ وسیله سلول‌های چربی و مرده پوست مسدود شوند. این مواد ایجاد محیطی مناسب می‌کنند که در آن باکتری‌ها می‌توانند رشد کنند. اگر منافذ مسدود شده با باکتری‌ها آلوده شود، التهاب رخ می‌دهد.

منافذ مسدود ممکن است ایجاد برآمدگی و ضایعاتی سرسفید کنند. ماده پرکننده منافذ در صورتی‌ که در معرض هوا قرار بگیرد ممکن است تیره شده و ایجاد جوش سرسیاه نماید (در اثر اکسید شدن روغن موجود در منافذ)

جوش‌های قرمز با یک مرکز سفید زمانی شکل می‌گیرند که فولیکول‌های موی مسدود ملتهب یا عفونی شوند. انسداد و التهاب که در نواحی عمیق فولیکول‌های مو ایجاد گردد ایجاد توده‌های کیست مانند در زیر سطح پوست می‌کند. سایر منافذ پوست که در واقع دهانه غدد عرقی هستند، معمولاً درگیر آکنه نمی‌شوند.

عواملی که ممکن است آکنه را بدتر کنند:

هورمون‌ها : آندروژن‌ها هورمون‌هایی هستند که در پسران و دختران در دوران بلوغ افزایش می‌یابد و باعث می‌شود که غدد سباسه، چربی بیشتری تولید کند. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و استفاده از قرص‌های ضدبارداری نیز می‌تواند بر تولید چربی اثر بگذارد. همچنین مقدار کمی از هورمون‌های مردانه که در خون زنان وجود دارد، می آکنه را بدتر کند.
برخی از داروها : داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، آندروژن و یا لیتیوم می‌تواند آکنه را بدتر کند.
رژیم غذایی : مطالعات نشان می‌دهد که مواد غذایی خاص، ازجمله محصولات لبنی و غذاهای غنی از کربوهیدرات – مانند نان، شیرینی و چیپس – ممکن است باعث ایجاد آکنه شود. مصرف شکلات به مدت طولانی به نظر می‌رسد اکنه را بدتر کند.
استرس : استرس می‌تواند آکنه را بدتر کند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری آکنه

کلیک کنید

عوامل خطر برای آکنه عبارت‌اند از:

تغییرات هورمونی : چنین تغییراتی در نوجوانان، زنان و دختران شایع است. همچنین در افرادی که از برخی از داروها استفاده می‌کنند مانند کورتیکواستروئیدها، آندروژن و یا لیتیوم.
سابقه خانوادگی : ژنتیک نقش مهمی در آکنه ایفا می‌کند. اگر هر دو والدین شما دچار آکنه باشند، شما به احتمال زیاد به آن دچار خواهید شد.
استفاده از مواد چرب یا روغنی : ممکن است آکنه در اثر تماس با لوسیون‌های چرب و کرم‌ها و یا تماس با روغن در آشپزخانه و یا محیط کار، ایجاد گردد.
سایش و فشار روی پوست : این مورد می‌تواند در اثر مواردی از قبیل تماس با تلفن، موبایل، کلاه، حلقه‌های تنگ و کوله‌پشتی ایجاد شود.
استرس : این مورد علت آکنه نیست، اما اگر شما در حال حاضر به آکنه دچار باشید، استرس ممکن است آن را بدتر کند.

درمان بیماری آکنه

کلیک کنید

اگر آکنه شما به‌ وسیله درمان‌های خانگی بهبود نیافت، دکتر شما می‌تواند سایر درمان‌ها و یا داروهای قوی‌تر را تجویز کند.

داروهای موضعی

این محصولات بهترین اثر خود را زمانی که پوست تمیز و خشک باشد و حدود ۱۵ دقیقه پس از شستشو، ایفا می‌کنند. برای این درمان تقریباً چند هفته زمان لازم است. شما ممکن است در ابتدا علائمی چون سوزش، قرمزی، خشکی و پوسته ریزی روی پوست را داشته باشید. شایع‌ترین داروهای تجویزی موضعی برای آکنه عبارت‌اند از:

رتینوئیدها : این داروها به‌ صورت کرم، ژل و لوسیون در بازار موجود هستند. داروی رتینوئید از ویتامین A مشتق شده و شامل ترتینوئین ، آداپالن و تازاروتن می‌باشد. معمولاً این دارو شب‌ها، با شروع با سه بار در هفته، پس‌ از آن روزانه استفاده می‌شود. این دارو با جلوگیری از بسته شدن فولیکول‌های مو کار می‌کند.
آنتی‌بیوتیک‌ها : این دارو اثر خود را با کشتن باکتری‌های بیش‌ از حد پوست و کاهش قرمزی اعمال می‌کند. برای چند ماه اول درمان، شما ممکن است هم رتینوئید و هم یک آنتی بیوتیک به‌ طوری‌ که آنتی‌بیوتیک، صبح و رتینوئید در شب، استفاده کنید. آنتی بیوتیک‌ها اغلب با بنزوئیل پراکسید برای کاهش بروز مقاومت به آنتی‌بیوتیک ترکیب‌ شده است. مثال‌ها عبارت‌اند از کلیندامایسین با بنزوئیل پراکسید (Benzaclin، DUAC، Acanya) و اریترومایسین با بنزوئیل پراکسید (Benzamycin).
داپسون (Aczone) : این ژل زمانی که با یک رتینوئید موضعی ترکیب شود مؤثرتر خواهد بود. عوارض جانبی شامل قرمزی پوست و خشکی می‌شود.

داروهای خوراکی

آنتی‌بیوتیک‌ها : برای آکنه متوسط تا شدید، شما ممکن است از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای کاهش باکتری‌ها و مبارزه با التهاب استفاده کنید. مثال‌ها شامل تتراسایکلین (tetracyclines) هایی چون مینوسیکلین (minocycline) و داکسی سایکلین (doxycycline) می‌باشد. به‌ احتمال‌ زیاد دکتر ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و موضعی برای افزایش اثربخشی تجویز خواهد کرد. آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی مانند ناراحتی معده و سرگیجه شوند. این داروها همچنین حساسیت پوست شما را در مقابل نور خورشید افزایش می‌دهند. آن‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌های دائمی و کاهش رشد استخوان در کودکان متولد شده از زنانی که تتراسایکلین در دوران بارداری مصرف کرده‌اند، شوند.
قرص‌های ترکیبی خوراکی : قرص‌های ترکیبی خوراکی در درمان آکنه در زنان و دختران نوجوان مفید است. سازمان غذا و دارو سه محصول که ترکیب استروژن و پروژسترون می‌باشد را تأیید کرده است. (Ortho Tri-Cyclen, Estrostep and Yaz) عوارض جانبی شایع این داروها عبارت‌اند از سردرد، حساسیت پستان، تهوع، افزایش وزن و خونریزی. یک عارضه بالقوه جدی، افزایش خطر لخته شدن خون است.
عامل ضد آندروژن : داروی اسپیرونولاکتون ممکن است برای زنان و دختران نوجوان اگر آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی کمک کننده نباشند، توصیه شود. این دارو با مسدود کردن اثر هورمون اندروژن بر غدد سباسه کار می‌کند. عوارض جانبی احتمالی شامل حساسیت پستان، دوره‌های دردناک و احتباس پتاسیم است.

ایزوترتینوئین : این دارو برای افراد مبتلا به آکنه شدید تجویز می‌شود. ایزوترتینوئین (Amnesteem، Claravis، Sotret) یک داروی قوی برای افرادی است که آکنه به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد. ایزوترتینوئین خوراکی بسیار مؤثر است. اما به دلیل عوارض جانبی بالقوه آن، پزشکان باید به دقت این دارو را تجویز کنند. عوارض جانبی بالقوه جدی شامل کولیت اولسراتیو، افزایش خطر ابتلا به افسردگی و خودکشی، و نقص‌های مادرزادی شدید، برای این دارو گزارش شده است.

سایر درمان‌ها

این درمان‌ها ممکن است در مواردی به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان‌های درخواست شوند:

نور درمانی : در نور درمانی باکتری‌هایی که باعث التهاب آکنه می‌شوند، هدف قرار می‌گیرند. برخی از انواع نوردرمانی در مطب دکتر انجام می‌شود. نور درمانی آبی را می‌توان در خانه با یک دستگاه دستی انجام داد. عوارض جانبی احتمالی درمان با نور شامل درد، قرمزی موقت و حساسیت به نور خورشید است.
لایه برداری شیمیایی : این روش با استفاده مکرر از یک محلول شیمیایی، مانند اسید سالیسیلیک انجام می‌پذیرد. این درمان زمانی مؤثر است که با دیگر درمان‌های آکنه، به‌جز رتینوئیدهای خوراکی ترکیب شود. مواد شیمیایی لایه برداری ممکن است باعث قرمزی موقت اما شدید، پوسته پوسته شدن و تاول، تغییر رنگ بلند مدت پوست شوند.
تخلیه جوش‌های سرسفید و سرسیاه : متخصص پوست، با استفاده از ابزار خاصی به‌ آرامی جوش‌های سرسفید و سرسیاه (comedos) که با داروهای موضعی درمان نشده‌اند را تخلیه می‌کند. این روش ممکن است باعث ایجاد زخم شود.
تزریق آستروئید : ندولر و ضایعات کیستیک را می‌توان با تزریق یک داروی استروئیدی به طور مستقیم به آن‌ها درمان کرد. عوارض جانبی این روش عبارت‌اند از نازک شدن پوست، روشن شدن پوست و ظاهر شدن رگ‌های خونی کوچک در منطقه درمان

درمان جای جوش

روش‌های مورد استفاده برای کاهش زخم به‌ جا مانده از آکنه عبارت‌اند از:

• تزریق پرکننده‌های بافت نرم، مانند کلاژن یا چربی، در زیر پوست و به زخم.
• لایه برداری شیمیایی با استفاده از اسیدهای با قدرت بالا
• سایش پوست که معمولاً برای ضایعات شدید می‌باشد.
• لیزر درمانی
• نور درمانی ؛ لیزرهای خاصی که به اپیدرم آسیب نمی‌رسانند برای درمان زخم استفاده می‌شوند. این عمل با حرارت دادن درم، باعث می‌شود که پوست جدید شکل بگیرد. این روش دوره بهبودی کوتاه‌تری نسبت به بسیاری از روش‌های دیگر دارد اما ممکن است نیاز به تکرار آن باشد.
• جراحی پوست ؛ در نوعی روش جراحی با عنوان پانچ برش، پزشک محل مربوطه را برش داده و سپس با بخیه یا پیوند پوست آن را جبران می‌کند.

سلام من ژل صورت راکوتان را خریداری نموده ام. اما از نحوه مصرف ان اطلاعی ندارم. لطفا منو راهنمایی کنید. چند ساعت روی صورتم بمونه و ایا نور افتاب و یا نور مهتابی برای ان مضر است؟ با تشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام. مراحل زیر را برای استفاده از این ژل دنبال کنید: 1. صورت خود را بشویید. اگر آرایش دارید آن را پاک کنید. 2. ژل را به صورت یک لایه نازک بر نواحی که جوش دارد بمالید. ژل را به صورت نقطه ای روی جوشها نگذارید. 3. این محصول را در اطراف چشم یا نواحی ملتهب صورت استفاده نکنید. 4. بعد از چند دقیقه صورت خود را بشویید. 5. این کار را دوبار در روز تکرار کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام دكتر

من خانمي ٢١ ساله هستم ، بخاطر جوش صورتم رفتم دكتر پوست ،

برام قرص راكوتان

و كرم يا ژل راكوتان ٠/٠٥ (يه شب درميون)

و كرم neoliss10 ( يه شب درميون)

و كرم exfoliac روزي ٢ بار ،

و يه شامپوي كتوكنازول هفته اي سه بار

نوشتن

ازمايش خون هم كامل دادم ، مشكل كبد و كليه و چربي و … ندارم

فقط كمبود روي (٤٤) دارم و كمبود ويتامين دي (١١) و كم خوني

اما مسيله اينجاست كه ميترسم راكوتان رو شروع كنم، كلي راجب عوارضش خوندم كه جوشها اوايل تشديد ميشن ، خشكي پوست و لب، .. عوارضش تا كي ميمونه؟ من ٦ ماه بعد عروسيمه، مشكلي پيش نمياد؟

مشاهده کامل

می‌بخشید بنده پوستی با منافذ باز درشت و لک و آکنه روی بینی و لک های قهوه ای وکمی جای جوش دارم خواستم بدونم چه دارویی باید مصرف کنم؟

باتشکر

مشاهده کامل

کاربر محترم کامران پرسیدند : می‌بخشید بنده پوستی با منافذ باز درشت روی بینی و لک و آکنه وکمی جای جوش وجوش دارم خواستم بدونم چه دارویی باید مصرف کنم باتشکر
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
با سلام به شما پیشنهاد میکنم که با مراجعه به پزشک ،آزمایشات هورمونی بدید چون به احتمال زیاد ترشح چربی پوست شما بسیار زیاد است برای کنترل چربی پوستتون میتونید از توصیه های این مقالات استفاده کنید: https://goo.gl/FcT6VP https://goo.gl/uW2vpf https://goo.gl/oK59TF
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من یه سوال دارم آکنه با جوش فرق میکنه؟

مشاهده کامل

نه عزیزم فرق داره جوش در اثر بسته شدن منفذای پوست ایجاد میشه ولی اکنه وقتی منافذ روی پوست عفونت کنه بوجود میاد و ممکنه ارثی هم باشه. یه دلیل اکنه میتونه جوش باشه یعنی وقتی با چربی منفذ پوست بسته میشه میتونه باعث عفونت و ایجاد اکنه بشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
به نظر من فرقی نداره هر دوتا یکیه و وقتی منافذ پوست بسته میشه به وجود میاد
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من ژل صورت راکوتان را خریداری نموده ام. اما از نحوه مصرف ان اطلاعی ندارم. لطفا منو راهنمایی کنید. چند ساعت روی صورتم بمونه و ایا نور افتاب و یا نور مهتابی برای ان مضر است؟ با تشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام. مراحل زیر را برای استفاده از این ژل دنبال کنید: 1. صورت خود را بشویید. اگر آرایش دارید آن را پاک کنید. 2. ژل را به صورت یک لایه نازک بر نواحی که جوش دارد بمالید. ژل را به صورت نقطه ای روی جوشها نگذارید. 3. این محصول را در اطراف چشم یا نواحی ملتهب صورت استفاده نکنید. 4. بعد از چند دقیقه صورت خود را بشویید. 5. این کار را دوبار در روز تکرار کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام دكتر

من خانمي ٢١ ساله هستم ، بخاطر جوش صورتم رفتم دكتر پوست ،

برام قرص راكوتان

و كرم يا ژل راكوتان ٠/٠٥ (يه شب درميون)

و كرم neoliss10 ( يه شب درميون)

و كرم exfoliac روزي ٢ بار ،

و يه شامپوي كتوكنازول هفته اي سه بار

نوشتن

ازمايش خون هم كامل دادم ، مشكل كبد و كليه و چربي و … ندارم

فقط كمبود روي (٤٤) دارم و كمبود ويتامين دي (١١) و كم خوني

اما مسيله اينجاست كه ميترسم راكوتان رو شروع كنم، كلي راجب عوارضش خوندم كه جوشها اوايل تشديد ميشن ، خشكي پوست و لب، .. عوارضش تا كي ميمونه؟ من ٦ ماه بعد عروسيمه، مشكلي پيش نمياد؟

مشاهده کامل

می‌بخشید بنده پوستی با منافذ باز درشت و لک و آکنه روی بینی و لک های قهوه ای وکمی جای جوش دارم خواستم بدونم چه دارویی باید مصرف کنم؟

باتشکر

مشاهده کامل

کاربر محترم کامران پرسیدند : می‌بخشید بنده پوستی با منافذ باز درشت روی بینی و لک و آکنه وکمی جای جوش وجوش دارم خواستم بدونم چه دارویی باید مصرف کنم باتشکر
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
با سلام به شما پیشنهاد میکنم که با مراجعه به پزشک ،آزمایشات هورمونی بدید چون به احتمال زیاد ترشح چربی پوست شما بسیار زیاد است برای کنترل چربی پوستتون میتونید از توصیه های این مقالات استفاده کنید: https://goo.gl/FcT6VP https://goo.gl/uW2vpf https://goo.gl/oK59TF
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من یه سوال دارم آکنه با جوش فرق میکنه؟

مشاهده کامل

نه عزیزم فرق داره جوش در اثر بسته شدن منفذای پوست ایجاد میشه ولی اکنه وقتی منافذ روی پوست عفونت کنه بوجود میاد و ممکنه ارثی هم باشه. یه دلیل اکنه میتونه جوش باشه یعنی وقتی با چربی منفذ پوست بسته میشه میتونه باعث عفونت و ایجاد اکنه بشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
به نظر من فرقی نداره هر دوتا یکیه و وقتی منافذ پوست بسته میشه به وجود میاد
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر