آیا مصرف ماری جوانا احتمال روان پریشی را بالا می‌برد؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا مصرف ماری جوانا احتمال روان پریشی را بالا می‌برد؟

روان پریشی در سوء مصرف ماری ‌جوانا

اخبار سلامت : ارتباط میان ماری جوانا و روان پریشی مانند مسئله مرغ و تخم مرغ، مدت‌ها است که مورد سؤال قرار گرفته است. همانطور که هنوز هم پاسخی برای سؤال اول مرغ بوده است یا تخم مرغ، پیدا نشده است، سؤال ارتباط میان روان پریشی با سوء مصرف ماری جوانا نیز بی‌پاسخ مانده است. سؤال این است که آیا سوء مصرف ماری جوانا موجب روان پریشی می‌شود و یا افرادی که دچار روان پریشی هستند به مصرف ماری جوانا تمایل نشان می‌دهند؟ خوشبختانه تحقیقات اخیر و مصاحبه‌ای با دوقلوها، پاسخ این سؤال را روشن کرد.

از لحاظ تاریخی، مصرف کانابیس (شاهدانه) در افراد مبتلا به اختلالات روانی و روان پریشی، بیش‌تر از دیگران است. دانشمندان موسسه نروژی از سلامت عمومی (NIPH) و دانشگاه ویرجینیا با انجام مصاحبه روان‌پزشکی با دوقلوهای کشور اسکاندیناوی، دریافتند که مصرف ماری جوانا احتمال روان پریشی را تا 3 برابر افزایش می‌دهد. در این مصاحبه، سؤال‌هایی از دوقلوها پرسیده شد که با این سؤالات نشانه‌های مصرف ماری جوانا و یا روان پریشی را در این دوقلوها بررسی کردند و بررسی‌ها نشان داد که نشانه‌های اختلالات روانی و جنون در دوقلویی که سوء مصرف ماری جوانا داشته ، 3.5 برابر بیش‌تر از دوقلویی است ماری جوانا مصرف نمی‌کند.

یافته های جدید در خصوص مصرف ماری جوانا

بر اساس یافته‌های گذشته ، ماری جوانا و جنون هر دو ، تأثیر ژنتیکی دارند و همان ژن ممکن است موجب افزایش خطر هر دو مشکل شود. اما این یافته‌های جدید این مطلب را اثبات نمی‌کنند ، زیرا اگر این چنین بود ، دوقلوهایی که در یک محیط بزرگ شدند و ژن‌های یکسانی دارند ، نباید خطر علائم روان پریشی متفاوتی داشته باشند ، در صورتی که بر اساس یافته‌های جدید ، خطر علائم روان پریشی در آن‌ها متفاوت بود و در دوقلویی که سوء مصرف ماری جوانا داشت ، 3.5 برابر بیش‌تر از دوقلوی دیگر بود.در نتیجه سوء مصرف ماری ‌جوانا احتمال روان پریشی را بالا می‌برد.

با وجود تحقیقات اخیر که نشان دهنده مرتبط بودن مصرف ماری جوانا یا حشیش با جنون است ، برای مزایای پزشکی ماری جوانا نیز تبلیغاتی انجام شده است . مزایای مصرف ماری جوانا در پزشکی که مورد تبلیغ قرار گرفته‌اند، عبارت‌اند از: از بین بردن سلول‌های سرطانی ، تسکین درد ؛ تسکین اسپاسم‌های عضلانی و سفتی مرتبط با بیماری ام اس ، درمان اسکیزوفرنی ، درمان افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه ؛ کنترل تشنج در بیماران مبتلا به صرع و افزایش اشتها در بیماران مبتلا به ایدز.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (msn)

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر