مواد مغذی ضد پیری ( 7 ماده مغذی ضد پیری )

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد مغذی ضد پیری ( 7 ماده مغذی ضد پیری )

راهکار ضد پیری | ارتباط بین طول تلومر با طول عمر !

مجله پزشکی و سلامت :دیدن موهای خاکستری و یا چروک‌های پاکلاغی گوشه‌های چشم، به‌عنوان نشانه‌های پیری برای هرکسی ناراحت‌کننده است و ممکن است افراد زیادی برای مخفی کردن این عوارض، سراغ سالن‌های زیبایی و راهکارهای ضد پیری رفته و هزینه زیادی را صرف خرید کرم‌های ضد پیری و چروک و یا رنگ کردن موی سر بکنند ولی اگر دنبال راه‌حل متفاوتی هستید که واقعاً تغییرات عمده در شما ایجاد کند، پیشنهاد می‌کنم سراغ مواد مغذی ضد پیری و یا مکمل‌های غذایی بروید.
برخی از مواد مغذی ضد پیری ، ثابت‌شده است که سبب افزایش طول تلومر می‌شوند. تلومرها، توالی‌های تکرارشونده از DNA هستند که از انتهای کروموزوم‌ها مانند یک کلاه محافظت می‌کنند. اگر تلومرها کوتاه شوند، پیری زودرس سلول‌ها حادث می‌شود. درواقع با افزایش سن، طول تلومرها کوتاه شده و بازسازی DNA به خوبی صورت نمی‌گیرد. و این روند، منجر به شکست سلولی می‌شود که اساس پیری است. یکی دیگر از فرایندهایی که باعث کوتاه شدن تلومرها می‌شود، استرس اکسیداتیو است که در آن، رادیکال‌های آزاد، باعث آسیب به ساختارهای سلولی مانند تلومرها می‌شوند. با افزایش سن، بدن، توانایی خود را برای خنثی کردن این رادیکال‌های آزاد از دست می‌دهد.پس طول تلومرها، شاخص بهتری از سن تقویمی برای تخمین طول عمر به شمار می‌رود و هر چه تلومر، کوتاه‌تر باشد طول عمر فرد هم کوتاه‌تر خواهد بود.

مواد مغذی با خاصیت ضد پیری

1) ویتامین های A , C , D از مواد مغذی ضد پیری

همان‌طور که گفتیم، استرس اکسیداتیو، یکی از دلایل پیری سلولی است پس باید به سراغ مواد مغذی برویم که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. ویتامین های A,C,D با دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، سبب سلامت پوست و دیگر اندام‌ها می‌شوند. ویتامین Aرادیکال‌های آزاد اکسیژن را خنثی می‌کند و سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کند. منابع غذایی حاوی ویتامین A عبارت‌اند از: منابع غذایی شامل گوشت گاو، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، و میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی مانند زردآلو، پرتقال، هویج، و گوجه‌فرنگی. سعی کنید حداقل ۲ وعده در روز از این مواد مغذی ضد پیری مصرف کنید تا سطوح A خود را در حد نرمال نگه‌دارید.
ویتامین C (فراوان در میوه‌های خانواده مرکبات) برای ساخت و حفظ کلاژن (مهم‌ترین جزء بافت همبند زیرپوست) لازم است. اثر ویتامین D هم در ضد پیری پوست، ممکن است از طریق افزایش طول تلومرها باشد. یک مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) منتشرشده نشان می‌دهد که طول تلومرها به طور قابل توجهی در افرادی که سطح کافی ویتامین D را داشتند در مقایسه با کسانی که کمبود ویتامین D داشتند، بیشتر بود. شما می‌توانید ویتامین D را از طریق شیر و لبنیات غنی‌شده و یا غلات غنی‌شده دریافت کنید و یا اینکه با پزشک خود در مورد مقدار دوز مصرفی قرص ویتامین D مشورت کنید.

ویتامین های A , C , D از مواد مغذی ضد پیری - دکتر سوشا

۲) اسیدهای چرب امگا 3

این چربی شگفت‌انگیز به طرق مختلفی به ارتقا سطح سلامت کمک می‌کند، از کاهش خطر بیماری‌های قلبی گرفته تا کاهش التهاب پوست و درد مفاصل. محققان در دانشگاه ایالتی اوهایو (Ohio State University) دریافتند اسیدهای چرب امگا ۳ به حفظ طول تلومر در افراد چاق اما سالم، میان‌سالان و افراد مسن کمک می‌کنند. خوردن ماهی ۲ بار در هفته و یا مصرف مکمل‌های روغن ماهی برای سلامتی قلب و عروق بسیار مفید هستند. اگر ماهی دوست ندارید می‌توانید با خوردن بذر کتان، آجیل (به‌خصوص گردو)، روغن‌های گیاهی و تخم‌مرغ از خواص مواد مغذی ضد پیری آن بهره‌مند شوید.

اسیدهای چرب امگا 3 - دکتر سوشا

۳) پلی فنول‌ها از مواد مغذی ضد پیری

پلی فنول‌ها هم آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که در مقادیر بالا در چای سبز و سفید، انگور، هسته انگور و دانه‌های کاکائو یافت می‌شوند.

پلی فنول‌ها از مواد مغذی ضد پیری - دکتر سوشا

۴) زردچوبه و خواص ضد پیری آن

احتمالاً شما هم از خواص ضد سرطانی این ادویه محبوب هندی زیاد شنیده‌اید. کورکومین (مسئول عطروطعم تند زردچوبه) از رشد ملانوم (تومور پوستی) و سایر سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. همان‌طور که می‌دانید التهاب، یک عامل مشترک در تمام بیماری‌های مزمن است که سبب تسریع فرایند پیری می‌شود و کورکومین، می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. به همین دلیل زردچوبه از مهم‌ترین مواد مغذی ضد پیری است.

زردچوبه و خواص ضد پیری آن - دکتر سوشا

۵) منیزیم از مواد مغذی ضد پیری

این ماده مغذی ضد پیری ، نقش کلیدی در بیش از ۳۰۰ فرآیند حیاتی بدن ایفا می‌کند. منیزیم، سبب شل شدن عضلات و آرامش سیستم عصبی شده و به خواب راحت کمک می‌کند. از اعمال دیگر آن می‌توان به تنظیم ریتم ضربان قلب، تنظیم فشارخون، سنتز پروتئین، شکل‌گیری استخوان‌ها و کنترل قند خون اشاره کرد. همچنین منیزیم با حفظ یکپارچگی DNA و ترمیم آن به حفظ طول تلومر کمک می‌کند و سبب کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب نیز می‌شود؛ به این ترتیب است که منیزیم از مواد مغذی ضد پیری است. نیاز روزانه هر فرد به منیزیم حدوداً ۴۰۰ میلی‌گرم است که نزدیک به ۳ / ۲ آمریکایی‌ها کمتر از این مقدار دریافت می‌کنند. بنابراین سعی کنید با افزودن سبزی‌های سبز تیره، آجیل، دانه‌ها، حبوبات، ماهی و غلات سبوس‌دار به رژیم غذایی خود، نیاز روزانه خود به منیزیم را تأمین کنید.

منیزیم از مواد مغذی ضد پیری - دکتر سوشا

۶) خواص ضد پیری رسوراترول

رسوراتول، آنتی‌اکسیدان موجود در دانه انگور قرمز است که ثابت‌شده است علاوه بر کمک به بهبود حساسیت انسولین و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی از طریق شل کردن عروق خون با طول عمر نیز مرتبط است. رسوراتول با بازسازی و ترمیم سلول‌های بدن و حفظ طول تلومر خواص ضد پیری خود را اعمال می‌‌کند.

خواص ضد پیری رسوراترول - دکتر سوشا

۷) کو آنزیم Q۱۰

این آنزیم نقش مهمی در تولید انرژی برای سلول‌های بدن ایفا می‌کند. بدن با استفاده از آنزیم Q۱۰، مولکولی به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) می‌سازد که سوخت اصلی میتوکندری سلول است. با افزایش سن، تولید Q۱۰ کاهش می‌یابد. مواد مغذی ضد پیری مانند گوشت گاو، ماهی ساردین، ماهی خال‌مخالی و جگر حاوی آنزیم Q۱۰، هستند. گیاهخواران برای دریافت خواص ضد پیری آنزیم Q۱۰، می‌توانند مقدار کمی از اسفناج، کلم بروکلی و گل کلم بخورند.

کو آنزیم Q۱۰ - دکتر سوشا

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر