تأثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان

اخبار سلامت
2 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تأثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تأثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد درسی دانش آموزان چیست؟

مطالعات جدید، تأثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد تحصیلی نوجوانان را مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج نشان دادند که نوجوانان مبتلا به مشکل بی اختیاری ادرار نیاز به حمایت بیشتری در محیط مدرسه دارند.

بی اختیاری ادرار یکی از شایع‌ترین مشکلات مرتبط با سلامتی کودکان می‌باشد. عقیده بر این است که بی اختیاری ادرار کودکان به طور معمول با افزایش سن بهبود می‌یابد. بااین‌حال نوع شدید بی اختیاری ادرار می‌تواند تا نوجوانی و اوایل جوانی نیز ادامه یابد.

شیوع بی اختیاری ادرار در نوجوانان 4-3 درصد است و حدود یک درصد از آنان نیز از بی اختیاری مدفوع رنج می‌برند.

افرادی که به بی اختیاری ادرار دچار هستند با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند که می‌تواند بر زندگی فردی و اجتماعی آنان تأثیر بگذارد. یکی از سؤالاتی که علی‌الخصوص برای والدین این افراد پیش می‌آید، این است که تأثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد تحصیلی فرزندشان چیست.

بنابراین محققان مطالعه‌ای طراحی کردند تا به شکلی دقیق تأثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان را بسنجند. این مطالعات تاثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان را به اثبات رساند و نشان داد که این مشکلات می‌تواند میزان یادگیری آن‌ها را کاهش دهد.

این تحقیق نشان داد که نوجوانان به دلیل ترس از طرد شدن ، آزار و اذیت و تمسخر ، در مورد مشکلات بی اختیاری ادرار خود در مدرسه به دوستان و معلمانشان به‌ندرت چیزی می‌گویند. عدم توانایی آنان در صحبت راجع به این مقوله مشکلاتی مضاعف برای آنان ایجاد می‌کند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه بیان کردند که مشکلات بی اختیاری ادرار آن‌ها را مجبور کرده است که بارها و حتی سه یا چهار بار هنگام تدریس یک موضوع خاص به توالت مراجعه کنند. بنابراین از یادگیری آن مبحث بازمی‌مانده‌اند. همچنین کنترل ادرار در مواقعی که از بیان نیازشان برای مراجعه به توالت خجالت میکشیدند نیز باعث از دست دادن تمرکز آن‌ها شده است.

حال اگر فرزند ما دچار مشکل بی اختیاری ادرار باشد چگونه باید به او کمک کنیم تا بتواند عملکرد بهتری در محیط مدرسه داشته باشد؟ در ادامه خبر توضیحات بیشتری ارائه شده است.

تأثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد درسی دانش آموزان چیست؟

برای بهبود عملکرد تحصیلی افراد دچار بی اختیاری ادرار چه کنیم؟

نتایج این مطالعه نشان داد که لازم است معلمان نسبت به مشکلات بی اختیاری ادرار نوجوانان آگاهی‌های لازم را کسب کنند و بیاموزند که در مواقع بحرانی چگونه از دانش آموزان حمایت کنند. با توجه به تأثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان ، بهتر است والدین از همان ابتدا این مشکل فرزندشان را با مسئولین و معلمین مدرسه در میان بگذارند.

درصورتی‌که به افراد دچار بی اختیاری ادرار اجازه رفتن به توالت داده نشود، تمرکز خود را از دست می‌دهند و یا دچار اضطراب شدید می‌شوند که نکند اتفاقی ناگهانی بیفتد؛ بنابراین زمانی که معلمین و سایر مسئولین از این مشکل مطلع باشند، همکاری بیشتر و بهتری خواهند کرد. شاید لازم باشد قوانین مربوط رفتن به سرویس بهداشتی خصوصاً برای این افراد تغییر کند. از طرفی باید شرایط سرویش بهداشتی نیز برای آنان مناسب باشد.

چنانچه اشاره شد مهم‌ترین تأثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان از آنجایی ناشی می‌شود که این افراد به دلیل مراجعه مکرر به توالت هنگام تدریس یک مبحث خاص، از یادگیری آن بازمی‌مانند. بهتر است معلمین با تکرار مجدد این مباحث و یا اطلاع به والدین از عقب ماندن هرچه بیشتر دانش آموزان از دروس جلوگیری کنند.

تأثیر بی اختیاری ادرار تنها به عقب ماندن از درس‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه حتی سر جلسه امتحان نیز به دلیل مراجعه مکرر به توالت، وقت برای پاسخ‌دهی به سؤالات کم می‌آورند. شاید بهتر باشد زمان امتحان این افراد متناسب با مشکلشان افزایش یابد.

بنابراین به دلیل تاثیر بی اختیاری ادرار بر عملکرد درسی دانش آموزان ، آن‌ها نیاز به حمایت مضاعف دارند تا با مشکلات متعددی که با آن مواجه‌اند، کنار بیایند و بتوانند مانند بقیه هم سن و سالانشان مدارج تحصیلی را طی کنند.


اخبار پیشتهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر