“میکرودرم” سیر تا پیاز دستگاه میکرودرم را بدانید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 8 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
"میکرودرم" سیر تا پیاز دستگاه میکرودرم را بدانید

چکیده مطلب 

میکرودرم روشی تهاجمی برای جوانسازی پوست است که این کار به وسیله دستگاه مخصوص لایه بردار پوست انجام می‌شود. این روش برای از بین بردن لک صورت، جای زخم، چین و چروک و سطح ناصاف پوست کاربرد دارد.

میکرودرم چیست؟

میکرودرم یک روش روش جوانسازی پوست صورت و پوست است که به وسیله دستگاه مخصوص لایه بردار پوست انجام می‌شود. جوانسازی پوست با میکرودرم برای اولین بار در سال 1996 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد و از آن پس صدها مدل از این دستگاه تولید و در کل دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

“جوانسازی پوست با میکرودرم” یک نوع جوانسازی تهاجمی محسوب می‌شود زیرا به صورت فیزیکی اقدام به برداشتن لایه از پوست می‌کند اما به دلیل ظرافت و دقت بالایی که دارد افراد زیادی مشتاق به انجام این روش هستند.

دستگاه میکرودرم دارای سطح ساینده‌ای است که به صورت خیلی ظریف لایه‌هایی از پوست را برمی‌دارد تا پوست یکنواخت شود. زیباسازی پوست با میکرودرم معمولاً برای از بین بردن جای زخم و لک کاربرد دارد.

میکرودرم در موارد دیگری همچون چین و چروک، لکه‌های قهوه‌ای ناشی از بالارفتن سن، تغییر قسمتی از پوست، آسیب دیدگی با نور خورشید، سطح ناصاف پوست و مواردی از این دست کاربرد دارد که با لایه برداری پوست زیباتر می‌شود.

 

عکس دستگاه میکرودرم

جوانسازی پوست با میکرودرم : عکس دستگاه میکرودرم

میکرودرم چگونه انجام می‌شود؟

جوانسازی و زیبایی پوست با میکرودرم نیاز به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی صورت انجام می‌شود، جوانسازی پوست با میکرودرم معمولا در مطب توسط یک فرد متخصص که دارای مجوز فعالیت است انجام می‌شود. اما آن فرد باید تجربه و تخصص لازم را داشته باشد و آموزش‌های کافی و تخصصی را گذرانده باشد. تجربه و تخصص فرد برای تعیین نقاط مورد نیاز برای لایه برداری حائز اهمیت است.

انواع میکرودرم

سر دسته میکرودرم جنس‌های مختلفی دارد که با توجه به استفاده در قسمت‌های مختلف بدن و همچنین عمق‌های مختلف لایه برداری می‌تواند تعویض و مورد استفاده قرار گیرد. لایه برداری با میکرودرم در 3 سطح خفیف، متوسط و عمیق می‌تواند انجام شود:

  • در لایه برداری خفیف بیشتر لایه سطحی پوست برداشته می‌شود و بعد از ۵ روز پوست خشک و کمی پوسته پوسته می‌شود ولی پوست زخم و قرمز نمی‌شود. لایه برداری خفیف برای شفاف کردن پوست صورت و کم رنگ کردن لکه ‌ای قهوه‌ای صورت کاربرد دارد.
  • در لایه بردای متوسط تمام لایه سطحی پوست برداشته می‌شود و پوست حدود یک هفته قرمز، خشک و پوسته پوسته می‌شود و حتی در مناطقی از پوست ممکن است زخم سطحی ایجاد شود که البته آن هم حداکثر تا یک هفته بهبود می‌یابد. لایه برداری متوسط برای درمان جوش های سر سیاه و سر سفید و کاهش ناصافی پوست و جای زخم کاربرد دارد.
  • در لایه برداری عمیق علاوه بر تمام لایه‌های سطحی پوست، قسمتی از لایه میانی پوست هم برداشته می‌شود. البته این نوع لایه برداری برای همه افراد توصیه نمی‌شود و پزشک شما باید مهارت لازم را برای لایه برداری عمیق داشته باشد زیرا امکان ایجاد لک بعد از زخم و یا حتی عفونت بعد از انجام لایه برداری عمیق زیاد است. لایه برداری عمیق فقط در ناصافی‌های زیاد پوست کاربرد دارد و بعد از این نوع لایه برداری، پوست تا یک هفته زخم می‌شود.

فیلم از کار با میکرودرم

 

تعداد تکرار میکرودرم چقدر است؟

تعداد تکرار جوانسازی پوست با میکرودرم بسته به نوع آسیب پوستی و میزان لایه برداری متفاوت است. اما می‌تواند بین 16-8 جلسه متغیر باشد.

یادتان باشد که هفته‌ای بیش از یک جلسه نباید این عمل انجام شود.

توصیه های قبل و بعد از استفاده میکرودرم

جوانسازی و زیبایی پوست با میکرودرم معمولاً آماده سازی خاصی نیاز ندارد، اما بهترین حالت این است که با یک متخصص در این زمینه مشورت لازم را انجام دهید سپس اقدام به این عمل زیبایی نمایید:

  • معمولاً زیبایی سازی پوست با میکرودرم به همه افراد توصیه می‌شود.
  • برای اینکه نتیجه بهتری از انجام میکرودرم بگیرید بهتر است از یک هفته قبل از این عمل از هیچ گونه پماد، کرم و ماسکی برای پوست خود استفاده نکنید.
  • بهتر است یک هفته قبل از انجام میکرودرم کمتر آرایش کنید.
  • اگر هرگونه عمل زیبایی انجام داده‌اید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • اگر قصد انجام عمل زیبایی خاصی بعد از میکرودرم دارید، حتماً راجع به آن با پزشک خود مشورت نمایید.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید.

موارد و مزیت استفاده میکرودرم چیست؟

از مزایای روش میکرودرم نسبت به روش‌های مشابه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه پایینی دارد.
  • برای انواع پوست، کریستال‌های مخصوص قابل تعویض دارد.
  • برای درمان چین و چروک، جوش‌ها، اسکارها، زخم‌ها، سوختگی، صاف کردن پوست موثر است.
  • یکی از کم عوارض‌ترین روش‌های لایه برداری و جوانسازی پوست است.

جوانسازی پوست با میکرودرم : موارد و مزیت استفاده میکرودرم چیست؟

مشکلات استفاده از میکرودرم کدامند؟

میکرودرم یکی از کم عوارض‌ترین روش‌های لایه برداری و زیبایی سازی پوست است، اما عوارضی نیز دارد:

  • پوست صورت معمولاً برای مدتی حدود چند روز قرمز و ملتهب است.
  • خشکی پوست صورت از عوارض دیگر میکرودرم است که معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند تا چند هفته پس از آخرین جلسه، از کرم‌ها و پمادهای نرم کننده استفاده شود.
  • به خاطر مکش ایجاد شده، ممکن است در برخی نقاط حساس، کمی کبودی ایجاد شود که جای هیچ نگرانی نیست، این کبودی بعد از چند روز از بین می‌رود.

آیا می‌خواهید از شر موهای زیر پوستی خود خلاص شوید؟ مطلب درمان و رفع موهای زیر پوستی را از مرجع پزشکی و سلامت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

مراقبت بعد از میکرودرم

توصیه می‌شود که جوانسازی پوست با میکرودرم را در مطب پزشک با تجربه و متخصص انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را از انجام این عمل بگیرید. معمولاً بعد از میکرودرم ، پوست صورت شما ملتهب و قرمز می‌شود که طبیعی است اما باید برای جلوگیری از تشدید قرمزی یا بروز عوارض جدی نکاتی را رعایت کنید:

  • سعی کنید تا دو هفته بعد از جوانسازی و زیبایی پوست با میکرودرم کمتر در معرض آفتاب باشید و در صورت بودن در معرض آفتاب از برخی کرم‌های ضد آفتاب دارای SPF 30 یا بیشتر و یا از کلاه لبه دار استفاده کنید.
  • بعد از جوانسازی پوست با میکرودرم صورت خود را نخارانید، این کار می‌تواند باعث تشدید عوارض و التهابات و زخم‌ها شود.
  • بعد از زیبایی سازی پوست با میکرودرم اجازه دهید صورت شما به صورت طبیعی و بعد از گذشت مدت درمان، زیبایی خود را به دست بیاورد.
  •  به هیچ عنوان در 24 ساعت اول پس از انجام میکرودرم از مواد و لوازم آرایشی روی صورت خود استفاده نکنید. بهتر است این کار را تا یک هفته ادامه دهید تا سرعت ترمیم پوست شما بیشتر شود.
  • تا یک روز بعد از میکرودرم ورزش سنگین انجام ندهید، فعالیت زیاد روند درمان پوست ملتهب شما را به تعویق می‌اندازد.
  • بعد از میکرودرم تا بهبود کامل پوستتان از شنا کردن مخصوصا در آب کلردار پرهیز کنید، زیرا کلر باعث خشکی بیش از حد پوست می‌شود.
  • تا حد امکان به پوست صورت خود دست نزنید. بعد از جوانسازی پوست با میکرودرم ، یک لایه از پوست شما برداشته شده است و پوستتان ملتهب است، به همین دلیل روزنه‌های پوست شما باز است و امکان عفونت بیش از هر زمان است. پس حداقل تا یک هفته سعی کنید کمتر پوست صورتتان را دست بزنید.
  • از آب و سبزیجات در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید. آب می‌تواند همانند یک کرم مرطوب کننده سطح پوست شما را مرطوب نگه دارد و روند بهبود پوستتان را سریع کند.
  • در صورت داشتن درد و خونریزی روی پوست خود حتماً با پزشک متخصص پوست خود تماس بگیرید.

جوانسازی پوست با میکرودرم : مراقبت بعد از میکرودرم

تفاوت میکرودرم و میکرونیدلینگ

هر دوی این روش‌ها برای پاکسازی، زیبایی سازی و جوانسازی پوست هستند اما تفاوت‌هایی باهم دارند. قبل از اینکه تفاوت این دو روش را برای شما بگوییم، نیاز است اطلاعات جزئی راجع به میکرونیدلینگ نیز در اختیار شما قرار دهیم:

به نظر برسد میکرونیدلینگ (Collagen Induction Therapy) یک روش جدید و یک متد مدرن جهت زیباسازی پوست باشد، اما در حقیقت این روش بیش از 50 سال است که برخی نقاط دنیا اجرا می‌شود. ما اخیراً و طی چند سال گذشته بین افرادی که خواهان صورت و پوستی شاداب و جوان هستند رایج شده است.

نحوه کار بدین صورت است که در ابتدا صورت بی حس می‌شود و سپس با فرو کردن تعدادی سوزن روی پوست (سایزهای مختلف سوزن که هرکدام برای نواحی مختلف قابل استفاده است) منافذ موجود روی پوست تحریک شده و شروع به کلاژن سازی خواهند کرد. همچنین مواد خاصی (کوکتل‌های مخصوص مزوتراپی) نیز در این روش استفاده می‌شود که برای کمک به جوانسازی و کلاژن سازی پوست است. میکرونیدلینگ یک روش بسیار کاربردی برای تحریک سلولهای سطح پوست برای کلاژن سازی و در امتداد آن جوان ماندن پوست است.

مزوتراپی چیست | بررسی انواع، مزایا، معایب و هزینه ؟ حتماً این مقاله را از مرجع پزشکی دکتر سوشا مطالعه نمایید تا اطلاعات کاملی راجع به روش میکرونیدلینگ به دست بیاورید.

و حالا تفاوت‌های میکرونیدلینگ با میکرودرم را برای شما توضیح می‌دهیم:

  • میکرودرم سلول‌های مرده و آسیب دیده پوست را جدا کرده (لایه برداری) و سلول‌های جدید جایگزین می‌شود در صورتی که در میکرونیدلینگ همان سلول‌های موجود تحریک می‌شوند تا خود را بازسازی کنند.
  • دوران بهبود میکرودرم ممکن است چند هفته طول بکشد اما در روش میکرونیدلینگ قرمزی و التهاب پوست بعد از چند روز رفع خواهد شد.
  • میکرونیدلینگ برای اسکارهای عمیق به کار می‌رود در صورتی که میکرودرم بیشتر برای لایه برداری از سطح پوست می‌باشد.
  • هزینه هر جلسه میکرونیدلینگ در ایران حدودا 300-250 هزارتومان است، اما تعداد جلسات خیلی کمتری نسبت به میکرودرم نیاز است تا نتیجه قابل قبول بدست آید. پس در نهایت هزینه این دو عمل حدوداً یکسان است

میکرودرم برای جوش سرسیاه

 یکی از کاربرد های میکرودزم درمان جوش های سر سیاه است.جوش‌های سر سیاه معمولا برای بانوان خوشایند نیستند و از داشتن جوش سر سیاه ناراضی هستند. میکرودرم می‌تواند طی یک یا نهایتاً دو جلسه این جوش‌های سر سیاه را از بین ببرد.

پماد و کرم ترمیم کننده بعد از میکرودرم

میکرودرم به هیچ عنوان روش تهاجمی نیست اما به خاطر قرمزی، زخم و التهابی که بعد از آن ایجاد می‌شود، بهتر است تا چند روز از کرم، پماد و ماسک‌های ترمیم کننده استفاده کنید تا روند بهبودی و ترمیم پوست شما سریع‌تر شود.

کرمها و سرمهای روز و شب مخصوصی برای استفاده بعد از میکرودرم وجود دارد که در صورت استفاده می‌تواند روند ترمیم و بازسازی پوست رو تسریع کند. دلیل تفاوت کرم‎ها برای روز و شب به دلیل متغیر بودن میزان رطوبت پوست صورت در روز و شب است.

سعی کنید بعد از زیبایی سازی پوست با میکرودرم کرم‌هایی را استفاده کنید که خاصیت ترمیم کنندگی و مرطوب کنندگی پوست را داشته باشد.

جوانسازی پوست با میکرودرم : پماد و کرم ترمیم کننده بعد از میکرودرم

پماد میکرودرم چه استفاده ای دارد

پمادهای خاصی برای بعد از میکرودرم در بازار به فروش می‌رسد که همگی برای تسکین قرمزی و التهاب بعد از میکرودرم هستند. بهتر است تا چند روز از پماد میکرودرم استفاده کنید تا پوست شما سریع‌تر ترمیم شود.

پیشنهادبهترین مقالات درباره پوست و مو و جراحیهای زیبایی را از مرجع پزشکی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

ماسک خانگی بعد از میکرودرم

بعد از جوانسازی پوست با میکرودرم باید از ماسک‌های خانگی مخصوصی استفاده کنید که قرمزی و التهاب پوست شما را از بین ببرند و در عین حال روند بازسازی را سریع‌تر کنند، دو نمونه از بهترین ماسک‌های خانگی برای بعد از میکرودرم عبارتند از:

  • ژل خنک کننده آلوئه ورا: این ماسک خانگی علاوه بر اینکه با خنک کردن پوست شما التهاب و قرمزی پوستتان را از بین می‌برد، بلکه بازسازی پوست را نیز سریع می‌کند.
  • ماسک اسپیرولینا: این ماسک خانگی سبب پاکسازی پوست ، افزایش انعطاف پذیری و کاهش خطوط و چروک می‌شود. همچنین به رفع قرمزی، التهاب و حساسیت بعد از میکرودرم نیز کمک می‌کند.  

پیشنهاد دکتر سوشا: بهترین ماسک لایه بردار خانگی

انجام میکرودرم برای همه افراد مجاز است؟

میکروردم منع سنی ندارد و با توجه به نیاز از ۱۷ سالگی به بعد می‌توان آن را انجام داد اما بهتر است این دو گروه میکرودرم انجام ندهند:

  • بهتر است در دوران بارداری و شیردهی استفاده نشود.
  • افراد مبتلا به عفونت‌های حاد صورت، جوش‌های شدید یا تبخال نیز بهتر است میکرودرم انجام ندهند.

جوانسازی پوست با میکرودرم : انجام میکرودرم برای همه افراد مجاز است؟

هزینه پاکسازی پوست با میکرودرم

میکرودرم به دلیل کاربردی بودن و زیباسازی سریع پوست و از بین بردن لایه‌های بیرونی و بد رنگ طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. اما با توجه به تجهیزات و دستگاه‌های خاصی که دارد نسبت به برخی روش‌های جوانسازی پوست کمی گرانتر به نظر می‌رسد.

هزینه کلی میکرودرم براساس عواملی مانند تعداد جلسات درمانی ، میزان پاکسازی پوست و وضعیت پوست بیمار تعیین می‌شود و در هر شهر و هر منطقه‌ای قیمت متفاوتی دارد. در حال حاضر هزینه پاکسازی پوست با میکرودرم در ایران بین 50-30 هزارتومان است، اما اخیراً برخی کلینیک‌های تازه تاسیس یا کلینیک‌هایی که به دنبال جذب مشتری بیشتری هستند، تخفیفات قابل توجهی به مشتری‌های خود ارائه می‌دهند. می‌توانید با جستجو و پیدا کردن این مراکز با هزینه کمتری اقدام به انجام میکرودرم نمایید.

برای زیبایی و جوانسازی پوست باید حداقل 5-3 جلسه میکرودرم انجام شود، هر 6-3 ماه هم باید دوباره این کار را تکرار کرد.

نتیجه گیری:

در جوانسازی پوست با میکرودرم اکسید آلومینیوم با فشار روی لایه سطحی پوست پاشیده شده و باعث برداشتن لایه سطحی پوست می‌گردد .میکرودرم روش مناسبی برای پاکسازی، زیباسازی سریع پوست و از بین بردن لایه‌های بیرونی (لایه برداری سطحی) و بد رنگ پوست است


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر