عادت‌های نادرست بعد از بیدار شدن صبحگاهی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عادت‌های نادرست بعد از بیدار شدن صبحگاهی

بعد از بیدار شدن صبحگاهی ، چه کارهایی نکنیم؟

مجله پزشکی و سلامتهمه ما هرروز صبح ، دقایقی بعد از بیدار شدن صبحگاهی ، این اشتباهات رایج را انجام می‌دهیم. دانشمندان زیادی روی این عادت‌های رایج بعد از بیدار شدن صبحگاهی مطالعه کردند و توصیه می‌کنند که عادت‌های نادرست بعد از بیدار شدن صبحگاهی را ترک کنید تا سالم بمانید.

دکمه چرت زدن را فشار ندهید

گاهی اوقات زنگ ساعت شما برای بیدار شدن صبحگاهی به صدا میفتد اما هنوز آماده بیدار شدن صبحگاهی نیستید و خواب شما را وسوسه می‌کند . وسوسه خوابیدن دوباره ، حتی در حد 10-5 دقیقه باعث می‌شود که شما دکمه چرت زدن (snooze) را فشار دهید تا در این مدت بخوابید و بعد از 10-5 دقیقه ساعت شما دوباره زنگ بزند و بیدار شوید. اکثر متخصصان بر این باورند که استفاده از دکمه چرت زدن ایده خوبی نیست.

متخصصان می‌گویند : زمانی که دکمه چرت زدن را فشار می‌دهید ، به چرخه خوابی وارد می‌شوید که مطمئناً نمی‌توانید به آسانی از آن خواب بیدار شوید . به همین دلیل ، حتی بعد از گذشت 10-5 دقیقه ، باز هم سرحال از خواب بیدار نمی‌‌شوید و بعد از بیدار شدن احساس خستگی و کسلی دارید. بهترین برنامه برای خوابیدن و بیدار شدن صبحگاهی این است که مدت زمان خواب خود را تعیین کنید و مطمئن شوید که این مدت زمان را در طول شب خوابیده‌اید .
بنابراین تعدادی از اشتباهات رایج شما را که بعد از بیدار شدن صبحگاهی انجام می‌دهید ، برایتان نام می‌بریم :

چرت زدن در تخت خواب

به جای اینکه بعد از بیدار شدن صبحگاهی ، در تخت خواب خود چرت بزنید ، با کشش دادن به بدنتان ، خودتان را برای بیدار شدن و شروع یک روز خوب ، آماده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که کشیدن بدن در اول صبح ، اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد.

چک کردن ایمیل

احتمالاً بیشتر شما ، قبل از خوابیدن تلفن همراهتان را کنار تختتان می‌گذارید و به خواب می‌روید . بعد از بیدار شدن صبحگاهی نیز اولین کاری که می‌کنید چک کردن ایمیل و پیام‌هایتان است. این کار را نکنید.
پزشکان و متخصصان سلامت ، توصیه می‌کنند که هرگز بعد از بیدار شدن صبحگاهی ، ایمیل چک نکنید ، زیرا این پیام‌ و ایمیل‌ها باعث می‌شوند که فرصتی برای ریکاوری و احیای بعد از خواب نداشته باشید و روزتان را با پیام‌های غیر منتظره و شاید نارحت کننده شروع کنید. سعی کنید بعد از بیدار شدن صبحگاهی ، به خودتان کمی استراحت بدهید و اجازه دهید که روزتان با فکری آسوده آغاز شود. مدت زمانی بعد از بیدار شدن صبحگاهی ، ایمیل‌هایتان را چک کنید که تمرکز بیشتری دارید و می‌توانید با فکری آسوده این پیام‌ها را بخوانید.

چک کردن ایمیل

تخت خوابتان را نامرتب رها می‌کنید

مطمئناً با خودتان فکر می‌کنید ، که چه دلیلی دارد تخت خوابتان را بعد از بیدار شدن صبحگاهی مرتب کنید ، وقتی دوباره موقع خوابیدن ، به هم می‌خورد؟
جالب است بدانید ، دانشمندان دریافتند : مرتب کردن تخت خواب بعد از بیدار شدن صبحگاهی با افزایش بهره‌وری شما در تمام طول روز و استراحت ارتباط نزدیکی دارد.
دلیل دیگر این است که اگر به این کار خوب (مرتب کردن تخت خواب) عادت کنید ف به صورت زنجیره‌وار عادات خوب دیگری نیز خواهید داشت. در نتیجه سعی کنید این عادت خوب را هرروز صبح انجام دهید.

قهوه نوشیدن

آیا شما هم از آن دسته از آدم‌ها هستید که تا بعد از بیدار شدن صبحگاهی ، یک لیوان چای یا قهوه ننوشید ، نمی‌توانید هیچ حرکتی کنید؟
بدن شما به طور طبیعی بین ساعت 9-8 صبح ، مقدار زیادی هورمون واکنش بدن به استرس (کورتیزول) ترشح می‌کند ، که به تنظیم انرژی شما کمک می‌کند. بنابراین بهترین زمان برای نوشیدن قهوه ، برای اکثر افراد، بعد از ساعت 9:30 است.
اگر قبل از این ساعت کافئین مصرف کنید ، بدن مقدار کمتری هورمون کورتیزول ترشح می‌کند و باعث می‌شود که در احساس ترس خود ، دچار مشکل شوید و در طول روز احساس ترس و اضطراب بیشتری داشته باشید.

ماندن در تاریکی ، بعد از بیدار شدن صبحگاهی

متخصصان می‌گویند: شما یک ساعت بیولوژیک در بدنتان دارید که به نور و تاریکی حساس است و بدن شما با این ساعت بیولوژیک ، بیدار می‌شود و به خواب می‌رود. بنابراین زمانی که بعد از بیدار شدن ، خودتان را در تاریکی نگه می‌دارید ، ساعت بیولوژیک بدنتان ، احساس روشنایی نمی‌کند و به طور کامل بیدار و هوشیار نمی‌شود. در نتیجه بعد از بیدار شدن صبحگاهی ، حتی اگر خانه شما تاریک است ، چراغی روشن کنید تا ساعت بیولوژیک بدنتان با روشنایی تطبیق یابد و کاملاً بیدار شوید.

ماندن در تاریکی ، بعد از بیدار شدن صبحگاهی

گوش دادن به موسیقی بعد از بیدار شدن صبحگاهی

بهتر است به جای اینکه صبح خود را با گوش دادن به موسیقی در حال لباس پوشیدن و قطار و اتوبوس آغاز کنید ، بعد از بیدار شدن به کارهای روزانه خود فکر کنید و به مغز خود اجازه تصمیم گیری و تمرکز بدهید تا بتوانید کارهای روزانه خود را بهتر و با تمرکز بیشتری انجام دهید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر