لاپاراتومی کیست تخمدان (مهمترین نکات)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
لاپاراتومی کیست تخمدان (مهمترین نکات)

چکیده مطلب 

یکی از راه‌های درمان کیست تخمدان ، انجام عمل لاپاراتومی است. لاپاراتومی وقتی انجام می‌شود که پزشک نتواند با استفاده از روش‌های دیگر جراحی، مثل لاپاراسکوپی مشکل را درمان کند. برای آشنایی بیشتر با لاپاراتومی ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

کیست تخمدان چیست؟

وب سایت دکتر سوشا در مقاله کیست تخمدان چیست به صورت کامل در مورد کیست تخمدان ، علائم کیست تخمدان ، انواع کیست تخمدان و ارتباط آن با بارداری توضیح داده است. بهتر است پیش از مطالعه ادامه مطالب، ابتدا به این مقاله رجوع کنید و با کلیات مربوط به کیست تخمدان آشنا شوید.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

درمان کیست تخمدان

وقتی کسی دچار کیست تخمدان می‌شود، احتمالاً زنگ خطری احساس می‌کند. ممکن است فرد دچار ترس شود و به این فکر کند که یک بمب در حال انفجار در شکم خود دارد. تصور اکثر افراد این است که توده‌ای مضر در شکم آن‌ها وجود دارد که هرروز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و ممکن است روزی بترکد.

حقیقت این است که این تصورات بسیار بدتر از واقعیت کیست هستند. اگر شما خانم هستید و تخمدان دارید، احتمالاً حداقل یک‌بار در طول زندگی‌تان به کیست تخمدان دچار می‌شوید، حتی اگر خودتان متوجه وجود آن نشوید. کیست‌های تخمدان معمولاً بی‌خطر هستند و خودبه‌خود رفع می‌شوند.

معمولاً پزشکان برای درمان کیست تخمدان مصرف قرص LD را تجویز می‌کنند. برای آشنایی با اینکه این قرص چگونه کار می‌کند و چه اثری در دفع کیست دارد، مقاله ” درمان کیست تخمدان با استفاده از قرص ‌های ضد بارداری ” را مطالعه نمایید.

لاپاراتومی کیست تخمدان : درمان کیست تخمدان

عمل جراحی لاپاراتومی کیست تخمدان چیست

لاپاراتومی یک اصطلاح کلی برای روش کلاسیک جراحی است که در آن برشی به اندازه‌ی چند سانتی‌متر در محل ایجاد می‌شود. تفاوت لاپاراسکوپی و لاپاراتومی این است که در لاپاراسکوپی برش‌های بسیار کوچکی در سطح شکم ایجاد می‌شود که دوربین از یکی سوراخ‌ها وارد شکم شده و عمل جراحی انجام می‌شود. در این حالت کمترین برش ایجاد می‌شود، اما لاپاراتومی در شرایطی انجام می‌شود که روش لاپاراسکوپی جوابگو نباشد و پزشک نیاز داشته باشد که به طور کامل به ناحیه بیمار احاطه داشته باشد، بنابراین به همان روش قدیمی ناحیه مورد نظر را شکافته و تحت عمل جراحی قرار  می‌دهد.

همین تفاوت‌ها برای لاپاراسکوپی و لاپاراتومی کیست تخمدان نیز صادق هستند. در واقع لاپاراتومی نام دیگر جراحی باز است که ما در اصطلاحات روزمره استفاده می‌کنیم.

مجله پزشکی دکتر سوشا در مقاله ” لاپاراسکوپی کیست تخمدان (قطعی ترین روش درمان) ”  توضیحات کاملی درباره این عمل ارائه می‌دهد. اگر شما مایل هستید که با لاپاراسکوپی کیست تخمدان بیشتر آشنا شوید و درباره عوارض عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان بدانید، حتماً این مقاله را مطالعه نمایید.

چرا لاپاراتومی کیست تخمدان انجام می‌شود

اگر پزشک مشکوک به سرطان باشد، لاپاراتومی کیست تخمدان انجام می‌دهد. برای انجام این عمل جراحی، برشی که چند سانتیمتر است در شکم ایجاد می‌شود. در همان حین جراحی باز کیست تخمدان ،پزشک کیست را آزمایش می‌کند تا ببیند آیا سرطان‌زا است یا خیر.

اگر در حین لاپاراتومی کیست تخمدان تشخیص داد شود که کیست سرطان‌زا نیست، تنها کیست خارج می‌شود و تخمدان دست نخورده باقی خواهد ماند. اگر کیست تخمدان سرطانی باشد، احتمالاً تخمدان درگیر یا حتی در برخی موارد هردو تخمدان برداشته‌شده و عروق خونرسان متصل به آن دوخته می‌شوند.

گاهی مواقع ممکن است محل برش عمل لاپاراتومی کوچک باشد، اما در حین جراحی پزشک مجبور شود این برش را بزرگ‌تر کند تا دسترسی بهترین نسبت به نقاط مختلف داشته باشد. در شرایطی دیگر ممکن است که عمل به صورت لاپاراسکوپی شروع شود، اما با پیش رفتن آن پزشک متوجه شود قادر به انجام عمل جراحی از طریق لاپاراسکوپی نیست و اقدام به جراحی با روش لاپاراتومی کند.

لاپاراتومی کیست تخمدان : چرا لاپاراتومی کیست تخمدان انجام می‌شود

لاپاراتومی داشته باشم یا لاپاراسکوپی ؟

در واقع پاسخ این سؤال به خواسته ما ارتباطی ندارد و ما تعیین کننده این که کدام یک از این عمل‌ها انجام شود، نیستیم. در حالت عادی، اکثر پزشکان روشی که کمترین آسیب و ریسک را داشته باشد، یعنی روش لاپاراسکوپی ، را برای درمان کیست تخمدان استفاده می‌کنند. اما شرایط برای همه افراد یکسان نیست. ممکن است به دلایلی مثل مشکوک بودن به سرطان یا مجهول بودن ماهیت کیست ،پزشک مجبور به انجام عمل لاپاراتومی یا همان عمل باز شود.

عوارض عمل لاپاراتومی کیست تخمدان چیست؟

عوارض این عمل، مثل دیگر عمل‌های باز است و شامل عفونت، خونریزی و آسیب به دیگر بافت ها می‌شود.

لاپاراتومی کیست تخمدان : عوارض عمل لاپاراتومی کیست تخمدان چیست؟

زمان بهبودی بعد از عمل لاپاراتومی چقدر است؟

مدت زمان بهبود بعد از انجام عمل لاپاراتومی کیست تخمدان برابر 3 روز در بیمارستان و 6 هفته برای بهبودی کامل است.

مراقبت های بعد از جراحی باز کیست تخمدان

بسیار مهم است که بعد از مرخص شدن از بیمارستان، مراقبت های لازم برای پیشگیری از عفونت انجام شده و از محل زخم به خوبی نگهداری شود. عفونت از رایج‌ترین عوارض عمل لاپاراتومی کیست تخمدان است، بنابراین آشنایی با علائم عفونت حائز اهمیت است.

وقتی از حالت نشسته به حالت ایستاده درمیایید، محل زخم را با دست محکم بگیرید. بهتر است از انجام فعالیت‌هایی که باعث افزایش فشار در این نقطه می‌شود، خودداری کنید.

نتیجه گیری:

عمل لاپاراتومی کیست تخمدان همان جراحی باز کیست تخمدان است که در آن پزشک نیاز دارد به صورت کامل برشی در محل ایجاد کند تا فرصت بررسی کامل کیست را داشته باشد. لاپاراتومی کیست تخمدان بیشتر در شرایطی انجام می‌شود که پزشک مشکوک به سرطانی بودن کیست باشد.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر