فیبروئیدهای رحم (Uterine fibroids)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
فیبروئیدهای رحم (Uterine fibroids)

درباره بیماری فیبروئیدهای رحم

اطلاعات بیماریها : فیبروئیدهای رحم ،رشد توده‌ای غیر سرطانی در رحم است که اغلب در طول سال‌های باروری ظاهر می‌شود و leiomyomas نیز نامیده می‌شود. فیبروم رحم با افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم در ارتباط نیست و تقریباً هرگز به سرطان منجر نمی‌شود.

فیبروئیدهای رحم در بافت عضلانی صاف رحم (میومتر) ایجاد می‌شود. هر سلول بارها و بارها تقسیم می‌شود و در نهایت ایجاد توده‌ای سلولی می‌کند که از بافت‌های اطرافش مجزا می‌باشد. الگوهای رشد فیبروئیدهای رحم متفاوت است – آن‌ها ممکن است به آرامی یا با سرعت رشد کنند، یا ممکن است به همان اندازه اولیه باقی بمانند. -برخی از فیبروئیدها به‌ طور ناگهانی به وجود می‌آیند و برخی ممکن است خود به خود کوچک شوند. بسیاری از فیبروئیدها در طی بارداری کوچک و یا ناپدید می‌شوند و پس از بارداری،رحم به اندازه طبیعی خود برمی‌گردد.

فیبروئیدهای رحم اندازه‌های متفاوتی دارند؛ ممکن است به اندازه دانه‌ای غیر قابل رویت توسط چشم انسان باشند و یا به اندازه توده بزرگی که حجم رحم را کاملاً اشغال می‌کند. ممکن است یک یا چند توده فیبروم در رحم ایجاد شود، در موارد شدید که در رحم تا جایی گسترش می‌یابد که تا قفسه سینه می‌رسد.

تقریباً 3 نفر از هر 4 زن فیبروئیدهای رحم را در طول زندگی خود خواهد داشت، اما بسیاری از آن‌ها از آن بی‌اطلاع هستند زیرا آن‌ها اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و پزشک ممکن است فیبروئید را به طور اتفاقی در طول یک معاینه لگنی و یا سونوگرافی قبل از تولد کشف کند.

علائم و نشانه‌های بیماری فیبروئیدهای رحم

کلیک کنید

در زنان علائم شایع فیبروئیدهای رحم عبارت‌اند از:

• خونریزی قاعدگی شدید
• دوره‌های قاعدگی طولانی مدت – هفت روز یا بیشتر
• فشار لگنی یا درد لگن
• تکرر ادرار
• سختی تخلیه مثانه
• یبوست
• کمردرد و یا پادرد

به ندرت، یک فیبروئید می‌توانید درنتیجه رشد ناشی از زیاد شدن جریان خون ،درد حادی ایجاد کند. محرومیت از مواد مغذی،باعث می‌شود فیبروئید شروع به از بین رفتن کند. محصولات فرعی حاصل از تجزیه فیبروئید می‌تواند به بافت‌های اطراف منتشر شود، باعث درد و به ندرت، تب شود. فیبروئیدهایی که توسط ساقه در داخل و یا خارج از رحم آویزان هستند (فیبروم ساقه دار)می‌توانند درد با چرخیدن ساقه و قطع جریان خون،ایجاد درد کنند.

برحسب محل، اندازه و تعداد فیبروم علائم و نشانه‌های متفاوتی انتظار می‌رود:

فیبروئید زیر مخاطی(فیبروم ساب موکوزال)

این فیبروئیدها که در حفره داخلی رحم رشد می‌کنند بیشتر احتمال دارد که باعث خونریزی قاعدگی شدید و طولانی مدت شوند و گاهی اوقات مسبب مشکل برخی از زنان برای بارداری به شمار می‌روند.

فیبروئید ساب سروزال

این فیبروئید به خارج از رحم انتشار می‌یابد و می‌تواند با فشار به مثانه باعث بروز یکسری علائم ادراری شود. اگر فیبروئید از پشت رحم متورم شود،می‌تواند به راست روده (رکتوم) فشار وارد کند و باعث احساس فشار شود، و یا در اعصاب نخاعی ایجاد کمر درد کند.

فیبروئید داخلی

برخی از فیبروئیدها در دیواره عضلانی رحم رشد می‌کنند. اگر به اندازه کافی بزرگ باشند می‌توانند شکل رحم را تغییر دهند و ایجاد پریودهای طولانی مدت و شدید،همراه با درد و فشار کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کلیک کنید

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

• درد لگنی که از بین نمی‌رود.
• قاعدگی سنگین و دردناک
• لکه بینی یا خونریزی بین دوره‌ای
• درد مداوم طی مقاربت
• رحم و شکم بزرگ
• مشکل در تخلیه مثانه

اگر دچار خونریزی واژینال شدید یا درد شدید لگن که به طور ناگهانی به وجود آمد شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علل بیماری فیبروئیدهای رحم

کلیک کنید

پزشکان علت فیبروئیدهای رحم را به درستی نمی‌دانند، اما تحقیقات و تجربیات بالینی یکسری از عوامل را معرفی می‌کنند مانند:

مسائل ژنتیکی

بسیاری از فیبروئیدها به علت تغییر در ژن‌هایی هستند که مخصوص سلول‌های عضلانی رحم هستند. همچنین شواهدی وجود دارد که فیبروئید در خانواده‌هایی که دارای دوقلوهای همسان هستند در مقایسه با دوقلوهای ناهمسان،احتمال بیشتری دارد که در هر دو قل به وجود آید.

هورمون‌ها

استروژن و پروژسترون، دو هورمونی که باعث تحریک رشد پوشش داخلی رحم در طول هر چرخه قاعدگی می‌شوند تا آن را برای دوران بارداری آماده سازند،به نظر می‌رسد در ایجاد فیبروم دخالت داشته باشند.در توده فیبروئید،میزان گیرنده‌های هورمون‌های استروژن و پروژسترون بیش از سلول‌های عضلانی رحم نرمال است. فیبروئید پس از یائسگی به دلیل کاهش در تولید هورمون‌ها کوچک می‌شود.

سایر عوامل رشد

موادی که به بدن در حفظ بافت‌ها کمک می‌کنند، مانند فاکتور رشد شبه انسولین، ممکن است در رشد فیبروئیدهای رحم نیز نقش داشته باشند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری فیبروئیدهای رحم

کلیک کنید

در فیبروئیدهای رحم، به غیر از اینکه یک زن در سن باروری باشد ،عوامل خطر دیگری نیز وجود دارد که عبارت‌اند از:

وراثت

اگر خواهر یا مادرتان فیبروئید داشته باشند،در شما نیز خطر آن افزایش می‌یابد.

نژاد

زنان سیاه پوست بیشتر از زنان دیگر گروه‌های نژادی می‌توانند به فیبروئید دچار شوند. علاوه بر این، زنان سیاه پوست فیبروئید را در سنین پایین‌تر بارز می‌کنند و به احتمال زیاد فیبروئید بزرگتری در آن‌ها ایجاد می‌شود.

عوامل دیگر

شروع قاعدگی در سنین پایین، داشتن یک رژیم غذایی با گوشت قرمز زیاد و فاقد سبزیجات سبز و میوه، و نوشیدن الکل،به نظر می‌رسد خطر ابتلا به فیبروم را افزایش دهند.

اگرچه فیبروئیدهای رحم معمولاً خطرناک نیستند، ولی می‌توانند باعث ناراحتی شوند و ممکن است به عوارضی مانند کم‌خونی بر اثر از دست دادن خون زیاد منجر شوند.

بارداری و فیبروئید

فیبروئید معمولاً با بارداری تداخل نمی‌کند. با این حال، ممکن است که فیبروئید منجر به ناباروری یا سقط نیز بشود. فیبروئیدهای زیر مخاطی ممکن است از لانه گزینی و رشد جنین جلوگیری کنند. در چنین مواردی، پزشکان اغلب اقدام به از بین بردن این فیبروئیدها قبل از اقدام به بارداری می‌کنند خصوصاً اگر پیش از این شما چند سقط جنین را تجربه کرده باشید. در مواردی نادر، فیبروئید می‌توانید لوله‌های فالوپ را مسدود کند، و یا عبور اسپرم از دهانه رحم به لوله‌های فالوپ را مختل کند.

تشخیص بیماری فیبروئیدهای رحم

کلیک کنید

فیبروئیدهای رحم اغلب با انجام معاینه معمول لگن قابل تشخیص است. دکتر شما ممکن است تغییر در شکل رحم را احساس کند،که می‌تواند حضور فیبروئید را نشان دهد. اگر شما علائم فیبروئیدهای رحم داشته باشید، ممکن است پزشک شما این آزمایشات را درخواست کند:

سونوگرافی

اگر نیاز به تائید باشد، پزشکتان ممکن است درخواست سونوگرافی اولتراسوند بدهد. در این روش با استفاده از امواج صوتی به منظور تشخیص و اندازه‌گیری فیبروئید . دکتر یا تکنسین دستگاه سونوگرافی (مبدل) را در ناحیه شکم یا داخل مهبل حرکت می‌دهد تا تصاویری از رحم و تخمدان به دست بیاورد.

تست‌های آزمایشگاهی

اگر خونریزی غیر طبیعی در واژن دارید پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری برای بررسی علل بالقوه بیماری درخواست بدهد مانند شمارش کامل سلول‌های خون (CBC) برای تعیین اینکه کم خونی به دلیل از دست دادن خون زیاد وجود دارد یا نه و همچنین با آزمایشات دیگری به بررسی اختلالات خونی یا مشکلات تیروئیدی پرداخته می‌شود.

سایر تکنیک‌های تصویربرداری

اگر روش‌های رایج سونوگرافی سنتی اطلاعات کافی را برایتان فراهم نمی‌کند، دکتر شما ممکن است سایر روش‌های تصویربرداری را درخواست کند مانند:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این روش تصویربرداری می‌توانید اندازه و محل فیبروم را نشان دهد و به شناسایی انواع مختلف تومورها و تعیین گزینه‌های درمان مناسب کمک کند.

هیستروسونوگرافی

این روش به نام سونوگرافی تزریق سالین نیز معروف است که در آن با استفاده از سالین استریل،حفره رحم انبساط می‌یابد،و به این ترتیب تصویر برداری از حفره رحم و اندومتر تسهیل می‌شود. این متد زمانی که خونریزی قاعدگی شدید وجود داشته باشد اما نتایج سونوگرافی طبیعی باشد به کار می‌رود.

هیستروسالپنگوگرافی

در هیستروسالپنگوگرافی با استفاده از یک رنگ،حفره رحم و لوله‌های فالوپ هنگام تابش اشعه X قابل رویت می‌گردند. دکتر شما ممکن است آن را توصیه اگر ناباروری یک نگرانی است. علاوه بر فیبروئید می‌تواند کمک به پزشک کمک کند تا بفهمد لوله‌های فالوپ باز هستند یا نه.

هیستروسکوپی

در این روش،پزشک، یک تلسکوپ کوچک روشن را از طریق گردنه رحم به رحم می‌فرستد. سپس پزشک با تزریق سالین به رحم، به انبساط رحم کمک می‌کند تا بررسی دیوار رحم و دهانه لوله‌های فالوپ تسهیل شود.

درمان بیماری فیبروئیدهای رحم

کلیک کنید

داروها

داروهایی که برای فیبروئیدهای رحم تجویز می‌شوند باعث تنظیم هورمون‌های مؤثر در چرخه قاعدگی،درمان علائمی مانند خونریزی قاعدگی شدید و فشار لگنی می‌شود. آن‌ها فیبروئیدهای رحم را از بین نمی‌برند، اما ممکن است آن‌ها را کوچک کنند. داروها عبارت‌اند از:

آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GN-RH)

این داروها با متوقف کردن تولید استروژن و پروژسترون، فرد را در یک دوره موقت پس از یائسگی قرار می‌دهد. درنتیجه آن، با توقف قاعدگی، فیبروم کوچک می‌شود و کم خونی اغلب بهبود می‌یابد. پزشک ممکن است با تجویز یک آگونیست GN-RH به کوچک شدن اندازه فیبروم قبل از عمل جراحی کمک کند. بسیاری از زنان حالت گرگرفتگی قابل توجهی را هنگام استفاده از این دارو تجربه می‌کنند. آگونیست‌های GN-RH معمولاً برای بیش از 3-6 ماه استفاده نمی‌شوند چرا که معمولاً علائم پس از توقف مصرف بازگشت می‌کنند از طرفی استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند به از دست دادن استخوان منجر شود.

دستگاه آزاد کننده پروژسترون درون رحمی (IUD)

پروژسترون می‌تواند خونریزی شدید ناشی از فیبروئید را کاهش دهد. پروژسترون تنها باعث تسکین علائم می‌شود و باعث کوچک شدن فیبروئیدهای رحم یا ناپدید شدن آن نمی‌شود.

سایر داروها

به عنوان مثال، قرص‌های ضد بارداری و یا پروژستین می‌تواند به کنترل خونریزی قاعدگی کند، اما اندازه فیبروئید را کاهش نمی‌دهد. داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) که داروهای هورمونی نیستند،ممکن است در تسکین درد مربوط به فیبروئید موثر باشند،اما این داروها خونریزی ناشی از فیبروئید را کاهش نمی‌دهد. پزشک ممکن است در صورت وجود خونریزی قاعدگی شدید و کم خونی برایتان مکمل‌های ویتامین و آهن تجویز کند.

روش غیر تهاجمی

جراحی اولتراسوند متمرکز بر FUS | MRI

• یک گزینه درمانی غیر تهاجمی برای فیبروئیدهای رحم است در حالی که رحم را حفظ می‌کند، نیازی به برش ندارد و به صورت سرپایی انجام می‌شود.
• زمانی که شما داخل یک دستگاه اسکنر MRI که مجهز به یک مبدل فراصوت با انرژی بالا برای درمان است هستید،انجام می‌شود. تصاویر به پزشک در تشخیص محل دقیق فیبروئید کمک می‌کند. هنگامی که محل فیبروئید مشخص شد، مبدل فراصوت امواج صوتی را بر فیبروئید متمرکز می‌کند و با حرارت به از بین بردن مناطق کوچکی از بافت فیبروئید کمک می‌کند.
• این روش یک فناوری جدید است که محققان در حال یادگیری بیشتر در مورد ایمنی طولانی مدت و میزان تأثیرگذاری آن هستند. البته اطلاعات جمع آوری شده تاکنون نشان می‌دهد که FUS برای فیبروئیدهای رحم بی‌خطر و مؤثر است.

روش‌های با حداقل تهاجم

روش‌های خاصی وجود دارند که می‌توانند فیبروئیدهای رحم را بدون برداشتن آن‌ها از طریق عمل جراحی از بین ببرند. آن‌ها عبارت‌اند از:

آمبولیزاسیون شریان رحمی

ذرات کوچکی (عوامل آمبولیک)به داخل شریان‌هایی که رحم را تغذیه می‌کنند، تزریق می‌شود.قطع جریان خون به فیبروئید، باعث کوچک شدن و مرگ آن می‌شود. این روش می‌تواند در از بین بردن فیبروئید و تسکین علائم آن‌ها می‌تواند مؤثر باشد.اگر جریان خون به تخمدان‌های شما و یا اندام‌های دیگر مختل شود می‌تواند خطرناک باشد.

میلوزیس

در این روش لاپاروسکوپی، با یک جریان الکتریکی یا لیزر فیبروئیدها و رگ‌های خونی که آن‌ها را تغذیه می‌کنند از بین می‌رود. یک روش مشابه به نام کرایومیلوزیس فیبروئیدها را منجمد می‌کند. میلوزیس معمولاً استفاده نمی‌شود. روش دیگری به نام رادیوفرکانسی در دست مطالعه است.

لاپاروسکوپی یا میومکتومی رباتیک

در میومکتومی، جراح، فیبروئید را در حالی که رحم در جای خود قرار دارد حذف می‌کند. در موارد کوچک بودن فیبروئید و تعداد کم آن،با استفاده از روش لاپاروسکوپی یا روباتیک، ابزاری بلند و باریک از طریق برشی کوچک در شکم،وارد شده و فیبروئید را از ناحیه مربوطه در رحم حذف می‌کند. دکتر ناحیه شکمی را از روی یک مانیتور با استفاده از یک دوربین کوچک متصل به یکی از ابزارها مشاهده می‌کند. میومکتومی رباتیک به جراح این امکان را می‌دهد که با مشاهده تصویر سه بعدی از رحم، با دقت،مهارت و چابکی در رفع فیبروم اقدام نماید.

میومکتومی هیستروسکوپی

این روش گزینه‌ای مناسب در زمانی است که فیبروئید در داخل رحم (زیر مخاطی) باشد. جراح از طریق واژن و دهانه رحم به رحم دسترسی پیدا می‌کند و فیبروئیدهای رحم را حذف می‌کند.

خارج کردن اندومتر و برداشتن فیبروم ساب موکوزال

این درمان به وسیله ابزاری تخصصی که به رحم وارد می‌شود و با استفاده از گرما، انرژی مایکروویو، آب گرم و یا جریان الکتریکی ،پوشش رحم را از بین می‌برد، عادت ماهانه را قطع کرده و یا کاهش می‌دهد. معمولاً، خارج کردن اندومتر در متوقف کردن خونریزی غیر طبیعی مؤثر است. فیبروئید زیر مخاطی را می‌توان در زمان هیستروسکوپی برای تخریب آندومتر ،حذف نمود. اما این تأثیری روی فیبروئیدهای خارج از پوشش داخلی رحم ندارد.

روش‌های جراحی رایج

گزینه‌های جراحی عبارت‌اند از:

میومکتومی شکم

اگر شما فیبروئیدهای متعدد، بسیار بزرگ و یا بسیار عمیق دارید،ممکن است نیاز به یک روش جراحی باز شکم برای حذف فیبروئید داشته باشید. بسیاری از زنان که به نظر می‌رسد هیسترکتومی تنها گزینه درمانی‌شان است می‌توانند در عوض یک میومکتومی شکمی انجام دهند.

هیسترکتومی

این عمل جراحی – برداشتن رحم – تنها راه‌حل دائمی اثبات شده برای فیبروئیدهای رحم باقی‌مانده است. اما هیسترکتومی عمل جراحی بزرگی است چرا که توانایی بچه‌دار شدن فرد با انجام آن از بین می‌رود و اگر شما نیز برداشت تخمدان را انتخاب کرده‌اید، وارد دوران یائسگی خواهید شد و می‌بایست درمان جایگزینی هورمون را شروع کنید. اکثر زنان مبتلا به فیبروم رحم می‌توانند تخمدان‌های خود را حفظ کنند.

خطر ابتلا به فیبروم جدید

در همه روش‌ها، به جز هیسترکتومی، تومورهای کوچکی که طی جراحی تشخیص داده نمی‌شوند در نهایت می‌توانند رشد کنند و باعث بروز علائمی شوند که این تحت عنوان عود نامیده می‌شود. فیبروئید جدید، که می‌تواند نیاز به درمان داشته باشد یا نداشته باشد نیز می‌تواند ایجاد شود.

اگرچه محققان مطالعه درباره علل ایجاد تومورهای فیبروئید را ادامه می‌دهند شواهد علمی کمی در مورد چگونگی جلوگیری از آن‌ها موجود است. البته تنها درصد کمی از این تومورها به درمان نیاز دارند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

سلام خسته نباشید من چندسال پیش کورتاژتشخیصی انجام دادام جوابش خوب بود ولی دوباره کیست به بزرگی 22در23دارم یه دکترمیگه کیست ویکی دیگه میگه فیبروم موندم حرف کدوم دکتر درست راهنماییم کنید لطفا

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام فیبروم در واقع همان کیست است که در رحم به وجود میاید. به عبارت دیگر به کیست های رحم فیبروم یا میوم میگویند و در واقع نظرات این پزشکان تفاوتی با یکدیگر ندارد تنها از اسامی مختلفی استفاده میکنند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من سه شنبه یعنی امروز روز ۵ عادتم هست آمپول تجویز کردند دکتر متخصص زنان برای کوچک کردن فیبروم که سه مرحله هستمی خواستم ببینم صبح یا بعداز ظهر زدنش تاثیری داره یا نه ودیگه اینکه راهکاری برای بهتر اثر کردن دارو ونداشتن عوارض جانبی وجود داره راهنماییم کنید ممنون میشم.

۴۳ سال دارم کمخونی شدید فیبرومهای متعدد در رحم مراجعه کردم که هیستروسکپی بشم وفیبرمی که عامل خونریزیهای زیادم هست رو بردارم پیشنهاد این امپول بهم شد.البته از روزی که از دکتر اومدم نسبت به قبل پریودم نامرتب شده یکبار ۱۴ روز آلوده بودم ودوباره بعد از ده روز پریود شدم.دو سال هست که زیر نظر پزشک سنتی بودم فیبروم کوچک شده ولی چند ماه که نرفتم پریودم دوباره نا مرتب شده وضعف اذیتم میکنه

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز دوست عزیز منظور شما رو از آمپولی که میفرمایید براتون تجویز شده متوجه نشدم میبایست اشاره دقیقتری می کردید. اگر منظور شما امپول دیفرلین یا دکاپپتیل هست خیر زمان تزریق خیلی مهم نیست که صبح باشه یا بعد از ظهر. یکی از عوارض آمپول دیفرلین افزایش خطر پوکی استخوان هست بنابراین بهتره همزمان با شروع درمان با این آمپول از قرص کلسیم+ویتامین D هم استفاده کنید. برای گرفتن نتیجه باید دوره درمان رو کامل کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام و خسته نباشید حدود چندین وقته فیبروم و میوم اندازه پرتقال شده درد به لگن میزند یک هفته است دارو گیاهی مصرف میکنم ولی لاغر شدم و ریزش مو گرفتم

دردم شدیده و متولد ۱۳۴۶هستم

سپاسگذارم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی اختلالات هورمونی می‌تواند باعث ریزش مو شود. فیبروم و سندروم پلی کیستیک گاهی باعث ریزش مو می‌شود. از غده‌های هیپوفیز و فوق کلیه گاهی هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که اثری شبیه هورمون‌های مردانه دارند و می‌تواند اثر ریزش مو در زنان را ایجاد کند. با تشخیص صحیح توسط پزشک و با کمک داروها می‌توان سطح هورمون‌ها را در خون پایین آورد و از ریزش مو جلوگیری کرد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دوستم فیبروم رحم داره خیلی نگرانه دکتر بش گفته باید عمل کنی میترسه رحمش اسیب ببینه بنظرتون باید چکار کنه

مشاهده کامل

سلام. من و همسرم قصد بچه دار شدن داریم و می خوام اقدام به بارداری کنم. برای چکاب یه سونو دادم که متوجه شدم یک میوم 8mm توی رحمم دارم و همچنین یه سری کیست های ریز هم داخل تخمدانم هست . اما چون تاحالا پریودم منظم بوده و خونریزی غیر طبیعی نداشتم به این فکر نکردم که ممکنه فیبروم رحمی داشته باشم. حالا سوالم اینه که فیبروم رحم در بارداری خطرناکه و اینکه ممکنه فیبروم باعث ناباروری توی من بشه و نتونم بچه دار شم ؟؟

مشاهده کامل

دوست عزیز سلام مساله فیبروم مساله به نسبت پیچیده ای هست و نمیشه یک حکم کلی برای تمامی افراد صادر کرد. اگر بخوام پاسخ شما طوری بدم که برای اکثر افراد صدق کنه باید عرض کنم که: اکثر افرادی که به فیبروم رحمی دچار هستند میتونن بدون هیچ مشکلی باردار بشن. فیبروم ها در دوران بارداری ممکنه کوچکتر یا بزرگتر بشن و نوع پاسخ اونها بسته به نوع فیبروم تفاوت میکنه و معمولا قابل پیش بینی نیست. در صورتی که فیبروم از نوعی باشه که بزرگتر بشه و احتمال مسدود شدن دهانه رحم با فیبروم وجود داشته باشه ممکنه پزشک زایمان از نوع سزارین رو پیشنهاد کنه و همزمان فیبروم رو هم خارج کنه. به طور کلی باید عرض کنم که فیبروم های رحمی در اکثر موارد مشکل خاصی رو برای مادر باردار ایجاد نمیکنن اما در برخی موارد ممکنه منجر به خونریزی های شدید ، سقط جنین ، زایمان زودرس ، بد قرار گرفتن جنین و غیره بشن. اما باز هم تاکید میکنم که در اکثر موارد مشکل خاصی پیش نمیاد و شما میتونید بارداری بی خطری رو سپری کنید. بنابراین جای نگرانی وجود نداره. پیشنهاد میکنم قبل از اقدام به بارداری با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. با آرزوی سلامتی و تندرستی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام. من 23 سالمه و مجردم. سونوکه دادم متوجه فيبروم رحمی شدم که اندازه میوم 10 سانته و چند وقت هست که خونریزی های شدید دارم. پیش یه دکتر رفتم گفت که باید عمل کنی و درش بیاری ، پیش یکی دیگه هم رفتم اون گفت نیازی نیست و گفت 6 ماه دیگه سونو بده اگه بزرگتر شده بود بعد درش بیار. الان موندم چیکار کنم…. امکانش هست سوالمو جواب بدید و بگید که اندازه فيبروم رحم در حالت طبیعی که مشکل ساز نمیشه چنده و مال من که 10 سانته بزرگتر از حد معموله یا نه و نیاز به جراحی داره تا درش بیارم ؟

مشاهده کامل

سلام. درمان فیبروم رحمی چیه ؟ فیبروم های بزرگ رو با دارو میشه از بین بردشون یا فقط از رشدشون جلوگیری می کنه ؟

مشاهده کامل

دوست عزیز سلام شما میتونید با مطالعه کامل مقاله مربوط به بیماری فیبروم رحمی که در سایت ما وجود داره با علت، علائم و راههای تشخیص و درمان فیبروم رحمی آشنا بشید. برای پاسخ به سوال شما این رو باید بگم که درمان های مختلف دارویی، جراحی و طب سنتی برای فیبروم رحمی وجود داره که بر حسب اندازه بافت فیبروم توسط پزشک انتخاب میشن. گاهی هم ممکنه در صورت خوش خیم بودن و کوچک بودن اصلا نیازی به درمان فیبروم نداشته باشید. تصمیم گیری در این مورد نیازمند اطلاعات دقیق تری از سوی شماست. به شما پیشنهاد میکنم مقالات زیر رو در سایت دکتر سوشا مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری درباره روشهای درمان فیبروم پیدا کنید: درمان فیبروم با عسل فیبروئیدهای رحم (Uterine fibroids)
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من خواهری دارم که پارسال متوجه شدیم فیبروم داره.مجرده.سن حدودا ۳۶.یه دکتر معرفی کردن تو تبریز دو سری آمپول تزریقی داد ولی سایز فیبروم که ۹ سانت بود تغییری نکرد.بعد گفت اگه عمل کنی شاید رحمتو بردارم پس برو ازدواج کن.اما اون هنوز مجرده و سایز فیبروم داخل عضله رحم تازگی شده ۱۰ سانت.اسم قرص اسمیا رو دیدم.لطفا راهنمایی کنین خواهرم خیلی افسرده شده

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی ببینید عارضه فیبروم در بسیاری از موارد خوش خیم هست و با دارو قابل کنترل هست. اما در برخی موارد نسبت به داروها مقاومت نشون میده و حتی اندازه فیبروم افزایش هم پیدا میکنه که این شکل از فیبروم بدخیم هست و نیاز به درمان های جدی تری داره.در این موارد برداشتن رحم قطعی ترین راه درمانه ولی چون امکان بارداری رو از بین میبره میتونید از روش میومکتومی هم میتونید استفاده کنید. در روش میومکتومی فقط خود فیبروم برداشته میشه و برشهایی کوچک روی شکم ایجاد میشه. در این روش امکان بازگشت فیبروم وجود داره ولی با توجه به مجرد بودن خواهر شما گزینه بهتری به نظر میرسه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من فیبروم رحم دارم و تا حالا هم باردار نشدده بودم الان به خاطرش استرس دارم که اگه حامله بشم مشکلی برام بوجود میاره؟؟

مشاهده کامل

منم داشتم خارج از رحم که الان نمیدونم چی شده چون هر چی دکتر دنبالش گشت دیگه پیداش نکرد، البته اینکه چقدر تو زایمانت تاثیر بذاره بستگی داره کجا باشه اگه تو دهانه رحم باشه ممکنه نذاره بچه بیاد بیرون
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بعضیا توی بارداری سایز فیبرومشون بزرگ تر میشه بعضیا کوچیک تر، نگران نباش خیلیا هم با همون فیبروم بچه دار شدن طوریشونم نشده، ولی فکر کنم فقط باید سزارین بشی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خسته نباشید من چندسال پیش کورتاژتشخیصی انجام دادام جوابش خوب بود ولی دوباره کیست به بزرگی 22در23دارم یه دکترمیگه کیست ویکی دیگه میگه فیبروم موندم حرف کدوم دکتر درست راهنماییم کنید لطفا

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام فیبروم در واقع همان کیست است که در رحم به وجود میاید. به عبارت دیگر به کیست های رحم فیبروم یا میوم میگویند و در واقع نظرات این پزشکان تفاوتی با یکدیگر ندارد تنها از اسامی مختلفی استفاده میکنند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من سه شنبه یعنی امروز روز ۵ عادتم هست آمپول تجویز کردند دکتر متخصص زنان برای کوچک کردن فیبروم که سه مرحله هستمی خواستم ببینم صبح یا بعداز ظهر زدنش تاثیری داره یا نه ودیگه اینکه راهکاری برای بهتر اثر کردن دارو ونداشتن عوارض جانبی وجود داره راهنماییم کنید ممنون میشم.

۴۳ سال دارم کمخونی شدید فیبرومهای متعدد در رحم مراجعه کردم که هیستروسکپی بشم وفیبرمی که عامل خونریزیهای زیادم هست رو بردارم پیشنهاد این امپول بهم شد.البته از روزی که از دکتر اومدم نسبت به قبل پریودم نامرتب شده یکبار ۱۴ روز آلوده بودم ودوباره بعد از ده روز پریود شدم.دو سال هست که زیر نظر پزشک سنتی بودم فیبروم کوچک شده ولی چند ماه که نرفتم پریودم دوباره نا مرتب شده وضعف اذیتم میکنه

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز دوست عزیز منظور شما رو از آمپولی که میفرمایید براتون تجویز شده متوجه نشدم میبایست اشاره دقیقتری می کردید. اگر منظور شما امپول دیفرلین یا دکاپپتیل هست خیر زمان تزریق خیلی مهم نیست که صبح باشه یا بعد از ظهر. یکی از عوارض آمپول دیفرلین افزایش خطر پوکی استخوان هست بنابراین بهتره همزمان با شروع درمان با این آمپول از قرص کلسیم+ویتامین D هم استفاده کنید. برای گرفتن نتیجه باید دوره درمان رو کامل کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام و خسته نباشید حدود چندین وقته فیبروم و میوم اندازه پرتقال شده درد به لگن میزند یک هفته است دارو گیاهی مصرف میکنم ولی لاغر شدم و ریزش مو گرفتم

دردم شدیده و متولد ۱۳۴۶هستم

سپاسگذارم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی اختلالات هورمونی می‌تواند باعث ریزش مو شود. فیبروم و سندروم پلی کیستیک گاهی باعث ریزش مو می‌شود. از غده‌های هیپوفیز و فوق کلیه گاهی هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که اثری شبیه هورمون‌های مردانه دارند و می‌تواند اثر ریزش مو در زنان را ایجاد کند. با تشخیص صحیح توسط پزشک و با کمک داروها می‌توان سطح هورمون‌ها را در خون پایین آورد و از ریزش مو جلوگیری کرد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دوستم فیبروم رحم داره خیلی نگرانه دکتر بش گفته باید عمل کنی میترسه رحمش اسیب ببینه بنظرتون باید چکار کنه

مشاهده کامل

سلام. من و همسرم قصد بچه دار شدن داریم و می خوام اقدام به بارداری کنم. برای چکاب یه سونو دادم که متوجه شدم یک میوم 8mm توی رحمم دارم و همچنین یه سری کیست های ریز هم داخل تخمدانم هست . اما چون تاحالا پریودم منظم بوده و خونریزی غیر طبیعی نداشتم به این فکر نکردم که ممکنه فیبروم رحمی داشته باشم. حالا سوالم اینه که فیبروم رحم در بارداری خطرناکه و اینکه ممکنه فیبروم باعث ناباروری توی من بشه و نتونم بچه دار شم ؟؟

مشاهده کامل

دوست عزیز سلام مساله فیبروم مساله به نسبت پیچیده ای هست و نمیشه یک حکم کلی برای تمامی افراد صادر کرد. اگر بخوام پاسخ شما طوری بدم که برای اکثر افراد صدق کنه باید عرض کنم که: اکثر افرادی که به فیبروم رحمی دچار هستند میتونن بدون هیچ مشکلی باردار بشن. فیبروم ها در دوران بارداری ممکنه کوچکتر یا بزرگتر بشن و نوع پاسخ اونها بسته به نوع فیبروم تفاوت میکنه و معمولا قابل پیش بینی نیست. در صورتی که فیبروم از نوعی باشه که بزرگتر بشه و احتمال مسدود شدن دهانه رحم با فیبروم وجود داشته باشه ممکنه پزشک زایمان از نوع سزارین رو پیشنهاد کنه و همزمان فیبروم رو هم خارج کنه. به طور کلی باید عرض کنم که فیبروم های رحمی در اکثر موارد مشکل خاصی رو برای مادر باردار ایجاد نمیکنن اما در برخی موارد ممکنه منجر به خونریزی های شدید ، سقط جنین ، زایمان زودرس ، بد قرار گرفتن جنین و غیره بشن. اما باز هم تاکید میکنم که در اکثر موارد مشکل خاصی پیش نمیاد و شما میتونید بارداری بی خطری رو سپری کنید. بنابراین جای نگرانی وجود نداره. پیشنهاد میکنم قبل از اقدام به بارداری با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. با آرزوی سلامتی و تندرستی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام. من 23 سالمه و مجردم. سونوکه دادم متوجه فيبروم رحمی شدم که اندازه میوم 10 سانته و چند وقت هست که خونریزی های شدید دارم. پیش یه دکتر رفتم گفت که باید عمل کنی و درش بیاری ، پیش یکی دیگه هم رفتم اون گفت نیازی نیست و گفت 6 ماه دیگه سونو بده اگه بزرگتر شده بود بعد درش بیار. الان موندم چیکار کنم…. امکانش هست سوالمو جواب بدید و بگید که اندازه فيبروم رحم در حالت طبیعی که مشکل ساز نمیشه چنده و مال من که 10 سانته بزرگتر از حد معموله یا نه و نیاز به جراحی داره تا درش بیارم ؟

مشاهده کامل

سلام. درمان فیبروم رحمی چیه ؟ فیبروم های بزرگ رو با دارو میشه از بین بردشون یا فقط از رشدشون جلوگیری می کنه ؟

مشاهده کامل

دوست عزیز سلام شما میتونید با مطالعه کامل مقاله مربوط به بیماری فیبروم رحمی که در سایت ما وجود داره با علت، علائم و راههای تشخیص و درمان فیبروم رحمی آشنا بشید. برای پاسخ به سوال شما این رو باید بگم که درمان های مختلف دارویی، جراحی و طب سنتی برای فیبروم رحمی وجود داره که بر حسب اندازه بافت فیبروم توسط پزشک انتخاب میشن. گاهی هم ممکنه در صورت خوش خیم بودن و کوچک بودن اصلا نیازی به درمان فیبروم نداشته باشید. تصمیم گیری در این مورد نیازمند اطلاعات دقیق تری از سوی شماست. به شما پیشنهاد میکنم مقالات زیر رو در سایت دکتر سوشا مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری درباره روشهای درمان فیبروم پیدا کنید: درمان فیبروم با عسل فیبروئیدهای رحم (Uterine fibroids)
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من خواهری دارم که پارسال متوجه شدیم فیبروم داره.مجرده.سن حدودا ۳۶.یه دکتر معرفی کردن تو تبریز دو سری آمپول تزریقی داد ولی سایز فیبروم که ۹ سانت بود تغییری نکرد.بعد گفت اگه عمل کنی شاید رحمتو بردارم پس برو ازدواج کن.اما اون هنوز مجرده و سایز فیبروم داخل عضله رحم تازگی شده ۱۰ سانت.اسم قرص اسمیا رو دیدم.لطفا راهنمایی کنین خواهرم خیلی افسرده شده

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی ببینید عارضه فیبروم در بسیاری از موارد خوش خیم هست و با دارو قابل کنترل هست. اما در برخی موارد نسبت به داروها مقاومت نشون میده و حتی اندازه فیبروم افزایش هم پیدا میکنه که این شکل از فیبروم بدخیم هست و نیاز به درمان های جدی تری داره.در این موارد برداشتن رحم قطعی ترین راه درمانه ولی چون امکان بارداری رو از بین میبره میتونید از روش میومکتومی هم میتونید استفاده کنید. در روش میومکتومی فقط خود فیبروم برداشته میشه و برشهایی کوچک روی شکم ایجاد میشه. در این روش امکان بازگشت فیبروم وجود داره ولی با توجه به مجرد بودن خواهر شما گزینه بهتری به نظر میرسه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من فیبروم رحم دارم و تا حالا هم باردار نشدده بودم الان به خاطرش استرس دارم که اگه حامله بشم مشکلی برام بوجود میاره؟؟

مشاهده کامل

منم داشتم خارج از رحم که الان نمیدونم چی شده چون هر چی دکتر دنبالش گشت دیگه پیداش نکرد، البته اینکه چقدر تو زایمانت تاثیر بذاره بستگی داره کجا باشه اگه تو دهانه رحم باشه ممکنه نذاره بچه بیاد بیرون
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بعضیا توی بارداری سایز فیبرومشون بزرگ تر میشه بعضیا کوچیک تر، نگران نباش خیلیا هم با همون فیبروم بچه دار شدن طوریشونم نشده، ولی فکر کنم فقط باید سزارین بشی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر