نشانه‌های کمبود پتاسیم در بدن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نشانه‌های کمبود پتاسیم در بدن

مشکلات کمبود پتاسیم در بدن

مجله پزشکی و سلامتوقتی شما به مواد غذایی که برای سلامتی موردنیاز است فکر می‌کنید، احتمالاً پتاسیم یکی از موادی نیست که به ذهن شما خطور می‌کند در حالی که باید باشد. این ماده معدنی حیاتی نقش مهمی را در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله تنظیم مایعات و حفظ عملکرد صحیح عضلات بازی می‌کند و کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. یک مطالعه جدید که در مجله بالینی جامعه نفرولوژی آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که پتاسیم کافی ممکن است حتی شما را از بیماری‌های قلبی و کلیوی حفظ کند. پت میلر استاد پزشکی در دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید هرچند این مطالعه بر روی افرادی با دیابت نوع دو انجام گرفت اما می‌توانیم این یافته‌ها را به سایر افراد نیز تعمیم دهیم. خبر بد این‌که بسیاری از مردم دچار کمبود پتاسیم در بدن هستند. موسسه پزشکی توصیه می‌کند که بزرگ‌سالان روزانه حداقل 4700 میلی گرم پتاسیم مصرف کنند، اما بسیاری از ما به سختی حتی نیمی از این میزان را مصرف می‌کنیم به همین ترتیب است که بسیاری از ما دچار کمبود پتاسیم در بدن هستیم. آنجلا لموند (Angela Lemond) ، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می‌گوید: دستورالعمل غذایی آمریکا از پتاسیم به عنوان “ماده مغذی از نگرانی”نام می‌برد. گفتن این‌که چگونه شما می‌توانید بفهمید تحت پوشش پتاسیم قرار دارید می‌تواند سخت باشد. آزمایش‌های روتین کمبود پتاسیم را بررسی نمی‌کنند و شما ممکن است به علائم جسمی ناشی از کمبود پتاسیم در بدن توجه نکنید.

نشانه‌های کمبود پتاسیم در بدن

1) بشقاب غذای شما رنگارنگ نیست

میوه‌ها و سبزیجات به سهولت غنی‌ترین منابع پتاسیم هستند، بنابراین چندین رنگ از رنگین کمان باید در بسیاری از وعده‌های غذایی‌تان وجود داشته باشد. اگر بشقاب غذای شما اکثراً تک رنگ است احتمالاً به معنی این است که شما بیشتر گوشت، نشاسته و غذاهای بسته بندی و کنسروی می‌خورید که پتاسیم کافی ندارند. میلر می‌گوید: وجود پتاسیم در رژیم غذایی نشان‌دهنده‌ی یک رژیم غذایی سالم است.

بشقاب غذای شما رنگارنگ نیست - دکتر سوشا

2) احساس خستگی و ضعف از نشانه‌های کمبود پتاسیم در بدن

لموند می‌گوید: خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از پتاسیم باعث می‌شود که شما احساس سرزندگی و شادابی کنید. اگر شما تمام وقت احساس خستگی می‌کنید 3-2 هفته برخی تغییرات را در شیوه زندگی خود ایجاد کنید: بیشتر بخوابید، غذاهای سالم‌تر بخورید، مایعات بیشتری بنوشید، مولتی‌ویتامین مصرف کنید، و مصرف کافئین را کاهش دهید. اما اگر بعد از این دوره شما همچنان احساس خستگی و ضعف می‌کنید زمان آن رسیده که برای درمان کمبود پتاسیم در بدن با پزشکتان مشورت کنید.

3) فشار خون بالا نشانه کمبود پتاسیم در بدن

بسیاری از موارد از جمله سابقه خانوادگی، اضافه وزن و خوردن زیاد نمک می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد. اما دیوید مونت متخصص کلیه در بیمارستان زنان بریگهام می‌گوید: حداقل یک مطالعه نشان داد موش‌هایی که رژیم غذایی کم پتاسیم دارند در نهایت مبتلا به فشارخون می‌شوند. پتاسیم به متعادل کردن میزان سدیم در بدن کمک می‌کند. بسیاری از مردم بیش از حد غذاهای شور می‌خورند و میوه و سبزیجات به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند و این موجب بر هم زدن تعادل بدن و بالا رفتن فشارخون می‌شود. با اینکه با مصرف دارو می‌توان فشار خون را کاهش داد، اما مصرف داروهای فشار خون عوارض جانبی از قبیل گرفتگی عضلات پا، سرگیجه و بی‌خوابی را به همراه دارد. خوشبختانه بسیاری از مردم می‌توانند فشار خون خود را به طور طبیعی و بدون دارو با رژیم غذایی سالم پایین بیاورند.

فشار خون بالا نشانه کمبود پتاسیم در بدن - دکتر سوشا

4) کمبود پتاسیم در بدن و انقباض‌های عضلانی مکرر و پارگی در عضلات

اگر پاهای شما بیش از حد معمول دچار انقباض‌های عضلانی دردناک می‌شود، کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند علت این مشکل باشد. می‌گوید: ورزشکارانی که سخت ورزش می‌کنند و عرق زیادی می‌ریزند اغلب دچار پارگی در عضلات می‌شوند به خاطر این‌که وقتی شما به شدت عرق کرده باشید الکترولیت‌ها از جمله پتاسیم به سختی ضرباتی را به عضلات شما وارد می‌کنند. سریع‌ترین راه رفع این مشکل ، مصرف یک نوشیدنی ورزشی حاوی الکترولیت‌هاست. لموند می‌گوید فقط آب ننوشید زیرا ممکن است وضعیت کمبود پتاسیم در بدن بدتر شود.

5) تپش قلب و کمبود پتاسیم در بدن

کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند مشکل بسیار جدی باشد. اگر شما در قفسه سینه خود تپش، تکان و یا لرزش احساس می‌کنید و یا دچار پرش در قفسه سینه می‌شوید، ممکن است ضربان قلب شما نامنظم باشد و شما باید به دنبال درمان‌های پزشکی کمبود پتاسیم در بدن باشید.

تپش قلب و کمبود پتاسیم در بدن - دکتر سوشا

چطور کمبود پتاسیم در بدن را درمان کنیم؟

بهترین راه برای مصرف بیشتر پتاسیم خوردن انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات در طول روز است. مردم فکر می‌کنند موز پتاسیم زیادی دارد اما سیب زمینی پخته شده با پوست دو برابر موز پتاسیم دارد. دیگر منابع غنی پتاسیم شامل اسفناج، توت فرنگی، آووکادو، کلم بروکلی و برگ چغندر است.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر