دی هیدروکسی استون | Dihydroxyacetone

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: دی هیدروکسی استون
نام عمومی انگلیسی: Dihydroxyacetone
نام تجاری: Vitadye
کاربرد: برنزه کننده

اشکال دارویی دی هیدروکسی استون

  • لوسیون

 اطلاعات دارویی لوسیون دی هیدروکسی استون

دی هیدروکسی استون ماده مؤثره اغلب محصولات برنزه کننده است. این ماده با آمینواسیدهای لایه شاخی پوست واکنش شیمیایی داده و پوست را قهوه‌ای می‌کند. باید بدانید که این واکنش‌ها به صورت آنی انجام نمی‌شود بلکه 3-2 ساعت زمان لازم است تا یکسری واکنش تکمیل شود و نتیجه آن ایجاد رنگ قهوه‌ای روی پوست باشد. میزان برنزگی پوست بعد از مصرف لوسیون حاوی دی هیدروکسی استون بستگی به نوع پوست و میزان لایه شاخی آن (هر چه بیشتر باشد، میزان برنزگی بیشتر خواهد بود) دارد.

تغییر رنگ مشهود بعد از استفاده از لوسیون دی هیدروکسی استون و دیگر محصولات برنزه کننده ممکن است این تصور را در برخی از افراد ایجاد کند که این محصولات خطرناکند اما باید گفت این محصولات ایمنی بسیار بالایی دارند، سمی نیستند و جذب سیستمی آن‌ها بسیار کم است .

مقدار و روش مصرف لوسیون دی هیدروکسی استون

  • قبل از شروع درمان با دی هیدروکسی استون ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • لوسیون حاوی دی هیدروکسی استون را روی پوست خود بمالید.
  • 1 ساعت بعد از مصرف لوسیون حاوی دی هیدروکسی استون می‌توانید متوجه تغییر رنگ پوست خود شوید، بیشترین تغییر رنگ 24-8 ساعت بعد از مصرف مشاهده می‌شود.
  • اگر پوستتان حساس است با احتیاط از دی هیدروکسی استون استفاده کنید. 

موارد منع مصرف دی هیدروکسی استون

  • به تاریخ انقضای دی هیدروکسی استون توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دی هیدروکسی استون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی لوسیون دی هیدروکسی استون را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف لوسیون دی هیدروکسی استون در دوران بارداری و شیردهی

استفاده از محصولات برنزه کننده در دوران بارداری و شیردهی، بدون مشورت با پزشک ممنوع است.

تداخلات دارویی دی هیدروکسی استون

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف دی هیدروکسی استون

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر در حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی لوسیون دی هیدروکسی استون

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خارش، قرمزی و تحریک پوست : این عوارض به ندرت اتفاق می‎افتند، اما اگر متوجه این عوارض در خودتان شدید، به مصرف این لوسیون ادامه ندهید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از لوسیون دی هیدروکسی استون می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

شرایط نگهداری لوسیون دی هیدروکسی استون

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

دوست دارید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی:


منبع مقاله :
تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر