دولوکستین برای اختلالات عصبی و خلق و خو (Duloxetine for mood and nerve disorders)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: دولوکستین برای اختلالات عصبی و خلق و خو
نام عمومی انگلیسی: Duloxetine for mood and nerve disorders
نام تجاری: Cymbalta
کاربرد: افسردگی ؛ اختلال اضطراب ؛ درد ناشی از آسیب عصبی در افراد مبتلا به دیابت

اطلاعات دارویی دولوکستین

اطلاعات دارویی : دولوکستین برای اختلالات عصبی و خلق و خو تجویز می‌شود؛ این اختلالات عبارتند از افسردگی، برخی از اختلالات اضطراب و نیز نوع خاصی درد ناشی از آسیب عصبی در افراد مبتلابه دیابت، به نام نوروپاتی دیابتی.

علت دقیق افسردگی شناخته شده نیست. این بیماری می‌تواند بدون هیچ دلیل روشن و یا توسط یک رویداد تلخ در زندگی و یا بیماری خاصی ایجاد ‌شود. افراد مبتلابه افسردگی خلق و خوی پایینی دارند و آن‌قدر بی روحیه هستند که برای انجام فعالیت‌های روزانه‌شان نیز با مشکل روبرو می‌شوند. دولوکستین سطح برخی مواد شیمیایی مغز (به نام سروتونین و نور آدرنالین / نور اپی نفرین) را تنظیم می‌کند که ممکن است در ایجاد علائم افسردگی نقش داشته باشند.

علائم و نشانه‌های نوروپاتی دیابتی و برخی از اختلالات اضطراب نیز با کنترل سطح سروتونین و نور آدرنالین بهبود می‌یابند. دولوکستین برای اختلالات عصبی و خلق و خو به تسکین درد و اضطراب نیز کمک می‌کند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص دولوکستین برای مشکلات ادراری به صفحه مربوطه رجوع نمایید.

موارد منع مصرف داروی دولوکستین برای اختلالات عصبی و خلق و خو

  • به تاریخ انقضا داروی دولوکستین برای اختلالات عصبی و خلق و خو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی دولوکستین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • داروی دولوکستین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
  • دولوکستین خواب‌ آور است، از رانندگی در مواقع مصرف این دارو بپرهیزید.

تداخل دارویی دولوکستین

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با دولوکستین تداخل کنند عبارت‌اند از: داروهایی که می‌توانند موجب خونریزی یا کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکتی مانند کلوپیدوگرل (clopidogrel)،داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن (ibuprofen)، “رقیق‌کننده‌های خون” مانند وارفارین (warfarin)).

داروهایی که می‌توانند بر حذف دولوکستین از بدن تأثیرگذارند و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهند، شامل: سایمتیدین (cimetidine)، آنتی‌بیوتیک‌های کینولون خاص (مانند سیپروفلوکساسین، انوکساسین (enoxacin)).

داروی دولوکستین می‌تواند سرعت حذف برخی داروها از بدن را کاهش و عملکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. نمونه هایی از داروهای تحت تأثیر ، عبارت‌اند از: داروهای ضد آریتمی (مانند پروپافنون، فلکاینید، کینیدین)، داروهای ضد روان پریشی (مانند تیوریدازین)، داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای (مانند دزیپرامین، ایمی پرامین)،

داروی دولوکستین برای اختلالات عصبی و خلق و خو با مهارکننده‌های MAO تداخل دارویی جدی ایجاد می‌کنند، این تداخل ممکن است حتی منجر به مرگ شود، همراه با این دارو از مهارکننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid) ، لینزولید (linezolid)، متیلن بلو (methylene blue)، موکلوبماید (moclobemide)، فنلزین (phenelzine) ، پروکاربازین (procarbazine)، رازاگیلین (rasagiline)، سلجیلین (selegiline) ، ترانیل سیپرومین (tranylcypromine)) استفاده نکنید.اکثر مهارکننده‌های MAO حتی نباید تا 2 هفته قبل از شروع استفاده از داروی دولوکستین ، استفاده شوند.

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل‌ کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

آسپرین اگر به همراه این دارو مصرف شود ، می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال، اگر دکتر به شما برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی ، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوزهای 325-81 میلی‌گرم در روز) تجویز کرده است ، باید مصرف آن را ادامه دهید،مگر اینکه دکتر به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

اگر داروهای افزایش دهنده سروتونین را به همراه داروی دولوکستین استفاده نمایید ، خطر سمیت به سروتونین در شما افزایش می‌یابد. اگر در حال استفاده از این داورها هستید ، به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها عبارت‌اند از : داروهای خیابانی مانند MDMA / “اکستازی” ، مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله SSRIها مانند فلوکستین/پاروکستین ، SNRIها مانند ونلافاکسین (venlafaxine)). در نظر داشته باشید خطر ابتلا به سندرم سمیت به سروتونین زمانی افزایش می‌یابد که دوز این داروها را افزایش دهید و یا استفاده از این داروها را آغاز نمایید.

نکاتی که قبل از مصرف دولوکستین باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف داروی دولوکستین برای اختلالات عصبی و خلق و خو ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر فشارخون شما بالا است.
  • اگر سابقه خلق و خوی بالا (مانند شیدایی در اختلال دو قطبی) دارید.
  • اگر هرگونه مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • اگر مشکل قلبی دارید.
  • در صورتی که به بیماری گلوکوم (افزایش فشار چشم) مبتلا هستید.
  • اگر تا به حال دچار تشنج شده‌اید.
  • اگر اختلال خونی دارید که خطر خونریزی را در شما افزایش می‌دهد.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی احتمالی داروی دولوکستین برای اختلالات عصبی و خلق و خو

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

عوارض بسیار رایج

  • احساس بیماری ، خشکی دهان ، یبوست

عوارض رایج

  • تاری دید ، احساس خستگی ، سرگیجه و یا احساس خواب‌ آلودگی ، اسهال ، سردرد ، کمبود اشتها ، سوء هاضمه ، درد معده ، گرگرفتگی ، افزایش فشارخون ، اختلال در خواب ، احساس اضطراب ، سوزن ‌سوزن شدن پوست ، احساس لرز ، کاهش علاقه به رابطه جنسی ، افزایش تعریق

نکته مهم: زمانی که دولوکستین برای افراد مبتلابه افسردگی یا اضطراب تجویز می‌شود، خطر خودکشی در این افراد افزایش می‌یابد (به ویژه زمانی که درمان برای اولین بار آغاز شده است). اگر شما دچار هر گونه افکار افسرده یا ناراحت شدید، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی دولوکستین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری داروی دولوکستین

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر