حریم خصوصی برای نوجوانان ،آری یا خیر؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
حریم خصوصی برای نوجوانان ،آری یا خیر؟

ارتباط حریم خصوصی با صداقت نوجوانان

والدین اغلب نگران این موضوع هستند که نوجوانان آنها به حریم خصوصی نیاز دارند یا خیر و آیا ما این حق را داریم که به حریم خصوصی آنان وارد شویم؟ در واقع بین میزان مسئولیت پذیر بودن، صادق بودن و سخت کوشی نوجوان و اندازه حریم خصوصی که به او داده می‌شود رابطه‌ای کاملاً مستقیم وجود دارد.بزرگ‌سالان نیاز دارند جدا و مستقل باشند. به این معنا که دوست دارند زندگی شخصی خودشان را داشته باشند و بزرگ‌سالی دقیقاً همان فاکتوری است که این نیاز آنان را ارضا می‌کند. یک بخش از این فرآیند مستقل شدن شامل مشخص شدن مرزهاست. به بیان ساده‌تر حد و مرزها جایی هستند که کودکی تمام می‌شود و شما آغاز می‌شوید.

وقتی کودک کوچک است عملاً هیچ دوری و استقلال از دیگرانی وجود ندارد. کودک توسط مادر شیر داده می‌شود و جای او تعویض می‌گردد. همچنان که او رشد می‌کند حدومرزها شکل می‌گیرند. روزی می‌رسد که کودک کوچک روزهای گذشته حالا تنها به حمام می‌رود و درب حمام را می‌بندد چون می‌خواهد حریم خود را داشته باشد و اگر کسی وارد شود او شرمنده و ناراحت خواهد شد.این جدایی یک قسمت طبیعی از ارتباطات انسانی است و هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود این خطوط و مرزها واضح‌تر و پررنگ‌تر می‌گردند.همیشه والدین و کودکان بر سر اینکه کجا این مرزها باید باشند نزاع دارند اما نیاز فرزند شما به معین کردن این مرزها بسیار مهم است.

رفتار صحیح در برخورد با حریم خصوصی نوجوانان

چون داشتن حریم خصوصی یک نیاز بنیادین است پس آنان باید اتاقی داشته باشند که بتوانند درب آن را ببندند. حتی اگر  با خواهر یا برادر خود اتاق مشترک دارند باید یک فضای منحصر به فرد برای زمان‌هایی که به تنها بودن نیاز دارند می‌بایست داشته باشند که اعضای خانواده هم به عنوان حریم خصوصی وی به آن احترام بگذارند.

گاهی والدین وارد اتاق فرزندشان می‌شوند برای اینکه کارهایی را که او می‌بایست انجام می‌داده و نداده را خودشان انجام دهند. مثلاً جمع کردن لباس‌های کثیف و گردگیری کردن وسایل و میز کار او یا عوض کردن ملحفه‌ها…. ما اسم این کار را تجسس نمی‌گذاریم. واژه تجسس زمانی استفاده می‌شود که والدین درون قفسه‌ها و کمد فرزندشان را بگردند یا اینکه کامپیوتر او را روشن کرده و عکس‌ها و ایمیل‌هایش را چک کنند. اگر فرزند شما فردی صادق، مسئول و قابل اعتماد است دلیلی برای این کار وجود ندارد و  توصیه می‌شود این کار را نکنید. به حریم شخصی فرزندتان احترام بگذارید همان‌طور که دوست ندارید او میز و کمد و درآور شما را بگردد. ما باید به فرزند قابل اطمینان خود احترام متقابل بگذاریم.

چرا نباید بدون داشتن دلیل قانع کننده اتاق و وسایل نوجوانان را جستجو کنید؟

این کار باعث می‌شود کسب استقلال و عدم وابستگی در فرزندمان پرورش نیافته یا به تعویق بیافتد. همه ما دوست داریم جوان مستقلی پرورش دهیم که بتواند خودش برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد و کاملاً روی پای خودش باشد. فراموش نکنیم یکی از چیزهایی که نوجوان ما در دوران بلوغ  سعی می‌کند به دست بیاورد، شخصیت مستقل است. بخشی از زندگی مستقل، داشتن فضایی انحصاری و اختصاصی است که فقط خود فرد از همه چیز آن خبر دارد. وقتی شما فضای اختصاصی فرزند مسئول، قابل اطمینان و بالغ خود را جستجو می‌کنید در واقع این پیام را به‌صورت غیر مستقیم به او می‌دهید:

من نمی‌توانم به تو اعتماد کنم حتی زمانی که هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ای!

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر