درمان و تخلیه کیست چرکی صورت؛ (با 2 روش خانگی و جراحی)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان و تخلیه کیست چرکی صورت؛ (با 2 روش خانگی و جراحی)

چکیده مطلب 

کیست پوست صورت یکی از شایع‌ترین انواع کیست غیر سرطانی است. کیست پوست صورت به آرامی رشد می‌کند و خطری ایجاد نمی‌کند، اما باعث ایجاد نارضایتی از نظر ظاهری می‌شود. در این مقاله ما همه چیز درباره کیست پوست صورت و راه‌های درمان آن را توضیح می‌دهیم.

کیست زیر پوست صورت چیست؟

برای درمان کیست زیر پوست صورت نیاز دارد که بدانید علت ایجاد کیست زیر پوست صورت چیست. معمولاً افراد به محض مشاهده چنین توده‌هایی احساس می‌کنند که دچار سرطان پوست شده‌اند. بهتر است بدانید که اکثر موارد، کیست زیر پوست صورت خوش‌خیم است و به راحتی درمان می‌شود.

کیست پوست صورت کیسه‌های بسته‌ای هستند که درون آن‌ها مایع، چرک یا مواد دیگر می‌تواند وجود داشته باشد. کیست زیر پوست صورت معمولاً در اثر تجمع چربی یا کراتین در پوست و فولیکول‌های مو ایجاد می‌گردد. کیست زیر پوست صورت معمولاً باعث ایجاد یک توده به اندازه نخود در زیر پوست می‌شود که با یک حاشیه قرمز یا سفیدرنگ احاطه شده باشد.

گاهی به کیست های زیر پوستی صورت، کیست چرکی زیر پوست صورت نیز گفته می‌شود. گرچه کیست صورت ممکن است به جوش شباهت داشته باشد اما تفاوت‌هایی هم با آن دارد.یکی از تفاوت‌ها این است که کیست زیر پوست صورت در بخش عمیق‌تری از پوست ایجاد می‌گردد. همچنین کیست مثل جوش یک سر سفید رنگ ندارد.

عکس تخلیه کیست چرکی

علت کیست صورت چیست ؟

اصلی‌ترین علت به وجود آمدن کیست زیر پوستی صورت گرفتگی غدد چربی در زیر پوست مخصوصاً اطراف گوش است.

کیست زیر پوستی: علت به وجود آمدن کیست زیر پوستی جیست

نشانه های کیست زیر پوست صورت چیست

کیست پوستی در صورت با علائم زیر ظاهر می‌شود:

  • به آهستگی رشد می‌کنند.
  • بدون درد هستند.
  • مثل جسم نرمی در زیر پوست هستند.

از بین بردن کیست صورت

راه‌های درمان کیست زیر پوست صورت چیست؟

خوشبختانه برای درمان کیست زیر پوست صورت راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌توانند به بهبود یا برداشت کیست کمک کنند. دو روش اصلی برای درمان کیست پوستی وجود دارد که روش خانگی و روش جراحی هستند.

درمان کیست چرکی زیر پوست

روش اول : روش‌های خانگی درمان و تخلیه کیست زیر پوست صورت

  • برای درمان کیست زیر پوست صورت از یک کمپرس گرم استفاده کنید. یک دستمال را با آب گرم مرطوب کنید. از آب داغ استفاده نکنید تا پوستتان نسوزد. سپس دستمال را به‌آرامی بر روی کیست و اطراف آن فشار دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دستمال گرمای خود را از دست داده باشد. شما می‌توانید این کار را هر بار دومرتبه و چند بار در روز انجام دهید.

برای درمان کیست زیر پوست صورت از یک کمپرس گرم استفاده کنید. یک دستمال را با آب گرم مرطوب کنید. از آب داغ استفاده نکنید تا پوستتان نسوزد. سپس دستمال را به‌آرامی بر روی کیست و اطراف آن فشار دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دستمال گرمای خود را از دست داده باشد. شما می‌توانید این کار را هر بار دومرتبه و چند بار در روز انجام دهید.

تخلیه کیست چرکی به روش خونگی

  • هیچ‌گاه خودتان با فشار دادن کیست زیر پوست صورت ، سعی در تخلیه و درمان کیست زیر پوست صورت نداشته باشید.فشار دادن کیست ،وضعیت آن را بدتر می‌کند. زیرا باعث می‌شود کیست زیر پوست صورت به نواحی عمیق‌تر پوست نفوذ کند. در این صورت کیست زیر پوست صورت حتی وضعیتی بدتر از قبل پیدا خواهد کرد. حتی امکان آلودگی آن نیز وجود دارد. بنابراین هرگز و بدون کمک متخصص این کار را انجام ندهید؛زیرا بعید است که نتیجه خوبی بگیرید و حتی ممکن است باعث تشدید التهاب شوید.

تخلیه کیست چرکی با دست ممنوع

  • عوارض ناشی از کیست زیر پوست صورت را بشناسید. اگر کیست شما آلوده یا ملتهب شده باشد، حتماً می‌بایست به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در کیست زیر پوست صورت یا اطراف آن، با پزشک مشورت کنید:
    • درد یا رطوبت در اطراف کیست زیر پوست صورت
    • قرمزی در اطراف کیست زیر پوست صورت
    • گرما در اطراف کیست زیر پوست صورت
    • ترشح یک مایع سفید-خاکستری بدبو از کیست

هر یک از این علائم نشان می‌دهد که کیست شما ممکن است آلوده یا ملتهب شده باشد. در صورت ایجاد هر نوع کیستی در چشمتان فوراً به یک متخصص مراجعه کنید.

درمان کیست زیر پوست صورت توسط پزشک متخصص

  • در صورتی که کیست زیر پوست شما در عرض یک ماه بهبود نیافت حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولاً این نوع کیست‌ها به‌طور خودبه‌خودی و یا با کمک روش‌های خانگی مانند استفاده از کمپرس گرم از بین می‌روند. اما در صورت عدم بهبودی و یا مشاهده عوارض ذکرشده در بالا حتماً نزد پزشک بروید.

معاینه و بررسی کیست زیر پوست صورت توسط پزشک متخصص

روش دوم: درمان کیست زیر پوست صورت با تخلیه یا جراحی

برای درمان کیست زیر پوست صورت که سایر روش‌ها روی آن مؤثر نبوده است، به متخصص پوست (درماتولوژیست) مراجعه کنید. او با معاینه کامل کیست زیر پوست صورت و بررسی سابقه پزشکی شما و انجام آزمایش‌های لازم، تصمیمی مناسب اتخاذ خواهد کرد. گاهی برای درمان کیست زیر پوست صورت ، آن را تخلیه می‌کند و گاهی از روش جراحی استفاده می‌کند.

ابزار جراحی درمان کیست چربی پوست صورت

  • درمان کیست زیر پوست صورت با تخلیه یا درناژ :  از آنجا که کیست‌ها معمولاً پر از مایع هستند، اگر پزشک شما سطح کیست را سوراخ کند، بسیاری از مواد داخل آن خارج می‌شوند. در این روش پزشک، با یک شیء تیز کیست را سوراخ می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که تمام کراتین، چربی و دیگر مواد از کیست خارج شوند تا بهبودی حاصل شود. با این روش روند بهبودی سرعت می‌یابد.

یکی از معایب این روش درمان کیست زیر پوست صورت آن است که روشی کوتاه مدت است و از عود مجدد کیست جلوگیری نمی‌کند. برعکس حتی در اغلب موارد منجر به عود مجدد کیست زیر پوست صورت می‌شود. زیرا در این روش منشأ ایجاد کیست به طور کامل از بین نرفته است.

روش تخلیه یا درناژ، نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد تا محل کیست دچار عفونت نشود. بنابراین به‌خوبی از دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط پزشک خود پیروی کنید. بعلاوه اینکه هرگز خودتان در خانه سعی نکنید کیست زیر پوست صورت را تخلیه کنید. زیرا انجام نادرست آن می‌تواند باعث عفونت و بر جای ماندن زخم شود.

درمان کیست چربی پوست صورت توسط جراحی

  • درمان کیست زیر پوست صورت با جراحی : در صورتی که  سایر روش‌ها برای درمان کیست زیر پوست صورت مؤثر نبود، می‌توانید از گزینه جراحی استفاده کنید. برای انجام جراحی، نباید هیچ التهابی در اطراف کیست زیر پوست صورت وجود داشته باشد. اگر کیست شما دچار التهاب شده باشد ،ابتدا پزشک با تزریق کورتیکواستروئید این التهاب را کاهش می‌دهد.

گاهی یک جراحی خفیف برای درمان کیست زیر پوست صورت شما کافی است. به این ترتیب که بخش جلویی کیست با برش برداشته می‌شود و قسمت باقیمانده به حال خود رها می‌شود تا خودبه‌خود بهبود یابد.

در برخی مواقع نیاز است پزشکتان کیست را به طور کامل با جراحی بر‌دارد. این روش قطعی‌ترین راه درمان کیست زیر پوست صورت است و معمولاً از عود آن جلوگیری می‌کند. در این نوع جراحی، بعد از برداشت کیست، پوست صورت با بخیه بسته می‌شود.

درمان کیست چربی پوست صورت با جراحی

بعد از جراحی برای بهبودی بیشتر و پیشگیری از عود کیست ، توصیه‌های پزشک را به‌خوبی رعایت کنید. از عوارض احتمالی این روش جراحی عفونت، بر جای ماندن جای زخم و یا تغییر در شکل عضلات صورت است. این عوارض با رعایت نکات ارائه‌ شده توسط پزشک قابل‌ پیشگیری است.

درمان کیست زیر پوست صورت (بعد جراحی)

  • تجویز آنتی بیوتیک : در مورد افرادی که مکرراً دچار کیست زیر پوست صورت می‌شوند پزشک معمولاً یک دوره کامل از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی را تجویز می‌کند.با این کار از عود مکرر کیست زیر پوست صورت جلوگیری خواهد کرد.

داروی کیست صورت

نتیجه گیری:

کیست های زیر پوست صورت مشکل حادی نبوده و سرطانی نیستند. کیست زیر پوستی در صورت را می‌توان با استفاده از روش‌های خانگی و یا جراحی درمان کرد اما بهتر است بدانید روش قطعی درمان آن جراحی است که باید در مطب دکتر و تحت نظر انجام شود


فروش انواع محصولات آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه اینترنتی دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

بیماری های مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی بیماری های بیشتر

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام وقت بخیر .ببخشید من آقایی ۳۴ساله هستم .گاهی اوقات جوش میزنم .اکثرا روی پیشانی و کنار گوشها هست.جوش های بزرگ چرکی که بعضی ها سر باز می‌کنه ولی بعضی خاش سفت میشه و شبیه کیست میشه .تا حالا دو بار با جراحی درآوردم .الان یه مدتها روی پیشانی یه جوش خیلی بزرگ زده و به شدت درد می‌کنه ،چرکیه ولی بازهر کار میکنم نمیشه.خیلی بزرگ شده اندازه یه نخود.اصلا نمیتونم دستش بزنم .چیکار کنم؟

مشاهده کامل

سلام من اسما هستم 15 سالمه چند وقت پیش روی گوشم یه عده نرم در اومد و یکم رشد کرد ولی چون درد نداشت و هیچی نمیدونستم اهمیت ندادم الان یک ماه میگذره که روی لپم هم یدونه رشد کرده ولی بنظرم بزرگ تره…. و در ضمن من درماتیت سوره ای و اگزمای پوستی هم دارم یک سالی میشه و هنوز هم در حال درمانم، میخواستم ببینم ربطی به بیماریم داره و اینکه به متخصص پوست خودم مراجعه کنم؟؟ و اینکه خیلی میترسم لطفا راهنماییم کنین، ممنون

مشاهده کامل

با سلام بله حتما باید توسط متخصص بررسی بشه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

چند درصده کیستهای روی صورت بعداز جراحی به حالت قبل و حتی بدتراز قبل میشن. چون یه جراح همین امروز جوری منو ترسانده که از جراحی منصرف شدم ولی اینجوری هم نمیخوام باشه روی صورتم یه گوشته اضافه شده جای همون کیسته قدیمی که داشتم و هنوز هم ترشح بدبویی داره.

مشاهده کامل

علت ایجاد این کیستهای بدبو زیره پوست صورت و حتی به شکل برامدگی و گوشت اصافه شدن این جور کیستها که با لمسش بوی بد ترشح میشه ازشون چیه. وایا با جراحی درست میشه و احتمال برگشت بعداز عمل چند درصده بنطرتون.

مشاهده کامل

سلام.من مرد ۳۲ ساله ای هستم که از سن بیست سالگی با جوش و جوشهای چرکی بدی درگیرم. چند دوره یکی از متخصصای پوست در گذشته رو اکوتان تجویز و مصرف کردم. سمته راست صورتم بالای خطه خنده ام یه برآمدگی بیضی شکلی بوجود اومده بصورت گوشت اضافه شده که هنوز هم با لمس کردنش یه بوی بدی ازش خارج میشه که با روحیه من و زندگیم تاثیره گذاشته و داره میزاره. بهترین درمانش بنطرتون چیه. چندتا دکتر رفتم برای جراحی اما یکی از جراح پلاستیکها بهم گفت احتمال برگشت و حتی با دسته بیشتر داره بعداز عمل و این جراحی ریسک داره برات. به نظرتون راه دیگه ای مثله لیزر یا چیزی برای درمان قطعیش هست. یا ریسکه عمل رو قبول کنم ناچارا. با سپاس فراوان از مقالهای اموزندتون.

مشاهده کامل

سلام . من کیست زیر پوستی داشتم دکتر با یه برش کوچیک محتوایت داخلشو تخلیه کرد .کپسول کلوگزسیلین هم دادن . احتمال برگشتنش هست ؟ چون گفتین تنها روش قطعی جراحیه . من دو بار قبل از این هم از این کیست ها زده بودم با فاصله زمانی ۶ ماه هر کدوم .پوستمم چربه. سنمم ۲۰ سال . چه راهایی هست که جلوگیری کنم از بجود اومدنش؟ ممنون میشم جواب بدین

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام طبیعتا این کیست که جراحی شده بازگشت نباید داشته باشه، در صورت عود مجدد کیست در اون محل حتما باید به متخصص مراجعه کنید تا بررسی های بیشتری از علت بوجود آمدن صورت گیرد. همینطور اگر پوست شما مستعد ایجاد کیست های چرکی می‌باشد ممکن دلیل آن چربی پوست بوده که قابل کنترل است و یا تجمع باکتری ها که باز هم با محلول های مخصوص مشکل شما رفع خواهد شد و یا مشکلات هورمونی که نیاز به مصرف قرص دارند بنابراین برای تمام این احتمالات نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص هست
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. یک کیست بین استخوان و غضروف بالای بینی ام بیرون آمده . حدود ۵ ماه هست .به دکتر پوست مراجعه کردم و پماد ضدآفتاب و یک پماد دیگه دادن که خوب نشد. متخصص بینی رفتم و قرص زاکسیم و پماد ان. ان . دادن . همانطور مانده‌. گفته باید جراحی کنم. ولی هزینه گران است و دنبال راه دیگری هستم. راهنمایی کنین. مرسی

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام کاربر گرامی این زائده با کرم و پماد رفع نمیشه و شما باید به متخصص زیبایی یا جراحی عمومی مراجعه کنید البته اولویت با جراحی زیبایی هست با توجه به مکان اون که روی صورتتون هست. بنابراین درمان جایگزینی برای کیستی که بیرون آمدگی داره به احتمال خیلی زیاد وجود نداره و بهتره به متخصص مربوطه مراجعه کنید. برای مشکل هزینه هم مراکز دولتی هستند که با بیمه هزینه درمان را پوشش میدهند.از جمله بیمارستان رازی. شما میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه بیمارستان رازی شوید و از اطلاعات تماس آن آگاه شوید. باتشکر-سایت تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا بیمارستان رازی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام و احترام
غده ای روی دنده سمت چپم درآمده که وقتی بهش دست میزنم احساس سوزش میکنم. پیش جراح رفتم و با معاینه بالینی گفت احتمالا چربی است ولی نگرانم کرده است.ممنون میشم راهنمایی کنید.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
ضمن سلام و روز بخیر اینکه جنس غده چه چیزی است و اینکه خوشخیم است یا بدخیم را ما نمیتوانیم تشخیص دهیم چون حتما باید با بررسی علائم بالینی و مشاهده نتایج آزمایش انجام شود. اگر پزشک معالج شما گفته است که این غده از جنس چربی است، پس جای نگرانی نیست این کیست ها در بسیاری از افراد وجود دارند. اگر از وجود آن ناراحت هستید یا حس میکنید در ظاهر شما تاثیر میگذارد، میتوانید با یک جراحی کوچک آن را خارج نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام خدمت شما من هیچ بیماری خاصی ندارم32 سال سن دارم. مدت سه سال ست در روی پیشانی ام حالت کیست ایجاد شده. بطوری که وقتی دست میزنم ریزش چربی احساس میکنم. لطفا منو راهنمایی کنین پیش چه دکتری برم برای رفع این مشکل ؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما برای عارضه کیست می بایست به متخصص پوست مراجعه کنید که با درمان های دارویی و در صورت لزوم تزریق یا جراحی، کیست شما رو تخلیه کنن.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید
پسر 2ساله دارم که کنار چشمش یه کیست چربی مو دارکه از ۶ماهگی در اومد. از پارسال دکتر زیاد بردمش میگن ضرری نداره از نظر زیبایی فقط باید برداشته شه ولی این کیست از اولش تا الان اندازش دوبرابر شده یکمم اذیتش میکنه میخواستم بپرسم الان باید چیکار کنیم?

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام وجود کیست چربی معمولا خطر بیماری زا نیست. اما به دلیل اینکه خون در اطراف آن جریان دارد میتواند بزرگ شود. اگر این کیست کودک شما را اذیت میکند میتوانید آن را عمل نمایید که هم اذیت آن از بین برود و هم از نظر زیبایی مناسب باشد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام صورتم کیست زده بود ولی بعد از مصرف دارو خوب شد الان جای دیگه ای از صورتم زده خیلی نگرانم امکان داره دلیل دیگه ای داشته باشه؟

مشاهده کامل

با سلام بدون دیدن ضایعه نمی تونیم تشخیص بدیم که کیست هست یا خیر. ولی در هر حال این ضایعه میتونه دلایل متعددی داشته باشه که تنها یکی از اونها کیست هست. بهتره در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید تا نوع ضایعه شما رو تشخیص بدن و قبل از پیشرفت اون، درمان رو آغاز کنن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام ممنون بسیار مفید بود

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر