کاشت مو (تاثیر رابطه جنسی، استخر و پیاده روی بعد از کاشت مو)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 9 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کاشت مو (تاثیر رابطه جنسی، استخر و پیاده روی بعد از کاشت مو)

15 نکته برای مراقبت بعد از کاشت مو

مراقبت بعد از کاشت مو بسیار مهم است؛ زیرا بخش زیادی از موفقیت کاشت مو به آن وابسته است

مراقبت بعد از کاشت مو به حدی اهمیت دارد که شاید بتوان گفت به اندازه خود فرایند کاشت مو باید به آن توجه شود. کاشت مو با سلول‌های بنیادی یا هر روش دیگری نوعی جراحی زیبایی برای بهبود طاسی خصوصاً در مردان محسوب می‌شود. مراقب باشید که شب‌ها سر خود را بالا نگه‌دارید، داروهای خود را به‌طور صحیح استفاده کنید و به علائم هشداردهنده مربوط به عفونت پیوند توجه داشته باشید. در این مدت از شنا در استخر خودداری کنید و ورزش و فعالیت بدنی شدید را برای مدتی کنار بگذارید.

 

 برای اطلاع از قیمت ها در کلنیک تخصصی کاشت مو بوژان کلیک کنید

کلنیک بوژان کاشت مو در شیراز

مراقبت بعد از کاشت مو از موهای تازه کاشت شده

قبل از کاشت مو ، از خطرات آن آگاه شوید. به ‌احتمال ‌زیاد شما به چندین جراحی برای به دست آوردن بهترین نتیجه کاشت مو نیاز خواهید داشت و بهبود بین جراحی‌ها معمولاً چند ماه طول می‌کشد. موهای شما ممکن است پس از پیوند نیز ریزش کنند اما موهای جدیدی جای آن رشد می‌کنند. اگرچه ممکن است رویش موهای جدید، به زمان نیاز داشته باشد. خطرات دیگر این روش ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • عفونت
  • خون‌ریزی بیش‌ازحد
  • بر جای گذاشتن اسکار
  • مرگ فولیکول مو که از رشد مو جلوگیری می‌کند.
  • الگوی نامناسب رشد مو

مراقبت بعد از کاشت مو با بانداژ سر

معمولاً برای 24 ساعت اول پس از جراحی سر شما بانداژ و توسط یک کلاه پوشیده می‌شود. بانداژ و کلاه معمولاً روز بعد حذف می‌گردد. هنگام برداشتن بانداژ و کلاه باید مراقب باشید که از آسیب رسیدن به بخش کاشت مو پیشگیری کنید. نباید هدبند را بردارید.

مراقبت بعد از کاشت مو با بانداژ سر

مراقبت بعد از کاشت مو با بالا نگه‌داشتن سر

بعد از کاشت مو حداقل تا سه شب، سر خود را بالا نگه دارید. بالا نگه داشتن سر از تورم پوست سر جلوگیری می‌کند. می‌توانید از چند بالش روی تخت خود استفاده کنید. اگر از صندلی شیب‌دار برای خوابیدن استفاده کنید بهتر است، زیرا حرکات شما را نیز طی خواب محدود می‌کند و از آسیب رسیدن به موهای کاشته شده جلوگیری می‌کند.

مراقبت بعد از کاشت مو

 برای اطلاع از قیمت ها در کلنیک تخصصی کاشت مو دکتر وارث کلیک کنید

کلنیک کاشت مو در شیراز

مراقبت از کاشت مو با توجه به علائم هشداردهنده

برای چند روز پس از پیوند مو به علائم هشداردهنده نظیر درد، تورم یا قرمزی ناگهانی در ناحیه پوست سر توجه کنید. بااین‌حال، اگر استراحت کافی داشته باشید و از دستورالعمل‌های مراقبت از کاشت مو پیروی کنید، این علائم بعد از چند روز از بین می‌روند. اگر درد، تورم یا قرمزی با گذشت زمان افزایش یابد، ممکن است دچار عفونت پیوند شده باشید. در این مواقع باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

نشانه‌های دیگر عفونت عبارت‌اند از احساس تب و لرز. همچنین ممکن است ترشحات چرکی زرد رنگی از محل کاشت مو ترشح کند. در صورت بروز هر یک از این موارد، با پزشک خود تماس بگیرید.

برای کاهش تورم در ناحیه از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس یخ را در منطقه پیوند قرار ندهید. در عوض، آن را در پشت سر یا روی پیشانی قرار دهید.

مراقبت از کاشت مو با توجه به علائم هشداردهنده

مراقبت از کاشت مو با مصرف منظم داروهای تجویز شده

داروهای خود را مصرف کنید. بعد از انجام کاشت مو ، داروهای مختلفی برایتان تجویز خواهد شد. آن‌ها را در دوز تجویز شده توسط پزشک و در زمان صحیح مصرف کنید. این داروها ممکن است به بهبودی بهتر شما کمک کنند. داروهایی که پزشکتان تجویز می‌کند معمولاً شامل موارد زیر می‌شوند:

  • داروهای ضد التهابی برای کمک به کاهش تورم.
  • داروهای مسکن با کاهش درد به‌خصوص در ناحیه پیوند مو.
  • آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت در محل پیوند.

مراقبت بعد از کاشت مو با جلوگیری از خراش

ناحیه تحت درمان را خراش ندهید. منطقه پیوند ممکن است برای چند روز خارش داشته باشد. از خاراندن و یا کندن زخمه‌ای ناحیه اجتناب کنید تا به ریشه مو آسیب وارد نشود. اگر به اشتباه باعث کنده شدن مویی شدید، سعی نکنید آن را سر جای خود برگردانید. اگر محلی که موی آن کنده شد، دچار خونریزی شده است به‌آرامی یک باند تمیز روی آن نگه دارید. سپس در اولین فرصت با پزشکتان تماس بگیرید.

اگر خارش ناحیه کاشت مو بیش از حد کنترل است، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است او داروهایی برای کاهش خارش پیشنهاد دهد.

مراقبت بعد از کاشت مو با جلوگیری از خراش

مراقبت بعد از کاشت مو با شستن موها

بسته به نظر جراح و روشی که برای کاشت موی شما انجام شده است، شما معمولاً تا دو روز بعد از پیوند قادر خواهید بود موهایتان را بشویید. برای چند روز اول از یک شامپوی ملایم مانند شامپو بچه استفاده کنید.

دست‌های خود را با حرکات دایره‌ای ملایم روی سطح پوست سر حرکت دهید. از مالیدن پوست سر و وارد شدن هرگونه فشاری به آن، اجتناب کنید. به عنوان مثال، کاسه کوچکی را با آب پرکنید و به آرامی روی سرتان بریزید.

از شیر حمام با فشار بالا استفاده نکنید؛ همچنین موهایتان را با آب داغ یا آب سرد نشویید.

اگر جراحتان یک شامپو مخصوص را به شما پیشنهاد کرده باشد، با توجه به دستورالعمل‌های ارائه شده آن را استفاده کنید.

مراقبت بعد از کاشت مو با شستن موها

مراقبت بعد از کاشت مو با اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ

از پوشیدن تی‌شرت‌ها و لباس‌هایی که دارای یقه تنگ هستند، اجتناب کنید. زیرا هنگام در آوردن آن‌ها، ممکن است به موی کاشته شده آسیب وارد شود. در این مدت بهتر است از لباس‌های دکمه‌دار و یا بسیار آزاد استفاده کنید.

انتخاب محیط مناسب برای بهبود سریعتر بعد از کاشت مو

مراقبت بعد از کاشت مو با اجتناب از رفتن به استخر

کلر موجود در آب استخر می‌تواند عوارضی برای جراحی کاشت موی شما داشته باشد. بهتر است حداقل دو هفته برای رفتن به استخر صبر کنید. تا ده روز نیز نمی‌توانید به دریا بروید. برای شنا کردن چه در استخر و چه در دریا، حتی باید از این هم بیشتر صبر کنید (حدود یک ماه). همچنین باید حدود یک ماه از رفتن به سونا و اتاق بخار اجتناب کنید.

مراقبت بعد از کاشت مو با اجتناب از رفتن به استخر

مراقبت بعد از کاشت مو با اجتناب از تماس مستقیم با نور خورشید

از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، اجتناب کنید. پس از جراحی برای رفتن به بیرون از منزل و برای جلوگیری از نور خورشید، بهتر است از کلاه یا سایر پوشش‌ها برای سرتان استفاده کنید. سه ماهه اول پس از جراحی، میزان بهبودی شما و موفقیت کاشت مو را تعیین خواهد کرد. آفتاب‌سوختگی در این زمان می‌تواند نتایج جراحی را با شکست مواجه کند.

اجتناب از فعالیت فیزیکی سنگین و انجام پیاده روی بعد از کاشت مو

روز بعد از جراحی، به دلیل پروسه جراحی و داروهایی که دریافت کرده‌اید، بسیار خسته خواهید بود. تلاش شما برای ورزش کردن در این مدت می‌تواند به شما آسیب وارد کند. ورزش‌هایی مثل بیس بال، فوتبال و ورزش‌های توپی دیگر خطر بالایی برای آسیب رساندن به سر شما دارند؛ بنابراین سعی کنید حداقل تا 6 ماه بعد از جراحی ازاین‌گونه ورزش‌ها اجتناب کنید.

حتی بدون تماس مستقیم، افزایش فشار و جریان خون به سر شما که در اثر ورزش‌های شدید ایجاد می‌گردد می‌تواند باعث خونریزی نواحی کاشت مو شود. بنابراین از فعالیت‌های شدید برای حداقل سه هفته اجتناب کنید. چند روز پس از عمل جراحی، شما می‌توانید فعالیت‌های بدنی سبک مانند پیاده‌روی، بلند کردن وزنه‌های بسیار سبک و بالا رفتن از پله‌ها را انجام دهید.

مراقبت بعد از کاشت مو با اجتناب از فعالیت فیزیکی

چرا رابطه جنسی بعد از کاشت مو ممنوع است؟

شما باید مطابق دستورالعمل‌های گفته شده توسط پزشک خود در مدت‌زمان بعد از کاشت مو عمل کنید. یکی از این دستورالعمل‌ها در مورد روابط جنسی است. اگرچه بسیاری از افراد از پرسیدن این سؤال خجالت می‌کشند، اما دلایل مختلفی برای ممنوعیت آن وجود دارد. اگر چنین دستورالعملی در مورد روابط جنسی وجود ندارد، حتماً از پزشک خود در مورد آن سؤال کنید و هرگز خجالت نکشید زیرا تردید شما می‌تواند به عدم موفقیت پیوند مو منجر شود. اگرچه مطالعه جامع در مورد این موضوع صورت نگرفته است، اما کافی است که اتفاقاتی که در طی مقاربت رخ می‌دهد را در نظر بگیریم. خوب، اما چرا مقاربت جنسی بعد از پیوند مو ممنوع است؟ بیایید دلایل را با هم بررسی کنیم.

1. کاشت مو یک عمل جراحی است
اگرچه با سایر روش‌های جراحی نسبتاً متفاوت است، اما نباید فراموش کرد که پیوند مو عمل نیز محسوب می‌شود؛ بنابراین، مانند سایر عمل‌ها، پیوند مو نیز باید جدی در نظر گرفته شود. بیماران باید بعد از هر عمل جراحی از انجام کارهای خسته‌کننده خودداری کنند.

2. تغییر در فشار خون
سطح هورمون‌های ترشح شده در بدن در طول مقاربت جنسی باعث تغییر در سرعت جریان خون و فشار خون رخ می‌دهد. برقراری رابطه جنسی پرشور باعث افزایش فشار خون خواهد شد. در نتیجه، پیوندهای تازه کاشته شده ممکن است یکی‌یکی از بین بروند. این بدان معنی است که افزایش فشار خون می‌تواند باعث مرگ گرافت ها شود.

3. تغذیه گرافت
در دوره اول بعد از کاشت مو، سرعت جریان خون در پوست سر باید در حد طبیعی باشد. زیرا هر تغییری ممکن است باعث عدم تغذیه کافی گرافتها شود. سرعت جریان خون در طی مقاربت جنسی افزایش می‌یابد؛ بنابراین، پیوندها ممکن است در طول مقاربت به‌خوبی تغذیه نشوند و این به معنای ازبین‌رفتن پیوندها است.

4- عرق کردن
روابط جنسی یک فعالیت خسته‌کننده است. همان‌طور که همه می‌دانند؛ در طی این فعالیت، تعامل جسمی شرکا امری اجتناب‌ناپذیر است. این روابط باعث افزایش گرمای بدن و تعریق هر دو طرف می‌شود. پوست سر به دلیل ساختاری که دارد تمایل به عرق کردن دارد و به‌احتمال زیاد در طی مقاربت این تعریق نیز افزایش خواهد یافت. عرق کردن یکی از مهم‌ترین دشمنان پیوند تازه کاشته شده است.

چند روز بعد می‌توانم رابطه جنسی برقرار کنم؟

شما باید پاسخ این سؤال را از پزشک خود دریافت کنید. شرایط پیوند مو برای هر شخص به‌خودی‌خود بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است. بااین‌حال، به‌طورکلی می‌توان گفت که فرد می‌تواند در پایان 10-12 روز رابطه جنسی برقرار کند.

مراقبت بعد از کاشت مو در درازمدت

اجتناب از محصولات مراقبت از مو برای مراقبت بعد از کاشت مو

  • حداقل تا 4 هفته بعد از کاشت مو، از رنگ کردن مو خودداری کنید. مواد آرایشی و زیبایی مو را نیز حداقل تا هفت روز بعد از پیوند استفاده نکنید. هنگامی‌که از رنگ مو و مواد آرایشی مو استفاده می‌کنید، بسیار ملایم عمل کنید.
  • شانه کردن ملایم موها موردی ندارد اما مراقب باشید که نواحی پیوند مو را با دندانه‌های شانه نکنید.
  • از کوتاه کردن موها برای حداقل دو هفته خودداری کنید.
  • از پمادهای کاهش جای زخم استفاده نکنید مگر اینکه توسط پزشک توصیه‌شده باشد.

اجتناب از محصولات مراقبت از مو برای مراقبت بعد از کاشت مو

پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای مراقبت بعد از کاشت مو

  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. غلات کامل، میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید. حجم کوچکی از کالری دریافتی شما (حدود 20%) باید از منابع پروتئینی نظیر گوشت قرمز، آجیل و حبوبات باشد. روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • غذاهای حاوی ویتامین A (مانند هویج و بروکلی)، ویتامین C (مانند مرکبات، انواع توت‌ها، خیار)، ویتامین E(مانند آووکادو و گیاهان دارای برگ سبز)، ویتامین K(مانند انجیر، سویا، کاهو) و ویتامین B(مانند گوجه، برنج قهوه‌ای و جو) نقش مؤثری در بهبود کیفیت مو دارند. افزایش مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها می‌تواند سرعت رشد موهای شما را بهبود بخشد.
  • مطالعات نشان داده‌اند، رژیم غذایی کم‌ کالری نیز در داشتن موهای پرشت و پوست جوان مؤثر است. می‌توانید آن را هم امتحان کنید.
  • از غذاهای تند قبل و در طول جراحی کاشت مو اجتناب کنید؛ زیرا می‌تواند بر سرعت بهبود کاشت مو تأثیر منفی بگذارد.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای مراقبت بعد از کاشت مو

اجتناب از رقیق کننده خون برای مراقبت بعد از کاشت مو

از مصرف آسپرین ، ایبوپروفن و سایر داروهای رقیق‌کننده خون به مدت حداقل سه روز پس از عمل جراحی اجتناب کنید. علاوه بر این، برای حداقل سه روز پس از عمل کاشت الکل مصرف نکنید. اگر سردرد یا درد دیگری دارید، از یک جایگزین آسپیرین مانند استامینوفن استفاده کنید یا برای توصیه‌های مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

اجتناب از سیگار نکشید برای مراقبت بعد از کاشت مو

نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند جریان خون را به سر و صورت کاهش دهد و محتوای مونوکسید کربن آن می‌تواند مقدار اکسیژن خون را کاهش دهد. هر دوی این عوامل در کنار هم احتمال بروز عفونت و جای زخم را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن رشد مو را پس از کاشت مو ، کاهش می‌دهد.

اگر سیگاری هستید، بلافاصله آن را ترک کنید. اگر نتوانستید ابتدا طی دو هفته مقدار مصرف خود را به نصف کاهش دهید و دوباره طی دو هفته بعدی آن را نصف کنید. تا جایی که به‌طور کامل آن را کنار بگذارید. می‌توانید از روش جایگزینی نیکوتین برای ترک سریع سیگار استفاده کنید.

اجتناب از سیگار نکشید برای مراقبت بعد از کاشت مو

برای پیگیری وضعیت خود به‌طور منظم مراجعه کنید.

معمولاً نخ‌های بخیه غیر قابل جذب 10 تا 14 روز بعد از عمل کشیده می‌شوند. بخیه‌های قابل جذب به طور خودبه‌خودی طی یک هفته یا بیشتر جذب خواهند شد. استاپل ها معمولاً دو تا سه هفته بعد از کاشت مو حذف می‌شوند. بعد از کاشت مو، قبل از اینکه مرکز درمانی را ترک کنید، پزشکتان به شما خواهد گفت که چه روزهایی نیاز است مراجعه مجدد داشته باشید.


شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر