پولیپ بینی (Nasal polyps)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
پولیپ بینی (Nasal polyps)

درباره بیماری پولیپ بینی

اطلاعات بیماریها : پولیپ بینی ضایعه‌ای نرم،بدون درد و  غیر سرطانی در پوشش داخلی بینی و یا در سینوس‌های می‌باشد.آن‌ها مانند خوشه انگور در بینی آویزان هستند و منجر به التهاب مزمن ناشی از آسم،عفونت،آلرژی،حساسیت به دارو یا اختلالات ایمنی خاص می‌شود.

پولیپ بینی کوچک معمولاً علامت خاصی ایجاد نمی‌کند.پولیپ‌های بزرگ‌تر ناشی از رشد پولیپ‌های کوچک و یا تعدد آن‌ها می‌تواند بینی فرد را مسدود کند و منجر به مشکلات تنفسی،از دست رفتن حس بویایی و عفونت‌های مکرر شود.

پولیپ بینی می‌تواند در هر فردی به وجود آید اما در بزرگ‌سالان شایع‌تر است.داروهای خاص معمولاً می‌توانند پولیپ بینی را کوچک کنند یا آن را از بین ببرند.اما گاهی نیز برای حذف آن نیاز به عمل جراحی است.

پولیپ بینی با التهاب پوشش مجاری بینی و سینوس‌های بینی که بیش از 12 هفته به طول انجامد(رینوسینوزیت مزمن)در ارتباط است.البته سینوزیت مزمن می‌تواند علتی به جز پولیپ بینی داشته باشد.

پولیپ بینی ضایعه‌ای نرم و بدون درد است که در صورتی که کوچک نیز باشد ممکن است فرد اصلاً از آن آگاه نباشد.رشد پولیپ‌های متعدد و یا بزرگ شدن پولیپ می‌تواند به انسداد مجاری بینی و یا سینوس‌ها منجر شود.

علائم و نشانه‌های بیماری پولیپ بینی

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های سینوزیت مزمن یا پولیپ بینی عبارت‌اند از :

• آبریزش بینی
• گرفتگی مداوم بینی
• آبریزش از عقب بینی
• کاهش حس بویایی
• از دست دادن حس چشایی
• در دندان‌های بالایی
• درد صورت یا سردرد
• احساس فشار در صورت و پیشانی
• خر خر کردن
• خارش در اطراف چشم

در صورتی که نشانه‌ها در شما بیش از ۱۰ روز به طول انجامد حتماً به پزشک مراجعه کنید.علائم سینوزیت مزمن و پولیپ بینی با شرایطی چون سرماخوردگی تشابه دارد که می‌بایست توسط پزشک بررسی شود.خصوصاً در صورت بروز علائم زیر مراجعه فوری به پزشک الزامی است :

• مشکلات تنفسی جدی
• بدتر شدن ناگهانی علائم
• کاهش دید یا محدود شدن توانایی حرکت چشم‌ها
• تورم شدید اطراف چشم‌ها
• سردرد شدید و رو به افزایش همراه با تب بالا

علل بیماری پولیپ بینی

کلیک کنید

دانشمندان هنوز به خوبی نمی‌دانند که چه چیزی باعث پولیپ بینی می‌شود؛هنوز مشخص نیست که چرا عده‌ای به التهاب مزمن دچار می‌شوند و اینکه چرا التهاب مداوم در برخی از افراد ایجاد پولیپ بینی می‌کند و در برخی نمی‌کند. التهاب در پوشش تولید کننده مایع مخصوص مجاری بینی(غشاء مخاطی)و سینوس می‌تواند رخ دهد.پولیپ بینی می‌تواند در هر سنی به وجود آید اما در بزرگ‌سالان و میان‌سالان شایع‌تر است. پولیپ بینی ممکن است در هر نقطه‌ای از سینوس‌ها یا بینی تشکیل شود اما اغلب در سینوس‌های نزدیک چشم‌ها، بینی و استخوان‌های گونه ایجاد می‌شود. هر عاملی که باعث ایجاد التهاب مزمن در مجاری و سینوس‌های بینی شود مانند عفونت یا آلرژی خطر ابتلا به پولیپ بینی را افزایش می‌دهد. شرایطی که معمولاً منجر به پولیپ بینی می‌شود عبارت‌اند از :

آسم

یک بیماری است که باعث التهاب راه‌های هوایی و انقباض آن‌ها می‌شود.

حساسیت به آسپیرین

می‌تواند باعث شود که برخی از مردم با احتمال بیش‌تری به پولیپ بینی دچار شوند.

سینوزیت آلرژیک قارچی

آلرژی به قارچ‌های موجود در هوا می‌تواند منجر به بروز پولیپ بینی شود.

فیبروز کیستیک

یک اختلال ژنتیکی است که منجر به تولید و ترشح غیر طبیعی مایعات چسبناک می‌شود مثل تولید موکوس ضخیم از غشاء سینوس و بینی

نشانگان چرک-استراوس

یک بیماری نادر است که باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شود.

سابقه خانوادگی

شواهدی وجود دارد که تغییرات ژنتیکی خاص در سیستم ایمنی بدن می‌تواند فرد را بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ بینی قرار دهد.

عوارض بیماری پولیپ بینی

کلیک کنید

پولیپ بینی به دلیل اختلالی که در جریان هوا در بینی ایجاد می‌کند و التهاب مزمنی که با آن همراه است می‌تواند عوارض زیر را سبب شود :

• آپنه انسدادی خواب
• حملات آسم UPS
• عفونت‌های سینوسی
• گسترش عفونت به کاسه چشم
• مننژیت(گسترش عفونت به غشاء و مایع اطراف مغز و نخاع)

تشخیص بیماری پولیپ بینی

کلیک کنید

پزشک برای تشخیص این عارضه با پرسیدن یکسری سؤال در مورد نشانه‌های موجود در فرد و یک معاینه فیزیکی می‌تواند پولیپ بینی را تشخیص دهد . دیگر تست‌های تشخیصی عبارت‌اند از :

اندوسکوپی بینی

یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر با کمک یک دوربین و منبع نور به درون سوراخ بینی هدایت می‌شود و پزشک به کمک آن به معاینه دقیق داخل بینی می‌پردازد.

عکس‌برداری

تصاویر به دست آمده با توموگرافی کامپیوتری (CTاسکن) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می‌تواند اندازه دقیق و محل پولیپ موجود در مناطق عمیق سینوس‌های و همچنین التهاب سینوس‌ها را نشان دهد. این نوع عکس‌برداری می‌تواند دیگر موانع موجود در حفره بینی مانند ناهنجاری‌های ساختاری یا توده‌های حاصل از رشد سرطانی یا غیر سرطانی را نیز نشان دهد.

تست حساسیت

پزشک با انجام آزمایش‌های حساسیت بر روی پوست به بررسی این مطلب می‌پردازد که آیا آلرژی به بروز التهاب مزمن دامن زده است یا نه. در آزمون پوستی قطرات کوچکی از عوامل ایجاد آلرژی(حساسیت‌زا)به پوست ناحیه ساعد یا قسمت فوقانی پشت آغشته می‌شود.15 دقیقه پس از تماس قطره با پوست، پزشک بروز نشانه‌های واکنش‌های آلرژیک را بررسی می‌کند. اگر امکان انجام تست پوستی وجود نداشته باشد پزشک می‌تواند با انجام آزمایش خون میزان آنتی بادی‌های اختصاصی آلرژن‌های (مواد حساسیت‌زا) مختلف را اندازه‌گیری کند.

آزمایش بررسی وجود فیبروز کیستیک

اگر در سنین پایین در فردی تشخیص پولیپ بینی داده شود ممکن است پزشک با انجام آزمایش مخصوص وجود بیماری فیبروز کیستیک را بررسی کند.این بیماری ارثی می‌باشد و بر غدد تولید کننده مخاط،اشک، عرق و آنزیم‌های گوارشی تأثیر می‌گذارد.تست تشخیصی استاندارد برای فیبروز کیستیک، آزمون غیر تهاجمی است که نشان می‌دهد آیا تعریق فرد شورتر از حالت نرمال هست یا نه.

درمان بیماری پولیپ بینی

کلیک کنید

هدف از درمان پولیپ بینی ،کاهش حجم آن‌ها و یا از بین بردن آن است. داروها معمولاً روش اول درمان می‌باشند.جراحی هم گاهی اوقات ممکن است لازم باشد اما همیشه راه‌حل دائمی نیست چرا که پولیپ بینی می‌تواند دوباره عود کند.

داروها

داروهایی که برای درمان پولیپ بینی به کار می‌روند می‌توانند آن را کوچک کنند یا از بین ببرند .درمان دارویی ممکن است شامل :

اسپری بینی کورتیکواستروئیدی
معمولاً پزشک برای کاهش التهاب یک اسپری کورتیکواستروئیدی تجویز می‌کند.این درمان ممکن است پولیپ بینی را کوچک کند یا از بین ببرد.

کورتیکو استروئیدهای خوراکی و تزریقی
پزشک ممکن است یک کورتیکواستروئید خوراکی مثل پردنیزون را به تنهایی یا در ترکیب با یک اسپری بینی تجویز کند.از آنجا که کورتیکواستروئید خوراکی می‌تواند اثرات جانبی جدی داشته باشد می‌بایست آن‌ها را تنها برای مدت کوتاهی مصرف کرد.در صورت وجود نوع شدید پولیپ بینی از کورتیکواستروئیدهای خوراکی استفاده می‌شود.

سایر داروها
ممکن است برای درمان برخی از علائم موجود در سینوس‌ها یا مجاری بینی،تجویز آنتی‌هیستامین‌ها،برای درمان آلرژی و آنتی‌بیوتیک،برای درمان عفونت مزمن یا مکرر به درمان کمک کند.حساسیت‌زدایی آسپیرین در موارد مربوط به بیماران مبتلا به پولیپ بینی و حساس به آسپیرین استفاده شود.

جراحی

اگر درمان دارویی کمکی به از بین بردن پولیپ بینی نکند ممکن است برای حذف پولیپ و اصلاح مشکلات موجود در سینوس‌ها که منجر به ایجاد التهاب و پولیپ می‌شود ،نیاز به جراحی اندوسکوپیک باشد.

در جراحی اندوسکوپیک جراح یک لوله کوچک را همراه با یک دوربین کوچک به سوراخ بینی و حفره‌های سینوسی هدایت کرده و با استفاده از ابزارهای کوچک پولیپ و دیگر موانع مسدود کننده جریان مایعات در سینوس‌ها را از بین می‌برد. جراحی اندوسکوپیک جزء روش‌های سرپایی محسوب می‌شود. بعد از جراحی به احتمال زیاد برای کمک به جلوگیری از عود پولیپ بینی یک اسپری بینی کورتیکواستروئیدی تجویز می‌شود. همچنین از سرم شستشوی نمکی هم پس از جراحی استفاده می‌شود.

پیشگیری از بیماری پولیپ بینی

کلیک کنید

برای کاهش ابتلا به پولیپ بینی و جلوگیری از عود پولیپ بینی پس از درمان آن روش‌های زیر توصیه می‌شود :

مدیریت آلرژی در آسم

توصیه‌های درمانی پزشکتان را برای مدیریت آسم و آلرژی دنبال کنید. اگر نشانه‌هایتان به خوبی کنترل نشده است با پزشکتان در مورد تغییر روش درمانی صحبت کنید.

اجتناب از محرک‌های بینی

تا جایی که ممکن است می‌بایست از تماس با مواردی که می‌توانند منجر به التهاب بینی و سینوس شوند و مواد حساسیت‌زا نظیر دود سیگار،دود شیمیایی و گرد و غبار دوری شود.

رعایت نکات بهداشتی

دست‌های خود را به طور منظم و به طور کامل شست و شو دهید.این یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت در برابر عفونت‌های باکتریایی و ویروسی است که می‌توانند باعث التهاب بینی و سینوس شوند.

مرطوب نگه‌داشتن خانه

استفاده از یک مرطوب کننده در هوای محیط پیرامونتان در صورت خشک بودن آن، می‌تواند به مرطوب نگه داشتن مجاری تنفسی و بهبود جریان مخاط از سینوس‌ها کمک کند و انسداد مجاری و التهاب پیشگیری کند.

استفاده از یک شست و شو دهنده بینی یا لاواژ بینی

استفاده از اسپری نمکی یا لاواژ بینی برای شست و شوی بینی می‌تواند جریان مخاط را بهبود بخشد و آلرژن‌ها و دیگر مواد محرک را حذف کند .پس از هر بار استفاده از دستگاه شست و شو دهنده حتماً آن را به خوبی بشویید.

باسلام خسته نباشی دو دختر معلول دارم. دختر کوچیک 21 سالشه . مشکل پولیپ بینی رنج می بره. میخواستم مرا راهنمایی کنید. ممنون تشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام البته شما نوع معلولیت را ذکر نکردید، اما پولیپ بینی مشکلی نیست که به معلولیت ارتباطی داشته باشد و درمانی که برای پولیپ بینی افراد سالم و معلول پیش گرفته میشود کماکان یکی است. اگر پولیپ بینی حاد نباشد، میتوان با اسپری های تنفسی کورتیکواستروئیدی پولیپ را کوچک کرد. اگر مشکل حاد باشد نیز عمل جراحی راه درمان است.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام خسته نباشی دو دختر معلول دارم. دختر کوچیک 21 سالشه . مشکل پولیپ بینی رنج می بره. میخواستم مرا راهنمایی کنید. ممنون تشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام البته شما نوع معلولیت را ذکر نکردید، اما پولیپ بینی مشکلی نیست که به معلولیت ارتباطی داشته باشد و درمانی که برای پولیپ بینی افراد سالم و معلول پیش گرفته میشود کماکان یکی است. اگر پولیپ بینی حاد نباشد، میتوان با اسپری های تنفسی کورتیکواستروئیدی پولیپ را کوچک کرد. اگر مشکل حاد باشد نیز عمل جراحی راه درمان است.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر