لوسمی مزمن لنفاوی | CLL | chronic lymphocyte leukemia

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
لوسمی مزمن لنفاوی | CLL | chronic lymphocyte leukemia

درباره بیماری لوکمیای لنفوئیدی مزمن

لوسمی مزمن لنفاوی (chronic lymphocyte leukemia یا به اختصار CLL) نوعی از سرطان خون و مغز استخوان است که بافت اسفنجی استخوان‌ها که در آن سلول‌های خونی ساخته می‌شود را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عبارت “مزمن” در لوسمی لنفاوی از این موضوع منشأ گرفته است که این بیماری آهسته تر از بقیه انواع سرطان خون پیشروی می‌کند. عبارت “لنفاوی” برگرفته از سلول‌های تأثیر گرفته از بیماری (گروهی از گلبول‌های سفید به اسم لنفوسیت‌ها که بدن شما را در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کنند) است.

لوسمی مزمن لنفاوی بیشتر مواقع بزرگ‌سالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درمان‌هایی برای کنترل بیماری وجود دارد.

آیا شما هم دچار “ بیماری لوسمی مزمن لنفاوی ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشا‌نه های بیماری لوکمیای لنفوئیدی مزمن

کلیک کنید

بیشتر افراد مبتلا به لوسمی مزمن لنفاوی نشانه‌های اولیه ندارند. آن‌هایی که نشانه‌های بیماری را بروز می‌دهند علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • غدد لنفی متورم ولی بدون درد
  • خستگی مفرط
  • تب
  • درد در قسمت بالا و سمت چپ شکم که می‌تواند حاصل از طحال بزرگ شده باشد
  • تعرق در حین خواب
  • عفونت‌های مفرط
  • کاهش وزن

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” 4 نکته راجع به رژیم غذایی ضد سرطان ” را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

علت بیماری لوکمیای لنفوئیدی مزمن

کلیک کنید

پزشکان در مورد علت بیماری لوسمی مزمن لنفاوی مطمئن نیستند. چیزی که به نظر می‌رسد عامل ایجاد بیماری باشد، وجود یک جهش ژنتیکی در DNA سلول‌های تولید کننده خون است. این جهش ژنتیکی باعث می‌شود که سلول‌های خونی لنفوسیت‌های غیر عادی و بی اثر تولید کنند.

به‌جز بی اثر بودن، این لنفوسیت‌های غیر عادی زنده می‌مانند و تکثیر می‌شوند، در حالی که لنفوسیت‌های عادی از بین می‌روند. لنفوسیت‌های غیر عادی در خون و برخی از اندام‌های بدن تجمع پیدا می‌کنند و باعث بروز مشکلات جدی می‌شوند. این سلول‌های معیوب سلول‌های سالم را از مغز استخوان بیرون می‌کنند و در تولید سلول‌های سالم خون مشکل ایجاد می‌کنند.

پزشکان و محققان در حال جست‌وجو هستند تا روش به وجود آمدن لوسمی مزمن لنفاوی را کشف کنند.

عوامل تشدید کننده بیماری لوکمیای لنفوئیدی مزمن

کلیک کنید

عواملی که ممکن است باعث افزایش شانس ابتلا به CLL شوند شامل موارد زیر است:

  • سن: این بیماری معمولاً در افراد با سن بالا به وجود می‌آید. به‌طور میانگین، افرادی که لوسمی مزمن لنفاوی را دارند بالای 70 سال سن دارند.
  • ملیت: افراد سفید پوست بیشتر ممکن است به لوسمی مزمن لنفاوی مبتلا شوند.
  • سابقه خانوادگی سرطان مغز استخوان: وجود سابقه خانوادگی برای ابتلا به لوسمی مزمن لنفاوی یا سرطان مغز استخوان باعث افزایش ریسک ابتلا می‌شود.
  • قرار داشتن در معرض مواد شیمیایی: احاطه شدن با حشره‌کش‌ها به مقدار زیاد نیز احتمال ابتلا به لوسمی مزمن لنفاوی را افزایش می‌دهد.

عوارض بیماری لوکمیای لنفوئیدی مزمن

کلیک کنید

لوسمی مزمن لنفاوی باعث بروز عوارضی مثل موارد زیر می‌شود:

  • عفونت‌های مکرر: افراد مبتلا به CLL ممکن است عفونت‌های پی در پی را تجربه کنند. در بیشتر موارد، این عفونت‌ها قسمت‌های تحتانی و فوقانی سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهند اما برخی مواقع عفونت‌های پیچیده‌تر دیگری نیز ممکن است پیش بیاید.
  • ابتلا به انواع وخیم‌تری از سرطان: تعداد کمی از افراد مبتلابه لوسمی مزمن لنفاوی انواع وخیم‌تری از سرطان که به آن لنفوم سلول B بزرگ (large B-cell lymphoma) میگویند مبتلا می‌شوند. پزشکان به این شرایط سندروم ریچتر (Richter’s Syndrome) میگویند.
  • ابتلا به انواع دیگری از سرطان: افراد مبتلا به لوسمی مزمن لنفاوی شانس بیشتری برای ابتلا به انواع دیگر سرطان مثل سرطان پوست ، سرطان ریه و سرطان معده را دارند.

اگر می‌خواهید نشانه‌های سرطان پوست را بدانید مقاله ” 7 تا از نشانه‌های سرطان پوست که نمی‌بینیم ” را از مجله پزشکی سلامتی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

  • مشکلات سیستم ایمنی: در تعداد کمی از افراد مبتلا به CLL مشکلات سیستم ایمنی نیز دیده می‌شود که در آن سلول‌های سیستم ایمنی به اشتباه به گلبول‌های قرمز خون و پلاکت‌ها حمله می‌کنند.

تشخیص بیماری لوکمیای لنفوئیدی مزمن

کلیک کنید

آزمایش خون

آزمایش‌ها خون برای تشخیص لوسمی مزمن لنفاوی موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • شمارش سلول‌ها در نمونه خون: شمارش کامل سلول‌های خون مثل لنفوسیت‌ها انجام می‌شود. تعداد بیشتر از حد عادی سلول‌های بی، نوعی از لنفوسیت، نشانه لوسمی مزمن لنفاوی است.
  • تشخیص نوع آسیب دیده لنفوسیت‌ها: تستی به نام فلو سیتومتری (flow cytometry) یا ایمونوفنوتایپی کمک می‌کند که تشخیص داده شود افزایش تعداد لنفوسیت‌ها به دلیل لوسمی مزمن لنفاوی، مشکلات خونی دیگر یا واکنش بدن به مواردی مثل عفونت است. اگر بیماری لوکمیا لنفی مزمن وجود داشته باشد، فلو سیتومتری به آنالیز سلول‌های سرطانی برای تشخیص ویژگی‌های آن‌ها کمک می‌کند.
  • آنالیز لنفوسیت‌ها برای وجود ناهنجاری‌های ژنتیکی: آزمایشی به نام FISH (fluorescence in situ hybridization) کروموزوم‌های داخل لنفوسیت را آزمایش می‌کند تا ناهنجاری‌های آن را بیابد. پزشکان گاهی اوقات از این اطلاعات برای انتخاب نوع درمان نیز استفاده می‌کنند.

مطالعه مقاله ” بهترین مواد غذایی ضد سرطان ” را از سایت سلامت drsosha از دست ندهید.

پیشنهاد: برای آشنایی با انواع بیماری‌ها روی لینک کلیک کنید.

آزمایش‌های دیگر

در برخی موارد، پزشک آزمایش‌های دیگری برای تشخیص دقیق بیماری توصیه می‌کند. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • آزمایش لوسمی که در آن به دنبال ویژگی‌هایی که درمان را متفاوت می‌کند، می‌گردند.
  • نمونه برداری از مغز استخوان
  • تصویر برداری مانند CT اسکمیا PET

تشخیص مرحله

وقتی تشخیص قطعی شود، پزشک باید مرحله پیشرفت بیماری را تشخیص دهد. این تشخیص با سه عبارت آغازی، میانی و پیشرفته توصیف می‌شود.

بطور کلی، افرادی که در مراحل آغازی لوسمی مزمن لنفاوی دارند نیازمند درمان سریع نیستند. افراد مبتلا به مراحل میانی و پیشرفته ممکن است نیاز به درمان سریع داشته باشند.

مطالعه مقاله ” مهم ترین علائم سرطان که نادیده می‌گیرید ” بسیار مفید است. این مقاله را از مجله پزشکی و سلامت drsosha حتماً بخوانید.

برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

درمان بیماری لوکمیای لنفوئیدی مزمن

کلیک کنید

درمان بیماری CLL به مرحله آن بستگی دارد. اگر پزشک تشخیص دهد که لوسمی مزمن لنفاوی در حال پیشرفت است یا در مراحل میانی قرار دارد، درمان‌های زیر را پیشنهاد می‌کند:

  • شیمی درمانی: شیمی درمانی نوعی درمان با دارو است که به سرعت سلول‌های سرطانی در حال رشد را از بین می‌برد. شیمی درمانی می‌تواند از طریق تزریقات رگی یا مصرف قرص انجام شود. بسته به شرایط، ممکن است پزشک یک نوع خاصی از شیمی درمانی را تجویز کند یا ترکیبی از انواع آن را پیشنهاد کند.
  • درمان دارویی هدفمند: داروهای هدفمند روی نقاط ضعف سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند. برای تجویز نوع این درمان، سلول‌های سرطانی مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
  • ایمونوتراپی: نوعی از درمان است که در آن از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شود. درمان ایمونوتراپی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و با آن‌ها مبارزه کند.
  • پیوند مغز استخوان: پیوند مغز استخوان یا پیوند سلول‌های بنیادی، از داروهای قوی شیمی درمانی استفاده می‌کند تا سلول‌های بنیادی که سازنده سلول‌های سرطانی هستند را از بین ببرند. بعد از آن سلول‌های بنیادی سالم از یک اهدا کننده به خون وارد می‌شود که به مغز استخوان رفته و سلول‌های سالم را می‌سازند.

مقاله ” پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون ” را از سایت سلامت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

چه موقع برای بیماری لوکمیای لنفوئیدی مزمن به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

اگر نشانه‌های بیماری که در بالا ذکر شد را دارید با پزشک خود در ارتباط باشید.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر