مصرف آنتی بیوتیک در بارداری عفونت نوزادان را افزایش می‌دهد

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مصرف آنتی بیوتیک در بارداری عفونت نوزادان را افزایش می‌دهد

آیا مصرف آنتی بیوتیک در بارداری مجاز است؟

در یک مطالعه جدید مشخص شد مصرف آنتی بیوتیک در بارداری احتمال عفونت نوزادان را تا 20% افزایش می‌دهد. اکثر این نوزادان در هنگام تولد به دلیل انواعی از عفونت نوزادان نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کنند.

محققان این مطالعه معتقدند که مصرف آنتی بیوتیک در بارداری می‌تواند باکتری‌های مفید روده مادر را تغییر دهد. به دنبال آن، باکتری‌های دستگاه گوارش کودک نیز تغییر می‌کند. این تغییر در محیط میکروبی روده، تکامل سیستم ایمنی نوزادان را با مشکل مواجه می‌کند. در نتیجه آن‌ها مستعد عفونت نوزادان می‌شوند.

هدف از این مطالعه این نبوده است که پزشکان را از تجویز آنتی بیوتیک در بارداری منع کنند؛ زیرا تجویز آنتی بیوتیک در برخی موارد الزامی است. گاهی حتی عفونت مادر می‌تواند خطراتی برای جنین داشته باشد. مشکلی که در این باره وجود دارد، مصرف خودسرانه، غیرضروری و بیش از نیاز آنتی بیوتیک در بارداری می‌باشد. گاهی حتی می‌توان گفت: آنتی بیوتیک ها بیشتر مضرند تا مفید!

مطمئننا می‌پرسید که مصرف آنتی بیوتی در بارداری چه خطراتی برای نوزادان خواهد داشت؟ در ادامه توضیح داده‌ایم.

مصرف آنتی بیوتیک در بارداری چه خطری برای نوزادان دارد؟

در این مطالعه، محققان 750.000 بارداری را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که حدود 28 درصد از نوزادان متولدشده از مادرانی که حداقل یک‌بار آنتی بیوتیک در بارداری مصرف کرده بودند، دچار عفونت نوزادان می‌شوند. این نوزادان معمولاً قبل از 14 سالگی به علت مشکلات عفونی در بیمارستان بستری می‌شوند.

محققان همچنین گزارش کردند که آنتی بیوتیک در بارداری مصرف کرده بودند، کودکانی که با زایمان طبیعی واژینال به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض خطر عفونت‌های گوارشی قرار دارند. همچنین مشخص شد که کودکانی که به صورت واژینال به دنیا می‌آیند میکروب‌های موجود در کانال رحم مادر را دریافت می‌کنند. در حالی که نوزادانی که با سزارین متولد می‌شوند، میکروب‌های سطح پوست مادر را دریافت می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که نوزادان پسر بیش از نوزادان دختر در معرض خطر عفونت در اثر آنتی بیوتیک در بارداری قرار دارند.

 همچنین مشخص شد که نوزادان مادرانی که نزدیک وضع حمل خود از آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند، بیشتر در معرض خطر عفونت نوزادان قرار داشتند.

مصرف آنتی بیوتیک در مادران تا قبل از بارداری تأثیری در عفونت نوزادان نخواهد داشت؛ مگر اینکه مادر با مشکل ضعف سیستم ایمنی مواجه بوده باشد؛ زیرا نوزادان مادرانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بیشتر در معرض خطر عفونت قرار دارند. در واقع این مادران می‌توانند این مشکل ژنتیکی را به فرزندانشان انتقال دهند.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر