نکاتی که در حفظ سلامت چشم ‌ها مهم و ضروری هستند؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نکاتی که در حفظ سلامت چشم ‌ها مهم و ضروری هستند؟

حفظ سلامت چشم ها

مجله پزشکی و سلامتحفظ سلامت چشم ها مهم‌ترین بخش سلامتی شما است.شما کارهای بسیاری می‌توانید برای سلامتی آن انجام دهید و مطمئن شوید که بینایی شما مشکلی ندارد.پیشگیری از بیماری‌های چشم برای حفظ سلامت چشم ها بسیار مهم است.خوشبختانه با راهکار‌های ساده‌ای می‌توانید سلامت چشم هایتان را تضمین کنید.

راهکارهای حفظ سلامت چشم ها

معاینه چشم متداول برای حفظ سلامت چشم ها

شما ممکن است از سلامتی چشم هایتان مطمئن باشید و فکر کنید مشکل بینایی ندارید ولی برای اطمینان از سلامت چشم هایتان ، بهترین راه این است که به‌طور منظم به پزشک مراجعه کنید.زمانی که به‌طور متداول شما مشکل چشم دارید،به‌مرور زمان به آن عادت کرده و حس می‌کنید بینایی شما عادی است و نیاز به لنز و یا عینک ندارید.به‌علاوه بیشتر بیماری‌های چشم رایج مانند گلوکوم، بیماری چشمی دیابتی و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن اغلب بدون علائم هشداردهنده هستند.آزمون چشمی تنها راه برای تشخیص این بیماری‌ها در مراحل اولیه و حفظ سلامت چشم ها هستند. در طی یک معاینه چشمی حرفه‌ای، پزشک قطره‌ای در چشم شما می‌ریزد تا چشم شما با این قطره گشاد شده و اجازه می‌دهد تا نور بیشتری وارد چشم شما شود و پزشک بتواند بهتر به پشت و داخل چشم شما نگاه کند و علائم و نشانه‌های آسیب و یا بیماری چشمی را بررسی کند. چشم‌پزشک تنها کسی است که می‌تواند از سلامت چشم های شما مطمئن شود.

بررسی تاریخچه خانوادگی (شجره‌نامه) سلامت چشم

با خانواده خود راجع به تاریخچه سلامتی چشمشان صحبت کنید.بسیار مهم است که تاریخچه خانوادگی را بدانید زیرا بسیاری از بیماری‌های چشمی ارثی هستند.بررسی تاریخچه خانوادگی کمک خواهد کرد که اگر شما در معرض خطر ابتلا به بیماری خاصی هستید، پزشک آن را تشخیص دهد. پزشک شما باید از تمامی بیماری‌هایی که در تاریخچه خانوادگی شما هستند مطلع باشد،زیرا بیماری‌هایی مثل دیابت و فشار خون بالا نیز خطر بیماری‌های بینایی را بالا می‌برند و حفظ سلامت چشم ها را به خطر می‌اندازد.

تغذیه مناسب حفظ سلامت چشم ها

احتمالاً شما شنیده‌اید که هویج برای حفظ سلامت چشم ها مفید است. اما به‌هرحال رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات به‌خصوص سبزیجات تیره مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم سبز برای سالم نگه‌داشتن چشم مفید است.تحقیقات همچنین نشان داده خوردن ماهی به‌خصوص ماهی‌هایی با اسید چرب امگا3 بالا مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی هالیبوت و ماهی قزل‌آلا برای سلامت چشم مزایای زیادی دارد.

تغذیه مناسب حفظ سلامت چشم ها

حفظ وزن متعادل راهی برای حفظ سلامت چشم ها

اضافه‌ وزن یا چاقی خطر ابتلا به دیابت و سایر شرایط سیستمیک مانند بیماری‌های چشم دیابتی و یا گلوکوم ، که می‌تواند به از دست دادن بینایی منجر شود را افزایش می‌دهد. اگر شما دچار مشکل اضافه وزن هستید، برای کاهش وزن و حفظ سلامت چشم ها با پزشک مشورت کنید.

استفاده از عینک محافظ برای حفظ سلامت چشم ها

 در هنگام بازی‌های ورزشی و یا انجام فعالیت‌های بدنی خارج از خانه عینک محافظ خاص آن ورزش را بزنید. عینک محافظ شامل عینک ایمنی و سپر ایمنی می‎باشد که نگهبانان چشم ویژه‌ای هستند و برای حفظ سلامت چشم ها در هنگام انجام یک فعالیت خاص، طراحی‌شده است.اکثر لنز‌های چشمی محافظ از پلی کربنات، که 10 برابر قوی‌تر از دیگر پلاستیک‌ها می‌باشد، ساخته‌شده‌اند.

ترک سیگار و سلامتی چشم

سیگار کشیدن برای چشم‌ها و سایر اجزاء بدن مضر است. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن ، آب‌مروارید و آسیب عصب بینایی که به کوری منجر می‌شوند، مرتبط است.

حفظ سلامت چشم ها با محافظت آن از برخورد نور خورشید

عینک آفتابی از لوازم و تجهیزات مرتبط با مد است، اما مهم‌ترین کار آن محافظت چشمان شما از اشعه ماوراء ‌بنفش خورشید است. هنگامی‌که می‌خواهید عینک آفتابی بخرید،نوعی از آن را بخرید که 100-99 درصد از ورود هر دو نوع اشعه UV-A و UV-B به چشم جلوگیری می‌کند و چشمان شما را از آسیب این اشعه‌ها محافظت می‌کند.

برای حفظ سلامت چشم ها ، به چشمانتان استراحت بدهید

اگر مدت زیادی روی صفحه کامپیوتر تمرکز می‌کنید و به آن زل می‌زنید،حتی ممکن است گاهی فراموش کنید که پلک بزنید و در نتیجه چشمان شما خسته می‌شود.در این مواقع برای حفظ سلامت چشم هایتان سعی کنید از قانون 20-20-20 پیروی کنید؛این قانون به این معنی است که هر 20 دقیقه یک‌بار، 20 ثانیه به اطراف نگاه کنید و 20 ثانیه نیز به جلو نگاه کنید.این کار به رفع خستگی چشمان شما کمک می‌کند.

برای حفظ سلامت چشم ها ، به چشمانتان استراحت بدهید

شستشو دست و ضدعفونی کردن لنز چشمی برای حفظ سلامت چشم ها

برای جلوگیری از خطر عفونت، همیشه دست‌های خود را قبل از تماس با لنز و یا قرار دادن آن در چشمانتان، بشویید. طبق دستور و بروشور ، لنز را ضدعفونی کنید و در جای آن قرار دهید.

استفاده از تجهیزات ایمنی مورد نیاز در محل کار برای حفظ سلامت چشم ها

کارفرمایان ملزم به ارائه یک محیط کار ایمن هستند. هنگامی‌که استفاده از عینک محافظ برای شغل شما الزامی است،حتماً عینک محافظ را در هرزمانی از کارتان بزنید و همکاران خود را نیز به استفاده از آن تشویق کنید.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر