اسکیزوفرنی (Schizophrenia)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
اسکیزوفرنی (Schizophrenia)

درباره بیماری اسکیزوفرنی

اطلاعات بیماریها : اسکیزوفرنی یکی از بیماری‌های روانی شدید است که تأثیرات عمیقی در ایجاد افکار رنج‌آور، هیجانات، ادراکات و رفتار فرد دارد. در مرحله حاد، اسکیزوفرنی با علائم روان‌پزشکی مشاهده می‌شود. در بسیاری از موارد این شرایط روانی به طرح حالت مزمنی می‌رود که در آن فرد رنجور قادر به مقابله با فشارهای طبیعی روزمره نیست. پیامدهای اسکیزوفرنی فشار زیادی بر روی سایر اعضای خانواده اعمال می‌کند و هزینه‌هایی که از عدم استفاده از نیروی بالقوه بیمار و نگهداری طولانی‌مدت بیمار به جامعه تحمیل می‌شود قابل ‌ملاحظه است.

اسکیزوفرنی یکی از روان‌پریشی‌های عملکردی محسوب می‌شود.آزمایش‌های انجام‌گرفته روی بیماران فوت‌شده و همچنین مطالعات آسیب‌شناختی عصبی مغز بیماران اسکیزوفرنی نشان می‌دهد که در مغز آن‌ها نابهنجاری عمده و اساسی مشاهده نمی‌شود. البته این امر در مورد تمام اسکیزوفرنی واقعیت ندارد و گاهی آشکارترین عامل ایجاد این بیماری نوعی عملکرد نادرست نورولوژیک است. یکی دیگر از بیماری‌های روان‌پریشی شایع عملکردی، بیماری یا اختلال شیدایی-افسردگی است. حد فاصل مشخصی بین اختلال شیدایی افسردگی و اسکیزوفرنی وجود ندارد. این دو بیماری اغلب دارای علائم مشترکی هستند.

عوامل مؤثر در ایجاد بیماری

1)سن و جنس

خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در طول زندگی فرد یک درصد است. احتمال ابتلای به این بیماری در اوایل زندگی بیشتر است. اگرچه ابتلای فرد به آن قبل از بلوغ نامحتمل است.80 درصد بیماران اسکیزوفرنی قبل از ۶۵ سالگی مبتلابه این بیماری می‌شوند. میزان شیوع این بیماری در بین زنان و مردان برابر است. این اختلال در مردان زودتر شروع می‌شود.

2)فصل تولد

در نیمکره شمالی بسیاری از بیماران اسکیزوفرنی در سه‌ماهه اول سال متولد می‌شوند. در نیمکره جنوبی امکان بروز این بیماری در سه ماهه اول بیشتر است. این تفاوت‌ها احتمالاً ناشی از تأثیرات محیط روی مادر یا در رشد جنین است.

3)نحوه پراکندگی بیماری در کل جمعیت

بیماری اسکیزوفرنی در بین جوامع شهرنشین به‌مراتب بیشتر از جوامع روستایی است. مواردی از آن نیز در مناطق محروم داخل شهر یافت می‌شود. این بیماری در مرتکبان خلاف‌های جزئی بیشتر مشاهده‌شده است و فراوانی آن در بین زندانیان بیش از آن است که تصادفی قلمداد شود.

4)مرگ‌ومیر

مرگ‌ومیر در بیماران اسکیزوفرنی دو برابر افراد معمولی است.

علائم و نشانه‌های بیماری اسکیزوفرنی

کلیک کنید

علائم اختصاصی و نوعی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد؛ گرچه علائم معینی به‌طور ثابت در بیماران اسکیزوفرنی یافت می‌شود که بر اساس آن علائم، معیارهای تشخیصی اسکیزوفرنی پایه‌گذاری شده‌اند.

1)اختلال در فرایند تفکر

در فرایند تفکر بیماران اسکیزوفرنی به شیوه‌های گوناگون، اختلال نمایان می‌شود.

اختلال در شکل تفکر : در اثر این نوع تفکر بیمار دچار تداعی‌های خیالی و تصادفی می‌شود.
اختلال در جریان فکر : به‌صورت تغییراتی در سرعت بروز افکار که متداول‌ترین آن توقف فکر است که در آن رشته افکار ناگهان گسسته می‌شود. (مکث فکری)
اختلال کنترل فکر : در این اختلال بیماری با نوعی تجربه ذهنی روبه‌رو می‌شود که ممکن است در وی نسبت به فرایند افکار خویش احساس بیگانگی به وجود آید.
اختلال محتوای فکر : آشکارترین آن هذیان است. هذیان اولیه به‌صورت ناگهانی در ذهن بیمار پیدا می‌شوند که اغلب بدون زمینه مشخص قبلی هستند.

2)عملکرد نادرست ادراکی

اختلالات ادراکی به شکل سوءتعبیر درکی و توهم ظاهر می‌شوند. سوء تعبیر درکی بیشتر در نزد بیماران اسکیزوفرنی پارانویائی مشاهده می‌شود. کسانی که سوءظن آن‌ها باعث می‌شود تا محیط اطراف خود را نادرست و غیرواقعی تعبیر و تفسیر کنند.

در بین تمام انواع بیماران اسکیزوفرنی می‌توان توهمات را مشاهده کرد. این توهمات ممکن است روی کیفیات حسی مختلف از قبیل حس شنوایی، بینایی و لامسه اثر بگذارند ولیکن توهم شنوایی متداول‌ترین شکل توهم مشاهده‌شده است. ممکن است بیمار صداهایی را بشنود که مستقیماً او را مورد خطاب قرار می‌دهند. صداها ممکن است از محیط اطراف بیمار به گوش برسند یا ممکن است از درون مغز بیمار شنیده شوند.

3)اختلالات عاطفه

این اختلال در انواع مختلف اسکیزوفرنی مشترک است و حدود نیمی از این بیماران ممکن است به افسردگی مبتلا شوند؛ آنان به هنگام افسردگی اغلب دست به خودکشی می‌زنند. افسردگی به‌ویژه در مرحله حاد بیماری شایع است اما افسردگی ممکن است به شکل مزمن طی دوره کاهش علائم بیماری نیز بروز کند. با پیشرفت بیماری این حالات عاطفی ایجاد می‌شود:

• کمبود عاطفه (کندی عاطفی)
• عدم توانایی در تجربه کردن لذت از هرگونه فعالیت
• گسیختگی بین فکر و عاطفه (ناهمخوانی عاطفی)
• اضطراب

4)اختلالات رفتار و حرکت

طیف وسیعی از اختلالات رفتاری در اسکیزوفرنی مشاهده می‌شود.

احساسات انفعالی : به بیمار این حس دست می‌دهد که برخی یا تمام اعمال او توسط نیروهای خارجی کنترل می‌شود.
حرکت : اداواطوار، رفتار کلیشه‌ای، اطاعت کورکورانه
وضعیت بدنی : وضعیت بدنی قالبی، نگهداری حالت بدن در وضعیت‌های خاص به مدت طولانی (انعطاف‌پذیری مومی شکل)
تکلم : پرحرفی، تکلم کتابی، تکرار پاسخ‌ها (پژواک کلامی)، واژه‌پردازی، تکرار کلام
رفتار عمومی : روسپیگری، ارتکاب جنایات جزئی، اعمال تکانه‌ای، تهییج کاتاتونیایی، بهت، جمع‌آوری و نگهداری آشغال

انواع بیماری اسکیزوفرنی

کلیک کنید

بر طبق طبقه‌بندی سنتی اسکیزوفرنی، آن را به ۶ گروه زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

اسکیزوفرنی ساده
از دست دادن تدریجی انگیزه، علاقه، جاه‌طلبی و ابتکار عمل همراه با کندی عاطفی
اسکیزوفرنی هبه فرنیایی
سازمان نایافتگی قابل ‌ملاحظه تفکر همراه با رفتارهای ابتدایی، بی‌سازمانی و قهقرایی
اسکیزوفرنی کاتاتونیایی
رفتارهای حرکتی نابهنجار قابل ‌ملاحظه، شیوه رفتاری ویژه، رفتارهای کلیشه‌ای، حالات بدنی مخصوص، بهت، تهییج و اختلالات تکلم
اسکیزوفرنی پارانوئید
دارای هذیان، گزند و آسیب یا بزرگ‌منشی غالباً همراه با توهم، تنش، سوءظن و اغلب دارای احساس خصومت و پرخاشگری
پارافرنیا
هذیان کاملاً نظام‌یافته که در طول سال‌ها تغییر پیدا نمی‌کند و معمولاً بدون ازهم‌پاشیدگی نظام شخصیتی همراه می‌باشند.
سایر انواع فرعی
حالات پارانوئیدی، کودکی، شبه نوروتیک، نهفته، باقی‌مانده، شبه اسکیزوفرنی و کاتاتونیای دوره‌ای

علل بیماری اسکیزوفرنی

کلیک کنید

زمینه ارثی

در بین دوقلوهای یک تخمکی یعنی افرادی که دارای خمیرمایه ارثی مشابهی هستند، درصورتی‌که یکی از آن‌ها به اسکیزوفرنی مبتلا شود ۴۰ تا ۶۰ درصد احتمال دارد که دوقلوی دیگر نیز به این بیماری مبتلا شود. کسانی که خمیرمایه کاملاً یکسانی با فرد مبتلا ندارند یعنی خواهران و برادران معمولی ۱۰ تا ۲۵ درصد در معرض خطر ابتلا هستند.

کودکانی که از مادران اسکیزوفرنی متولدشده‌اند و سپس در خانواده‌هایی که دارای سابقه اسکیزوفرنی نیستند پرورش‌یافته‌اند خطر ابتلا ۱۰ درصد می‌باشد.

تشخیص بیماری اسکیزوفرنی

کلیک کنید

تشخیص اسکیزوفرنی مستلزم یک ارزیابی دقیق از علائم مختلف بالینی، شیوه شروع بیماری، پیشرفت آن و نتایج حاصل از درمان اسکیزوفرنی است. برای تشخیص دقیق و قابل‌اعتماد بیماری نظام‌های تشخیصی مختلفی ایجادشده است.

تشخیص افتراقی

به دلیل اینکه اسکیزوفرنی دارای نشانه‌های متعددی است تشخیص افتراقی اسکیزوفرنی شامل انواع گسترده‌ای از اختلالات روان‌پریشی و عصب‌شناختی است. حالات اصلی که باید به آن‌ها توجه شود عبارت‌اند از:

• سایر اختلالات روانی پریشی (بیماری افسردگی، شیدایی، حالات شبه اسکیزوفرنی، روان‌پریشی ناشی از مصرف دارو)
• اختلالات عصبی-روانی از قبیل حالات اضطرابی، علائم تبدیلی، روان رنجوری وسواسی (اسکیزوفرنی شبه نوروتیک)
• بیماری‌های شدید مغزی (اسکلروز متعدد، اختلالات تحلیل رفتگی مغزی و صرع)
• حالات گیجی حاد
• اختلالات شخصیت

معیارهای تشخیصی اسکیزوفرنی

1. وجود علائم روان‌پریشی اختصاصی (الف، ب و پ) برای حداقل یک هفته:

الف) حداقل دو تا از علائم زیر موجود باشد:

• هذیان‌ها
• توهمات بارز
• بی‌ربطی یا سست بودن واضح تداعی‌ها
• رفتار کاتاتونیایی
• افت عاطفه یا عاطفه به‌شدت نامناسب

ب) هذیان‌های غیرعادی (از قبیل پخش افکار و یا اینکه بیمار، توسط یک شخص مرده تحت کنترل قرار دارد)
پ) توهمات شدید مربوط به صدا با محتوایی بی‌ارتباط با حالات افسردگی یا سرخوشی و شنیدن صداهایی که پی‌درپی اعمال او را تفسیر می‌کنند و همچنین شنیدن دو صدا یا بیشتر که با یکدیگر مکالمه می‌کنند.

2. عملکرد مربوط به حیطه‌های شغلی، ارتباطات اجتماعی و مواظبت از خود به‌صورت قابل ‌ملاحظه پایین‌تر از بالاترین سطح نائل‌آمده در قبل از بیماری.
3. اختلال اسکیزوافکتیو و اختلال خلق با ویژگی‌های روان‌پریشی رد شده باشند.
4. علائم مستمری از اختلال به مدت شش ماه با یا بدون علائم مقدماتی یا مرحله باقی‌مانده.
5. عوامل جسمانی در بروز یا حفظ نشانگان رد شده باشد.

درمان بیماری اسکیزوفرنی

کلیک کنید

داروشناسی

داروهایی که اثر دوپامین را در سیناپس‌های عصبی بلوکه می‌کنند در درمان اسکیزوفرنی مؤثر هستند. این امر احتمال درست بودن فرضیه‌ای را که در آن اسکیزوفرنی ناشی از افزایش فعالیت دوپامینرژیک یا افزایش تعداد گیرنده‌های دوپامینی با حساسیت بیش‌ازحد در مغز بیماران تصور می‌شود، افزایش می‌دهد. همچنین این واقعیت که داروهای آزادکننده دوپامین از قبیل آمفتامین‌ها حالاتی شبیه به روان پریشی پارانویایی مزمن ایجاد می‌کنند نیز فرضیه دوپامین را تقویت می‌کند. دوزهای مختلف داروهای ضد روان‌پریشی که از آن‌ها در روال بالینی مشابه استفاده می‌شود، تأثیرشان را در بازداری گیرنده‌های دوپامینرژیک اعمال می‌کنند. داروهای هم فرمول با فلوپنتیکسول که از داروهای ضد روان‌پریشی قوی هستند گیرنده‌های دوپامینی را بازداری نمی‌کنند و تأثیر بسیار کمتری در درمان بیماری اسکیزوفرنی دارند. در ضمن داروهای توهم‌زا که در نواحی سروتونرژیک عمل می‌کنند حالاتی از روان‌پریشی را باعث می‌شوند که شباهت به حالات اسکیزوفرنی دارد.

کنترل روانی اجتماعی

گرچه داروهای ضد روان‌پریشی تکیه‌گاه اصلی درمان هستند لیکن به آن‌ها می‌توان مداخلات روانی-اجتماعی را نیز افزود که شامل روان‌درمانی فردی، خانواده‌درمانی، گروه‌درمانی می‌شود که در همه آن‌ها سعی می‌شود به فرد برای زندگی در جامعه آموزش داده شود.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

كمك و راهنمايي در مورد بيماري اسكيزوفرني . دكتر به من قرص ترانكوپين داده با دوز ١٠٠ شبي يك بار البته بعد از ١٢ روز به دوز ١٠٠ ميرسه . هذيان و توهم بعد از شروع دارو با دوز ٢٥ زياد شده .چكار كنيم؟.نحوه برخورد با بيمار چگونه باشه؟ آيا اين دارو در ابتدا تاثير عكس داره؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام مواردی که اشاره کردید از عوارض جانبی این دارو میباشد. بهتر است در اسرع وقت به پزشک معالج فرد مراجعه کنید تا داروی جایگزینی برای ایشان تجویز کند. به نظر میرسد این دارو برای ایشان کارآمد نیست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام وقتتون بخیر یه سوال درباره تست اسکیزوفرنی دارم به نظر شما این تستهای آنلاین چقدر درسته؟

مشاهده کامل

من جایی خوندم که هیچ تستی برای اسکیزوفرنی وجود نداره و فقط از روی علائم مشخصی که از خودشون نشون میدن تشخیص داده می شه! واسه همین خیلی به این تستا اعتقادی ندارم، البته نمی دونم چقدر درسته ولی حتما به چیزی هست که اینجوری نوشتن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
نه اتفاقا بعضیاش که توی سایت های معتبر تریه درسته، یکی از اشناهای ما از همین تستا فهمید که خواهرش اسکیزوفرنی داره، بعد بردش پیش یه مشاور، اونم گفت که خیلی شدید نیست ولی خوبه که متوجه شدین
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
من که خیلی نمی تونم به این مدل تست ها اعتماد کنم! از کجا معلوم که درست باشه؟! تازه اگه درست هم باشه کی اینا رو چک میکنه؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

كمك و راهنمايي در مورد بيماري اسكيزوفرني . دكتر به من قرص ترانكوپين داده با دوز ١٠٠ شبي يك بار البته بعد از ١٢ روز به دوز ١٠٠ ميرسه . هذيان و توهم بعد از شروع دارو با دوز ٢٥ زياد شده .چكار كنيم؟.نحوه برخورد با بيمار چگونه باشه؟ آيا اين دارو در ابتدا تاثير عكس داره؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام مواردی که اشاره کردید از عوارض جانبی این دارو میباشد. بهتر است در اسرع وقت به پزشک معالج فرد مراجعه کنید تا داروی جایگزینی برای ایشان تجویز کند. به نظر میرسد این دارو برای ایشان کارآمد نیست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام وقتتون بخیر یه سوال درباره تست اسکیزوفرنی دارم به نظر شما این تستهای آنلاین چقدر درسته؟

مشاهده کامل

من جایی خوندم که هیچ تستی برای اسکیزوفرنی وجود نداره و فقط از روی علائم مشخصی که از خودشون نشون میدن تشخیص داده می شه! واسه همین خیلی به این تستا اعتقادی ندارم، البته نمی دونم چقدر درسته ولی حتما به چیزی هست که اینجوری نوشتن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
نه اتفاقا بعضیاش که توی سایت های معتبر تریه درسته، یکی از اشناهای ما از همین تستا فهمید که خواهرش اسکیزوفرنی داره، بعد بردش پیش یه مشاور، اونم گفت که خیلی شدید نیست ولی خوبه که متوجه شدین
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
من که خیلی نمی تونم به این مدل تست ها اعتماد کنم! از کجا معلوم که درست باشه؟! تازه اگه درست هم باشه کی اینا رو چک میکنه؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر