نکات مهم پزشکی برای سیزده بدر

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نکات مهم پزشکی برای سیزده بدر

روز سیزده بدر در ایام عید نوروز

مجله پزشکی و سلامت :روز سيزدهم فروردين يا همان سیزده بدر از جشن‌های مهم نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران ، روز سیزده بدر روز طبیعت نام‌گذاری شده است و به همین دلیل همه مردم در این روز به جنگل و طبیعی می‌روند. در روز سیزده بدر (13 فروردین) به خاطر حضور گسترده مردم در تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و جنگل‌ها و به دليل كمبود امكانات رفاهی ، رعايت بهداشت فردی و عمومی تا حدود زیادی كاهش می‌یابد و به همین احتمال بیماری‌های مختلف در این روز افزایش می‌یابد. برای حفظ سلامتی در سیزده بدر باید به چندین نکات پزشکی توجه کنید.

پیشگیری از مسمومیت در روز سیزده بدر

مهم‌ترین مشکلی که در مناسبت‌هایی مانند عید نوروز رخ دهد آلودگی و مسمومیت‌های غذایی است. حضور گسترده مردم در تفرجگاه‌ها و كمبود امكانات رفاهی در روز سیزده بدر ، احتمال مسمومیت به ویژه در کودکان و سالمندان را افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر در روز سیزده بدر ، اکثر مردم دست و ظروفشان را در آب رودخانه می‌شویند و به همین دلیل است که احتمال انتقال بیماری‌ها در این روز بسیار زیاد است.

برای پیشگیری از مسمومیت غذایی و انتقال بیماری در روز سیزده بدر ، سعی کنید آب تمیزی برای شستشوی ظروف ، دست‌ها و آشامیدن با خودتان ببرید و توجه زیادی به حفظ بهداشت در این روز داشته باشید. در مورد سالاد و سبزی باید در شستشوی خوب آن‌ها دقت کرده و پس از استفاده از دستکش ، آن‌ها را در ظروف در بسته نگهداری نمایید.

به گفته متخصصان غذاهایی مانند انواع گوشت و مرغ که بعداً حرارت می‌بینند ، امکان دارد شرایط طبخشان به نحوی باشد که کاملاً مغز پخت نشوند و در چنین صورتی امکان بقای میکروب در قسمت‌های پخته نشده بالا بود و موجب مسمومیت غذایی می‌شوند.

بنابراین بهتر است چنین مواد غذایی را در روز سیزده بدر مورد استفاده قرار نداد و در صورت تمایل به مصرف ، حتماً باید به آن‌ها اجازه مغز پخت شدن نیز داده شود. همچنین برای حفظ بهداشت و پیشگیری از مسمومیت غذایی ، هنگام آماده کردن کباب از دستکش استفاده کنید.

مسموميت غذایی يك بيماری خفيف با علائم معمول شامل تهوع، استفراغ، گرفتگی شكمی و اسهال است كه به طور ناگهانی پس از مصرف غذا و يا آب آلوده (از 10 دقیقه تا حداكثر 48 ساعت بعد از مصرف آب و غذای آلوده) مشاهده می‌شود. بسته به نوع و ميزان مسمومیت ، شدت علائم متفاوت خواهد بود.اگر غذا یا آبی که مصرف کرده‌اید آلودگی شديد داشته باشد، علائمی مانند تب، لرز، مدفوع خونی، كم آبی بدن و آسيب به سيستم عصبی بدن در شما مشاهده خواهد شد.

اگر در روز سیزده بدر فردی را با علائم مسمومیت غذایی دیدید ، از بيمار بخواهيد به آرامی دراز بكشد و استراحت نمايد.سعی کنید به او مايعات رقيق و فراوان بدهيد و در صورت بدتر شدن وضعيت بيمار با اورژانس 115 تماس بگيريد.

پیشگیری از مشکلات پوستی در سیزده بدر

معمولاً پس از سیزده بدر مشکلات پوستی در بسیاری از افراد تشدید شده یا برای اولین بار ایجاد می‌شود.ایجاد یا تشدید لکه‌های پوستی،آفتاب سوختگی و حساسیت به نور آفتاب از جمله مشکلات پوستی رایج بعد از سیزده بدر است . برای پیشگیری از بروز مشکلات پوستی در سیزده بدر بهتر است به چندین نکته زیر توجه کنید:

  • در روز سیزده بدر بخصوص در ساعات ظهر و آفتابی سعی کنید در سایه باشید.
  • در روز سیزده بدر هر سه ساعت یک بار روی صورت و گردن خود ضد آفتاب بزنید.
  • اگر پوست حساسی دارید ، از کلاه لبه دار و ماسک‌های صورت استفاده نمایید تا مشکلات پوستی در شما ایجاد یا تشدید نشود.

پیشگیری از مشکلات پوستی در سیزده بدر

نکات مهم در خوردن کاهو سکنجبین در روز سیزده بدر

خوردن کاهو و سکنجبین از آداب مرسوم روز سیزده بدر است. کاهو مزاج سرد و سکنجبین مزاج گرم دارد در واقع اثرات گرم سکنجبین ، اثرات سرد کاهو را تا حدودی خنثی می‌کند. اگر کاهو را به تنهایی و بدون سکنجبین بخورید ممکن است سردی آن تأثیر نامطلوبی بر روی افراد مسن و با مزاج بلغمی داشته باشد در حالی که اگر کاهو به همراه سکنجبین مصرف شود این عوارض را به همراه نخواهد داشت.

از آنجایی که کاهو خواب آور، مسکن و ضد درد (خاصیت دارویی) است، می‌تواند به همراه سکنجبین مصرف شود و عارضه‌ای نیز نداشته باشد. سکنجبین نفوذ مواد را در بدن بیشتر کرده و باز کننده عروق بدن و مجاری و تمیز کننده خون است ، از این جهت مصرف سکنجبین به تنهایی و یا با کاهو می‌تواند اثرات مفیدی برای بدن داشته باشد ، همچنین گرم بودن سکنجبین ، عوارض سردی کاهو را دفع می‌کند، در واقع این دو ماده عوارض یکدیگر را خنثی می‌کنند اما اثرات مثبت یکدیگر را خنثی نمی‌کنند.

فقط توجه داشته باشید برای بهره‌مندی از اثرات مفید کاهو و سکنجبین روز سیزده بدر ، باید توجه زیادی به حفظ بهداشت آن‌ها داشته باشید تا دچار مسمومیت نشوید. به همین منظور در روز سیزده بدر ، باید کاهو را به خوبی با ضد عفونی کننده‌های میوه و سبزیجات بشویید.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر