نوشیدن قهوه در این مواقع ممنوع

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نوشیدن قهوه در این مواقع ممنوع

قهوه و مزایای سلامتی آن

مجله پزشکی و سلامتنوشیدن قهوه، مزایای سلامتی زیادی از قبیل کاهش خطر ابتلا به زوال عقلی، افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست و انرژی‌زایی دارد. اما علاوه بر این مزایای سلامتی، نوشیدن قهوه می‌تواند مضراتی مانند افزایش استرس و نگرانی نیز داشته باشد. مصرف قهوه در برخی از مواقع، نه‌تنها مزایای سلامتی ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد.

نوشیدن قهوه بسیار داغ

برخی از افراد علاقه زیادی به خوردن قهوه بلافاصله بعد از دم کشیدن دارند، غافل از اینکه این کار چه عواقب بدی برای سلامتی آن‌ها دارد. با توجه به گزارش جدیدی از سازمان بهداشت جهانی، مصرف نوشیدنی‌های خیلی داغ (بالای 149 درجه فارنهایت)، ممکن است خطر ابتلا به سرطان مری را، افزایش دهد. این مسئله بسیار نگران کننده است، زیرا در اکثر مغازه‌های آمریکایی، قهوه با دمایی بین 175-145 درجه فارنهایت عرضه می‌شود. همچنین اگر خودتان در منزل قهوه را دم کنید، دمای آن حدود 185 درجه فارنهایت خواهد بود.

برای کاهش دمای قهوه بهتر است کمی شیر، پودر شیر یا خامه به قهوه اضافه کنید، اما این کار دمای قهوه را آن‌قدر که لازم است پایین نمی‌آورد. بهترین راه برای نوشیدن قهوه در دمای مناسب، صبر کردن است، یعنی بعد از دم کشیدن قهوه حدود 5 دقیقه صبر کنید تا دمای آن پایین‌تر از 149 درجه فارنهایت آمده و سپس آن را بنوشید. نوشیدن قهوه داغ عواقب بدی دارد که بهتر است از نوشیدن آن صرف‌نظر کنید.

نوشیدن قهوه بسیار داغ

اگر شما مستعد نگرانی و اضطراب هستید

کافئین اثر محرکی بر روی سیستم عصبی دارد و به طور طبیعی مصرف آن موجب ترشح هورمون کورتیزول و تحریک پاسخ “مبارزه یا پرواز” می‌شود، در نتیجه قهوه موجب تشدید مشکلات اضطراب و خواب، به خصوص در افرادی با سابقه اختلالات وحشت و اضطراب اجتماعی می‌شود. برای کاهش تأثیر کافئین، بهتر است میزان نوشیدن قهوه خود را کاهش دهید و یا قهوه بدون کافئین مصرف نمایید. در نظر داشته باشید برای جلوگیری از بروز مشکلات خواب، تا 6 ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه، اجتناب نمایید.

در مواقعی که نیاز شدیدی به خوابیدن دارید

تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه برای بهبود هوشیاری و بی‌خواب شدن حتی بهتر از کافئین عمل می‌کند. در نتیجه نوشیدن قهوه در مواقعی که نیاز به خوابیدن دارید، هوشیاری شما را بالا می‌برد و موجب بروز اختلالات خواب در شما می‌شود. قهوه در مواقعی که نیاز به هوشیاری بیشتری دارید، مفید است. اگر به خاطر کم خوابی شب گذشته، کسل و خواب آلود هستید، بهتر است روز خود را با یک فنجان قهوه آغاز کنید.

در مواقعی که نیاز شدیدی به خوابیدن دارید

نوشیدن قهوه در طلوع خورشید

تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه در اولین ساعات روز (6 صبح) مزایای سلامتی ندارد. این مسئله به این خاطر است که سطح هورمون کورتیزول در اولین ساعات روز بالا است و در نتیجه میزان انرژی بدن به صورت طبیعی افزایش می‌یابد. به همین خاطر است که متخصصان معتقدند، بهترین زمان برای نوشیدن قهوه، 12-10 صبح می‌باشد، زیرا در این ساعات، سطح هورمون کورتیزول با شیب کمی کاهش می‌یابد و نوشیدن قهوه انتخاب خوبی برای افزایش سطح انرژی بدن است. اگر اولین فنجان قهوه در صبح خیلی زود بنوشید، مجدداً بعد از مدتی نیاز به نوشیدن قهوه پیدا می‌کنید و نوشیدن قهوه زیاد نیز به جای مزایا، مضرات دارد. عوارض جانبی نوشیدن قهوه زیاد برای افرادی با بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و ریفلاکس معده به مری، سنگین‌تر است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر