خستگی و کسالت را درمان کنید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خستگی و کسالت را درمان کنید

دلایل خستگی چیست؟

مجله پزشکی و سلامتکم خوابی تنها دلیل خستگی نیست بلکه گاهی اوقات امور خیلی جزئی‌تر که انجام می‌دهید و یا ممکن است که انجام ندهید بر انرژی جسمانی و ذهنی شما تأثیر بسزایی داشته باشد. در این مقاله چند عادت بد که می‌تواند سبب خستگی شوند ذکر شده است.

رخوت و رکود جسمانی دلیل خستگی

گاهی اوقات شاید به دلیل خستگی از ورزش کردن صرف نظر کنیم تا شاید انرژی برای خود ذخیره کنیم اما این کار کاملاً اشتباه است. ورزش سبب تقویت انرژی و بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی می‌گردد. این امر باعث می‌شود که انرژی شما تداوم بیشتری پیدا کند و دیرتر خستگی به سراغتان بیاید.

نخوردن آب به مقدار لازم

اگر بدنتان دچار کم آبی شود حتی اگر این مقدار به میزان 1 درصد کمتر از آب نرمال بدن باشد بسیاری از انرژی شما از دسترس خارج خواهد شد.  کم آبی سبب کاهش حجم و نیز غلیظ شدن خون می‌شود. این حالت باعث می‌شود که قلب برای پمپ کردن خون انرژی بیشتری مصرف کند و نیز کارایی گردش خون نیز پایین می‌آید به صورتی که اکسیژن و مواد غذایی با سرعت کمتری به عضلات بدن می‌رسند.

کمبود آهن از دلایل خستگی

یکی دیگر از دلایل خستگی شایع به خصوص در میان ایرانیان کمبود آهن در بدن است. افرادی که دچار کمبود آهن هستند پس از فعالیت کوتاه بدنی دچار خستگی مفرط می‌شوند و همچنین قدرت تمرکز پایینی نیز دارند. علت این است که در صورت فقدان آهن سلول‌های خونی قادر به حمل اکسیژن مورد نیاز عضلات بدن نیستند و در نتیجه امکان سوخت و ساز مناسب و تولید انرژی در عضلات دچار اختلال می‌شود.

کمال گرا بودن می‌تواند موجب خستگی شود

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است فرد احساس خستگی کند این است که بیشتر از حد توان بدن خود انرژی مصرف می‌کنند معمولاً افرادی که کمال گرا هستند می‌خواهند که با فشار آوردن به بدن خود سریع‌تر به اندام مطلوب برسند و این باعث می‌شود که این افراد بیشتر از حد مورد نیاز انرژی صرف کنند و برای جلسات ورزشی آینده خود احساس ضعف و بی حالی کنند. تعیین اهدافی که واقع‌بینانه نباشد ممکن است پس از مدت کوتاهی منجر به وجود آوردن احساس نارضایتی در فرد شود.

از کاه کوه ساختن

یکی دیگر از دلایل کمبود انرژی در افرادی دیده می‌شود که از کاه کوه می‌سازند. اگر رئیس به صورت غیر منتظره شما را به یک جلسه فرا خواند و احساس کردید که ممکن است اخراجتان کند و یا اگر در هر موقعیتی افکار منفی به سراغتان می‌آید بدانید که از افرادی هستید که بیشتر انرژی در دسترس خود را بر اثر اضطراب از دست می‌دهید. بیرون رفتن و قدم زدن، مراقبه، و ورزش کردن می‌تواند به کاهش این افکار کمک کند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر