منیزیم هیدروکسید | شیر منیزی (Magnesium hydroxide)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: منیزیم هیدروکسید | شیر منیزی
نام عمومی انگلیسی: Magnesium hydroxide
نام تجاری: Phillips Milk of Magnesia
کاربرد: یبوست

اطلاعات دارویی منیزیم هیدروکسید

اطلاعات داروییمنیزیم هیدروکسید به عنوان یک داروی ملین برای درمان یبوست به کار می‌رود. یبوست به حالتی گفته می‌شود که دفع مزاج با سختی انجام می‌گیرد و دفعات اجابت مزاج کمتر از حالت طبیعی است. یبوست بر اثر رژیم غذایی نامناسب و آشامیدن مقادیر ناکافی آب و یا به تأخیر انداختن اجابت مزاج رخ می‌دهد. حاملگی، فقدان تحرک و ورزش و بعضی از داروها نظیر مسکن‌ها ممکن است سبب یبوست شوند. منیزیم هیدروکسید یک ملین اسمتیک است به آن معنی که آب بیشتری به روده‌ها جذب می‌کند و اجابت مزاج آسان‌تر صورت گیرد.

منیزیم هیدروکسید علاوه بر اینکه یک ملین است به عنوان یک آنتی اسید نیز شناخته می‌شود. به همین دلیل در بعضی از برندهای دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خصوص داروهایی که ممکن است سبب یبوست شوند. منیزیم هیدروکسید برای خنثی کردن اسید مازاد در معده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منیزیم هیدروکسید را می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها دریافت نمود. این صفحه خصوصیات منیزیم هیدروکسید به عنوان یک ملین را شرح می‌دهد.

ساخت داروی جلوگیری از مرگ بیماران دیابتی در ایران
کلیک کنید

موارد منع مصرف داروی منیزیم هیدروکسید

• به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
• 2 ساعت قبل و بعد از مصرف منیزیم هیدروکسید ، هیچ داروی دیگری مصرف نکنید. زیرا منیزیم هیدروکسید جذب سایر داروها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تداخل دارویی منیزیم هیدروکسید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی منیزیم هیدروکسید تداخل کنند ، عبارت‌اند از: رالتگراویر (raltegravir) ، سدیم سولفونات پلی استایرن.

نکاتی که قبل از مصرف منیزیم هیدروکسید باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف منیزیم هیدروکسید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید. در دوران حاملگی مصرف هر گونه دارو باید تحت نظر پزشک انجام گیرد.
• در صورتی که دچار بیماری‌های کبدی و یا کلیوی هستید.
• در صورتی که دچار شکم درد شدید، اسپاسم و آشفتگی معده هستید.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است،چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر تاکنون به هر نوع دارو حساسیت داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی داروی منیزیم هیدروکسید

گاهی برخی از افرادی که از داروی منیزیوم هیدروکسید استفاده می‌کنند، ممکن است مبتلا به اسپاسم‌های معده و اسهال شوند. اگر هر کدام از این علائم را در خود مشاهده کردید مصرف دارو را متوقف نموده و با پزشک خود صحبت نمایید.

اگر علائمی در خود مشاهده کردید که فکر می‌کنید به دلیل مصرف داروی منیزیوم هیدروکسید می‌باشد به پزشک اطلاع دهید.

نحوه نگه‌داری داروی منیزیم هیدروکسید

• دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگه داری کنید.
• دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
• تاریخ انقضای داروها را چک نمایید. پس از باز کردن در هر شربت و یا هر قطره تا مدت زمان مشخصی می‌توان از آن استفاده نمود.


دوست داری راجع به این داروها اطلاعات بیشتری داشته باشی؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا را بخوانید:

تهیه و ترجمه : سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر